Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Nya läckra MacBook thin

Tråden skapades och har fått 326 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ryktet späds på. Kanske släpps vid Macworld 08.
http://www.macrumors.com/2007/11/12/ultra-portable-mac-expected-at-macworld-expo-2008/

Aluminium, 13", ingen optisk enhet, flash-minne istället för hårddisk osv.

Jag köper 10

Ursprungligen av Leftrustle:

Ryktet späds på. Kanske släpps vid Macworld 08.
http://www.macrumors.com/2007/11/12/ultra-portable-mac-expected-at-macworld-expo-2008/

Aluminium, 13", ingen optisk enhet, flash-minne istället för hårddisk osv.

Ser mycket spännande ut, det ryktet låg precis i linje med vad jag *hoppades* skulle komma.

Ursprungligen av Leftrustle:

Aluminium, 13", ingen optisk enhet, flash-minne istället för hårddisk osv.

Enligt Gruber så blir hårddisken *inte* flashbaserad utan mer som vanlig hårddisk:

Smaller, super-thin, lightweight MacBooks coming at Macworld Expo, says AppleInsider. How’s Apple making it so much thinner than current MacBooks? By eliminating the optical disk drive — i.e. what the iMac was to the floppy, this machine is to the CD/DVD drive. My Magic 8-ball says AppleInsider is mostly correct.

Update: I asked my Magic 8-ball if this upcoming super-thin MacBook still has a (non-Flash memory) hard disk drive, and the answer came back: “IT IS CERTAIN”. (iPod Classics have hard drives; they’re pretty thin.)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-12 19:40

Jag undrar hur Mac OS 10.6 kommer att kunna installeras då.. alltså om den nya datorn inte har någon optisk enhet. Kommer man att få ladda ner det hela och betala på Apple Store eller byter man till Flash-minnen för nya operativsystem helt enkelt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-12 19:47
Ursprungligen av boris91:

Jag undrar hur Mac OS 10.6 kommer att kunna installeras då.. alltså om den nya datorn inte har någon optisk enhet. Kommer man att få ladda ner det hela och betala på Apple Store eller byter man till Flash-minnen för nya operativsystem helt enkelt?

Nerladdning eller medföljade USB-sticka är ett starkt alternativ!

  • Oregistrerad
  • 2007-11-16 12:14
Ursprungligen av boris91:

Jag undrar hur Mac OS 10.6 kommer att kunna installeras då.. alltså om den nya datorn inte har någon optisk enhet. Kommer man att få ladda ner det hela och betala på Apple Store eller byter man till Flash-minnen för nya operativsystem helt enkelt?

Bara för att den inte har någon optisk disk INBYGGT betyder det inte att den kommer ha en superdrive !! 99% av alla 13" datorer idag har extern dvd. Apple kommer garanterat att skicka med en, eller låta det bli ett tillbehör iaf. Förmodligen kommer det bli en mycket liten slot-in som passar fint i din dataväska.

Ursprungligen av boris91:

Jag undrar hur Mac OS 10.6 kommer att kunna installeras då.. alltså om den nya datorn inte har någon optisk enhet. Kommer man att få ladda ner det hela och betala på Apple Store eller byter man till Flash-minnen för nya operativsystem helt enkelt?

Som studiox skriver så kommer det garanterat att finnas externa lösningar, precis som PowerBook Duo hade extern diskettenhet en gång i tiden.

Men även tanken på att köpa uppdateringen och ladda ner den över nätet är ju inte helt oäven, 10.6 är säkert 18 månader bort (minst) och det är nog ett område som hinner utvecklas rätt mycket tills dess.

  • Oregistrerad
  • 2007-11-17 14:38
Ursprungligen av Adrian B:

Som studiox skriver så kommer det garanterat att finnas externa lösningar, precis som PowerBook Duo hade extern diskettenhet en gång i tiden.

Men även tanken på att köpa uppdateringen och ladda ner den över nätet är ju inte helt oäven, 10.6 är säkert 18 månader bort (minst) och det är nog ett område som hinner utvecklas rätt mycket tills dess.

Att distribuera programvara över nätet är knappast något nått och det finns ingen teknisk begränsning som skulle omöjliggöra det idag. Apple distribuerar redan developer releaser elektroniskt, även uppdateratingar (där det kan bli ett antal 100M om man ligger "efter". Eftersom Apple inte har serienummervalidering på OSX är det heller ingen problem med aktivering av nycklar.

Steve är nog orolig för piratkopiering av någon anledning, annars skulle han nog gjort det för länge sen. (Men vi kan nog diskutera det i en annan tråd)

Ursprungligen av studiox:

Eftersom Apple inte har serienummervalidering på OSX är det heller ingen problem med aktivering av nycklar.

Steve är nog orolig för piratkopiering av någon anledning, annars skulle han nog gjort det för länge sen. (Men vi kan nog diskutera det i en annan tråd)

Dom där två styckena motsäger varandra lite, eller hur? Tror det ligger helt andra skäl bakom detta, snarare än piratfrågan. Faktum är att jag tror bekvämligheten i att köpa uppdateringen direkt i datorn skulle generera ökad försäljning (och minskad logistik) för Apple. Men som sagt, det är inte rätt tråd för detta.

  • Oregistrerad
  • 2007-11-16 12:15

Jobbigt och behöva vänta (som vanligt med alla i-lands lyx problem). Jag är på jakt efter en laptop nu när jag ska dra igång ytterligare ett företag. Har min gamla Titanium liggandes i garderoben, men känns inte aktuellt o plocka fram den.

Så jag suckar lite åt dom nya snygga Sony Vaio eller nya dell XPS 1330 (Som har både fjärrkontroll LED skärm, inbyggt 2M webcam). Mummms.. Gudemig hoppas Apple släpper en i Februari så jag kan vänta 3 månader.

När tror ni man kommer kunna köpa denna lilla skröna?

Ursprungligen av Carrocarola:

När tror ni man kommer kunna köpa denna lilla skröna?

Det senaste ryktet, som postades lite längre upp i tråden, säger att den lanserar på MWSF i januari 2008.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-18 14:01

Precis som iMacen droppade diskettläsaren hoppas jag att nya slimma MacBooken får andra tillverkare att droppa CD-läsaren åtminstone. Musik kan vi väl ändå få köpa på USB-minne istället. Mindre risk för slitage och så är det återanvändningsbart = miljövänligt.

Rent allmänt så tycker jag att lagringsmedier som CD-skivor och hårddiskar börjar kännas riktigt gammlamodiga. Nästan som 80-talet.

Ursprungligen av boris91:

Precis som iMacen droppade diskettläsaren hoppas jag att nya slimma MacBooken får andra tillverkare att droppa CD-läsaren åtminstone.

Ja, som vi tagit upp förut så tror jag att det kommer i form av en extern enhet istället, för den som behöver det, likt den externa diskettenheten till PowerBook Duo en gång i tiden.

Ska Apple göra en ulltraslimmad bärbar känns det givet att den optiska läsaren försvinner, den tar alldeles för stor plats i sammanhanget.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-18 14:48

Men tror du Apple vill göra ännu ett extratillbehör? Steve Jobs är väl ändå känd för sin eftersträvan att göra allting så enkelt som möjligt.

Jag hoppas på en lösning som blir smidigast och tar så lite plats som möjligt. Att man tar ut batteriet och sätter dit DVD-läsaren istället till exemepel - man bränner väl ändå skivor "stationärt" och går på AC-power, eller?

Ursprungligen av boris91:

Men tror du Apple vill göra ännu ett extratillbehör? Steve Jobs är väl ändå känd för sin eftersträvan att göra allting så enkelt som möjligt.

Jo, men i dagsläget tror jag en optisk läsare är ett krav från rätt många av de tilltänkta köparna, så någon form av extern lösning känns rimlig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-18 15:14
  1. Undra om den här supertunna laptopen kommer att vara en PRO eller vanlig modell?

  2. Eller om denna dator kommer att kosta 12-15 tusen eller 20-25 tusen?

  3. Antar att den nya modellen inte kommer att heta "MacBook Thin"...?

  4. Det blir väl en helt ny modellserie väl? Alltså varken MB eller MBP.

Om den släpps i kvartal 2 eller 3, nästa år, så hinner man ju spara ihop en del pengar. Gött!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-18 15:19

1. Den blir nog semi-pro tror jag.
2. 12-15 snarare än 20-25, även om Apple kanske siktar in på en helt annan prisklass
3. Nej, inte jag heller.
4. Tror jag med.

Senast redigerat 2007-11-18 18:52
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-18 22:54
Ursprungligen av boris91:

1. Den blir nog semi-pro tror jag.
2. 12-15 snarare än 20-25, även om Apple kanske siktar in på en helt annan prisklass
3. Nej, inte jag heller.
4. Tror jag med.

  1. Ja, det tror jag med.

  2. Jag tror också att det snarare blir en 12-15 tusen kronors klassen. Eller snäppet högre i första versionen. För att matcha mellantinget mellan MB och MBP.

  3. Kanske blir det ett namn, typ "MacBook Semi".

  4. Bra att du håller med.

  • Administratör
  • Lund
  • 2007-11-18 15:39

om apple tar bort cd-läsaren så kommer den var mindre "pro" än mb (för att uppkoppling inte alltid finns tillgänglig) och därför tror jag personligen att de kommer lansera den som en mb (den nya tunna portabla varianten) och inte något som är dyrare bara för att att den är mindre. visst less is more, men jag vill minnas att mb-pro är "större" än mb och samtidigt dyrare

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-18 22:50
Ursprungligen av thor:

om apple tar bort cd-läsaren så kommer den var mindre "pro" än mb (för att uppkoppling inte alltid finns tillgänglig) och därför tror jag personligen att de kommer lansera den som en mb (den nya tunna portabla varianten) och inte något som är dyrare bara för att att den är mindre. visst less is more, men jag vill minnas att mb-pro är "större" än mb och samtidigt dyrare

Ja, det kan ju vara så att det blir en tunnare variant på en befintlig modell, t ex MB eller MBP. Dock tror jag att det i så fall blir i alu-finish som MBP. Och kanske bli en "mellanvariant" mellan MB och MBP.

Som en del är inne på här i denna tråd, så verkar det ju som att den optiska enheten kommer att tas bort. Och jag kan tänka mig att det kommer att komma som tillbehör, antingen ingå eller som tillval. Och då har det inte med detta att göra, ifall det blir en Pro eller inte. Utan prestandan och möjligtvis utbyggnadsmöjligheten kommer att avgöra om det blir en PRO eller inte.

  • Oregistrerad
  • 2007-11-19 09:41
Ursprungligen av thor:

om apple tar bort cd-läsaren så kommer den var mindre "pro" än mb (för att uppkoppling inte alltid finns tillgänglig) och därför tror jag personligen att de kommer lansera den som en mb (den nya tunna portabla varianten) och inte något som är dyrare bara för att att den är mindre. visst less is more, men jag vill minnas att mb-pro är "större" än mb och samtidigt dyrare

Snarare tvärtom tror jag. Alla andra 13" modeller på marknaden (som man nog med gott omdöme kan kalla pro, (Thinkpad, XPS, vaio) med en prislapp på 13-20k saknar samtliga inbyggd CD just av den anledningen att det inte får plats.

Jag tror nog steve hellre vill säga "Worlds thinnest notebook ever" istället för "The first 13" notebook with superdrive" eller något liknande.

  • Administratör
  • Lund
  • 2007-11-18 18:06

hade varit snyggt o få med leopard på ett 8gb usbminne

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-18 18:55

Allra enklast vore ju såklart att handla hos Apple Store, få någon slags kod hemskickad (eller e-mailad) och sedan ladda ner det hela - eller bara delarna som man vill ha. Det vore rätt smidigt, och säkert billigare än det man gör nu.

Känns dock som att serverparken måste uppgraderas ordentligt i så fall.

datorn högst upp är en lenovo, nya damdatorn söt

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-19 00:10

"Semi" låter nästan halvbra.. varken det ena eller det andra. Men jag kan inte komma på något bättre namn precis..

Ursprungligen av boris91:

"Semi" låter nästan halvbra.. varken det ena eller det andra. Men jag kan inte komma på något bättre namn precis..

MacBook nano

  • Oregistrerad
  • 2007-11-19 09:41
Ursprungligen av johan_fbg:

MacBook nano

fint

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-24 15:39
Ursprungligen av johan_fbg:

MacBook nano

Och gamla MacBook får heta MacBook Classic? Njaaaoo..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-24 15:10

Tror det blir en helt ny modellserie-namn. Kanske "MacThin". Om det kommer någon ny modellserie nästa år, som är i stil med prototypen, så kan jag tänka mig att ha enbart en laptop.

Bevaka tråden