Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om buggar i Leopard

Tråden skapades och har fått 399 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag får inte filtreringen att fungera i Mail.app efter uppgraderingen. Alla inställningar för skräppost-filtrering bara försvann. Det var det första symtomet. Nu går det inte att bygga nya filter. Mail.app återgår hela tiden till filterinställningar som den själv hittat på.

Senast redigerat 2007-11-09 18:23

nu är det iofs inte direkt Leopard utan program.. men safari kraschar efter 20 min hela tiden typ..

Ursprungligen av Andreas Th:

nu är det iofs inte direkt Leopard utan program.. men safari kraschar efter 20 min hela tiden typ..

Att Safari kraschar ofta har varit min erfarenhet sedan 10.3. Kolla av vilka siter som triggar, så kan du kanske undvika en del irritation genom att använda mer än en läsare ...

Snart provar jag att installera om systemet, hade hoppats slippa det men så här kan jag inte ha det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-10 21:25

Webbdelningen funkar inte för mig. Har testat att ändra i User.conf-filen enligt en annan tråd. En annan grej är, att jag behöver ibland välja Apple > Vila flera gånger innan den går i vila. Datorn går ner i vila för att direkt starta upp igen. 2-3 ggr. Sen så är det som jag citera i förra inlägget, om när jag reparera behörigheter, då fick jag det citerade meddelandet.

Jag körde Radera och installera när jag la in Leopard från Tiger.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-10 21:36

Hmm...intressant bugg. Man kan inte ha CPU på "High" i en PPC Quad - då kraschar det varje gång man försöker installera ett tungt program. "Low" går bra (men låååångsamt). Auto vet jag inte - ska testa senare.
Syns att jag inte kan skicka mina Panic-rapporter till Apple - ty jag sitter bakom en proxy och all kontakt med Apple är ur funktion (.Mac etc - jag kan inte ens logga in hos Apple via browser - varken .Mac eller deras forum med AppleID).

Ursäkta mej, men jag läste något om problem med "Quick look i fullskärmsläge".
Vad är det för någonting?

Ursprungligen av the örjan:

Ursäkta mej, men jag läste något om problem med "Quick look i fullskärmsläge".
Vad är det för någonting?

Markera en bild + mellanslag = QuickLook/Överblick
Markera en bild + alt - Apple - Y = Bildspel a.k.a. QuickLook/Överblick i fullskärmsläge.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-11 07:50

Coolt!

Yes!!

  • Medlem
  • Harestad
  • 2007-11-11 12:50

Jag gjorde en ren nyinstallation av Leopard, och har inte stött på så värst mycket buggar *peppar peppar*. Men nyss hände detta, färgerna i Finder på t.ex. ikoner ballar ur och visas fel.

Först trodde jag att jag råkat ställa om kontrasterna via Systeminställningar och Hjälpmedel, men sedan såg jag att det kunde blandas med att färger visas rätt. Kolla in bilden jag bifogar. Hoppas att någon vet hur jag kan göra för att lösa problemet!

En jäkla skum grej som har hänt är att Aktivitetskontroll har slutat visa inkommande datahastighet när jag kör med 3G-modemet...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-11-13 00:02

Har inte läst igenom hela tråden, men jag har varit med om två konstiga saker i leopard. Stänger man av datorn på kvällen och sätter på den på morgonen när laddare sitter i startar ej datorn. Man måste ta ut laddaren, starta datorn och sedan stoppa in laddaren igen. En annan sak är när jag tryckt stäng av dator, och slår igen locket så stängdes datorn av. men nu går datorn ner i viloläge när den ska stängas av, och inget fungerar för att få tillbaka den ur sömnläget.

Någon men än jag som haft problemet att Front Row blir svart hela tiden när man bläddrar i listan. Man måste typ klicka dubbelt för att första "väcka" skiten och sen komma ner. Pinsamt.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-13 17:07

Kan inte skriva ut från MS Word/Office 2001. Har sett på annat forum att det är samma problem med MS Office 2004.

Är det någon som kan skriva ut med det prgrammet?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-13 17:14

förhandsvisning

Förhandsvisning har problem med en del bilder vid visning, inte med alla alls. Programmet kan visa bilden men pixelerad.
Om man kunde visa bilder här så har jag en skärmdump.

Det bra är att om man klickar på Zoomknapp, först den ena och sen den andra för att komma tillbakka till utsprunglig storlek, så klarar Förhandsvisning att visa bilden med bra upplösning!!

Ursprungligen av rose:

Kan inte skriva ut från MS Word/Office 2001. Har sett på annat forum att det är samma problem med MS Office 2004.

Är det någon som kan skriva ut med det prgrammet?

Går bra att skriva ut från Word:mac 2004. Hade inledningsvis problem med att det dröjde väldigt länge (=mer än en timme) innan utskriften startade. Men denna egenhet försvann konstigt nog. Jag fick installera om skrivaren, som är en kombi-laser från HP (2840) och då försvann en del av "godiset" som att kunna scanna och spara från kombin.

Ursprungligen av rose:

Kan inte skriva ut från MS Word/Office 2001. Har sett på annat forum att det är samma problem med MS Office 2004.

Är det någon som kan skriva ut med det prgrammet?

Kolla om det finns någon uppdatering. Jag kör Office X och den hade konstigt nog en uppdatering. Fungerar perfekt - bättre än i Tiger.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-13 19:20

Har uppdaterat med senaste uppdateringen men fungerar ändå inte.

Ram runt aktiva delar av fönstret

Jag har precis bytt till Mac och har nu ett problem som jag inte hade för ett par dagar sedan. Runt allt jag klickar på ex länkar markeras med en svart ram denna ram flyttas om jag tabbar. Om jag klickar på en länk så markeras denna.

Ex: om jag ex klickar på mac på denna sida så markeras den länken och sedan följer rutan med när jag skrollar ner på sidan... Vet inte hur jag blir av med denna irriterande ruta...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-11-14 09:10
Ursprungligen av Schnaas:

Jag har precis bytt till Mac och har nu ett problem som jag inte hade för ett par dagar sedan. Runt allt jag klickar på ex länkar markeras med en svart ram denna ram flyttas om jag tabbar. Om jag klickar på en länk så markeras denna.

Ex: om jag ex klickar på mac på denna sida så markeras den länken och sedan följer rutan med när jag skrollar ner på sidan... Vet inte hur jag blir av med denna irriterande ruta...

Vilken webläsare använder du? Är det i andra program också?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-14 09:38
Ursprungligen av Schnaas:

Jag har precis bytt till Mac och har nu ett problem som jag inte hade för ett par dagar sedan. Runt allt jag klickar på ex länkar markeras med en svart ram denna ram flyttas om jag tabbar. Om jag klickar på en länk så markeras denna.

Ex: om jag ex klickar på mac på denna sida så markeras den länken och sedan följer rutan med när jag skrollar ner på sidan... Vet inte hur jag blir av med denna irriterande ruta...

Kolla inställningarna för Safari, för det är väl Safari du använder? Under Avancerat kan man bocka för att "Tryck tabb när du vill markera olika objekt....". Avbockar du den så slipper du markeringsrutorna!

Ursprungligen av rose:

Kolla inställningarna för Safari, för det är väl Safari du använder? Under Avancerat kan man bocka för att "Tryck tabb när du vill markera olika objekt....". Avbockar du den så slipper du markeringsrutorna!

På tal om det.
Är det någon som vet hur jag får tab i mail att bara hoppa mellan rutor där jag kan fylla i saker i stället för att hoppa mellan alla fält som finns?

På ena datorn går tab direkt från subject till skrivfältet.
På min andra dator måste jag trycka tab 4 ggr för att komma till skrivfältet.

Någon?

Ursprungligen av rose:

Har uppdaterat med senaste uppdateringen men fungerar ändå inte.

Kan du skriva ut något annat - som inte är Office ? Eller är det bara relaterat till det programmet ?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-14 00:17

TimeMachine fungerar inte med FileVault

Jag har precis (nu ikväll) upptäckt att TM slutar ta backuper när man har FileVault aktiverat. Så nu är frågan - ska man ha backup eller köra krypterat?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-14 07:44
Ursprungligen av adress@mac:

Kan du skriva ut något annat - som inte är Office ? Eller är det bara relaterat till det programmet ?

Jag kan skriva ut från andra program så det verkar vara MS Office som bråkar . Glömde säga det kommer en ruta men den försvinner meddetsamma så det går inte att läsa vad den säger

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-14 08:20
Ursprungligen av rose:

Kan inte skriva ut från MS Word/Office 2001. Har sett på annat forum att det är samma problem med MS Office 2004.

Är det någon som kan skriva ut med det prgrammet?

Jag har inte haft några problem med Office 2004 alls, har kunnat printa både efter uppgradering (Tiger -> Leopard) och ren nyinstallation.
Har två olika HP-skrivare, en K550 och en 2600n.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-14 08:52
Ursprungligen av Macsimal:

Jag har inte haft några problem med Office 2004 alls, har kunnat printa både efter uppgradering (Tiger -> Leopard) och ren nyinstallation.
Har två olika HP-skrivare, en K550 och en 2600n.

Hmm, Jag har Epson RX500 vars drivrutiner är de senaste (dock ej komna efter Leopard). Jag har nu avinstallerat Office och ska prova lägga in det igen.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-14 12:55
Ursprungligen av rose:

Hmm, Jag har Epson RX500 vars drivrutiner är de senaste (dock ej komna efter Leopard). Jag har nu avinstallerat Office och ska prova lägga in det igen.

Jag har nu rensat ut allt angående MS Office och åter installerat Office X (var ej 2001 versionen) och även gjort all uppdateringar som fanns. NU SKRIVER den UT igen!

Ursprungligen av rose:

Jag har nu rensat ut allt angående MS Office och åter installerat Office X (var ej 2001 versionen) och även gjort all uppdateringar som fanns. NU SKRIVER den UT igen!

Hurra för Office X

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-14 11:14

Min Leopard måste vara välsignad eller nåt, för jag har inga som helst problem med den.

Bevaka tråden