Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om buggar i Leopard

Tråden skapades och har fått 399 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-28 17:23

I Finder: Håll musen svävande över ett videoklipp i CoverFlow-läget... när play-knappen dyker upp, tryck F11 (eller +F3 på nya Apple-tgb). Play-knappen ligger kvar och är aktiv på samma yta.

Edit: Sedan vet jag inte om det är en bugg eller bara borttagen feature, men att hålla inne shift samtidigt som att man visar Dashboard, gör inte så att man får se övergången i slow-motion.

Ursprungligen av Timber:

Edit: Sedan vet jag inte om det är en bugg eller bara borttagen feature, men att hålla inne shift samtidigt som att man visar Dashboard, gör inte så att man får se övergången i slow-motion.

Måste vara en bugg hos dig! På min MacBook får jag fortfarande slowmotion i Dashboard samtidigt som jag håller in shift.

  • Oregistrerad
  • 2007-10-28 17:40

* När man tömmer papperskorgen så dyker dialogrutan upp på Engelska
* Jag får "display glitches" ibland på skärmen, speciellt om jag visar film.
* Quicklook visar aldrig nästa bild i normal upplösning om den tidigare hade mindre upplösning. Ganska irriterande om man råkar förhandsvisa en 10x10px stor icon och sen vill visa en bild på 1600x1200. (Så var det i beta'n också)
* Precis som Timber skriver ungerar inte Dashboard i slowmotion (Däremot att arrangera om fönstren fungerar fint med shift intryckt..)

Dator: Mac Pro med ATI. 23" ACD

Ursprungligen av studiox:

* När man tömmer papperskorgen så dyker dialogrutan upp på Engelska

Får inte jag. Har du uppdaterat eller installerat helt nytt?

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-10-28 18:57

Min spotlight buggade sig precis... när jag trycker ner kringla space kommandot så kommer den upp 2/3 ner längst ner till höger och inte uppe vid statusfältet där den skall komma upp... klur.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 19:13

Kanske inte 100% bugg men jag gillar det inte.
Sidomenyn i Finderfönster. Jag går in och klickar ur alla under: Sök efter
Då tänker jag att även de två orden och pilen ska försvinna. Vore rimligt då jag visar med all tydlighet att jag inte vill ha de där genom att klicka ur 6 checkboxes.

Jag får fortfarande denna ruta vid start...försvinner inte om jag trycker på "Quit" och det är inte något startprogram som inte funkar för nu har jag stängt av alla.

Jag blir dock av med den när jag loggar ut och in igen. Ska göra en clean install i veckan men det känns inte helt lockande. Sitter på en 1,67 ghz powerbook

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 19:48
Ursprungligen av thistle:

Jag får fortfarande denna ruta vid start...försvinner inte om jag trycker på "Quit" och det är inte något startprogram som inte funkar för nu har jag stängt av alla.

Jag blir dock av med den när jag loggar ut och in igen. Ska göra en clean install i veckan men det känns inte helt lockande. Sitter på en 1,67 ghz powerbook

Säkert något skräp som ligger kvar sedan gammalt. Har du kollat vad som startas upp när datorn går igång? Det är något problem med Java 5.0.
En fråga hur installerade du Mac OS X 10.5? Uppdatering eller arkivera och installera?

Ursprungligen av acke:

Säkert något skräp som ligger kvar sedan gammalt. Har du kollat vad som startas upp när datorn går igång? Det är något problem med Java 5.0.
En fråga hur installerade du Mac OS X 10.5? Uppdatering eller arkivera och installera?

ska hem och göra en arkivera och installera nu men än så länge bara en uppdatering tyvärr. Som du säger säkert nåt gammalt skräp men jag har stängt av alla startobjekt och det är inga program igång när rutan kommer...

Verkar som många har rapporterat att en enkel uppdatering inte är att föredra, men så har det väl alltid varit.

Jag gjorde även misstaget att dra 800 typsnitt till Typsnittsboken som satte igång att kopiera (2ggr om dessutom för det var inte helt tydligt att den hade börjat importera så jag gjorde det igång (smart)). Helt plötsligt hade jag 4000 typsnitt i mitt bibliotek... Har tagit bort dom nu men Typsnittsboken funkar inte längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 21:05
Ursprungligen av thistle:

Verkar som många har rapporterat att en enkel uppdatering inte är att föredra, men så har det väl alltid varit.

Ja verkligen. Förstår inte varför Apple har kvar denna funktion då det nästan alltid ställer till det.

Finderns visningsläge är knäppt!

Om min mapp "Dokument" är inställd på att alltid visas i symbolvy och jag klickar in i en underliggande mapp som alltid ska visas i listyv och sedan går tillbaka (med bakåtknappen) till Dokument, så visas den mappen i listvy... störigt!

Leopard hittar inte husets nätverk (vilket inte heller min iPhone gör). Det dyker inte upp i menyn (däremot syns det i t ex Coconut Wifi). Det har ett pc-ä i namnet, som blir till ‰, något jag tyvärr inte kan ändra på själv. Någon som har liknande problem, eller som känner till ett annat program för att byta trådlöst nätverk (typ nämna kokosnöt, fast med möjligheten att kunna välja ett nätverk)?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-10-29 09:56
Ursprungligen av callefjant:

Leopard hittar inte husets nätverk (vilket inte heller min iPhone gör). Det dyker inte upp i menyn (däremot syns det i t ex Coconut Wifi). Det har ett pc-ä i namnet, som blir till ‰, något jag tyvärr inte kan ändra på själv. Någon som har liknande problem, eller som känner till ett annat program för att byta trådlöst nätverk (typ nämna kokosnöt, fast med möjligheten att kunna välja ett nätverk)?

iStumbler kan jag rekommendera.

  • Medlem
  • 2007-10-29 11:05

Jag har en Lacie nätverksdisk som jag kan ansluta mot via SMB, AFP och FTP. Både AFP- och SMB-protokollen dyker upp i Finderns vänsterkant. AFP (och FTP) funkar kanon. SMB funkar inte, den fastnar på "Connecting". Om man startar om funkar det initialt, men sen tappar den kontakten.

Har sett fler på olika forum runtom med liknande problem.
Någon här som har samma problem?

leopard krånglar

det aktiva fönstret i det program som är öppet blir inaktivt efter 3 sekunder-hjälp!!!!

Har inte läst igenom allt ännu men tänkte att något jag läste någon annanstans kunde vara av intresse för alla Leoparder, installerade såväl som icke. På Mac|Life har Rik Myzlewski satt ihop en guide om Leopard. Förutom funktion och och utseende ägnar han en sida åt de buggar han stött på: http://www.maclife.com/article/living_with_leopard?page=0%2C4

Jag sittter här med ett problem med Mail. Den hittar inte min inbox trots att alla mailen och intällningarna ligger kvar från 10.4. Jag får ner mailen i min iPhone men det är helt dött i Mail. Har testat att installera om leopard men det är samma skit.

Jag kör IMAP och det märkliga är att den skickar som vanligt men som sagt, tar inte emot några mail. Någon som har någon ide?

  • Medlem
  • Piteå
  • 2007-10-29 18:51

Nån mer än jag som har problem med ljudet? Det sprakar till ibland, och uppträder konstigt överhuvudtaget. Spelar ingen roll om det är iTunes eller QuickTime. Känns dock som att det har kommit nu några dagar i efterhand..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-29 18:53

man kan inte öppna sidan

www.hotmail.com i safari

i dashboard kan man inte få valuta på det verktyget där

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-29 19:09
Ursprungligen av Esa:

man kan inte öppna sidan

www.hotmail.com i safari

i dashboard kan man inte få valuta på det verktyget där

Det kan man väl?
Båda delarna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-29 19:40
Ursprungligen av Konrad:

Det kan man väl?
Båda delarna.

nej inte för mig när man skall öppna hotmail så blir det en massa olika adresser i adressfältet, typ blinkar en massa olika länkar tillslut komemr det upp att det inte går att ansluta, men i firefox funkar det

sedan valuta verktyget, där står det att "data ej tillgängliga"

Ursprungligen av Esa:

sedan valuta verktyget, där står det att "data ej tillgängliga"

Likadant här.

Säker papperskorgstömning hänger sig hos mig. Går ej att avbryta.

Ursprungligen av Esa:

sedan valuta verktyget, där står det att "data ej tillgängliga"

Det där var ett tillfälligt fel som jag också märkte av. Funkar nu. (widgeten går ju ut på nätet och hämtar info från en server som säkert var nere)

  • Oregistrerad
  • 2007-11-01 21:13
Ursprungligen av Esa:

man kan inte öppna sidan

www.hotmail.com i safari

Samma här

Det blir en del buggar som samlas på hög ser jag. Jag känner mig inte särskilt äventyrlig på Macfronten så jag tro nog jag väntar med att installera tills Apple släppt åtminstone en .1 uppdatering -vilket förhoppningsvis bör vara så snart de fått grepp om alla fel som uppstått sedan releasen.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2007-10-30 20:26

Jag har installerat 10.5 på 4 nya 2.4GHz iMacar (aluminium), 1 iMac 2GHz G5:a, 1 Mac Pro 2x2.66GHz Dual-Core, 1 Powermac Dual 2.3GHz G5:a och 1 2.16GHz Mac Book Pro. På alla iMacarna funkar Trailers i Front Row ej - får ett felmeddelande att formatet inte stöds. Men på Mac Pro'n funkar det utmärkt. Jag har inte testat det på Powermacen och på Mac Book Pro'n än.

Alla datorer är uppgraderade från 10.4.10.

Det verkar bara vara iMacarna som inte kan spela upp Trailers i Front Row. Jäkligt skumt då alla macarna uppdaterades från Tiger till Leopard på samma sätt.

Senast redigerat 2007-10-31 19:56

Jag har rapporterat in tre buggar till Apple via bugreport.apple.com.

1. Jag kan ej binda datorn till AD-domänen på jobbet. Fick svar att detta var en known issue och att det redan fanns en buggrapport på det.

2. Efter uppdatering från 10.4.10 så gick det inte ställa in WINS-inställningarna, det sparades inte helt enkelt. Denna buggrapport ligger fortfarande öppen.

3. I Mail.app kan jag inte högerklicka på junk-mailboxen och välja Erase Junk Mail, det är utgråat. (Även i menyn). Denna rapport ligger också öppen.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-30 21:51

Jag har ett problem med att få utdelningar att visas under "Delat" i findern. Det går prima med Airport, men kopplar jag in nätverkskabel så ser jag inga. Mycket irriterande.

(Kan fortfarande ansluta till datorerna med smb://123.456.789.123 etc)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-30 22:15
Ursprungligen av crawen:

Jag har ett problem med att få utdelningar att visas under "Delat" i findern. Det går prima med Airport, men kopplar jag in nätverkskabel så ser jag inga. Mycket irriterande.

(Kan fortfarande ansluta till datorerna med smb://123.456.789.123 etc)

Har samma problem förutom att det funkade i typ 30 min är Leopard var nyinstallerat.
Men nu är det helt omöjligt att få fram servrarna och andra datorer i nätverktet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-31 07:54
Ursprungligen av ktd:

Har samma problem förutom att det funkade i typ 30 min är Leopard var nyinstallerat.
Men nu är det helt omöjligt att få fram servrarna och andra datorer i nätverktet.

Precis samma här, funkade i början i några minuter. Käns som att det är någonting som måste rensas eller dyl, någon cache som bara påverkar fast nätverk och inte Airport. Får hoppas det kommer en patch eller annan lösning snart.

Bevaka tråden