Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om buggar i Leopard

Tråden skapades och har fått 399 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mail har ballat ur helt för mig. Började med att jag skulle börja använda Gmail via IMAP efter en clean installation av Leopard. Allt gick bra i början och jag började skapa nya mappar mot servern och sorterade upp mailen. Å ä ö fungerade dock inte i många av mailen utan blev bara frågetecken. Efter uppsorterandet fick jag några nya e-post. Så fort man försökte klicka på dem badbollade Mail och stängdes sedan ner. Lustigt nog kunde jag öppna några spammail som låg i Junk-foldern. Senare slutade även det att fungera. Nu kraschar Mail även när man försöker avsluta det. Har tagit bort kontot och skapat det igen, med samma resultat.

Installerade Thunderbird och där fungerar allting bra, även å ä ö visas rätt. Tyvärr är det ju rätt dåligt i jämförelse med Mail 3.0.

Ursprungligen av Capeman:

Mail har ballat ur helt för mig. Började med att jag skulle börja använda Gmail via IMAP efter en clean installation av Leopard. Allt gick bra i början och jag började skapa nya mappar mot servern och sorterade upp mailen. Å ä ö fungerade dock inte i många av mailen utan blev bara frågetecken. Efter uppsorterandet fick jag några nya e-post. Så fort man försökte klicka på dem badbollade Mail och stängdes sedan ner. Lustigt nog kunde jag öppna några spammail som låg i Junk-foldern. Senare slutade även det att fungera. Nu kraschar Mail även när man försöker avsluta det. Har tagit bort kontot och skapat det igen, med samma resultat.

Installerade Thunderbird och där fungerar allting bra, även å ä ö visas rätt. Tyvärr är det ju rätt dåligt i jämförelse med Mail 3.0.

Skönt att veta att man inte är ensam om att tycka att Mail 3 är buggigt. Totalt oanvändbart. Tyvärr.

Hoppas att det kommer någon uppdatering snart.

Ursprungligen av ztaafen:

Skönt att veta att man inte är ensam om att tycka att Mail 3 är buggigt. Totalt oanvändbart. Tyvärr.

Hoppas att det kommer någon uppdatering snart.

Ja, det hoppas jag innerligt. Det var många nya funktioner i Mail 3 som verkade intressanta. Nu är det tyvärr omöjligt att använda.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-07 11:21

Verifierad bugg - Mail3 mot MDeamon IMAP-servrar fungerar inte

Ursprungligen av Capeman:

Ja, det hoppas jag innerligt. Det var många nya funktioner i Mail 3 som verkade intressanta. Nu är det tyvärr omöjligt att använda.

Har idag suttit med Apple Support och kört extra tester och loggat efter deras anvisningar.
Problemet som bla. beskrivits här och här samt ovan i denna tråd uppstår alltså när man använder en IMAP-server som bygger på MDeamon.

Det är inte ett generellt IMAP-problem för Mail 3 - andra IMAP-servrar, exempelvis Telias (som jag oxå använder), fungerar utan problem.

Detta är alltså ett känt problem från flera håll och Apple Engineering arbetar på en lösning.

Killen på Apple Support har lovat att hålla mig informerad, så jag kommer att posta i denna tråd när jag vet mer.

**Tips**: För att spara tid och slippa fånkommentarer av typen "...men det funkar på PC..." när du snackar med din mail-operatör; Börja med att fråga om deras server är MDeamon O:-) Svarar dom "ja" på det så är ditt problem sannolikt det ovanstående.

Ursprungligen av ztaafen:

Skönt att veta att man inte är ensam om att tycka att Mail 3 är buggigt. Totalt oanvändbart. Tyvärr.

Hoppas att det kommer någon uppdatering snart.

Vad gör ni med den. Har två konton som funkar klockrent.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 00:55

Nu börjar jag bli riktigt irriterad på Leopard (eller Safari i Leopard iaf)!
Har suttit i två timmar och surfat runt och letat ny Tv-bänk. Safari har kraschat typ 10 gånger...

*onödigt skrivet*

Senast redigerat 2007-10-31 01:38
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 01:17
Ursprungligen av ktd:

Nu börjar jag bli riktigt irriterad på Leopard (eller Safari i Leopard iaf)!
Har suttit i två timmar och surfat runt och letat ny Tv-bänk. Safari har kraschat typ 10 gånger...

Enligt alla Macnördar på Macoteket så "hänger eller kraschar ALDRIG en Mac eller dess program" när jag skaffade min MacBook istället för ytterligare än PC-laptop.
Snart får jag hämta min Visat-laptop och surfa på istället...

Hota lite med att hämta Vista bara. Frågan är vem du skriver det till och varför? Vem bryr sig om din dator med Vista på?
Självklart är det något fel på din Safari som kraschar så mycket. Lägg energin på att ta redan på det problemet istället för att gnälla och prata Vista.

Hjälpa dig på traven lite med saker du borde ha skrivit.
Är det bara på en sida som det händer?
Är det på samma ställe på sidan som det händer?
Ge oss länken till siten som krashar så kan vi se om det kraschar för oss också.
Funkar det bra i Firefox?
Har du en dator med Mac OS X 10.4 på så du kan prova om det krashar där också.
Hur uppgraderade du till Leopard? Uppgradering eller Arkivera och Installera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 01:36

Jag skrev det till min MacBook i ren frustration, så den skulle skärpa till sig. Men det hjälpte tyvärr inte...
Självklart skulle jag formulerat mig och uttryckt mig annorlunda men i stridens hetta blir det ofta fel... :"> Ber om ursäkt för det!

Jag uppdaterade min 1 vecka gamla MacBook och har ingen annan Mac att testa på.
Det är ingen speciell sida den kraschar på men några där det händer är Minhembio, Google, Mio, IKEA mfl.
Men en sak det kanske kan vara är att jag kör med flikar. Har haft en 3-4 flikar igång. Det borde väl iof Macen klara men det kanske är nån minnesläcka eller nått i Safri...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-31 10:12
Ursprungligen av ktd:

Jag skrev det till min MacBook i ren frustration, så den skulle skärpa till sig. Men det hjälpte tyvärr inte...
Självklart skulle jag formulerat mig och uttryckt mig annorlunda men i stridens hetta blir det ofta fel... :"> Ber om ursäkt för det!

Jag uppdaterade min 1 vecka gamla MacBook och har ingen annan Mac att testa på.
Det är ingen speciell sida den kraschar på men några där det händer är Minhembio, Google, Mio, IKEA mfl.
Men en sak det kanske kan vara är att jag kör med flikar. Har haft en 3-4 flikar igång. Det borde väl iof Macen klara men det kanske är nån minnesläcka eller nått i Safri...

Problemet är att du — på något vis — har en smutsig installation. Safari ska i stort sett aldrig hänga sig. Det finns inga minnesluckor, om du så har sjugosju flikar igång samtidigt. Om du inte hittar anledningen till instabiliteten så föreslår jag att du gör en ren ominstallation; är Macen bara en vecka gammal så har du ju inte så mycket att förlora på det heller..

3-4 flikar skall den självklart orka med. Jag kör ofta mer på min gamla PowerBook och, ta i trä, Safari har hittills inte kraschat eller hängt sig en gång sen jag installerade Leopard.

Hade du några insticksprogram till Safari installerade på MacBooken i Tiger? Körde du Safari 3-betan i Tiger?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 08:16
Ursprungligen av Capeman:

Hade du några insticksprogram till Safari installerade på MacBooken i Tiger? Körde du Safari 3-betan i Tiger?

Nä, inga plugin längre. När jag körde Tiger och körde Safari 2.x så hade jag SafariStand men kör det inte nu.
Tog bort SafariStand.bundle ur "/Library/Application Support/SIMBL/Plugins".

Aldrig testat Safaribetan...

Funderar på att göra en ren nyinstallation av Leopard. Men det får vänta tills nästa vecka.
Ska flytta imorgon så jag kommer inte ha tid till annat.
Min Mac är så pass ny så jag har knappt hunnit få in några program eller ändrat så mycket i inställningar. Så det blir inte så mycket jobb (tror jag iag )...

För mig så funkar den nya katten purrfect.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 10:18

Jo, det får bli en ren ominstallation efter flytten jag ska påbörja imorgon.
Har bara bilder, musik & dokument men dom har jag endå alltid backupade på servern.
Mail och sånt behöver jag inte backa eftersom jag synkar mot en Exchangeserver...

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-10-31 18:14

Har nu råkat ut för en skumm bugg och vad den beror på har jag ingen aning om... har inte installerat några program i samband med att det dök upp så.. ja anyway till saken.

Min mouseover verkar inte fungera... när jag drar musen över docken så förstorar den inte föränns jag klickar på någonting i den... och sen startar den programmet och har kvar inzoomningen på ikonen jag klickade på tills jag sveper med musen över den... då återgår den till vanliga outzoomade läget och ingen mouseover fungerar nu heller. samma sak i menyerna på program... jag jag måste klicka för att få fram en undermeny osv. i firefox fungerar mouseovers dock utan problem i programfönstret... tex har man ju en snabbstartsmeny med bokmärken... där fungerar mouseover och markerar det alternativet jag hovrar över.

Jag har provat att starta om datorn men problemet kvarstår. Idéer?

  • Oregistrerad
  • 2007-10-31 21:12

Jag har problem med "garbage" som jag skrev i ett annat inlägg. Det verkar hända mest när jag kör Coda (vilket jag trivs mycket bra i annars). Ett problem som dock kommit i och med leopard. Kör 1.0.5 som är senaste.

Felet händer när man scrollar i kod och blir ofta ett horisontalt strek oftast i typ grönt eller blått som "följer med" fönstret när man scrollar (Så det verkar vara relaterat till coda). Scrollar man så strecket försvinner kommer det inte tillbaka, så det verkar renderas bort av OSX eller Coda. Någon annan som kör coda och leopard som har sett samma sak?

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-10-31 21:37

Stängde av spaces och startade om... nu fungerar mouse over igen... hoppas det kommer en uppdatering snart... verkar ju vara en hel del buggar att fixa...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 21:48

Kunde inte vänta så jag gjorde en ren installation av Leopard och min MacBook är som en ny dator nu!
Menyer är tom lite annorlunda verkar det som. Ommöblerat liksom jämfört mot när jag körde uppgradera Leopard.
Datorn känns snabbare också...

Har inte fått nån Safarikrasch ännu heller.

  • Avstängd
  • International user
  • 2007-10-31 23:07

Spotlight fungerar inte på mail i Entourage, Office 2004. Är det någon som kan bekräfta eller avfärdaa mitt problem?

/Mattias

Ursprungligen av Mattias L:

Spotlight fungerar inte på mail i Entourage, Office 2004. Är det någon som kan bekräfta eller avfärdaa mitt problem?

/Mattias

Kolla i:
HD->Bibliotek-Spotlight
efter en fil som heter "Microsoft Entourage.mdimporter"

Finns inte den indexeras inte mailen rätt för Spotlight.

  • Avstängd
  • International user
  • 2007-11-01 09:43
Ursprungligen av Rickard A:

Kolla i:
HD->Bibliotek-Spotlight
efter en fil som heter "Microsoft Entourage.mdimporter"

Finns inte den indexeras inte mailen rätt för Spotlight.

Tack! Det var alltså ingen bugg utan SBS

/Mattias

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-03 15:58
Ursprungligen av Rickard A:

Kolla i:
HD->Bibliotek-Spotlight
efter en fil som heter "Microsoft Entourage.mdimporter"

Finns inte den indexeras inte mailen rätt för Spotlight.

Jag saknar den också. Var får man tag på en ny? Eller hur gör man en ny?

Yes!!

  • Avstängd
  • International user
  • 2007-11-03 18:18
Ursprungligen av Yes:

Jag saknar den också. Var får man tag på en ny? Eller hur gör man en ny?

Yes!!

Du har väl en backup på ditt gamla Tiger-system som du kan ta den ifrån?

  • Avstängd
  • International user
  • 2007-11-03 18:19
Ursprungligen av Mattias L:

Du har väl en backup på ditt gamla Tiger-system som du kan ta den ifrån?

Fast allvarligt så laddade jag ner den senaste uppdateringen och installerade om den, det funkade för mig.

/Mattias

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-31 23:09

Leopard funkar inte med win-nätverket på jobbet (!!!). Någonting är vajsing och detta är nog den största bug-skandalen so far. Detta och att Leopard ändrar kontons rättigheter.

Någon/några på Apple blir strax avskedade - om det inte redan skett (nätverksharmoni med andra system är absolut vitalt för företagets framtidsstrategi och det funkar klockrent med Tiger).

MIn ical går inte att förändra. Som om man måste spara för att det ska förändras, men det går ju inte!! :S

Har problem med nya Mail som avslutats hela tiden. Bl a när jag använder någon av de nya mallarna och försöker dra dit mina egna bilder...crash varje gång

Update pls

I utskriftsmenyn kan jag inte spara inställningar för val av pappersfack och bildkvalité.

När jag har anslutet serverdiskar så syns inte dessa på skrivbordet. För att se dem måste jag högerklicka på hårddisken i ett finderfönster och välja visa överordnad mapp.

Ursprungligen av Fredrics:

Har problem med nya Mail som avslutats hela tiden. Bl a när jag använder någon av de nya mallarna och försöker dra dit mina egna bilder...crash varje gång

Update pls

Mail kraschar varje gång jag försöker öppna ett e-post och varje gång jag försöker avsluta Mail. Det verkar vara rejält buggigt.

Har inga problem med Mail. 2 604 brev i inkorgen och full fart på två konton.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-11-02 16:27

Problem med Spaces

Får inte Spaces att acceptera mer än ett virtuellt skrivbord. Inställningen går utmärkt men sedan blir det inte mer med det andra. Det är helt blankt.

Bevaka tråden