Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Nya läckra MacBook thin

Tråden skapades och har fått 326 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av daft:

Jäkligt trist att det inte kom en liten dator igår...

Att den inte kom igår var väntat, AppleInsider har placerat den nånstans i slutet av 2007-början av 2008 som trolig tidsrad. Så den är långt borta ännu (om den alls är sann).

Ursprungligen av daft:

när är nästa gång som apple "brukar" lansera saker?

Apple brukar lansera saker löpande under hösten utan att göra någon större grej av det, t.ex. har det varit rätt vanligt att både PowerBook/MacBook Pro och iBook/MacBook släppts i september-november nån gång (och april-maj på våren).

Är det något mera speciellt brukar Apple bjuda in till en specialträff ("specialevent") med pressen, som den 12 september 2006 när Apple hade sin "It's Showtime" och lanserade iTunes 7, filmer på iTunes Store, uppdaterad iPod, uppdaterad iPod shuffle, iPod nano 2 GB och som topping på det hela en förhandstitt på AppleTV (som då kallades iTV). Dessa specialevent brukar hållas hemligt fram till någon vecka innan då en inbjudan går ut till pressen, så de går inte att förutse.

Apple Expo i Paris i september brukar ibland innehålla lanseringar, som när jag var där och bevittnade iMac G5 för första gången, men ibland inget alls. Förra året var det ingen keynote alls tror jag. I år hålls Apple Expo Paris den 25-29 september. Inget är sagt ännu om keynote eller liknande. Men kommer det ingen ny iMac under sommaren så tror jag den mässan är ett hett tillfälle för det.

Nästa stora fasta och mer säkra händelse är Macworld-mässan i San Francisco i januari då Jobs ofta öppningstalar. Om AppleInsider har rätt så är det ju en trolig mässa att lansera en "MacBook mini".

Tror ni man vågar hoppas på en ny iMac/uppdaterad nuvarande modell nu de närmsta veckorna? Jag har gått och väntat riktigt länge nu på att köpa nyare iMac, och har hela tiden trott "nästa vecka". Men det har blivit måånga veckor nu... Att nu behöva vänta tills slutet av september känns riktigt tråkigt i s f.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-12 21:36

Nu är det iPhone som gäller och jag tror inte det kommer någon revolutionerande dator som konkurrerar om uppmärksamheten.

En lämplig timing vore väl att lansera en ny dator lagom tills Leopard lanseras. "En dator byggd för Leopard." Många vanliga dödliga uppgraderar inte OS på sin dator utan skaffar Leopard genom att köpa ny hårdvara istället.

  • Medlem
  • 2007-06-12 22:58

Tycker fortfarande att det vore lämpligt att uppdatera iMac på dett motsvarande sätt som MBP. Imac är väl deras "stora" dator (försäljningmässigt) och torde därför uppdateras tills när Leopard kommer, annars tycker jag at de skjuter sig i foten med allt pratande om 64-bitar. Vi (läs jag) vill ha en iMac som kan adressera fyra friska gigs och stöd för 64-bitar genomgående. Även om jag SKULLE vilja ha en Q6600 inuti inser jag att det är en omöjlighet idag, detta kommer fört i nästa generation av iMac. Blir det en redesignm redan nu så "fine" det är OK för mig MEN inte avgörande, jag är mer brydd om den som är inuti

Mera rykten om ultratunn MacBook:

MacScoop claims that according to "trusted sources" that Apple is planning on releasing "a notebook that is so small and light that it could redefine the standards of ultra-portable computing."

The upcoming Apple notebook is said to feature a 12" display, 0.6-0.7 inches thick, and weigh less than 3 pounds. MacScoop's sources are unclear if an optical drive will accompany this ultra-portable notebook, but do feel it is likely to come by year's end (2007).

MacRumors: Ultra-thin and Ultra-light Mac Notebook in 2007

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-11 10:20

Med en ultralätt MacBook så ökar sannolikheten att Apple släpper en extern DVD-brännare. En brännare som givetvis även kan användas ihop med en mindre Mac mini eller iMac.

Eller varför inte en extern bluray-spelare som även går att koppla in på Apple-TV.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2007-08-19 23:55

Ultraportabel macbook pro ?

Patentansökan skriver företaget att en stor begränsning för hur tunna bärbara datorer kan göras är de kontakter som vanligtvis hänger med. En av de klumpigaste är förstås Ethernets port och därför har företaget utvecklat en teknik som "fäller ihop" portarna när de inte används och när skärmen läggs ihop med tangentbordsytan.

De som väntar på en ultraportabel bärbar Mac blir förstås glada över en möjlig applikation av patentets innehåll. Patentansökan lämnades in redan i september 2005.

Som vanligt lär vi inte veta om ifall Apple verkligen kommer att använda denna lösning förrän företaget lanserar den i en produkt.

Allt detta stod i macworld , vore suveränt om det kom en 12" macbook pro som inte väger så mycket .:D

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-20 00:28

Man sparar väl ingenting på höjden med den där idén? Eller tänker jag fel?

Apple borde istället använda sin "styrka" och få en ny standarddesign på kablarna!

Detta passar bra i den aktuella tråden om den nya ultraportabla macen som påstås ska komma mot slutet av året eller början av nästa: Rykte: Nya läckra MacBook thin

Jag tycker vi samlar alla diskussioner om detta i den tråden.

Passade på att slå ihop trådarna också /Mod

Senast redigerat 2007-08-20 10:01

Jag vill ha denna fast snygg och med OS X.

Ska det va så svårt Apple?

New LifeBook T2010 Tablet PC

  • Medlem
  • 2007-09-10 14:33

Ja, när kommer den!?

Har väntat i över 1 år på att en bärbar från apple som är riktigt liten och snabb!!

Det verkar inte finna några vidare färska rykten på nätet heller, eller nån som har nått?

Ursprungligen av oee:

Ja, när kommer den!?

Som du ser på de tidigare inläggen i tråden är de aktuella ryktena en lansering mot slutet av 2007 eller ännu troligare början av 2008 (om det alls kommer någon, det är ju bara rykten allting).

  • Medlem
  • 2007-09-10 18:19

jo, jag läste dem, men de var ju flera månader gamla... jag hade hoppats
på lite nya rykten!

Ursprungligen av oee:

jo, jag läste dem, men de var ju flera månader gamla... jag hade hoppats
på lite nya rykten!

Då hade jag postat det i den här tråden, tro mig

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2007-12-26 17:03
Ursprungligen av Chaosstar:

Jag vill ha denna fast snygg och med OS X.

Ska det va så svårt Apple?

New LifeBook T2010 Tablet PC

Har en! ...i borstad aluminium!
...dock inte med OS X utan med Linux Mint.
:cool::cool::cool:

  • Oregistrerad
  • 2007-12-28 23:41
Ursprungligen av Zwopper:

Har en! ...i borstad aluminium!
...dock inte med OS X utan med Linux Mint.
:cool::cool::cool:

Tycker inte den är alls snygg faktiskt. Tacka vet jag Sony Vaio och Dell XPS

Ny slimline MacBook?

Det är ju så typiskt som det kan bli... Dagen efter det att jag lade min beställning på en ny Macbook Pro så läser jag detta...

http://www.9to5mac.com/apple-to-release-new-aluminum-macbooks-7456543

Härlig timing:'(

  • Medlem
  • Örebro, Sweden, Sweden
  • 2007-09-21 12:11

14 dagars ångerrätt?

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-09-21 12:16

MYCKET intressant! Undrar när dessa kan komma? Jag ska köpa Macbook när den uppdateras och när nya Leopard kommit ut.. Kan ju alltid hoppas att dessa kommer ut då

Ursprungligen av widde:

MYCKET intressant! Undrar när dessa kan komma? Jag ska köpa Macbook när den uppdateras och när nya Leopard kommit ut.. Kan ju alltid hoppas att dessa kommer ut då

Samma här!
Men kan vi väntas se den eller en ny macbook nu när apple expo närmar sig tror ni?

Slog ihop en ny tråd om nästa tunna MacBook med denna.

Japp. Och 9to5Mac har ju vart ovanligt precisa i sina rykten tidigare. Detta är intressant, i sanning.

Detta är vad 9to5 skriver i länken som postats redan:

We have received some information about some upcoming Apple laptops - we think they are MacBooks but aren't 100 percent sure they aren't the fabled Pro slim line.
What we know:

  • Black aluminum and silver aluminum (like MacBook Pros) have been seen

  • They are considerably slimmer than current MacBook and even a bit more than MacBook Pros

  • The screen reaches much closer to the edges than current MacBooks but is the same size as current MacBooks - indicating a somewhat smaller footprint

  • The keyboards resemble Apple's new Bluetooth Keyboard

  • There is something strange about the touchpad (more on this to come)

  • They are set to be priced extremely aggressively

  • While they are dense, overall they are lighter than the current MacBooks

Det intressanta är om detta verkligen bara är nästa generations MacBook och inte den omtalade ultratunna bärbar Macen som ryktats om inför nästa år. Om det är nästa generations MacBook, då borde den komma ut redan i oktober-november i så fall.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-09-22 10:50
Ursprungligen av Adrian B:

Detta är vad 9to5 skriver i länken som postats redan:

...
[*]They are set to be priced extremely aggressively
....
[/LIST]

Vad menar de med "priced extremely aggressively"? Billigt eller?

Ursprungligen av Frohike:

Vad menar de med "priced extremely aggressively"? Billigt eller?

Ja, det betyder att dom sätter priset lågt för att sälja mycket, något som räknas som "aggresivt" på marknaden, speciellt från Apple som inte brukar tävla med låga priser. (Kom ihåg att det inte betyder en lågprismac, utan bara att det kan vara mindre marginaler än Apple brukar ha.)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-21 14:55

frågan är ju hur kommer nya MacBook Pro se ut? När Macbook blir grå alu. så som nya iPod och iMac

Bra, då har jag en del saker jag kan klaga på och få en ny förhoppningsvis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-21 16:41

Verkar onekligen intressant, har väntat på en ny MacBook sen augusti. Pengarna ligger och väntar på kontot, det är svårt att hålla sig. Men jag vänta tills MacBooken uppdateras, tror ni det kan ske redan på tisdag när Expot drar igång?

Btw, kan vi förvänta oss någon keynote på tisdag nästa vecka?

  • Medlem
  • 2007-09-21 17:15

Finns erbjudandet om 1200kr rabatt på ipod vid köp av mac i fler europeiska länder än Sverige? Kan anledningen till att man valde att vänta med "back to school" på denna sidan atlanten vara att man valde att öka försäljningen av gamla nanon i USA och försöka sälja av Macbooken här?

Laptops är ju populärast bland studenter så man kan ju utgå från att den stor del av dom som väljer att utnyttja erbjudandet om 1200kr rabattt på ipod väljer just en MacBook.

Ursprungligen av .mp3:

Verkar onekligen intressant, har väntat på en ny MacBook sen augusti. Pengarna ligger och väntar på kontot, det är svårt att hålla sig. Men jag vänta tills MacBooken uppdateras, tror ni det kan ske redan på tisdag när Expot drar igång?

Det skulle vara lite tidigt i så fall, jämfört med när MacBook/iBook brukar uppdateras, snarare november än september skulle jag gissa.

Ursprungligen av .mp3:

Btw, kan vi förvänta oss någon keynote på tisdag nästa vecka?

Tyvärr inte, det är ju så pass nära att det borde ha varit allmänt känt nu i så fall.

Bevaka tråden