Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Nya läckra MacBook thin

Tråden skapades och har fått 326 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-12-23 15:13
Ursprungligen av Reisan:

Du har nog missuppfattat något inlägg i denna tråd. Diskussionen har varit om man klarar sig utan. Eller hur pass mycket mer besvärligt det är att ha med sig extra utrustning, t ex en extern optisk enhet, kontra om den vore inbyggd.

Det var ju precis det jag snackade om? "hur kan en laptop + extern optisk vara smidigare än en laptop med inbyggd optisk?"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-23 16:55
Ursprungligen av Frohike:

Det var ju precis det jag snackade om? "hur kan en laptop + extern optisk vara smidigare än en laptop med inbyggd optisk?"

Nu hänger jag inte med. Men svar på ditt eget citat är, nej, det är inte smidigare med en extern enhet kontra en inbyggd.

Är det inte dags för trådlös USB snart? Kanske vore intressant för en extern dvd-brännare. Måste ju iofs ha ström, men alternativet är ju batteri eller möjlighet att köra ström hemma och usb-sladd på resande fot?

Har varit sugen på en ny ultraportabel sedan jag köpte min PBG4 15" för ett gäng år sedan. Då behövde jag skärmytan och valde bort 12" men idag vore en riktigt liten bärbar underbart att bära runt på!

Om det inte kommer en äckligt billig slimmac så kommer jag casha en eeepc från asus...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-23 23:57

Då är ju den äckliga slimmacen fortfarande bättre med OS X, eller?

Ursprungligen av boris91:

Då är ju den äckliga slimmacen fortfarande bättre med OS X, eller?

Jag är ingen osxslav... råkat hamna här mest av en slump och har således inte heller några som helst ambitioner att alla datorer i mitt hem måste vara en mac...

som fotograf hjälper det ju att aperture imo är världens bästa mjukvara... men iövrigt njaa... så jävla speciellt är inte osx i mina ögon.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-24 11:11

Kloka resonemang! Man kan bara ha det allra senaste 6-8 månader, sen kommer en uppdaterad modellversion. Det är ju rätt så ekonomiskt belastande, att hela tiden ha det senaste. Men har man råd, så varför inte. MBP är ju Apples flaggskepp inom laptops! Som ni själva konstaterar, så får ni valuta för pengarna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-24 22:30

OT: Jag tycker att varken Windows eller OS X-användare ska behöva hävda/förklara sig om varför de använder det ena eller det andra. Eller båda. Allt handlar om behov, smak och hur mycket man vill lägga på en dator. Punkt.

Ursprungligen av Reisan:

OT: Jag tycker att varken Windows eller OS X-användare ska behöva hävda/förklara sig om varför de använder det ena eller det andra. Eller båda. Allt handlar om behov, smak och hur mycket man vill lägga på en dator. Punkt.

Håller med till 100%...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-25 00:13

sjysst inställning, jag håller med!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-26 02:05

Jo fast frågan handlar väl om varför människor har behoven, smaken eller ekonomin? Enligt min åsikt strikt biologiska orsaker.

Hur ter sig ironi i skrift?

Hoppas macbook tunnisen inte skapar ett sånt habegär att jag måste starta en ny kampanj mot min fru. Macbook-kampanjen var för jobbig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-26 16:20
Ursprungligen av pgjores:

Jo fast frågan handlar väl om varför människor har behoven, smaken eller ekonomin? Enligt min åsikt strikt biologiska orsaker.

"Varför" kan ju ha många anledningar. Jag tog bara upp de grundläggande kriterierna.

Ursprungligen av pgjores:

Hur ter sig ironi i skrift?

Rätt bra i ditt fall. Haha.

Ursprungligen av pgjores:

Hoppas macbook tunnisen inte skapar ett sånt habegär att jag måste starta en ny kampanj mot min fru. Macbook-kampanjen var för jobbig.

Du får övervinna ditt habegär och köra en bättre kampanj för andra saker i livet.

Kanske kommer men utan penna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-28 08:05

Vill ha en, med finger-touch OCH penna, och tryckkänslighet som ett wacomboard.
Önskedröm

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-28 09:19
Ursprungligen av jpe:

Vill ha en, med finger-touch OCH penna, och tryckkänslighet som ett wacomboard.
Önskedröm

Ojojoj, det var inte lite önskemål utöver de spekulerade delarna i den beryktade laptopen! Tekniken finns ju för dina önskemål. Sen hur man ska integrera alltihopa i den, det överlåter jag till experterna.

Du tror inte att ha touchdisplay, ritplatta och styrplatta blir lite "overkill"?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-28 12:32
Ursprungligen av Reisan:

Ojojoj, det var inte lite önskemål utöver de spekulerade delarna i den beryktade laptopen! Tekniken finns ju för dina önskemål. Sen hur man ska integrera alltihopa i den, det överlåter jag till experterna.

Du tror inte att ha touchdisplay, ritplatta och styrplatta blir lite "overkill"?

hehe, nja, kanske overkill för gemene man, men jag vill ha ett digitalt skissblock, som man kan sitta i soffan o jobba med- som en cintic, fast med datorn inbakad... mac då förståss!

Och om det ska göras med tangentbord behövs styrplattan när man skriver tex, och vill flytta markör snabbt, och ska det vara touch screen känns det onödigt om man inte likaväl slänger in en skärm a la iphone tillsammans med ritpenna. med tryckkänslighet...
Sa jag att den ska va lätt, sval, billig och ha asbra batteritid oxå?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-28 13:23
Ursprungligen av jpe:

hehe, nja, kanske overkill för gemene man, men jag vill ha ett digitalt skissblock, som man kan sitta i soffan o jobba med- som en cintic, fast med datorn inbakad... mac då förståss!

Och om det ska göras med tangentbord behövs styrplattan när man skriver tex, och vill flytta markör snabbt, och ska det vara touch screen känns det onödigt om man inte likaväl slänger in en skärm a la iphone tillsammans med ritpenna. med tryckkänslighet...
Sa jag att den ska va lätt, sval, billig och ha asbra batteritid oxå?

Jag misstänkte att du hade ett ändamål med dina önskemål. Ja, det är ju en begränsad målgrupp som kan få ut det mesta av alla de önskemål som du framfört.

En annan aspekt i en sådan lösning är ju att det då finns ännu mer avancerad teknik, som kan gå sönder och ställa till det. Men med duktiga resurser och högt slutpris för användaren, så kan det nog gå vägen!

Du kan ju lägga till önskemålet om att laptopen ska kunna hovra ca 10 cm från vilken yta som helst. Och vara stabiliserad. Och möjlighet att vinkla framåt, bakåt och i sidled.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-28 13:47
Ursprungligen av Reisan:

Du kan ju lägga till önskemålet om att laptopen ska kunna hovra ca 10 cm från vilken yta som helst. Och vara stabiliserad. Och möjlighet att vinkla framåt, bakåt och i sidled.

Fatta va grymt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-29 06:29
Ursprungligen av Reisan:

Du kan ju lägga till önskemålet om att laptopen ska kunna hovra ca 10 cm från vilken yta som helst. Och vara stabiliserad. Och möjlighet att vinkla framåt, bakåt och i sidled.

har mejlat apple om detta.

Dom svarade inte.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-28 17:47

Det borde ju faktiskt vara genomförbart med lite magnetfält och en sorts dockningstation...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-28 20:59
Ursprungligen av boris91:

Det borde ju faktiskt vara genomförbart med lite magnetfält och en sorts dockningstation...

För "enkel" lösning. Det ska bara ha kraftfält från undersidan av laptopen, inte från underlagets håll. Ska även kunna hantera ojämnt underlag. Som t ex knän.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-28 21:07

Skulle säkert inte dra några batterier alls

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-28 21:19
Ursprungligen av Tangen:

Skulle säkert inte dra några batterier alls

Hehe, givetvis ska energin alstra sig själv i ett kretslopp. Som en dynamo till gamla cykellampor.

Någon som har en aning om macbook thin vara dyrare eller billigare än macbook pro?
Alltså mer eller mindre än ca 18 000 kr?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-29 01:32
Ursprungligen av granholm:

Någon som har en aning om macbook thin vara dyrare eller billigare än macbook pro?
Alltså mer eller mindre än ca 18 000 kr?

Det spekuleras att den minsta modellen i den beryktade MBP-serien, kommer att kosta 1500 USD. Tre storlekar gissar jag på. 12-13", 15" och 17".

Ursprungligen av Reisan:

Det spekuleras att den minsta modellen i den beryktade MBP-serien, kommer att kosta 1500 USD. Tre storlekar gissar jag på. 12-13", 15" och 17".

Känns som en 13":s mbp är lite för litet...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-29 21:49
Ursprungligen av jpe:

har mejlat apple om detta. Dom svarade inte.

Hehe, vad konstigt. De kanske har snott idén...

Ursprungligen av micke_nkpg:

Känns som en 13":s mbp är lite för litet...

Ja, för dem som inte vill ha en 12-13" laptop. Bra att det då kanske kommer två storlekar till.

Ursprungligen av Reisan:

Ja, för dem som inte vill ha en 12-13" laptop. Bra att det då kanske kommer två storlekar till.

tänkte kansk emest på vad den är tänkt för. Grafiskt arbete och mera avancerade saker.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-31 20:41

Det är stort behov att Apple bör göra flera bärbara modeller.

Den modell 12 tum PowerBook som Apple faktiskt sålt väldigt många här Sverige.
Jag har reparerat många av denna modellen. Jag såg att det går att göra
mycket små utrymme med denna tekniken då. Idag kan man göra ännu mer mindre.
Då var det stora Airport kort att stoppa in och BlueTooth kort var lite större då.
Näst största platsen tog DVD-spelaren ! Logikkort var bara lite större än DVD-spelaren.

Idag har Apple Intel konfigurationen så att logikkortet blir ungefär lika stor som gamla logikkort, men mycket mera kraft. Utan DVD-ROM kan man placera hårddisk och flashminne hårddisk där. Alltså dubbla uppsättning.
Allt blir mycket mindre. Det låter ju bra, men display på 12" blir för stora i yttermåtten jämför med botten chassiet där alla delar finns. Däri ligger begränsningen.

Jag tror att modellen 12 tum PowerBook inte återuppstår.
MacBook är ju faktiskt släkt med 12" PowerBook. Skärmen har gått från 12" till 13", men det är ju 13" wide, så det är ungefär samma yta.

Troligen kommer det bli en variant av MacBook 13", där det inte finns DVD-ROM.
Där finns en flashhårddisk och en vanlig hårddisk. Då får batteri ännu större utrymme och ger ännu längre drifttid på 4 till 5 timmar ! Kanske mera....
Kanske kommer heta MacBook Pro Mini och har metallisk ytan, som lyx.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-01 02:53
Ursprungligen av REP:

Allt blir mycket mindre. Det låter ju bra, men display på 12" blir för stora i yttermåtten jämför med botten chassiet där alla delar finns. Däri ligger begränsningen.

Detta förstår jag inte. Vad menar du?

Ursprungligen av REP:

Jag tror att modellen 12 tum PowerBook inte återuppstår.
MacBook är ju faktiskt släkt med 12" PowerBook. Skärmen har gått från 12" till 13", men det är ju 13" wide, så det är ungefär samma yta.

Troligen kommer det bli en variant av MacBook 13", där det inte finns DVD-ROM.
Där finns en flashhårddisk och en vanlig hårddisk. Då får batteri ännu större utrymme och ger ännu längre drifttid på 4 till 5 timmar ! Kanske mera....
Kanske kommer heta MacBook Pro Mini och har metallisk ytan, som lyx.

Jag gissar också på att det kommer troligtvis en 13" och inte en 12". Men jag hoppas att de överraskar med en 12".

Bevaka tråden