Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF 2007: Apple lanserar iPhone

Tråden skapades och har fått 279 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Eftersom den kör OS X kan man kallt räkna med full unix-funktionalitet, eller åtminstone möjlighet till det. Det är fördelen med att ha ett riktigt OS. Även om användargränssnittet är ett helt annat finns posix-API:erna där, tillsammans med en hel massa högnivå-API:er från Apple. Tredjepartsutvecklarna kommer att få mycket kul framöver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-10 02:22
Ursprungligen av Samuel K:

Eftersom den kör OS X kan man kallt räkna med full unix-funktionalitet, eller åtminstone möjlighet till det. Det är fördelen med att ha ett riktigt OS. Även om användargränssnittet är ett helt annat finns posix-API:erna där, tillsammans med en hel massa högnivå-API:er från Apple. Tredjepartsutvecklarna kommer att få mycket kul framöver.

Jag hoppades på det men trodde att deras prat om OS X mest handlade om gränssnittet. Jag ser redan fram emot att plocka upp ett terminalfönster på den där!

Frågan är hur APIerna för att utveckla program kommer se ut. Om de bygger på/liknar vanliga Cocoa så kommer det ju bara krylla av program snart... Nån som har sett nån utvecklarinfo för luren?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-09 21:57

Det enda jag vill veta är vad det finns för möjligheter för tredjepartsprogram. Tänker på saker som ssh, chatt, Office-program mm. Har inte sett nån information om det.

den e vellan inte ens FCCklar ...

edit: ja färdigutveklad e det nog men inte byrokratimanglad

Senast redigerat 2007-01-09 22:22
Ursprungligen av kallback:

den e vellan inte ens FCCklar .. så prylen e ju inte färdigutvecklad ännu...?

Jo, det är den. Problemet är väl bara att Apple av uppenbara skäl inte är så pigga på att skicka in dokument på ickelanserade produkter till offentliga instanser. I teorin skulle FCC kunna komma med synpunkter som leder till att Apple behöver ändra produkten, men i praktiken kommer det inte att hända om FCC inte hips vips ändrar de riktlinjer Apple följt.

Definitivt habegär, speciellt eftersom min nuvarande mobil börjar kännas närmast stenåldersmässig. Frågan är bara hur dyr den kommer bli i Sverige...

Blir spännande att se hur lätt det blir att skriva program till den också, kan tänka mig en del intressanta möjligheter med den skärmen.

Den som inte vet vad en iPhone är blir inte klokare genom att hålla i en. Inget äpple, inte ens en text med iPhone, bara "Cingular".

"Den där Cingular-grejen verkar kul"

yepp, samuel k, jag håller med <jag editerade min post litet> men apple och fcc måste vellan ha snackat lite bakom stängda dörrar även...

Kul. Mer minne och 3G så köper jag en.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-09 22:44

dåligt drag att använda cingular som har dåligt rykte om att ha kass täckning. har många amerikanska kompisar och alla använder Verizon, vars täckning är överlägsen Cingulars. (åtminstone i new england-området...)

Ursprungligen av bj8:

dåligt drag att använda cingular som har dåligt rykte om att ha kass täckning. har många amerikanska kompisar och alla använder Verizon, vars täckning är överlägsen Cingulars. (åtminstone i new england-området...)

Det där är nog väldigt lokalt. Spenderar mycket tid i södra Texas, och där känner jag ingen som INTE kör Cingular...

Jag tror att när telefonen kommer till Europa har den 3G, när den kommer till Asien har den den teknologi som främst används där (kan inget om asiatisk mobiltelefoni).

Ursprungligen av bj8:

dåligt drag att använda cingular som har dåligt rykte om att ha kass täckning. har många amerikanska kompisar och alla använder Verizon, vars täckning är överlägsen Cingulars. (åtminstone i new england-området...)

Verizon är också kända för extrem "branding" av sina telefoner. De tog ju bland annat bort bluetooth för inte så länge sedan. Bara för att man skulle använda deras betaltjänst för att sända sin bilder/musik från telefonen till datorn. Kan ju vara kul.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-10 17:54
Ursprungligen av bj8:

dåligt drag att använda cingular som har dåligt rykte om att ha kass täckning. har många amerikanska kompisar och alla använder Verizon, vars täckning är överlägsen Cingulars. (åtminstone i new england-området...)

Cingular kor med GSM, det gor inte Verizon. Genom att gora iPhone till e Quad-band gsm kan de salja i princip samma version overallt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-09 22:44

Trodde förresten att namnet iPhone var upptaget.. Hur ska det lösa det problemet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-11 09:22
Ursprungligen av bj8:

Trodde förresten att namnet iPhone var upptaget.. Hur ska det lösa det problemet?

Nu måste problemet lösas

Kameralinsen sitter på sidan, vad ska man säga om det då?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-01-09 23:00
Ursprungligen av Olav Rust:

Kameralinsen sitter på sidan, vad ska man säga om det då?

Nej det är nog IR eller nått annat. Linsen är på baksidan. http://www.engadget.com/gallery/first-iphone-pics/130246/

Nej, det gör den inte. Den är på baksidan?

  • Medlem
  • 2007-01-09 23:04

En Skypeklient till den här och man har lokal samtalstaxa i hela västvärlden bara man har tillgång till ett trådlöst nätverk!

Undra hur ofta man kommer behöva säga att det är multi touch och inte bara vanlig touch skärm.

Ursprungligen av draags:

Undra hur ofta man kommer behöva säga att det är multi touch och inte bara vanlig touch skärm.

På Apples site finns lite demofilmer, jag ser att websidor förstoras, men hur är det fingerkommandot?

Ursprungligen av Olav Rust:

På Apples site finns lite demofilmer, jag ser att websidor förstoras, men hur är det fingerkommandot?

Är det inte samma som med foton? Alltså dubbelklick eller "dra ut" med fingertopparna...

Undrar lite vad grejen under IR-porten är... en kortläsare? Kanske SIM-kortplatsen...? Ser förvisso lite för stor ut för det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-09 23:08

Skulle vilja säga att det är 'multi-vill-ha'!

Ge Mig Den Nu!!!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-09 23:22

Någon som vet när videon kommer att läggas upp? Jag får musarm..

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-01-09 23:24

iStället för

alla andra smartphones.

Funktionaliteten som jag skrev om i höstas verkas finnas på plats till slut
Nu är det bara att vänta tills tomten kommer med ett litet paket i säcken till julen 2007.

Nu har jag nog skrivit 10 inlägg om iPhone.. Försöker förstå vad det här kommer att innebära.

Är positiv till den. Som jag skrev ett annat inlägg så ser jag fram emot att sitta på stan och använda samma program där som hemma. Att ha tillgång till samma bokmärken, kontakter och mail känna lovande. Att dessutom få med sig film, musik och alla bilder känns fräscht. Skulle gärna sett 3G, men EDGE och w-lan får räcka så länge.

//Stefan

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-01-09 23:22

Väldigt mycket vill ha kännsla i början sedan så slog det mig att den inte har 3G eller HSDPA sedan så är det lite oklart med mjukvara som går att installera?! Antar att man kan glömma GPS navigation också, kommer vara ännu mer out of date när den väl kommer hit, var iaf. inget för mig.. Väldigt snygg dock!

Hoppas verkligen att den får 3G (eller 4G) till slut, eftersom det inte finns något GSM-nät överhuvudtaget i Japan. Nåja, det är ju en ganska stor marknad för smartphones, så man får ju hoppas ^_^.

Bevaka tråden