Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Nya läckra MacBook thin

Tråden skapades och har fått 326 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-08 21:49

Om Apple presenterar en nydesignad MacBook Pro-serie på MacWorld den 14-18 januari, när kan man gissa att den kommer till handeln?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-08 21:56

2-3 månader kanske. Man har ju slutat med "shipping... today!" numera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-08 22:26
Ursprungligen av boris91:

2-3 månader kanske. Man har ju slutat med "shipping... today!" numera.

Ok, det var ju inte så lång tid. Ser fram emot vad som kommer ur MacWorld i januari.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-08 23:21

2-3 månader tror jag inte på, i så fall dör jag.

1 månad högst. När iMacen kom med Intel-processor som jag beställde en vecka efter MacWorld så kom den 35 dagar efter att jag beställt. 2-3 månader tänker jag aldrig vänta. Usch och fy! Men en månad kan jag tippa på.

Några veckor max skulle jag gissa på.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-09 14:08

Antar att dessa nydesignade laptopen kommer till den amerikanska Apple Store först och sedan ett tag senare till den svenska Apple Store? Och antar att man kan då beställa och de levereras med 4-5 veckor?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-09 20:28

Reisan: Jo, det brukar ju vara så. 4-5 veckor max. Inte mer än så, för så länge tänker jag inte vänta

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-09 22:33
Ursprungligen av dayweed:

Reisan: Jo, det brukar ju vara så. 4-5 veckor max. Inte mer än så, för så länge tänker jag inte vänta

Hehe, tyvärr är det ju vi konsumenter som får snällt vänta. Ja, det är ju trots allt rimliga tider när bollen är i rullning, så att säga. Om man kan beställa via svensk Apple Store i februari, så är jag nöjd.

Men kommer en nydesignad MBP-serie, verkligen ligga på runt 1500 USD för den minsta modellen? Då bör ju nuvarande MB sjunka i pris en aning.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-09 22:40

Det får vi hoppas att den gör, även om det inte får betraktas som speciellt troligt med tanke på komponentpriserna i nuläget - prova gärna att bygga en Dell med samma specifikation som MacBooken. Priset blir faktiskt detsamma.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-09 22:55
Ursprungligen av boris91:

Det får vi hoppas att den gör, även om det inte får betraktas som speciellt troligt med tanke på komponentpriserna i nuläget - prova gärna att bygga en Dell med samma specifikation som MacBooken. Priset blir faktiskt detsamma.

Mm, jag förstår. Jag skulle tippa på ett pris någonstans emellan 16-18 tusen för minsta modellen. Och att de sen kommer att sjunka vid uppdateringar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-10 19:53

Mac Rumors summerar olika rykten angående denna slimmade laptopen. De olika ryktessajterna har snarlika rykten, så något bör komma ur kommande MacWorld i Januari. Det kommer förmodligen en slimmad, nydesignad MBP med alu-finish och med en skärm på 12-13 tum.

ser man på apples produktlinje idag så känns det som att det saknas två saker:

1. liten - lätt men potent laptop
2. en mellanmodell Mac Midi - stationär runt 10 000 kronor

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-10 22:32
Ursprungligen av el gringo:

ser man på apples produktlinje idag så känns det som att det saknas två saker:

1. liten - lätt men potent laptop
2. en mellanmodell Mac Midi - stationär runt 10 000 kronor

Nja, bland de bärbara idag är där två modeller, där saknas ett mellanting. Medan de stationära modellerna, Mini, iMac och Mac Pro är tre nivåer.

Den beryktade laptopen kommer antagligen att utöka MBP-serien, men jag hade hellre sett en ny modellserie som var ett mellanting mellan MB och MBP.

Ursprungligen av Reisan:

Nja, bland de bärbara idag är där två modeller, där saknas ett mellanting.

Håller inte med, det är den minsta modellen som saknas idag, helt klart. Jämför bara med t.ex. Vaio-datorerna som har flera riktigt små och läckra datorer. Apple har ju tidigare haft mini-modeller, PowerBook Duo under många år och sen PowerBook G4 12" som många saknat en hel del. Dagens MacBook är alldeles för stor och tung för den som vill ha en riktigt liten bärbar dator.

Ursprungligen av Reisan:

Jag har aldrig sett en extern, optisk enhet från Apple.

Till PowerBook Duo hade Apple en "MiniDock" med extern diskettenhet. Har själv använt en sådan en gång i tiden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-10 16:59
Ursprungligen av Adrian B:

Håller inte med, det är den minsta modellen som saknas idag, helt klart.

Jag formulera mig illa där när jag nämnde "modeller", jag syfta på målgrupper, dvs konsument och pro. Ett mellanting mellan konsument och pro saknas, enligt mig. Håller du med nu då?

Ursprungligen av Adrian B:

Till PowerBook Duo hade Apple en "MiniDock" med extern diskettenhet. Har själv använt en sådan en gång i tiden.

Aha, har inte varit med i svängen så länge, så jag kände inte till detta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-15 21:36
Ursprungligen av Reisan:

Den beryktade laptopen kommer antagligen att utöka MBP-serien, men jag hade hellre sett en ny modellserie som var ett mellanting mellan MB och MBP.

MB - MBA - MBP

Ursprungligen av Reisan:

MB - MBA - MBP

Mja, snarare MBA / MB / MBP eller MBA-MB / MBP. Men jag håller med. Hade också önskat att det hade kommit ett mellanting istället.

Ursprungligen av crownswe:

Mja, snarare MBA / MB / MBP eller MBA-MB / MBP. Men jag håller med. Hade också önskat att det hade kommit ett mellanting istället.

Jag är inte riktigt med, vad är det för gigantiskt gap mellan MB och MPB som behöver fyllas? Mellan Mac mini och Mac Pro - det kan jag se, där är det ett gap, men mellan MB och MBP?

Apple är inte som Sony. När Sony lanserade nya videokameror för en vecka sedan så tryckte dom ut 19 nya modeller. 19 st! Det är typ fler modeller av videokamera än Apple har produkter, totalt.

Apple gör inte så, Apple har några få produkter med tydliga skillnader. Och i fallet MB-MBP så har jag svårt att se att det skulle gå att stoppa in en till produkt mellan dessa som tydligt skulle skilja sig från båda.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag är inte riktigt med, vad är det för gigantiskt gap mellan MB och MPB som behöver fyllas? Mellan Mac mini och Mac Pro - det kan jag se, där är det ett gap, men mellan MB och MBP?

Apple gör inte så, Apple har några få produkter med tydliga skillnader. Och i fallet MB-MBP så har jag svårt att se att det skulle gå att stoppa in en till produkt mellan dessa som tydligt skulle skilja sig från båda.

Kanske inte. Känns ändå som släpbar prestanda eller powerpointkapabel lättviktare - du väljer! Jag tog själv släpbar eftersom jag har 17-tummaren, men jag hade gärna haft motsvarande kraft i mindre format. Mer krut i grafiken bojs!

Ursprungligen av crownswe:

Kanske inte. Känns ändå som släpbar prestanda eller powerpointkapabel lättviktare - du väljer! Jag tog själv släpbar eftersom jag har 17-tummaren, men jag hade gärna haft motsvarande kraft i mindre format. Mer krut i grafiken bojs!

Men med dagens MB får man rätt ok med prestanda faktiskt, inte minst nu den har Santa Rosa så man kan ha 4 GB minne. Den är ju ditt mellanting i så fall, mellan släpbar prestanda och keynotekapabel* lättviktare.

* = ingen gör väl på allvar powerpointpresentationer längre?

Ursprungligen av Adrian B:

Men med dagens MB får man rätt ok med prestanda faktiskt. [/I]

Mja, Intel Graphics Media Accelerator X3100 säger jag bara. Nejdå, MBn är helt ok till det priset (har själv haft en), men det är klart att grafiken är en flaskhals. Enkelt uttryckt, bra grafikprestanda = kan ibland ersätta en stationär, dålig grafikprestanda = orbehandlare och filmvisare.

En lätt bärbar från Apple med lite power i har jag inte haft sen min PB 12". Ska det vara så svårt att göra en MBP 12"?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-16 15:37
Ursprungligen av Reisan:

MB - MBA - MBP

Med ovanstående inlägg syfta jag till att MBA kan fungera som "mellanting" eller skilja sig från de två andra modellerna.

Apple placera till och med MBA mellan MB och MBP, både Keynoten och i Apple Store...

Edit: Kanske ska ta diskussionen vidare i den officella tråden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-13 21:52

Spännande med ny info om dessa beryktade MB:s. Hoppas det kan dyka upp bilder snart. Jag vill se mer bilder!

Mmm bilder!

Det är tydligen så hett med nya tunna MacBooken att di.se skriver om det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-17 16:27

Brukar dessa MacWorld Expo-arrangemangen visas som streaming video efteråt via nätet? Eller kanske rentav live?

Ursprungligen av Reisan:

Brukar dessa MacWorld Expo-arrangemangen visas som streaming video efteråt via nätet? Eller kanske rentav live?

Keynoten brukar komma ut som strömmande video ett tag efteråt. Live har de inte kört på många år.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-17 16:30

Mm, julbonus, julklappspengar, födelsedagspengar plus lägga undan slantar i januari och februari... Puh! Ja, det kan funka att spara ihop till den kommande läckerbiten (antar i förväg).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-17 21:11

Hoho, riktigt glad man blir av detta.. Alla rykten, julstämningen, snart jullov och sen kommer min födelsedag.. Då blir det nog till att köpa 15" minst av vad som kommer då..

Bevaka tråden