Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aqua ersätts av Illuminous

Tråden skapades och har fått 275 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Du glömmer msn messenger.

Hur som helst kan vi kanske koncentrera oss på utseendet...
Jag tror att Apple gör ett stort misstag i fall de inte försökt göra utseendet mer genomtänkt och samordnat i hela systemet.

  • Medlem
  • 2007-03-08 00:05
Ursprungligen av Chaosstar:

Du glömmer msn messenger.

Hur som helst kan vi kanske koncentrera oss på utseendet...
Jag tror att Apple gör ett stort misstag i fall de inte försökt göra utseendet mer genomtänkt och samordnat i hela systemet.

Genomtänkt och samordnat låter bra, men det har nästan blivit en urban myt att enhetligt skulle ha andra värden än minimalistiskt estetiska. Att olika program ser lite olika ut har ju bara praktiska fördelar. Speciellt med Exsposé, där det annars tar lite längre tid att identifiera olika program. Man kan ha estetiska preferenser för vad som är snyggt, men ofta får man intrycket att det skulle vara något mer än ordningsinnet som störs av olika utseenden, och så tror jag inte att det är.

Merovech - jo det kanske kan ses som flummigt och som jag skrev så borde det tillägnas en helt ny tråd för det ingick inte direkt i den lista som jag hade över vad som skulle behöva göras i Findern.

Här är någons tankar angående Leopard hemliga funktioner.

http://www.macnightowl.com/2007/03/08/the-leopard-report-time-for-one-more-wish-list/

imo så pathfinder knäcker...

Ursprungligen av northernlight:

imo så pathfinder knäcker...

hmm ok.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-27 17:45

Uno izzz da shiizzzzniiiittt .. min mac är mkt snyggare nu, tack UNO !!!

Detta skriver looprumors

"There has been much speculation lately about where Leopard is and when it will arrive. Many analysts believe that Leopard is nearing 'final candidate' and should be wrapping up in Mid-April. But what about the announcement about the secret features that Steve Jobs promised during his WWDC keynote last year?

Today, Ars techinca shares what they believe is a 'Top Secret' feature of Apple's forthcoming Mac OS X 10.5 Leopard. They feel that Leopard is secretly three-dimensional. "We've already seen the iPhone seamlessly zoom in, zoom out, and flip icons, windows, and screens. Think about what a real computer could do here. Cover flow and multi-party iChat video show a glimpse of what a 3D accelerated user interface could look like, with light sources, reflections, and more."

Garbage collection could be used as one of the underlying mechanisms that could allow a 3D user interface. Garbage collection is a new feature in Leopard that makes the life of programmers easier (if they use it)."

Något man önskat länge hoppas detta används i Leopard:

http://www.appleinsider.com/article.php?id=2637

  • Medlem
  • 2007-04-05 20:17
Ursprungligen av draags:

Något man önskat länge hoppas detta används i Leopard:

http://www.appleinsider.com/article.php?id=2637

Det fanns ju redan i 10.1, men försvann. Att bilderna dessutom är från System 7 tycker inte jag gör det här ryktet särskilt trovärdigt. Men jag skulle gilla det också. Det har funnits länge i Nautilus (Gnome) för Linux.

Ursprungligen av stfm:

Det fanns ju redan i 10.1, men försvann. Att bilderna dessutom är från System 7 tycker inte jag gör det här ryktet särskilt trovärdigt. Men jag skulle gilla det också. Det har funnits länge i Nautilus (Gnome) för Linux.

Det är inte alls från System 7. I System 7 fanns bara två knappar i fönstrens titelrader. På bilderna finns tre knappar i titelraderna vilket gör att det är Platinum-utseendet som kom senare. I den andra bilden ser man däremot att fönstret har ett fält som visar var i filsystemet man är. Det var hämtat från NEXTSTEP och OPENSTEP som utvecklades av NeXT som senare gick samman med Apple 20 december 1996. På bilden syns ikonerna för BBEdit 5.0 som kom omkring 1998/1999.

Bilderna ser ut som om de är hämtade från Mac OS X DP1 eller DP2.

Oavsett vad hoppas man ändå på att detta kan komma tillbaks till Leopard på ett smart sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-05 22:16

Konstigt, jag är nöjd med Findern. Lite småsaker som jag vill ha ändrat och men ser helst att Apple lägger krutet på att göra Dock mer flexibel. Som sagt, Findern funkar i stort mycket bra tycker jag.

Ursprungligen av acke:

Konstigt, jag är nöjd med Findern. Lite småsaker som jag vill ha ändrat och men ser helst att Apple lägger krutet på att göra Dock mer flexibel. Som sagt, Findern funkar i stort mycket bra tycker jag.

Jag är också bitvis nöjd med Findern men det betyder inte att Apple ska sluta utveckla.

Utveckling är inte alltid = något dåligt, förändringar kan leda till något positivt - även de som till en början ser ut att vara negativa.

Hur skulle det se ut om man stoppade utvecklingen och tänkte -ja men jag är faktiskt nöjd med det jag har. Varför förändra.

Även fast är nöjd hoppas jag verkligen att Apple och alla utvecklare hela tiden tänker framåt och förändrar. Jag kanske inte alltid kommer vara nöjd men shit va trist livet vore om inte saker förändrades.

Och framförallt hade vi troligtvis inte befunnit oss där vi är idag rent tekniskt.

----

Angående Utseendet - jag tror att det vi ser inte är det utseendet som kommer att komma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-05 22:21

Håller med, apple borde bara köpa upp Quicksilver och integrera det i systemet så att det programmet aldrig dör samt att det tar findern till en helt annan nivå… det där med olika nivåer på ikonerna låter dock som en nice liten grej, allt som gör det enklare att hitta saker är alltid bra.

vem mår bra av 3dsnurrande fönster egentligen? det är väl kul i typ 10 minuter sen tröttnar man nog. och lovar att det äter en massa kraft…

Apple verkar ha dumpat brushed metal i senaste Leopard-releasen. Är väl bra?

http://www.macrumors.com/2007/04/12/mac-os-x-theme-change-in-leopard-seed-9a410/

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-14 19:00

Hoppas bara att det är permanent.

Ursprungligen av Leftrustle:

Apple verkar ha dumpat brushed metal i senaste Leopard-releasen. Är väl bra?

http://www.macrumors.com/2007/04/12/mac-os-x-theme-change-in-leopard-seed-9a410/

ser ju nästan precis ut som UNO...
är lite skeptisk till de övre hörnens utformning dock jag gillar nog dom bättre rundade.

Fler screenshots: http://www.macrumors.com/2007/04/15/gallery-of-mac-os-x-10-5-leopard-9a410-screenshots/

Edit:

Original-galleriet: http://www.thinksecret.com/archives/leopard9a410/index.html

Nytt program, Directory, som tydligen ska användas mot 10.5 server. Någon som vet något?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-04-15 12:13
Ursprungligen av Leftrustle:

Fler screenshots: http://www.macrumors.com/2007/04/15/gallery-of-mac-os-x-10-5-leopard-9a410-screenshots/

Edit:

Original-galleriet: http://www.thinksecret.com/archives/leopard9a410/index.html

Nytt program, Directory, som tydligen ska användas mot 10.5 server. Någon som vet något?

jag skulle gissa på att det nya appet Directory ersätter eller lägger till något med Workgroup manager. Antagligen direkt kopplat till OD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-15 13:52
Ursprungligen av Sidde:

jag skulle gissa på att det nya appet Directory ersätter eller lägger till något med Workgroup manager. Antagligen direkt kopplat till OD.

Titta här, verkar ha någon med Mac OS X 10.5 wiki-server att göra. Antagligen mer saker än det, någon form av project manager.

härligt det ska bli med en riktig quickview som funkar!
vistt då? visst då?

Dom har ju piffat upp gränssnittet lite nu. Undra om det bara är lockbete eller om Apple tänkt servera en upppiffad aqua, samt ett nytt gränssnitt osså får man välja mellan dessa. Men att få välja sånt är ju inte direkt Apples stil tycker jag...

ja, det känns snarare som just en "upppiffad (sic!) aqua" än nått helt nytt (illuminous). jag tror att antingen är det precis det vi ser som är det vi får, alltså det som ser ut som en uno-bite är illuminous.
eller så har dom bara det på de teasers som dom släpper och illuminous ser helt annorlunda ut.

hur som helst tror jag att apple fortsätter på sin inslagna linje att valfrihet när det gäller utseendet inte är något att satsa på, och med tanke på alla hemska hemmabyggen av windows/gnome/kde-teman man sett så är jag benägen att hålla med om det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-15 13:41

Jag förstår inte varför folk oroar sig så mycket över Mac OS X 10.5's nuvarande utveckarutseende. Så här tror jag:
Mac OS X 10.5 kommer att ha ett helt nytt utseende, både på Finder och på programmen som följer med. Aqua och alla andra versioner kommer att försvinna och ersättas av ett alt två varianter på samma, en mörk och en ljus av Illuminous eller vad det nya temat kommer att heta.
Kommer vara upplösningsoberoende vilket är en av många anledningar som talar för att det vi får se nu i betorna (?) av Mac OS X 10.5 bara är högst tillfälligt. Inte som att det tar någon längre tid för Apple att ändra från borstad metall till unified i ett program.

Är fortfarande hyggligt säker på att Leopard kommer se ut som iPhones gränsnitt. Känns logiskt, och vore schysst, då mycket av iPhones gränsnitt ser förbaskat bra ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-15 16:54
Ursprungligen av Leftrustle:

Är fortfarande hyggligt säker på att Leopard kommer se ut som iPhones gränsnitt. Känns logiskt, och vore schysst, då mycket av iPhones gränsnitt ser förbaskat bra ut.

Fast hur menar du då? Mac OS X för iPhone är ju anpassad för en mobils lilla skärm. iPhones version av Safari och Mail, Maps och Widgets har ju inga fördelar mot Mac OS X för Macs som jag ser det.
Som jag ser det så är det bara Mac OS X som ger saker till iPhone och inte åt andra hållet. Inte för att de nya gränssnittssakerna i iPhone är dåliga, utan att de inte behövs när man har en stor skärm. Dessutom försvinner alla gränssnittsbitar som har med touchscreen att göra direkt eftersom ingen Mac har det.

Däremot så tror jag att iPhones iTunes-gränssnitt kommer att hitta sig in i iPoden om den får touchscreen. Konstigt vore väl annars iofs.

Ursprungligen av acke:

Fast hur menar du då? Mac OS X för iPhone är ju anpassad för en mobils lilla skärm. iPhones version av Safari och Mail, Maps och Widgets har ju inga fördelar mot Mac OS X för Macs som jag ser det.
Som jag ser det så är det bara Mac OS X som ger saker till iPhone och inte åt andra hållet. Inte för att de nya gränssnittssakerna i iPhone är dåliga, utan att de inte behövs när man har en stor skärm. Dessutom försvinner alla gränssnittsbitar som har med touchscreen att göra direkt eftersom ingen Mac har det.

Däremot så tror jag att iPhones iTunes-gränssnitt kommer att hitta sig in i iPoden om den får touchscreen. Konstigt vore väl annars iofs.

Nej, visst, men själva stilen, känslan, färgerna. Det skiljer sig ändå en del från OS X av idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-15 17:49
Ursprungligen av Leftrustle:

Nej, visst, men själva stilen, känslan, färgerna. Det skiljer sig ändå en del från OS X av idag.

Ah, du menar grafiken? Det tror jag också.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-15 22:29

Som iTunes 7.0, med grått (som det är nu), blandat med blåa detaljer utan borders(Sourcelist i iTunes) och lila (rulllistor, partyblandning). Andra detaljer kan vara svart (cowerflow bla).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-15 23:02

Jag gillar utseendet på Apples nya program, Final Cut server. Först tror man att det är samma gamla fula grafik som det var i Artbox men icke! Mums! Titta själva

Bevaka tråden