Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aqua ersätts av Illuminous

Tråden skapades och har fått 275 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Alf Nif:

Vad jag har hört är Apple så hemliga med det nya gränssnittet att det inte ens finns med i versionen BETA testarna och utvecklarna som får pröva Leopard får ut

Sant men jag tror att vissa element ändå delvis är med - exempelvis i quick view.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-21 00:26

Tja. det är så att delar av fönster i Vista är transparenta och underligande ytor blir här "blurrade". Förvisso en ganska läcker effekt som utan större problem borde kunna skapas med ett Core Image filter.

Personligen ser jag lite nytta för denna typen av effekter dock då de till 90% bara belastar system och ger lite om någon praktiskt användning. Men visst kan det se koolt ut… Det är ungefär som möjligheten att skala ner QuickTime-filmer i dockan och se dem röra sig….Finns det någon person i världen som nyttjar detta?

Nej, jag skulle säga att man ska undvika transparens i fönster om det inte fyller en funktion likt dashboards i Motion.

Jag instämmer Erik - det enda jag undrar varför det inte finns i ett enda OSX program? - Finns inte blur med i coreimage filter?

Tänkte om detta hade någon förklaring.

Det låter ganska horribelt ur HCI-synpunkt eller kan man forfarande läsa exemelvis textdokument som råkar ligga i den där "blur"-rutan?

Ursprungligen av Merovech:

Det låter ganska horribelt ur HCI-synpunkt eller kan man forfarande läsa exemelvis textdokument som råkar ligga i den där "blur"-rutan?

Nej, så farligt är det inte. Att lägga bakomliggande fönster suddiga/ur fokus kan t.ex. ge en tydligare distinktion mellan vad som är aktivt och vad som finns bakom det transparenta. Det gör också att det som finns ovanför det transparent står ut bättre.

Inte för att jag önskar mig en suddig-effekt i OSX för tillfället, men dit finns alltid fler sidor på samma kaka.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Att lägga bakomliggande fönster suddiga/ur fokus kan t.ex. ge en tydligare distinktion mellan vad som är aktivt och vad som finns bakom det transparenta. Det gör också att det som finns ovanför det transparent står ut bättre.

Fast det bryter ju mot en viktig regel. Nämligen att ditt program endast är en del av användarens värld och att du måste stödja användaren också i sitt sätt att arbete i den övriga delen.

Program som exempelvis WriteRoom är förstås perfekta just för att de bryter mot den här regeln, men att låta alla program enkelt göra det vore att köra i HCI-diket.

Låt mig exemplifiera lite.

I Mac OS X är det ju exempelvis lätt att dra omkring bakomliggande fönster utan att göra dem aktiva (håll ned Apple-tangenten medan du drar i fönstret) och använda dra-och-släpp utan att göra ett bakomliggande fönster aktivt. Öppna exempelvis Textredigeraren och skriv in lite text, lägg fönstret bakom webbläsarfönstret och håll sen ner Apple-tangenten så kan du 1. markera texten i det bakomliggande dokumentet utan att göra det eller Textredigeraren aktivt och 2. dra in den i exempelvis ett formulär i webbläsaren.

Att aktivt använda programmen är bara ett exempel. Ett vanligare sådant är förstås att man har flera dokument öppna i många olika program och därigenom bygger upp den konceptuella bild man har av sin arbetsvärld framför sig, vilket förstås är ännu viktigare att inte gå in och peta runt i.

Om Apple skulle få för sig att börja göra bakgrunden otydlig så skulle det sabotera de här reglerna och de flesta användare skulle inte veta exakt vad som är fel, bara att saker och ting inte längre fungerar som de ska.

(Eftersom jag inte har sett någon bild av "blurret" än så vet jag förstås inte exakt hur suddigheten skulle te sig ut.)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-22 18:19
Ursprungligen av Merovech:

(Eftersom jag inte har sett någon bild av "blurret" än så vet jag förstås inte exakt hur suddigheten skulle te sig ut.)

Tänk dig att på de områden som inte är själva dokumentet så har de tagit transparens i aktiva fönstret + Gaussian Blur på det som ligger under.
Faktiskt (förvånad) har Microsofts forskargrupp VIBE (Visualization and Interaction for Business and Entertainment" nämnt detta i en av sina faktablad för ett bra tag sen.

Kolla lite på http://research.microsoft.com/vibe/ de har gjort en del arbete för att undersöka hur användare använder sig av arbetsyta. Konstigt att de inte använt sig av allt.

Ursprungligen av draags:

Sant men jag tror att vissa element ändå delvis är med - exempelvis i quick view.

Jo det är sant, funktioner och sånna delar i programmet har det synts. Men ändringar i programfönstren, menyn högst upp och sånt har inte visat några ändringar vad jag sett på screenshots än

Hörde Vistas blur och andra effekter diskuteras i senaste TWiT där flera personer klagade på att de gav obehagliga synvilloeffekter. I vilken mån detta var seriöst och inte bara vanlig MS-bashing vet jag inte.

Merovech.
Du har ett mycket bra argument vad gäller program-centriska operativsystem, men i dokument-centriska system eller händelsebaserade system är jag övertygad om att det skulle fungera utmärkt och förbättra användbarheten.

jag har länge kört med tweakat gui, i alla fall sedan osX.3.0, då var det på en 12" ibook, sedan gick jag till en 15"s powerbook med 1280x852 i upplösning och även där var irridium/uno ett krav från min sida.
Nu har jag 17" med jättehög upplösning 1680xnånting och kan med glädje köra aqua, tycker det är helt underbart när det är högupplöst, men i lägre känns det aldeles för tungt. detta är ju ett problem som apple eliminerar i och med upplösningsoberoende så det verkar ju knasigt om dom ändrar det grafiska nu... hehe.
hoppas inte fan, nu har jag ju äntligen anpassat mig

Bra att du fixade en bild Macce65.

Just detta med blur kan man idag inte göra i OSX. Möjligtvis kommer detta till Leopard.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jodå, det finns ett flertal olika blur-operationer man kan göra med Core Image, kolla in Apples egen sida.

Ajdå jag hade fel

Men det är lite märkligt att inga program i OSX har lekt med detta, fast det kanske har en anledning.

Men tänk om det bara blir pastellfärger i Leopard? Vad gör vi då?

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Men tänk om det bara blir pastellfärger i Leopard? Vad gör vi då?

Då kommer jag gråta och införskaffa valium.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Men tänk om det bara blir pastellfärger i Leopard? Vad gör vi då?

Det kanske blir som i Vista; du väljer en av 6 kulörer + grafit o vitt och ställer färgintensiteten/opaciteten från ca 20-90% ..själv föredrar jag grafitgrått ca 80%

Tekniken möjliggör en massa teman, säkert också borstat silver..

Dyker nogt upp olika teman på nätet framöver, gissar jag vilt

Nu har inte jag läst hela denna tråd men jag hoppas verkligen på en "visual refresh" i kommande Leopard. Jag var igår på Pccity och de hade några datorer med Vista man kunde pilla på. Smaken är som baken heter det men jag tyckte Vista ser betydligt fräschare ut än Mac OS. Transparansen och de olika färgglada högupplösta ikonerna gav en modernare känsla än Mac OS.

Mac OS X är precis som XP från 2001 och ha knappt uppdaterats visuellt sen dess. Visst har vi fått borstad metall lite överallt men det börjar man ju tröttna på. För mig skulle det göra mycket med ett nytt och fräscht och enhetligt utseende. Hoppas hoppas...

Ursprungligen av Rickard A:

Nu har inte jag läst hela denna tråd men jag hoppas verkligen på en "visual refresh" i kommande Leopard. Jag var igår på Pccity och de hade några datorer med Vista man kunde pilla på. Smaken är som baken heter det men jag tyckte Vista ser betydligt fräschare ut än Mac OS. Transparansen och de olika färgglada högupplösta ikonerna gav en modernare känsla än Mac OS.

Mac OS X är precis som XP från 2001 och ha knappt uppdaterats visuellt sen dess. Visst har vi fått borstad metall lite överallt men det börjar man ju tröttna på. För mig skulle det göra mycket med ett nytt och fräscht och enhetligt utseende. Hoppas hoppas...

Kan instämma angående enhetligheten som idag är obefintlig i OSX men jag tycker nog inte att Vista är något att eftersträva däremot.

Fast Leopard kommer få en "Visual refresh" det är jag nästan helt hundra på.

Ursprungligen av draags:

Kan instämma angående enhetligheten som idag är obefintlig i OSX men jag tycker nog inte att Vista är något att eftersträva däremot.

Fast Leopard kommer få en "Visual refresh" det är jag nästan helt hundra på.

Självklart ska man inte kopiera Vista men jag tycker ändå Vista känns fräschare och modernare än dagens Mac OS. Mac OS har inte förändrats så mycket sen 2001 rent visuellt och det känns verkligen som det behövs. Nu är Mac OS uppdaterat på alla sätt utom visuellt. Vi har fått Dashboard, Exposé, Spotlight och massa annat smutt men samtidigt har det blivit fler och fler olika utseenden. Tänk vad läckert med ett helt nytt superfräscht utseende där ikoner, fönster osv uppdaterats.

Jag tror alla här tycker det är dags för Apple att visa upp de där "Top secret features" man inte vill visa tidigare. Jag behöver inget lanseringsdatum utan bara något att se fram emot. Leopard just nu känns inte direkt upphetsande. Sen undrar jag om inte osäkerheten kring lansering påverkar försäljning av macar negativt. Precis som det var för pc-försäljningen i väntan på Vista. Nej nu är det dags för Apple att släppa lite info!

  • Medlem
  • 2007-02-11 15:11

Jag undrar lite grann kring de som har invändingar om "att det tar tid" att plocka fram en ny finder &/eller ett nytt GUI, framför allt då invändningarna bygger på att tidsramen för utvecklingen är blott 1.5 år mellan Tiger & Leopard.

Det finns ju inget som säger att ett eventuellt arbete på en ny finder & en strävan efter ett nytt GUI måste ha börjat EFTER Tiger; det kan lika gärna ha pågått sedan 10.3.

Har folk glömt att apple överraskade med att ha parallellutvecklat hela operativsystemet för två olika typer processorer i fem år utan att någon hade en susning?

Ursprungligen av Rickard A:

Nej nu är det dags för Apple att släppa lite info!

Instämmer helt.

Kan även förstå att man tycker att Vista känns fräscht och att man tycker OSX känns en aningen omodernt. Fast jag tror att den eventuella WOW upplevelse man får vid Vista ebbar ut snabbare än med OSX.

Angående färgteman i Vista såg jag Elgiganten ett rosa likt tema och jag säger bara - vart är mina Valium.

Men som sagt Apple kommer med ett nytt utseende i samband med att deras nya Finder kommer.

Ursprungligen av draags:

Instämmer helt.

"Angående färgteman i Vista såg jag Elgiganten ett rosa likt tema och jag säger bara - vart är mina Valium."
.

Usch ja, håller med dig fullt ut också.

Många Vistamaskiner jag såg igår på OnOff hade kräkfärger och jättfula ikoner som definitivt inte var högupplösta. Jag gissar att dessa maskiners images gjordes för nästan två månader sedan och de senaste versionerna av programvaror/ikoner från tredjepartstillverkare av mer eller mindre crapware/program inte fanns tillgängliga då.

Tyvärr har många Windowsmaskiner också en massa förinstallerade crapware som tillverkare som Acer, HP osv får betalt för att installera. Många av dessa ställer till mer elände än nytta. Där har Apple en stor fördel som inte behöver spara de ca $60 dollar som många tillverkare får in på sånt elände.

När Microsoft vill stoppa sånt skräp anklagas de för monopolistfasoner....hur de än gör så har de ändan bak....tycker lite synd om dom, faktiskt.

Symantec m fl gör enormt resurskrävande "säkerhetsprogram" som inte behövs och lobbyar för att få stöd från EU osv för att tvinga in sina s***tprogramvaror i Vista.

Apples demodatorer brukar vara väldigt snygga.

Microsoft kan ju tyvärr inte styra hur de olika tillverkarna presenterar sina maskiner.

Många som har "problem med Windows" borde börja med att rensa bort förinstallerade crapware.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-11 15:38

Jag tror att de började utveckla en helt ny Finder efter att 10.3 rullades ut. Findern har inte sett mycket utveckling sedan dess och teamet måste ju har hållit på med någonting...

Kan dom inte jobbat på Findern längre fast dom behövde en person till och framförallt en med nya fräscha ögon?

  • Medlem
  • 2007-02-11 16:50
Ursprungligen av draags:

Kan dom inte jobbat på Findern längre fast dom behövde en person till och framförallt en med nya fräscha ögon?

Ja, eller någon annan typ av ett ledningsbyte. En jobbannons säger ju faktiskt nästan ingenting alls.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Eftersom personen de sökte (datumet var för övrigt 21 juni) skulle vara med och designa hur den nya Findern fungerar. Alltså hade de inte kommit speciellt långt med arbetet då.

det finns ju iofs en möjlighet att leopard-findern redan är färdig sedan i somras och anställningen gäller 10.6-findern...

3d

Hej!

Jag undrar lite om era tankar kring 3d gränssnitt i OS X.
Om ni kollar på filmerna så förstår ni nog vad jag menar.

http://www.youtube.com/watch?v=p0HLtNydndU

http://www.youtube.com/watch?v=2eDI4-IH58s

Jag tycker att de är rätt onödigt många av de som är på filmerna, men apple är nog rätt företag att utveckla sakerna så de blir användbara. Tänk er bara 3d iconer på skrivbordet. Djup i fönster, knappar, rullister, filmer, bilder osv.

Jag tror att detta skulle kunna höja datorupplevelsen om det gjordes rätt. (av apple..)

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Apple har ju tagit sitt första stora kliv in i 3D-världen i Leopard med hjälp av Time Machine. Här används den tredje dimensionen inte bara för att sortera fönster utan för att faktiskt framhäva information i en tidslinje.

mm, och frontrow är också en bit på väg.

Du får bara inte ha rätt i detta Niklas Dom måste gjort om Findern.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-11 17:18

Ingen som tror att de går över till HUD fönster helt o hållet?

mvh
b0bben

Bevaka tråden