Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Nya läckra MacBook thin

Tråden skapades och har fått 326 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-24 15:38

Frågan är om denna nya serie håller i sig till nästa allmänna uppgradering eller om den försvinner helt, som Powerbook 12" ju gjorde.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-24 15:48
Ursprungligen av boris91:

Frågan är om denna nya serie håller i sig till nästa allmänna uppgradering eller om den försvinner helt, som Powerbook 12" ju gjorde.

Mmm, min gissning är att Apple behåller MacBook-serien (MB+MBP) och då kör med två modellserier, dvs MB+MBP och den nya kommande. Dvs utöka laptopsortimentet. Så har de ju tre generella målgrupper: De som studerar, de som vill ha en ultraportabel och sen de som vill ha hög prestanda.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-24 16:37

Men vem vill ha en ultraportabel då? Det brukar ju finns tre prisklasser ungefär annars: en basdator, en hem/officedator och en spel/prestandadator.

Var skulle den nya serien få platsa då?

Senast redigerat 2007-12-04 23:40
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-24 18:18
Ursprungligen av boris91:

Men vem vill ha en ultraportabel då? Det bruakr ju finns tre prisklasser ungefär annars: en basdator, en hem/officedator och en spel/prestandadator.

Var skulle den nya serien få platsa då?

Kan nog inte jämföra med PC-världens benämningar, när det gäller typ av dator/målgrupper. Apple kör ju bara med två, Standard och Pro, har jag för mig. Det jag syfta på var tre datortyper inom laptops. MacBook, Namnlös och MacBook Pro. Det vill säga, en standarddator (MB) för t ex studenter, en ytterligare standarddator (Namnlös) fast ultraportabel. Och slutligen en Pro-dator (MBP) för prestanda.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-24 22:15

Ja, just det frågar jag mig. Vilken målgrupp kommer den ultraportabla datorn att vända sig till? Blir ju varken hemanvändare eller Pro, vem är då kvar?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-25 02:56
Ursprungligen av boris91:

Ja, just det frågar jag mig. Vilken målgrupp kommer den ultraportabla datorn att vända sig till? Blir ju varken hemanvändare eller Pro, vem är då kvar?

Om det kommer en ultraportabel dator så är målgrupperna både standard och pro. Dvs, de som vill ha en ultraportabel laptop.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-11-24 22:33

Alla som e Pro vill inte ha en 17" att fälla upp i flygsätet eller cafébordet. Många Pro köpte 12" tidigare, så nåt litet saknas.

  • Administratör
  • Lund
  • 2007-11-24 23:20

underbart att det ses som en självklarhet att det kommer komma en ultraportabeldator från apple i tråden nu

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-11-25 18:56
Ursprungligen av thor:

underbart att det ses som en självklarhet att det kommer komma en ultraportabeldator från apple i tråden nu

Jag tänkte just samma sak. Har det verkligen kommit något konkret som tyder på detta?

Nope. Allting hajpas och haussas in absurdum när det gäller Apple. Man vet aldrig förrän de har släppt prylen i fråga. De flesta skulle inte ha blivit förvånade om det inte hade släppts en iPhone för 11 månader sedan t.ex.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-11-25 20:34

Jo. Jag vet. Tänkte bara om det hade kommit några nyheter eller liknande.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-25 20:48

Ja, en massa nya patentansökningar med olika multitouchtekniker + ryktet från Asustech.

http://www.appleinsider.com/articles/07/11/24/apple_aims_to_patent_ergonomic_full_hand_multi_touch_input.html

http://www.appleinsider.com/articles/07/11/12/ultra_portable_apple_notebook_to_splash_down_at_macworld_expo.html

Något kommer det alltså definitivt med så många ledtrådar som vi har nu, men vad det kommer att bli, hur det kommer att se ut, vad det kommer att heta osv. kan vi bara spekulera om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-25 22:10

Jag tror att den kommer heta MacBook Pro och 12 el 13" till för att veta exakt vilken man menar. Tror den kommer samtidigt som nydesignade 15" och 17" kommer, dvs de kommer alla i samma nya design.

Jag vet massor med folk som inte vill ha MacBook men inte vill ha en 15" eller 17". Om det finns tillräcklig efterfrågan får vi väl se. Apple borde väl göra undersökningar om det regelbundet. Samtidigt som att jag tror PowerBook 12" försvann tillfälligt på grund av flytten till intel och inte brist på efterfrågan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-25 22:39
Ursprungligen av acke:

Jag tror att den kommer heta MacBook Pro och 12 el 13" till för att veta exakt vilken man menar. Tror den kommer samtidigt som nydesignade 15" och 17" kommer, dvs de kommer alla i samma nya design.

Mycket troligt antagande du gör här. Att den tanken inte slog mig. Jag brukar ge bra gissningar med 100% säkerhet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-26 00:13
Ursprungligen av Reisan:

Mycket troligt antagande du gör här. Att den tanken inte slog mig. Jag brukar ge bra gissningar med 100% säkerhet.

Precis, helt enorma gissningar jag kommer med va. Inget som någon kunna gissa sig till.

Några gissningar varför det dröjer så länge då efterfrågan verkar finnas?

Ursprungligen av Chaosstar:

Några gissningar varför det dröjer så länge då efterfrågan verkar finnas?

Ryktena sedan länge har ju handlar om MWSF 2008, så hur menar du att det dröjer?

Ursprungligen av Adrian B:

Ryktena sedan länge har ju handlar om MWSF 2008, så hur menar du att det dröjer?

Menade inte så. (Jag är väl medveten om vad ryktena säger)

Menade:
Har ni någon ide eller teori om varför Apple valt att inte släppa en mindre version än.
Kan ju t.ex. bero på att Apple inte tror att behovet finns eller att Apple väntar på någon speciell komponent, osv. Det kan ju finnas många olika orsaker.

Rent teoretiskt hade ju en 12" kunnat släppas samtidigt som 15" och 17" kom. Men Apple valde ju att inte släppa någon 12"a av ”orsak vad?”.

Ursprungligen av Chaosstar:

Menade:
Har ni någon ide eller teori om varför Apple valt att inte släppa en mindre version än.
Kan ju t.ex. bero på att Apple inte tror att behovet finns eller att Apple väntar på någon speciell komponent, osv. Det kan ju finnas många olika orsaker.

Rent teoretiskt hade ju en 12" kunnat släppas samtidigt som 15" och 17" kom. Men Apple valde ju att inte släppa någon 12"a av ”orsak vad?”.

Ah. Då tror jag det är en komponent- och utvecklingsfråga att den inte kommit ännu. Jag tror inte Apple väntar bara för att, eller för att t.ex. all kraft gått åt till iPhone (rimligtvis är detta olika avdelningar inom Apple). Kanske väntar Apple in de rätta komponenterna från Intel, från skärmtillverkare eller liknande. Kanske väntar dom på att priserna ska gå ner på flash-minne (fast det senaste är att den trots allt har en hårddisk och inte SSD).

Men detta gäller främst en helt ny modell, dvs denna ultraslimmade utan optisk enhet som det vuxit fram rykten om sedan en tid. Varför Apple dumpade PowerBook 12" måste berott på något annat, för det var så pass länge sedan. Kanske ansåg dom att MacBook skulle ligga för nära i format vid den tiden? Förut var ju iBook en ren konsumentprodukt, men MacBook är en hybrid mellan konsument- och proffsklassen och har en helt annan status. Därmed kanske berättigandet för en separat Pro-modell i 12 tum minskade. Samtidigt som Apple mera långsiktigt avsåg att ta fram en riktigt slimmad modell, men den bara fanns på ritbordet då.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-11-26 16:33

Jo det stämmer, många som körde 12" PB använder numera en MB, ofta de svarta, tror det har att göra med att det alt som oftast står en stadig Mac Pro på kontoret och att det prioriteras litenhet framför kraft.
Kommer ju att skaffa mig en iPhone vad det lider så för mig gäller nog den i kombination med en 17" MBP när min PB 15" byts ut. Fast man vet ju aldrig vad Apple har i rockärmen...

  • Oregistrerad
  • 2007-11-26 21:25

Office, det är dom som har råd!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-29 20:04

Jag är sjukt sugen på en Mac men vet aldrig när jag ska slå till. Macbook är prisvärd men fattar inte varför jag ska behöva betala +2k för en svart - dåligt Apple. HAr för mig att man får med vita sladdar också?

Jag kommer ivrigt bevaka denna tråd och rykten kring nya bärbara Macs :D.

Ses

Ursprungligen av hajder:

Jag är sjukt sugen på en Mac men vet aldrig när jag ska slå till. Macbook är prisvärd men fattar inte varför jag ska behöva betala +2k för en svart - dåligt Apple. HAr för mig att man får med vita sladdar också?

Jag kommer ivrigt bevaka denna tråd och rykten kring nya bärbara Macs :D.

Ses

jag betalade de extra 2000 kronorna för den svarta för att den
a) är så grymt snygg
b) inte ser ut som alla andra macbooks/ibooks (räknar inte in pro/power) men ändå har det fina äpplet som tydligt visar ens ståndpunkt
c) inte ska blandas ihop med flickvännens kommande vita macbook
d) inte blir brun på pekplattan/"handledsstödet"
e) för att upprepa punkt b: skiljer sig ur mängden!

Många förknippar Apple med vita prylar. Gamla iPod, iMac, Apple Remote, Mighty Mouse, kablar av alla de slag är vita. Därför är det fräckt med en svart, tycker jag. Sen får man ju en 40gb större hdd också
Men de absolut viktigaste anledningarna för mig är att: man ser skillnad på flickvännens och min dator och att den inte blir brun och skitig på samma vis.

Sen tycker jag att det är jättebra att kablarna och allt sånt fortfarande är vita. Annars skulle det kännas för mycket Acer/HP/Dell osv, där kablarna alltid är svarta. Apple ska ju trots allt kännas nytänkande och jag känner inte till något annat datorföretag som bara har vita kablar.

Nej gud förbjude svarta/gråa kablar.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-30 00:04

Två tusen får du betala för exklusiviteten... och kanske ytbehandlingen också. Men mest exklusiviteten.

Sladdarna är ju alltid vita och det tycker jag skapar en fin kontrast med det svarta. Fast tanken var nog mera att inte behöva göra två olika sladdtyper, att anamma svart på sladdar vore nästan som att sätta en "Intel Inside" sticker på alla Apples datorer - så något sådant tror jag inte att vi får se inom en någorlunda snar framtid.

Detta har varit ett rykte i flera år inför varje keynote. Att det dröjer beror nog på att apple har något speciellt på gång - inte nödvändigtvis komponentbrist. För, som någon annan säger, det finns ett ganska stort sug efter en "liten laptop". Och då kan man göra det på två sätt: släpp det uppenbara eller släpp "blow your mind-laptop". Apple valde att göra det senare med sin iPhone (även om dom lekte lite med Motorola - antagligen för att läsa av marknaden etc).

Vem är målgrupp? Alla som har en förstadator som är stationär - helst folk med MacPro - och folk som reser mycket. Jag har en MBP för jag tycker att MB inte är tillräckligt slim'ad och väger nästan lika mycket. Hade dom - slim'at MB på footprint och vikt - hade det definitivt blivit en sådan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-04 22:37

Ja ni, ryktena kommer från alla håll och kanter, här står att läsa det senaste.

Om det stämmer så pekar det iaf lite mer åt att ryktet stämmer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-05 06:26
Ursprungligen av ezzin:

Ja ni, ryktena kommer från alla håll och kanter, här står att läsa det senaste.

Om det stämmer så pekar det iaf lite mer åt att ryktet stämmer.

Detta var ju goda nyheter. Hoppas det realiseras nästa år. Jag vet med säkerhet att minst en person har väntat och vill ha en sådan laptop!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-04 23:42

Ytterligare en bekräftelse på att det här inte är något löst rykte bara. Nu kommer den!

  • Administratör
  • Lund
  • 2007-12-05 08:42

hrm 2

Skönt med rykten som säger att leveranser redan börjat, då ökar trovärdigheten.

Jag kommer nog troligen byta ut min 12" PB mot denna "eventuella" dator.
Bara den har ett hyffsat grafikkort. Det är allt jag kräver.

Bevaka tråden