Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF 2007: Apple lanserar iPhone

Tråden skapades och har fått 279 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Enligt Engadget så har inte Iphone följande

No 3G. We know you know, but still, it hurts man.
No over the air iTunes Store downloads or WiFi syncing to your host machine.
No expandable memory.
No removable battery.
No Exchange or Office support.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-10 08:28

Två saker.
Folk är orolig över att den kommer vara "omodern" när den skeppas. Kommer inte vara några problem då Apple har uppgraderat sina olanserade produkter innan de skeppas förrut. Senast, MacBook Pro.

Utebliven spec är inget konstigt då allt antagligen inte är helt färdigutvecklat. Ett halvår kvar att trimma saker på.

Tycker verkligen att iPhone är sjukt komplett för att vara en 1.0-produkt. Hade inte vågat hoppas på så mycket funktioner från början.

Nackdelar som jag ser det:
Kladdig och repig skärm.
Lite väl stor ser det ut som.
Hur väljer man en ny låt när man har den i fickan?

Instämmer med Adrian B om allt klagande.

Jag säger bara så här - den har kommit - vår iphone och den kör nedskalat OS X - det är första versionen - självklart kommer det komma mjukvaruuppdateringar.

Det jag mest är intresserad av är batteritid och hur navigeringen är, jag har små fingrar men hur är det för den med större.

Ta fram någon av konkurenterna så vi kan jämföra - vad har dom och inte denna och viceversa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-10 08:33

En annan sak, bara jag som känner att den här telefonen känns som en businesstelefon? Apples svar på SE P990 el Nokia N-series?
Jag hoppas på en iPhone mini för de som vill ha en mindre, inte lika funtionsspäckad telefon och billigare telefon.

  • Medlem
  • 2007-01-10 09:07
Ursprungligen av acke:

En annan sak, bara jag som känner att den här telefonen känns som en businesstelefon? Apples svar på SE P990 el Nokia N-series?
Jag hoppas på en iPhone mini för de som vill ha en mindre, inte lika funtionsspäckad telefon och billigare telefon.

Inte "business" utan "media" eller något istället. Jag tror bestämt att uppdelningen i business och consumer ligger utanför Apples sfär. Detta kommer att vara det man har i fickan alltid oavsett om det är business eller privat. Problemet kan vara att kostnaden kommer att bli relativt hög när den kommer till Europa men samtidigt kanske inte mer än en ipod+M600 och som Steve sa: Vi vet ju att folk köper såväl mp3 spelare som telefoner...

Angående det här med tredjepartsprogram och OS X på iPhone, på TUAW verkade de tro att det var en fullskalig version av OS X som skulle köras, vilket sågades vid fotknölarna av de som kommenterade. Precis som Windows för smartphones inte är samma som ett fullskaligt Windows XP.

Angående tredjepartsstödet så återstår det väl att se hur det kommer att bli. Om Apple tillåter widgets från andra så räcker det rätt långt, man kan göra rätt mycket med widgets, inte bara javascript och html utan även Cocoa och annat.

Jag hoppas på att detta, oavsett hur det löses rent tekniskt, blir en ny stor marknad för alla duktiga sharewareutvecklare som vi redan idag har i Macvärlden.

Ursprungligen av wunderbaren:

Varför ska dom göra en 3G version i USA när knappt nån (ingen?) använder det?

Helt sant. Vad vi än tycker om det så är USA den stora marknaden som kommer först för Apple och då är GSM + EDGE en vettig lösning. De som klagar på 3G-stödet: vänta lite tills vi vet hur telefonen ser ut när den lanseras hos oss, det är ju tre kvartal bort fortfarande.

Ursprungligen av acke:

En annan sak, bara jag som känner att den här telefonen känns som en businesstelefon? Apples svar på SE P990 el Nokia N-series?

Både och. Å enda sidan är storleken och funktionaliteten utmärkt för businessfolket. Men jag tror defintivit att Apple lanserar detta som en livsstilstelefon för vanliga människor. Fokusen på musik, video, sms-chat, webbsurfning, epost - allting visar på att Apple siktar på konsumenterna i första hand. Istället för att stå där och visa hur man kan se på Excel-blad

Ursprungligen av acke:

Jag hoppas på en iPhone mini för de som vill ha en mindre, inte lika funtionsspäckad telefon och billigare telefon.

Tänk tillbaka på iPodens historia: iPod -> iPod mini -> iPod nano -> iPod shuffle. Apple börjar vid toppen och jobbar sig nedåt senare. Jag sätter en slant på att iPhone får liknande utveckling. Nån som sätter emot?

Ursprungligen av draags:

Repigheten är intressant. Kladdigheten - inget för en kock i kök antagligen.

Ja, det är saker som jag också kan se som potentiella problem. I juni får vi veta hur stora problem det är.

Ursprungligen av draags:

Ja har också tänkt på det - hur man byter låt i fickan. Eller om någon ringer.

Det går ju knappt att göra på dagens iPod heller (den gamla mekaniska iPoden hade vissa fördelar). Så lösningen måste bli, som andra redan skrivit, fjärrkontroller av olika slag.

Ursprungligen av Lundh:

Förutom det är jag väldigt nyfiken å vad dom menar med att den kör OS X. GUI:t är inte speciellt likt så det måste vara något längre ner. Låt oss hoppas att det är Cocoa (och kanske BSD-subsystemet) dom syftar på. Skulle i och ör sig kunna vara XNU enbart också men det skulle kännas konstigt.

Ja, det vill jag också veta mer om. Att det är en bantad version av Mac OS X är det ingen tvekan om. Men exakt vad som finns är fortfarande oklart så vitt jag läst.

Ursprungligen av Adrian B:

Tänk tillbaka på iPodens historia: iPod -> iPod mini -> iPod nano -> iPod shuffle. Apple börjar vid toppen och jobbar sig nedåt senare. Jag sätter en slant på att iPhone får liknande utveckling. Nån som sätter emot?

Affärsmässigt så är det så man skall göra. Först så gillar alla all den koola nya tekniken, sen så hade det varit otaktiskt om det start med en iPhone "shuffle" vilket hade varit alltför enkelt attatt kopiera. Nu har det satt ribban så högt att alla de andra tillverkarna kommer att slå knut på sig själva när det försöker att apa efter. Zune, Zen, zwhatever ungefär.

Sedan kan det gå nedåt i det produkter som ger mindre marginal. Man måste börja i ett nytt affärsområde där man har tillräckligt med marginal så att man ekonomiskt orkar konkurera en längre tid. Annars blir man lätt överkörd, även om produkten är bra.

Blir kul att se hur det går framöver. Tur att de inte gick att beställa idag här, då hade det blivit vatten och bröd för mig.

Ursprungligen av acke:

En annan sak, bara jag som känner att den här telefonen känns som en businesstelefon? Apples svar på SE P990 el Nokia N-series?

Det enda hindret för undertecknad med att använda en telefon som iPhone är att den är utrustad med kamera.

Både här på Saab/GM i Thn, på GM i Rüsseleheim och i Detroit är vaktmanskapet som rabiessmittade hundar så fort man försöker gå in genom porten med en kameramobil.
Annars hade jag gärna arkiverat min gamla Palm Vx och min Nokia 6021.

Tror även att om man skall kunna locka företagsköpare måste man kunna synka med stenåldersprogram som Lotus Notes.

Gruber citerar en artikel från Time.com där några nackdelar med iPhone tas upp:

Weaknesses? Absolutely. You can’t download songs directly onto it from the iTunes store, you have to export them from a computer. And even though it’s got WiFi and Bluetooth on it, you can’t sync iPhone with a computer wirelessly. And there should be games on it. And you’re required to use it as a phone — you can’t use it without signing up for cellular service. Boo.

Berättigad kritik för det är helt klart några negativa sidor hos iPhone som är värda att tas upp. Hoppas Apple kan ta till sig detta, de har ju några månader på sig att ändra saker.

En annan kritik värd namnet är att man inte kan byta batteri, det är svagt av Apple att fortsätta på det spåret.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-10 23:58
Ursprungligen av Adrian B:

Gruber citerar en artikel från Time.com där några nackdelar med iPhone tas upp:

Weaknesses? Absolutely. You can’t download songs directly onto it from the iTunes store, you have to export them from a computer. And even though it’s got WiFi and Bluetooth on it, you can’t sync iPhone with a computer wirelessly. And there should be games on it. And you’re required to use it as a phone — you can’t use it without signing up for cellular service. Boo.

Berättigad kritik för det är helt klart några negativa sidor hos iPhone som är värda att tas upp. Hoppas Apple kan ta till sig detta, de har ju några månader på sig att ändra saker.

En annan kritik värd namnet är att man inte kan byta batteri, det är svagt av Apple att fortsätta på det spåret.

Allt utom de två sista är väl saker som kan lösas via mjukvaran? Låt oss hoppas på att de gör det och att de låter en byta batteri. De kanske kan komma undan med det på iPoden men på en mobil...

Ursprungligen av acke:

Allt utom de två sista är väl saker som kan lösas via mjukvaran?

Ja, det tror jag. Kritiken är snarare att Apple valt att inte ha dessa lösningar, att de valt att inte ha spel osv (för man kan ju garantera att allt sådant varit uppe för diskussion).

Förresten, kretsarna är inte från Intel i alla fall. Jobs sa något om att de utvecklat en hel del internt vill jag minnas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-11 09:04
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det tror jag. Kritiken är snarare att Apple valt att inte ha dessa lösningar, att de valt att inte ha spel osv (för man kan ju garantera att allt sådant varit uppe för diskussion).

Fast är det helt säkert att dessa funktioner plus spel inte kommer? Om inte Apple har sagt detta rak ut så tror jag att chansen är stor att det kan komma. Speciellt då trådlös synk och köp av musik.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-11 09:15

Vad tror ni om spel?
Om den har en bantad OS X så borde det väl inte vara alltför svårt att göra nya/porta en del gamla spel? Hade inte Apple anställt några personer duktiga på spel?
Hur känslig är rörelse-sensorn? En ny Wii?
Skulle vara coolt med en GPS, låtsas-paintball eller så.
Undrar hur hårt kan man trycka på skärmen, så man inte klämmer sönder sin älskling när man blir alltför upphetsad av spelet.

PSP har 480*272 om jag minns rätt. (Större skärm men sämre upplösning)
Nokia gjorde väl nåt försök med små bärbara för spel. Var det två år sen. Mycket reklam men nu var det länge sen jag hörde nåt.

Ja Acke.

Repigheten är intressant. Kladdigheten - inget för en kock i kök antagligen.

Ja har också tänkt på det - hur man byter låt i fickan. Eller om någon ringer.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-01-10 08:50

Lite lite med 4 el 8 gig men visst gick det att sätta in kort i den också? Vet iofs inte om det gick att lägga vad man ville på dem eller om det specifikt var till kameran el ngn annan del?

Lite drägglar jag men som sagt lite lite minne för någon som vill ha med all musik och mer än en eller ett par filmer, samt att den ser lite ömtålig ut, i synnerhet för någon som jag jobbar utomhus. Jag antar att priset i Sverige kommer att landa runt 5 000 kr och det känns lite svettigt för min del, i synnerhet eftersom jag köpte en välskyddad Nokia 5140 för en dryg vecka sen.

I övrigt känns det som så mycket nya prylar att jag mer än gärna låter det gå en generation innan jag köper den så alla andra får ta smällarna med det som krånglar

Men visst drägglar jag gör också

Kan man göra en tre i ett apparat som är jätteliten - snabb som satan - är såpass tålig att man i stort skulle kunna använda den på ett snickeri. Smutsiga fingrar på en skärm utan att den antingen blir smetig eller repig och att man ska kunna använda tjocka vantar och att det ska vara super smooth att skriva in sms.

Allvarligt så hoppas jag att den inte är seg - de flesta mobiler är sega. Vad som så är det absolut det värsta som finns.

Annars så är detta helt klart riktigt coolt.

Inget stöd för Office? Det bör komma tredjepartsprogram (såsom DocumentsToGo och/eller QuickOffice). Däremot skickar naturligtvis inte Apple med det installerat. Men ett minimum för en smartphone är att den kan läsa dokument från Office och att PDF hanteras. Lösningar bör som sagt komma.

  • Medlem
  • 2007-01-10 09:18

Har någon hittat några tekniska data (processor osv) eller kommer det inte förrän efter FCC-godkännandet?

Håller med Acke - hur byter man låt när den är i fickan? Och den är lite för stor... hade hoppats på en telefon åtminståne lika bred som min Razr. Och icke-3G? De sade på Keynoten att den var det, men på hemsidan står det inte det... hmm...

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2007-01-10 09:48
Ursprungligen av attila:

Håller med Acke - hur byter man låt när den är i fickan? Och den är lite för stor... hade hoppats på en telefon åtminståne lika bred som min Razr. Och icke-3G? De sade på Keynoten att den var det, men på hemsidan står det inte det... hmm...

Fjärrkontroller på hörlurssladden, för att kunna byta låt när spelaren ligger i fickan, är sååå mycket 90-tal
Kan man ens koppla in en fjärr på dagens iPod Nano t.ex?

Vem vet vad som kommer efter detta?

En Nano variant med mindre funktioner.

Men då kommer väl någon klaga på att alla funktioner inte finns.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-10 09:48

Riktigt läcker är den, men visst är det lite snålt med 8GB minne. Hoppas det hinner bättra sig innan den släpps här hemma... Undrar om det går att spela upp musiken via Airtunes?
Skulle gärna se att den gick att använda som multifjärr också... Mycket vill ha mer.
Hoppas iTunes uppdateras snart så man kan flippa på omslagen i Coverflow läget.
Hursomhelst, det blir nog en ersättare till min SE K600.

Jag sticker ut hakan och lovar (nästan) att 3G finns i luren när den kommer till Europa. Det är bara en fråga om val av chipset (mest) och något som ingår i marknadsanpassningen. Varför kasta in något i USA-varianten som fördyrar men som ingen kommer använda?

Det ska bli spännande att se hur iPhone utvecklas, Apple kommer få massor av feedback från både användare och leverantörer, och på mobilmarknaden måste man vara anpassningsbar för att överleva.

Enda felet med iPhone är att den inte finns brevid mig NU!

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-01-10 10:03

Jag är mycket nyfiken över vilka API:er som kommer göra tillgängliga till tredjepartsutvecklare. Ett subset av Cocoa med några egna klasser skulle vara suveränt. Jag hoppas bara att det inte är Widgets som är det enda sätt att utöka funktion.

Förutom det är jag väldigt nyfiken å vad dom menar med att den kör OS X. GUI:t är inte speciellt likt så det måste vara något längre ner. Låt oss hoppas att det är Cocoa (och kanske BSD-subsystemet) dom syftar på. Skulle i och ör sig kunna vara XNU enbart också men det skulle kännas konstigt.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-01-10 11:12
Ursprungligen av Lundh:

Jag är mycket nyfiken över vilka API:er som kommer göra tillgängliga till tredjepartsutvecklare. Ett subset av Cocoa med några egna klasser skulle vara suveränt. Jag hoppas bara att det inte är Widgets som är det enda sätt att utöka funktion.

Jag läste någonstans, kan ha varit Engadget eller Gizmodo, att de hade frågat i montern om tredjepartsstöd och att svaret var nej! Alltså ingen egen mjukvara i telefonen utan bara Apples...:'(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-10 10:09

Jag har naturligtvis beställt en. Macotekets artikelnummer är IPHONE. Jag är nummer 1 på listan...

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-10 10:22
Ursprungligen av Mondo:

Jag har naturligtvis beställt en. Macotekets artikelnummer är IPHONE. Jag är nummer 1 på listan...

Det brukar ju daremot vara sa att dom som bestaller nya prylar via applestore for sina saker innan butikerna...

Jag ska till USA i borjan pa juni sa jag hoppas dom saljer den utan abb och utan op/las. isf blir det kop. Lar ju finnas att pilla pa pa applestore iaf ska ju till NY... sa blir besok i butiken pa 5th avenue. varit i soho butiken 2ggr innan.

Personligen ar jag nojd att det INTE ar 3g i den... isf skulle den varit storre... och jag har ingen nytta av 3g. an sa lange.
Verkar vara lite snalt med batteri, aterstar att se hur standbytiden ar. kommer ju behova ladda den i stort sett varje dag! men men... bara o stalla i dockan nar man kommer hem.

Nu ar det bara att hoppas att min snart 1,5ar gamla rzr inte rasar innan jag far tag i en iphone... skarmen flimmrar som f*n och den haller pa och buggar sig.

GE MIG iPhone NU!

Och ni som inte sett keynoten... se den inte... man mar bara daligt av att behova vanta sa lange pa denna underbara produkt hehe

  • Medlem
  • 2007-01-10 10:35

... om man inte hade så mycket att göra på jobbet skulle man ju kunnat göra en "iPhone-bakgrund" till sin Qtek så länge....;)

Ursprungligen av Mondo:

Jag har naturligtvis beställt en. Macotekets artikelnummer är IPHONE. Jag är nummer 1 på listan...

Var hittar du det? Finns ju inte på hemsidan åtminstone

Ursprungligen av Mondo:

Jag har naturligtvis beställt en. Macotekets artikelnummer är IPHONE. Jag är nummer 1 på listan...

Jag bör också ligga rätt bra till på listan... *S*

Bevaka tråden