Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om buggar i Leopard

Tråden skapades och har fått 399 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-27 19:48
Ursprungligen av Snabeldrake:

Jag irriterar mig något enormt på att mappar envisas med att öppnas i ikonvy när jag stängt dem i listvy. Jag V-I-L-L ha mitt innehåll sorterat i listvy!

Jag får mina mappar listvy när jag öppnar dem.

Jag har 191 filer i mappen. Kan m-ä-n-g-d-e-n filer påverka valet av visningssätt?

EDIT: Kanske en korrupt .ds_store?

Det här är ingen bugg – men det är i mina ögon lite märkligt att Leopards inbyggda hjälpsystem (som kan nås via Äpple+Shift+?) är otroligt minimalistiskt i jämförelse med Tiger. Är detta normalt? Gjorde en fräsh installation från scratch.

EDIT: Jag hoppas att inläggen i denna tråd även kan omfatta misstänkta buggar - och inte enbart sådana som är uppenbara.

Leopard och Bluetooth, problem med Mighty Mouse

Har nyligen installerat Leopard och den trådlösa musen jag använde vid installationen har fungerat bra. Nu när jag tar med min MacBook till ett annat kontor där jag har en annan Mighty Mouse så får jag inte den att fungera. När jag öppnar Bluetooth så finns alla enheter i en spalt med Mus #1 Ej ansluten Mus # 2 Ej ansluten. Jag har provat flera gånger med att göra musen upptäckbar men ingenting händer, jag kan heller inte se att det finns något i boxen om Bluetooth där man kan "Ansluta" en viss enhet. Jag har också två wireless tangentbord men de har kommit igång av sig själva.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-10-27 20:37
Ursprungligen av Snabeldrake:

Jag irriterar mig något enormt på att mappar envisas med att öppnas i ikonvy när jag stängt dem i listvy. Jag V-I-L-L ha mitt innehåll sorterat i listvy!

Fungerar hos mig! Dum fråga men har du gjort inställning i Findern för det?

"Visa visningsalternativ" -> "Öppna alltid i listvy" hjälpte mig! Aldrig sett detta menyval tidigare. Är det nytt i Leopard?

Märkligt att man själv måste fylla i detta för att datorn ska minnas hur visningen ska skötas i mappen. Inte var det väl så i Tiger?

  • Medlem
  • 2007-10-27 21:19
Ursprungligen av Snabeldrake:

"Visa visningsalternativ" -> "Öppna alltid i listvy" hjälpte mig! Aldrig sett detta menyval tidigare. Är det nytt i Leopard?

Märkligt att man själv måste fylla i detta för att datorn ska minnas hur visningen ska skötas i mappen. Inte var det väl så i Tiger?

Det var precis likadant i Tiger.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-27 22:49
Ursprungligen av eQ:

Det var precis likadant i Tiger.

Inte i mina Tigers på någon av dom 4a Macarna.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-10-27 21:38

Och i Pantern som jag uppgraderade från!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-28 07:02

--->elinpelin.
Tack för det, jag har varit sömnlös för den fula transparenta menyraden.

Ursprungligen av Konrad:

--->elinpelin.
Tack för det, jag har varit sömnlös för den fula transparenta menyraden.

Så lite så.

Gjorde Arkiv/Install på en 10.4.8 gick problemfritt, ändå tills det stod att en minut återstod av installation..den minuten varade 10 min...jag lät den stå, att avbryta där hade antagligen varit förödande.
Startade om själv och allt var sig likt förutom dockan. Såg bra ut.

En fånig vana jag har var att gå till skivverktyg och genast köra Reparera Skivbehörigheter.
Fungerande inte, tuggade en halvtimma, sedan låste sig verktyget. .
Kontrollera Skiva gick fint.
Stoppade i Installationsskivan och starta upp Skivverktyg från den.
Gick inte att reparera Skivbehörigheter där heller. Reparera skiva gick fint.

Starta om och återvände till hårddisken.
Läste nånstans att man måste indexera Spotlight innan man kan köra Reparera Skivbehörighet.
Så jag lät Spotlight indexera, tar en stund som ni vet.
Därefter lät jag Skivverktyg köra Reparera Skivbehörighet.
Nu fungerade det, men jisses vad tid det tar.
Har ni inte testat än så gör det, så jag får veta om alla upplever det som segt.

Ursprungligen av Pocahontas:

Därefter lät jag Skivverktyg köra Reparera Skivbehörighet.
Nu fungerade det, men jisses vad tid det tar. Har ni inte testat än så gör det, så jag får veta om alla upplever det som segt.

Ja, det tar tid här också. Förskräckligt lång tid. Sådan tid att man undrar varför man kör Leopard och inte Tiger. Är Leopard så här komplext - eller är det verktyget som är långsamt?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-10-28 16:30
Ursprungligen av Pocahontas:

Gjorde Arkiv/Install på en 10.4.8 gick problemfritt, ändå tills det stod att en minut återstod av installation..den minuten varade 10 min...jag lät den stå, att avbryta där hade antagligen varit förödande.
Startade om själv och allt var sig likt förutom dockan. Såg bra ut.

En fånig vana jag har var att gå till skivverktyg och genast köra Reparera Skivbehörigheter.
Fungerande inte, tuggade en halvtimma, sedan låste sig verktyget. .
Kontrollera Skiva gick fint.
Stoppade i Installationsskivan och starta upp Skivverktyg från den.
Gick inte att reparera Skivbehörigheter där heller. Reparera skiva gick fint.

Starta om och återvände till hårddisken.
Läste nånstans att man måste indexera Spotlight innan man kan köra Reparera Skivbehörighet.
Så jag lät Spotlight indexera, tar en stund som ni vet.
Därefter lät jag Skivverktyg köra Reparera Skivbehörighet.
Nu fungerade det, men jisses vad tid det tar.
Har ni inte testat än så gör det, så jag får veta om alla upplever det som segt.

Angående sista minuten vid archive & install. Samma sak händer mig i detta nu. Om man kolla loggen så ser man att det installationsprogrammet håller på med "migrate". Dvs. för över gamla inställningar, det tar förstås en liten stund. Lite optimistiskt av apple att skriva ut "Återstående tid: c:a 1 minut". Antar att reparation av skivbehörigheten också har med denna migration att göra. Det är nog en hel del behörighetsinställningar som behöver justeras, nog inget att vara orolig över.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 19:09
Ursprungligen av Pocahontas:

Gjorde Arkiv/Install på en 10.4.8 gick problemfritt, ändå tills det stod att en minut återstod av installation..den minuten varade 10 min...jag lät den stå, att avbryta där hade antagligen varit förödande.

Ja, det är då installeraren knyter ihop säcken. En annan sak, alltid undrat varför de ens har kvar minuttiden då den ändå aldrig stämmer.

Ursprungligen av Pocahontas:

Därefter lät jag Skivverktyg köra Reparera Skivbehörighet.
Nu fungerade det, men jisses vad tid det tar.

Ja, tog riktigt lång tid även här.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-10-28 10:25

När man installerat 10.5 råkar vissa datorer/användare ut för detta i skivkontroll

Varning: SUID-fil ”System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent” har ändrats och kommer inte att repareras.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-10 21:22
Ursprungligen av Snoppy:

När man installerat 10.5 råkar vissa datorer/användare ut för detta i skivkontroll

Varning: SUID-fil ”System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent” har ändrats och kommer inte att repareras.

Jag fick detta meddelande nyligen när jag körde reparera behörigheter.

Ska testa Skivverktyg och Reparera Skivbehörighet om en stund igen, efter att jag låtit Monolingual rensa bort alla miljoner filer av onödiga språk..tar ruskigt lång tid det också ser jag...

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-10-28 11:30

Verkar som Bluetooth inte är som det borde vara. Min telefon kommer inte upp med namnet utan det där numret som kommer upp när man först söker efter enheter. I adressboken finns inte Bluetoothknappen. I Näteverket finns den men anslutningen fungerar inte, men iSync fungerar.
Förhoppningsvis kommer en uppdatering snart.

Ursprungligen av tobbehj:

Verkar som Bluetooth inte är som det borde vara. Min telefon kommer inte upp med namnet utan det där numret som kommer upp när man först söker efter enheter. I adressboken finns inte Bluetoothknappen. I Näteverket finns den men anslutningen fungerar inte, men iSync fungerar.
Förhoppningsvis kommer en uppdatering snart.

Har exakt samma problem, hoppas på en uppdatering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 13:06

Front Row kan inte spela upp via Airtunes.

Johan

Är det en bugg eller feature att man inte kan få sparka ut fuckin Ken Burns ur Frontrow? Går ju inte att se på bildspel när varenda foto ska panoreras och grejas...

Ursprungligen av Leftrustle:

Är det en bugg eller feature att man inte kan få sparka ut fuckin Ken Burns ur Frontrow? Går ju inte att se på bildspel när varenda foto ska panoreras och grejas...

Så var det i Tiger också och det var irriterande redan då. Enda "lösningen" jag fick då var att skapa bildspel i iPhoto och där stänga av Ken Burns och musiken. Det måste göras per bildspel och är alltså ingen vidare bra lösning. Alternativa förslag tas gärna emot.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-31 23:10
Ursprungligen av Rickard A:

Så var det i Tiger också och det var irriterande redan då. Enda "lösningen" jag fick då var att skapa bildspel i iPhoto och där stänga av Ken Burns och musiken. Det måste göras per bildspel och är alltså ingen vidare bra lösning. Alternativa förslag tas gärna emot.

FrontRow verkar använda aktuell inställning i iPhoto, dvs den dialogruta som dyker upp när du har några bilder i biblioteket eller en rulle markerade och klickar play-knappen nere till vänster. Bocka av Ken Burns där och klicka Spela, prova sedan Frontrow igen.

MIn G5 Quad vill inte vakna efter vila numera med Leopard.
Nån mer som har samma problem? Hmm...

Ursprungligen av tublenco:

MIn G5 Quad vill inte vakna efter vila numera med Leopard.
Nån mer som har samma problem? Hmm...

Om du har flera externa enheter anslutna, så koppla bort dem och testa bort allt utom mus och tangentbord och testa om vilan fungerar då.

Ursprungligen av Pocahontas:

Om du har flera externa enheter anslutna, så koppla bort dem och testa bort allt utom mus och tangentbord och testa om vilan fungerar då.

Tack för tipset. Ska prova det.

Att man kan räkna via Spotlight är jättesmidigt, men att man måste använda "." istället för ",", som är den svenska konventionen, känns lite B. Bugg eller lathet, välj själva.

Kör man igång ett program, byter till spaces vy för att byta arbetsyta så öppnas programmet man startade igång över spaces och inte i den tidigare aktiva arbetsytan. Inte nått stort, men ändå.

Citat:

Snoppy När man installerat 10.5 råkar vissa datorer/användare ut för detta i skivkontroll

Varning: SUID-fil ”System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent” har ändrats och kommer inte att repareras.

Jag får ett sådant meddelande, någon som vet vad det betyder?

Bevaka tråden