Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF 2007: Apple lanserar iPhone

Tråden skapades och har fått 279 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av timothy:

Alltid lika kul att se hur många apple-frälsta blir sura när någon kritiserar en ny apple-produkt. Man kan tro att ni blir personligt förolämpade.

Självklart finns det sådana, men det är också trist att en del använder detta som motangrepp istället för att någorlunda konstruktiva.

Som tex angående touch skärm när många tycker Apple skryter om något som redan finns, ja då blir man kanske tvungen att påpeka skillnaden.

Sedan till några andra här.

Touch skärm har sina nackdelar men som en annan sa - man måste testa innan man kan få svar.

Ang. 3G - de som tror det är svårt att få in detta - vad grundar sig detta på?

Sen så måste man självklart ta allt Apple säger med en nypa salt, men allvarligt vem kan inte bara genom att se på olika demos säga att det finns någon telefon där ute som är minst lika cool och användarvänlig.

Ge mig länk.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-12 12:16

iPhone kanske inte passar alla. Det är väl därför som det finns så många olika typer av telefoner. Mej passar den utmärkt. En widescreen video-iPod som går att ringa med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-12 12:53

Om det som står i Expressens artikel stämmer, så ska MMS tydligen funka:

"- Men mest anmärkningsvärt är gränssnittet. För att göra en bild i ett MMS större så tar du tag i bildens hörn och drar upp den. Det fungerar hur bra som helst."

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-12 12:57

Jag undrar bara:
När kommer nya widgets/apps? Jag vill ha ett skissblock, spel som använder gyrot, flashplayer (hallå youtube!) med mera med mera...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-12 12:58

Det är förresten lite märkligt att den inte har videochatt, eller?

Jag hoppas att den när den går att köpa finns i två färger: vitt och svart.
Jag är en svartklädd person, visst, men min datorpark vill jag faktiskt ha vit.

Något som stör mig vad gäller iPhone och frågor och kommentarer kring den är att mångt och mycket skulle tala för sig självt ifall man såg presentationen av iPhone. Har man inte sett den så är det ju uppenbart att Apples telefon på papperet inte hänger med dom etablerade jättarna som t.ex. Nokia och SE. Det är framförallt gränssnittet som gör telefonen och som är långt mer utvecklat än andras.

En annan sak som skulle vara bra är att göra en lista på saker som verkligen är bekräftade. Som det är nu sägs det att telefonen inte synkar med outlook, har inga spel, safari stödjer inte flash/java, ingen 3G etc....

För det första är iPhone inte färdigutvecklad. Apple säger att den är lätt att uppgradera med mjukvara och tänker släppa nya funktioner. Så självklart kommer det komma flera trevliga som program och utan tvekan spel. Det här är väl saker som man inte behöver ha som högsta prioritet utan kan göras när dom viktigaste funktioner fungerar tillfredställande + även efter relasen.

Enligt Macwelt.de http://forums.macrumors.com/showthread.php?p=3238293#post3238293 så ska safari innehålla så många plug-ins som möjligt, men det finns ingen lista. Java och Flash stöds!!!

Men enligt David Pouge iPhone FAQ så stödjer telefonen inte det:
http://pogue.blogs.nytimes.com/2007/01/11/the-ultimate-iphone-frequently-asked-questions/

Osv...

Skulle vilja se en seriös FAQ som innehåller allt man vet om mobilen och sen en del med frågor som är obesvarade. Det skulle göra det lättare att hålla koll på alla rykten och fantasier!

Själv är jag sugen på mobilen, men det finns många detaljer jag gärna skulle vilja ha svar på. Det viktigaste är i varje fall synkningen med min mac och det enkla, självklara men underbara gränssnittet (hoppas att den är lika underbar i verkligheten).

Att den inte skulle synka med Outlook kan bara inte stämma. Då stänger de ute hela Windows-världen som presumtiva kunder.

Om jag inte misminner mig så synkar iPoden redan med Outlook, via iTunes för Windows. Så; det kan helt enkelt inte stämma.

Jag har väntat på en Apple mobil sen jag köpte min k700i när den kom. Börjar vara ett tag sen nu. Har hållt ut med att köpa en ny och försökt hålla den vid liv så gått det det går. Jag som bl.a. kapar i sten, plattor på somrarna har problem med att det fina dammet söker sig ner mellan knapparna och in i telefonen. Har 2ggr blåst den ren invändigt med tryckluft och då började den lilla styrspaken åter igen fungera åt alla håll igen.

Så det här med att det inte finns många knappar är nog bara positivt för mig!
Jag udnrar ifall hemmaknappen är tryckkänslig också, kanske bara nedsänkt en aning? Vore bra! Jag trodde först att dom övriga knapparna var tryckkänsliga också men så hittade jag en bild där man såg att dom på sidan i varje fall stack ut lite så att man ska kunna hitta dom lätt när man pratar (volym).

Jag vet inte om någon noterat det men under lanseringen säger Steve att Visual voicemail beror på om operatören klarar av det. Apple har tagit fram funktionen tillsammans med Cingular. Undra om någon svenska operatör klarar detta/kommer klara detta eller om det är en funktion vi går miste om?

Sen säger han att "we are going to Europe hopefully by the 4th quarter this year". Alltså är det inte bombsäkert att vi får se telefonen här i år.

Jag tror att de inser att en telefon utan 3G får det svårt i Europa och ännu svårare i Japan. Hence, det kommer vara iPhone 1.3 som vi får.

Mmm, precis. USA får EDGE, Europa får 3G och Japanerna får nog en genration utöver det.

Någon som är insatt som vet ifall det bör att få plats med 3G och en till kamera för videosamtal i den nuvarande designen? Med 3G få man ju faktisk möjligheten att utnyttja videosamtal...

2mp kamera räcker gott, optiken är ändå det avgörande. Tror iofs inte att den är något vidare på iPhone i vilket fall som helst.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-01-12 23:13

En grej som vi inte fått demo på det är hur 2Mpix kameran fungerar eller hur bilderna blir.

Ursprungligen av what:

En grej som vi inte fått demo på det är hur 2Mpix kameran fungerar eller hur bilderna blir.

Kommer inte ihåg vem som testade mobilen men han provade kameran och den hängde med sådär på typiskt kameramobilsätt. Men sjysst med en så stor skärm. Då ska nån apple-snubbe (tror det var steve jobs själv) som sa att den skulle bli mkt bättre när den är färdig.

Ska se om jag hittar artikeln...

Såg att Iphone fixar mycket mer, titta:
http://www.weakgame.com/media_15455_iphone_does_it_all.html
;-O

Ser ut som att LG hinner före Apple. Inte multitouch, säkert lägre upplösning, inte lika snygg, inte samma gränssnitt; men något säger mig att för gemene man och mobiltidningsredaktörer kommer detta se ut som en föregångare och rendera iPhone till en kopia: http://www.engadget.com/2007/01/13/video-of-lgs-ke850-its-no-poser/

Ursprungligen av Leftrustle:

Ser ut som att LG hinner före Apple. Inte multitouch, säkert lägre upplösning, inte lika snygg, inte samma gränssnitt; men något säger mig att för gemene man och mobiltidningsredaktörer kommer detta se ut som en föregångare och rendera iPhone till en kopia: http://www.engadget.com/2007/01/13/video-of-lgs-ke850-its-no-poser/

Det där var faktiskt väldigt snyggt måste jag säga. Även väldigt likt iPhone.
Jag tycker att den verkar ha ganska så dålig responstid. Det tog ett litet tag innan den reagerade på det han tryckte på, och ibland fick han trycka flera gånger.

Verkar dock vara en snygg och genomtänkt mobil, som nog gan bli en måtståndare till iPhone.

  • Medlem
  • 2007-01-14 11:20

Någon som vet vem som levererar radio-chipset till iPhone? Att Apple själva skulle utvecklat RF-delarna är högst osannolikt. Sånt sourcar man in. Många telefoner på marknaden idag byggs till exempel på Ericsson Mobile Platforms "halvfabrikat". Den leverantör som gör GSM+Edge till Apple har troligen en 3G-plattform också.

En uppenbar nackdel med 3G som jag inte tror blivit belyst ännu är att 3G drar mer ström. Batteritiden blir kortare. Jag har själv en SE k800i och har helt andra passningstider om jag kör den i "GSM only"-läge.

En annan reflektion rörande positionering på marknaden: Man brukar ju säga att det är bättre att vara en stor fisk i en liten damm än att vara en liten fisk i en stor damm.

På telefonmarknaden är Apple onekligen en liten fisk i en väldigt stor damm, men på mp3-spelarmarknaden är det precis tvärtom. Det verkar därför logiskt att profilera iPhone som en iPod med telefon än det omvända. Därmed kan man också motivera varför den inte har allt det som konkurrenternas telefoner har. Tror jag

Bosse

Ursprungligen av bbus:

Någon som vet vem som levererar radio-chipset till iPhone? Att Apple själva skulle utvecklat RF-delarna är högst osannolikt. Sånt sourcar man in. Många telefoner på marknaden idag byggs till exempel på Ericsson Mobile Platforms "halvfabrikat". Den leverantör som gör GSM+Edge till Apple har troligen en 3G-plattform också.

Det verkar vara Marvell, Infineon och Cambridge som tillverkar radiosändarna för wlan, gsm resp. bluetooth. Apple gör ganska lite egna halvledare och har förmodligen kapat ner den delen till nästan ingenting nu när de kan handla standardkomponenter från Intel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-14 14:52

Apple's Greg Joswiak svara på lite frågor om iPhone. Bland annat att Mac OS X som på telefonen är betydligt mindre än 500MB och att telefonens programvara kommer att uppdateras precis som vanliga Mac OS X.

http://www.macworld.co.uk/ipod-itunes/news/index.cfm?newsid=16927

Intressant att många letar fel på iPhone men inte i samma omfattning på konkurerande telefoner.

Ursprungligen av draags:

Intressant att många letar fel på iPhone men inte i samma omfattning på konkurerande telefoner.

Ungefär som du i tråden om Zune?
http://www.99.se/nyhetstips/101181-zune-microsoft-svar-pa-ipod-nu-officiellt-3.html

// Mendezzz

Och Zune är verkligen tänkt som en revolution inom mp3 branchen.

men visst man ska alltid se sig i spegeln och fundera på sitt egna beteende.

  • Medlem
  • 2007-01-16 15:32

Ville ha en SE men de hade inte Quadband. For mig ar det viktigt att den fungerar overallt, da maste det vara quadband GSM. 3G har idag for dalig tackning och roamingen till GSM funkar fortfarande daligt allt for ofta. Surfa kan man gora med WiFi.

Helt sjukt om man inte kan gora egna program, eller atminstone egna Widgets.

Kan man gora egna saker koper jag den, annars inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-16 15:39

Kan man virka med den? Om inte, nej tack Apple!

Kul att S. Ballmer skrattar åt den.

"Två kilo bananer äts sällan ensamt utan gärna i sällskap med andra babianer om de bara kliar dig på din håriga rygg"

Senast redigerat 2007-01-19 08:26
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-19 11:52

.

Den blir säkert helt sjuk dyr...

...troligtvis inte billig...

mycket snack om iphone...självklart. men vad jag inte har läst så mycket om är att - SJ inte jämför med vilka telefoner som helst - utan egentligen bara "smart phones" i keynote'n. iPhone kommer bli en plattform och den första skall slå mot smart phones. Det borde inte vara svårt för apple att snart släppa en 2.5" iPhone etc.

att folk ens diskuterar avsaknad av 3G när SJ klart och tydligt säger att en 3G-modell är på väg!? lönt att diskutera detta? nej.

vad som är en stor fördel för apple är att 50% av dessa telefoner kommer säljas till hängivna apple-användare - så apple kommer kunna säga med en gång att dom "har lyckats". jag är en av dom - fast jag hade velat se en 2.5"-version. vill att den skall vara liten i fickan.

Bevaka tråden