Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om buggar i Leopard

Tråden skapades och har fått 399 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-26 19:40
Ursprungligen av Adrian B:

Du tror väl inte Apple utgår från svenskt tid?

haha, eeh. nej? 1837 fungerade detta iaf igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-26 17:22

Samma här

När man (jag) dubbelklickar filer från Cover Flow så öppnas de men visas bakom Finder (gäller pdf, jpg men iallafall inte ODF, txt). Men det kanske inte är en bugg utan någon smart funktionalitet?
Körde förresten uppdatering av systemet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-26 17:25
Ursprungligen av hanzukun:

När man (jag) dubbelklickar filer från Cover Flow så öppnas de men visas bakom Finder (gäller pdf, jpg men iallafall inte ODF, txt). Men det kanske inte är en bugg utan någon smart funktionalitet?
Körde förresten uppdatering av systemet.

Undrar också varför de öppnas bakom...

  • Medlem
  • Finspång
  • 2007-10-26 17:48

Kan nån testa Fildelning med SMB. När jag slår på det och delar ut en enda mapp så kan jag komma åt ALLA volymer och mappar på min dator. Känns inte så säkert. Nåt jag missat??

/N

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-10-26 17:54

Buggar? Vadå? Det finns väl inte i OS X? Det är väl bara Windows somhar detta problemet?

Nyss hemkommen - med katten. Snyggt förpackad, installation börjar 18:00

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-26 17:58

En till bugg; jag har en partition som heter Dokument på min hårddisk. När jag stoppar in en USB-disk som också heter Dokument, och sedan ejectar denna, så har jag TVÅ dokument-genvägar till min Dokument-partition på hårddisken kvar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-26 18:01

man kan inte spela upp DVD i frontrow

filmtrailers i frontrow är bara en svart skärm

2D dock inte standard, utan man måste skriva in i terminal för att få den där nere

update funkar inte ( jag vet att det sagts 1000 gånger) **

drivrutinerna på Leopard skivan för windows är INTE up to date... och hur skall man göra i framtiden när det kommer nya drivrutiner osv för grafikkort osv? det var änna dåligt! man måste hacka nvidia drivrutinerna för man tex skall ha en extern skärm i högre upplösning än 1024x768 i vista

  • Medlem
  • 2007-10-26 18:07

jag har en MBP 2.16 C2D och jag kan inte ändra min tangentbordbelysning sen jag installerade leopard. "bezel" syns på skärmen men det är en symbol som säger att den inte går att använda (som trafikskylten - du får ej parkera här)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-26 18:15

man kan inte längre skicka filer i amsn

Vadå att man inte kan spela upp dvd i front row? Det kan jag. Menyn "DVD" dyker upp så fort jag stoppar i en dvd-film.

Vet inte om jag ska kalla det bugg eller ej, men mitt användarkonto verkar inte längre vara administratör på datorn, och det finns inget annat konto med adminrättigheter. Hur ska jag göra för att återigen bli admin med mitt konto?

Front row buggar för mig. Skitirriterande. Den tappar signalen från LCD-tv'n med jämna mellanrum, gärna i samband med att man pilar sig upp och ner i menyerna.

Någon som varit med om liknande? Front row är för mig just nu helt oanvändbart

jag har samma problem...

Ursprungligen av jonas i:

Front row buggar för mig. Skitirriterande. Den tappar signalen från LCD-tv'n med jämna mellanrum, gärna i samband med att man pilar sig upp och ner i menyerna.

Någon som varit med om liknande? Front row är för mig just nu helt oanvändbart

Ursprungligen av el gringo:

jag har samma problem...

Samma sak på minin vi har kopplad till TV på jobbet.
Och att det inte går att starta FrontRow med fjärren när skärmsläckaren gått igång är också irriterande.

Senast redigerat 2007-11-10 18:05

En till puckad grej. Har skärmsläckaren på nu och försöker avaktivera den genom att enkelt trycka till på menu eller liknande på remoten. Inget händer, skärmsläckaren blinkar till bara och börjar om.

Körde en upgrade vid installationen. Funderar på att göra om hela från scratch, fungerar det inte då så åker det f-n!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-02 00:45
Ursprungligen av jonas i:

En till puckad grej. Har skärmsläckaren på nu och försöker avaktivera den genom att enkelt trycka till på menu eller liknande på remoten. Inget händer, skärmsläckaren blinkar till bara och börjar om.

Körde en upgrade vid installationen. Funderar på att göra om hela från scratch, fungerar det inte då så åker det f-n!

Har detta löst sig, jag har samma problem.. jobbigt då man skall använda fjärren från sängen och det inte fungerar för att skärmsläckaren har gått igång!

  • Medlem
  • Strömsund
  • 2008-02-06 13:19

konstiga buggar.

Är både ny här på 99.se och mac-ägare. lite trist kanske att första inlägget blir här.

mina frågor.
# Varför spelar Itunes bara upp ett spår? Sen måste ja välja ett nytt och trycka play. Är det en bugg eller har ja klickat på nån knapp som ja inte skulle?

#Min skärmsläckare blinkar bara. Eller rättare sagt, skärmen blinkar bara. Först svart, sen så blinkar skrivbordet förbi 1 sek. tror problemet uppkom när ja koppla in macbooken till LCD tv. Men det mest underligga är att ja inte kan gå in i skärmsläckar förnstert under Systeminställningar för att ändra skärmsläckare. Då stäng fönstert ner helt, å en fel meddelande runta kommer om upp, typ rapportera, starta om osv.

Nån som har några bra svar?

Front Row återupptar inte en film där man slutade att se på den nästa gång man börjar titta?

Ursprungligen av Adrian B:

allmän begäran: Här är tråden om buggar i Leopard.

På enskild begäran menar du?

Ursprungligen av thevil:

På enskild begäran menar du?

Jag kände på mig att en allmän begäran börjar växa ute i hus och stugor runt om i landet

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-26 21:53

jag har inte quicklook :S... alltså den ikonen finns inte alls hur får man dit den

Antingen så användet man mellanslag, command-Y, eller knappen som ser ut som ett öga.

Ifall du inte har några knappar testa att höger klicka på den smala ovala knappen längst upp till höger.

Annars ifall du ser andra knappar, högerklicka på dom och välj anpassa sen kan du dra och släppa för att anpassa menyn

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-26 22:01

tack för hjälpen adamsen87

  • Administratör
  • Lund
  • 2007-10-26 23:22

än en gång, fildelningen förlorar kontakt med jämna mellanrum.
sen har det börjat dyka upp andra folks datorer i vänsterkolumnen...say what? vet att det kanske inte direkt är en bugg, men huur är det möjligt då nätverket som jag upprättar med minin är lösenordskyddat?

Den allvarligaste buggen jag hittat finns i Finders inställningar, under allmänt, står det "hårddiska".

Skämt åsido, jag stötte på vissa problem när jag skulle installera 10.5 på en Macbook med konto i ett Open Directory och en lokalt sparad hemkatalog. Efter en ren uppgradering skulle jag logga in på kontot och fick frågan om jag ville spara en lokal kopia av hemmappen. Svarade ja, i hopp om att den skulle använda den befintliga katalogen, men se det gick inte.

I stället för att krångla vidare blev det en formatering av disk, ominstallation och så fick datorn synka ner kontot på nytt från OD:t. Det tog lite längre tid än planerat, men till slut funkade allt som det skulle.

En liten felstavning:

Ursprungligen av Apple:

Hårddiska

Isf Hårddiskar

Edit: ohenning var före men jag hade bild

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 00:08

Se till att ge Apple feedback om alla buggar ni hittar.
http://www.apple.com/feedback/macosx.html

Ursprungligen av acke:

Se till att ge Apple feedback om alla buggar ni hittar.
http://www.apple.com/feedback/macosx.html

Jo, naturligtvis. Men tyvärr är det inte riktigt så enkelt att beskriva eller förklara sina bekymmer på engelska när ordförrådet inte vill räcka till.. :"> Det är säkert fler som känner igen sig?

När man ska "mata ut" en skivavbild till vänster i finderfönstret, så när man klickat på den lilla "eject" knappen så stängs hela finder fönstret ner. Störande!

Ursprungligen av jonas.larsson:

När man ska "mata ut" en skivavbild till vänster i finderfönstret, så när man klickat på den lilla "eject" knappen så stängs hela finder fönstret ner. Störande!

Jag tror att man bara får det ifall man är inne i disken samtidigt som den matas ut, då måste den ju stänga fönstret för att kunna mata ut den.

Bevaka tråden