Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF 2007: Apple lanserar iPhone

Tråden skapades och har fått 279 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ska jag vara ärlig...

Jag skiter faktiskt fullständigt vad de tycker.

Vilka är idagsläget iPhone konkurenter?

Vad har de andra och vad har de inte. Någon som är insatt.

den där "pinching" tekniken skulle varit otroligt trevlig att ha impementerad i styrplatan på apples bärbara

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-10 22:15

Tvåfingerzoomen ÄR imponerande

Ursprungligen av Andreas Bertilsson:

den där "pinching" tekniken skulle varit otroligt trevlig att ha impementerad i styrplatan på apples bärbara

Tänkte precis på det också. Hoppas det kommer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-10 22:35
Ursprungligen av Leftrustle:

Tänkte precis på det också. Hoppas det kommer.

Jag med. De är galna om de inte jobbar in den funktionen!

På tal om Gruber, minns ni vad Palms vd sa?

Responding to questions from New York Times correspondent John Markoff at a Churchill Club breakfast gathering Thursday morning, Colligan laughed off the idea that any company — including the wildly popular Apple Computer — could easily win customers in the finicky smart-phone sector.

“We’ve learned and struggled for a few years here figuring out how to make a decent phone,” he said. “PC guys are not going to just figure this out. They’re not going to just walk in.”

Lysande! Eller som Gruber skrev: Guess what? They’re just walking in.

Börskurserna säger allt:

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-11 02:39
Ursprungligen av Adrian B:

På tal om Gruber, minns ni vad Palms vd sa?

Responding to questions from New York Times correspondent John Markoff at a Churchill Club breakfast gathering Thursday morning, Colligan laughed off the idea that any company — including the wildly popular Apple Computer — could easily win customers in the finicky smart-phone sector.

“We’ve learned and struggled for a few years here figuring out how to make a decent phone,” he said. “PC guys are not going to just figure this out. They’re not going to just walk in.”

Lysande! Eller som Gruber skrev: Guess what? They’re just walking in.

Börskurserna säger allt:

Jag förstår inte riktigt vad börskurserna säger... Dom går upp, visst, men det säger ingenting om ifall iPhonen är lyckad. Den finns över huvud taget inte ännu, ingen vet om den kommer att fungera i juni och ännu osäkrare är det om den kommer att säja tillräckligt mycket.

Igår såg det ut som om dom skulle komma överens, men nu stämmer Cisco Apple för varumärkesintrång med iPhone. (Edit: Calle hann före.)

Gruber poängterar att vi numera måste lära oss skilja på "Mac OS X" och "OS X" för det är två olika produkter: "Mac OS X and OS X are not the same thing, although they are most certainly siblings. The days of lazily referring to “Mac OS X” as “OS X” are now over. "

Ursprungligen av JockeBo:

Jag förstår inte riktigt vad börskurserna säger... Dom går upp, visst, men det säger ingenting om ifall iPhonen är lyckad. Den finns över huvud taget inte ännu, ingen vet om den kommer att fungera i juni och ännu osäkrare är det om den kommer att säja tillräckligt mycket.

Det är förstås helt sant som du säger. Börskurser handlar oftare om förväntningar än om kunskaper. Vad börskurserna säger är att investerare tror att Apple kan lyckas och att detta betyder att de kommer att ta marknadsandelar från Palm. Om det verkligen kommer att hända är ju en annan femma.

Linus Brohult, chefredaktör på tidskriften Mobil, tror inte på iPhone:

Så kom den då. Apples mobiltelefon Iphone. Men Apple är efter sin tid och kommer att få det svårt i konkurrensen.

[...]

Apples Steve Jobs sade på presskonferensen att det är ”första gången internet verkligen fungerar med en mobiltelefon”. Det är nästan ett skrattretande uttalande faktiskt, och det visar kanske hur mycket Apple underskattar sina konkurrenter. Iphone kommer ut nu under 2007 men har inte ens 3G, än mindre turbo-3G. (Visst, den har Edge men det räcker inte.)

[...]

Kort sagt: Iphone imponerar inte - och Apple kommer inte att få det lätt på mobilmarknaden. Konkurrenterna har vässat klorna. Den här versionen av Iphone kommer inte att göra succé som mobiltelefon. Däremot ser Iphone ut att vara en spännande mediaspelare.

Framtiden får utvisa ifall han har rätt. Jag lutar åt att den kommer att sälja rätt bra, men det är ju jag det. Brohult avslutar i alla fall med att välkomna Apple på marknaden:

Den här satsningen lär fortsätta - det är verkligen kul med en ny seriös spelare på mobilmarknaden.

Läs hela texten: Apple får det svårt

Ursprungligen av Adrian B:

Linus Brohult, chefredaktör på tidskriften Mobil, tror inte på iPhone:

[...]

Läs hela texten: Apple får det svårt

Han har i alla fall en poäng:

Alla vi som använt vanliga webbläsare och surfat via mobilnätet utan 3G vet att det går rätt långsamt. Det kommer det att göra med Apples Iphone också. Särskilt om man inte ska surfa på mobilanpassade webbsidor utan sajter fyllda med stora bilder och allt.

Ursprungligen av Hagelin:

Han har i alla fall en poäng:

Alla vi som använt vanliga webbläsare och surfat via mobilnätet utan 3G vet att det går rätt långsamt. Det kommer det att göra med Apples Iphone också. Särskilt om man inte ska surfa på mobilanpassade webbsidor utan sajter fyllda med stora bilder och allt.

Men samtidigt har den Wi-fi, och det verkar vara det som gäller i USA med deras satsningar på Wimax. Som sagt, det är en USA-telefon i första hand, det faktumet får man inte glömma när man diskuterar den.

Ursprungligen av Hagelin:

Han har i alla fall en poäng:

Alla vi som använt vanliga webbläsare och surfat via mobilnätet utan 3G vet att det går rätt långsamt. Det kommer det att göra med Apples Iphone också. Särskilt om man inte ska surfa på mobilanpassade webbsidor utan sajter fyllda med stora bilder och allt.

Hmmm.. så vi alla vet, eller inte vet menar du?
Är det inte så att vi alla vet att 3G stödjer idag 2 Mbit/s (med HDSPA kommer det gå ända upp till 14 Mbps).
Så det sega ni upplever är värdelösa OS och värdelösa webbläsare, verkar ju som att iPhone har en ganska så koplett Safari, babybrowser

Ursprungligen av Lelle_da_bimbo:

Hmmm.. så vi alla vet, eller inte vet menar du?
Är det inte så att vi alla vet att 3G stödjer idag 2 Mbit/s (med HDSPA kommer det gå ända upp till 14 Mbps).
Så det sega ni upplever är värdelösa OS och värdelösa webbläsare, verkar ju som att iPhone har en ganska så koplett Safari, babybrowser

Jag har läst igenom ditt inlägg ett par gånger, men kan tyvärr inte riktigt uttyda vad du försöker säga till mig?

Ursprungligen av Hagelin:

Jag har läst igenom ditt inlägg ett par gånger, men kan tyvärr inte riktigt uttyda vad du försöker säga till mig?

Jag tror att det ska uttydas som att »Om det går långsamt idag beror det på att programvaran är dålig och inte på de trådlösa ledningarnas kapacitet och att det kommer att ändras iom iPhone eftersom den har bättre underliggande och överliggande teknik trots trängre tråd«.

Eller nåt.

Ursprungligen av Adrian B:

Linus Brohult, chefredaktör på tidskriften Mobil, tror inte på iPhone:

Så kom den då. Apples mobiltelefon Iphone. Men Apple är efter sin tid och kommer att få det svårt i konkurrensen.

[...]

Apples Steve Jobs sade på presskonferensen att det är ”första gången internet verkligen fungerar med en mobiltelefon”. Det är nästan ett skrattretande uttalande faktiskt, och det visar kanske hur mycket Apple underskattar sina konkurrenter. Iphone kommer ut nu under 2007 men har inte ens 3G, än mindre turbo-3G. (Visst, den har Edge men det räcker inte.)

[...]

Kort sagt: Iphone imponerar inte - och Apple kommer inte att få det lätt på mobilmarknaden. Konkurrenterna har vässat klorna. Den här versionen av Iphone kommer inte att göra succé som mobiltelefon. Däremot ser Iphone ut att vara en spännande mediaspelare.

Framtiden får utvisa ifall han har rätt. Jag lutar åt att den kommer att sälja rätt bra, men det är ju jag det. Brohult avslutar i alla fall med att välkomna Apple på marknaden:

Den här satsningen lär fortsätta - det är verkligen kul med en ny seriös spelare på mobilmarknaden.

Läs hela texten: Apple får det svårt

Hr. Brohult missar en viktig poäng; detta är i första hand en telefon för USA-makrnaden. Där är 3G lika vanligt som regn i Sahara. Och ingen vet om det är exakt samma telefon som kommer till Sverige. Och oavsett om det är det, så sa Steve att en 3G var på väg, och då kommer den sälja bättre.

Frågan är varför den inte imponerar. Även om jag tror mig veta svaret. Han är som många på Sweclockers, funktioner och siffror och prestanda är viktigare än handhavandet. Jag har testat många mobiler, men ingen har varit bra vad gäller handhavandet. Ingen har varit intuitiv, ingen har varit så enkel att använda så att min mamma kan förstå vad som händer. Där har Apple sin chans, och efter vad jag sett har de tagit den.

Jobbigt, jag som hoppades på att alla iPhone-diskussioner fanns i en tråd

Ursprungligen av Leftrustle:

Hr. Brohult missar en viktig poäng; detta är i första hand en telefon för USA-makrnaden. Där är 3G lika vanligt som regn i Sahara.

Ja, jag tänkte också på det (och det har jag och många andra poängterat tidigare i diskussionerna om 3G), Brohult borde ju veta bättre än så kan man tycka. Men det verkar ju inte så.

Ursprungligen av Adrian B:

Linus Brohult, chefredaktör på tidskriften Mobil, tror inte på iPhone

Han gör samma misstag som de flesta ingénieur en Suède-snubbar alltid gör.

Han tror att fler funktioner är viktigt för någon. Exempelvis så lyfter han fram att man inte kan läsa Office dokument på den.

För att citera en gammal trotjänare när han kommenterade Palms VD...

"Remember back in November when Palm CEO Ed Colligan was quoted saying, with regard to a then-hypothetical Apple phone, “We’ve learned and struggled for a few years here figuring out how to make a decent phone. PC guys are not going to just figure this out. They’re not going to just walk in.”

Guess what? They’re just walking in."

Ursprungligen av Adrian B:

Linus Brohult, chefredaktör på tidskriften Mobil, tror inte på iPhone

Hm, själv tror jag inte på Linus Brohult.

Nej men allvarligt, jag satt bara och väntade på att någon insnöad svensk IT-skribent skulle häva ur sig något sådant. Mobilbranschen är stenhårt ingenjörsstyrd och rena petriskålen för struthår. Användarperspektivet är i stort sett ickeexisterande, det enda viktiga är nya finesser. Fastnar man i samma teknikfixerade tankebanor, vilket förmodligen är lätt hänt för någon som dunkat rygg med ericssonchefer tills händerna fått valkar, är det nog helt omöjligt att förstå grejen med iPhone.

Vill minnas att en annan Apple-pryl fick ungefär samma mottagande i svensk press för ungefär fem år sedan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-12 00:14
Ursprungligen av Samuel K:

Hm, själv tror jag inte på Linus Brohult.

Nej men allvarligt, jag satt bara och väntade på att någon insnöad svensk IT-skribent skulle häva ur sig något sådant. Mobilbranschen är stenhårt ingenjörsstyrd och rena petriskålen för struthår. Användarperspektivet är i stort sett ickeexisterande, det enda viktiga är nya finesser. Fastnar man i samma teknikfixerade tankebanor, vilket förmodligen är lätt hänt för någon som dunkat rygg med ericssonchefer tills händerna fått valkar, är det nog helt omöjligt att förstå grejen med iPhone.

Vill minnas att en annan Apple-pryl fick ungefär samma mottagande i svensk press för ungefär fem år sedan...

Smart skrivet Samuel. Precis så tror jag också att det är.

Ursprungligen av Adrian B:

Linus Brohult, chefredaktör på tidskriften Mobil, tror inte på iPhone:

Apples Steve Jobs sade på presskonferensen att det är ”första gången internet verkligen fungerar med en mobiltelefon”. Det är nästan ett skrattretande uttalande faktiskt, och det visar kanske hur mycket Apple underskattar sina konkurrenter. Iphone kommer ut nu under 2007 men har inte ens 3G, än mindre turbo-3G. (Visst, den har Edge men det räcker inte.)

[...]

3G inte så utbyggt i USA på grund av total anarki när det gäller fördelning av befintligt frekvensspektrum. Mobiltelefonin fick tidigare samsas med annan radiotrafik. Först under 2006 skedde en aktion där mobiloperatörerna kunde bjuda på 1710-1755 MHz and 2110-2155 MHz frekvensband för 3G. Nu håller Cingular på att bygga ut nätet tillsammans med de andra operatörerna som fick licenser men täcker i dag bara större städer. Detta sammantaget gör att 3G inte är så utbrett i USA. EDGE (2,5G) har däremot spridning över hela USA och stöds av samtliga bolag. Apple har ett avtal med Cingular har helt enkelt sett hur hemmamarknaden sett ut och agerat där efter - de har ju själva sagt att en 3G-modell kommer inom en nära framtid.

I resten av världen ser situationen ut på liknande sätt. Frekvenser för 3G har aktionernas ut och utbyggnad sker med olika hastighet. 3G-modellen kommer antagligen i samband med Asien-lanseringen.

Jag skulle vilja jämföra med Turbo-3G (hsdpa) i Sverige. Tre har endast täckning i Göteborg, Malmö och Stockholm. Bor jag i någon annan del av Sverige är frågan om min nya telefon stödjer Turbo-3G inte så viktig.

Ursprungligen av Adrian B:

Igår såg det ut som om dom skulle komma överens, men nu stämmer Cisco Apple för varumärkesintrång med iPhone. (Edit: Calle hann före.)

Och Fredric hann före er båda

  • Medlem
  • 2007-01-11 00:04

3g suger häst! Vem använder videosamtal?
"Hej, jag pluggar i Kista och har min mobil i ett skinnfodral, horisintellt i bältet, framtill på mina chinos"
(Förlåt ; )

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-11 02:36
Ursprungligen av Jordi:

3g suger häst! Vem använder videosamtal?
"Hej, jag pluggar i Kista och har min mobil i ett skinnfodral, horisintellt i bältet, framtill på mina chinos"
(Förlåt ; )

Jag fattar inte varför så många dillar om videosamtal, vilket inte ens är möjligt på iPhonen då man varit smarta nog att placera kameran på baksidan. 3G fungerar utmärkt att surfa med då man inte har tillgång till trådbunden uppkoppling. De abonemang som finns är inte ens så fasansfullt dyra. Många av iPhonens funktioner som visades kräver trots allt snabbt nätverk. Wifi funkar hemma, på kontoret och på flygplatsen men inte i taxin, på semestern eller lunchen.

En sak som inte snackats så mycket om, men som de som sett telefonen vittnar om, är den fantastiska upplösningen. 160 ppi är riktigt bra. Kolla AppleInsiders bilder för att få en aning om det.

Det borde gå att räkna ut upplösningen utifrån vetskapen om att skärmen är 3,5 tum diagonalt och att det är 160 ppi.

Äh, vad dum jag är, det står ju på Tech Specs-sidan: 320 by 480 at 160 ppi

Om ni tycker väntan verkar alltför lång kan ni ju alltid bygga er en iPhone.

Den kommer att ha 3G då den lanseras i Europa och säkert lite andra funktioner också.
Olika marknader den här konfigurationen var för USA helt enkelt.

Jag trodde först på iPod Phone men nu tror jag mer på Apple Phone.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-11 12:06

Här snackar Linus Brohult med DN:
http://webbtv.dn.se/index.aspx?id=1118

Bevaka tråden