Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aqua ersätts av Illuminous

Tråden skapades och har fått 275 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Alla har inte samma förmåga att hantera synintryck. Vissa måste ha ett "renare" interface för att kunna hantera. Inget konstigt. Har inte hört någon van windowsanvändare klaga på just det. Men jag kan gärna släppa vista. Finns det mer rykten om Illuminous?

Ursprungligen av Code Red:

Har inte hört någon van windowsanvändare klaga på just det.

Hur många har du pratat med? De enda jag vet som har bytt till Vista är just vana win-användare och än har jag inte träffat på en enda som inte upplever gränssnittet som påfrestande jmf. med tidigare versioner.

Den vanligaste kommentaren är ungefär "…det här ser ju säkert fint ut i en reklamfilm, men är ju inte något man vill sitta med hela dagarna…"

Ursprungligen av Code Red:

Men jag kan gärna släppa vista. Finns det mer rykten om Illuminous?

Nope. Inget nytt ännu men tills dess kan vi väl diskutera andra OS för att sätta lite benchmarks?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-18 17:37

Själv så är man ju rätt sugen på de där säkerhetspopuparna som dyker upp då & då. Det vore väl ett schysst tillägg till Leopard, inte sant?

Skärpning nu killar! Återgå till leopard och illuminous eller starta en separat tråd om ni vill jämföra vista med 10.5.

/Mod

Detta är rätt intressant - kommer troligtvis inte till Leopard men kanske element av detta för att kanske säkra framtiden.

http://www.macworld.com/news/2007/02/16/iphoneui/

Helt klart ny Finder, den behöver framför mycket annat en rejäl omgång och byggas om på nytt.

Jag hoppas att Apple vrider, vänder och vågar tänka helt nytt. Det är som du säger tid för detta nu. Frågan är om dom kommer anpassa Leopard för eventuella nya kommande produkter. Jag tänker då på multi-touch delen.

Skulle verkligen önska att Apple tittar en aningen på QS och lägger möjligheten att söka program som en Launcher mer i blickfång - mitt i bilden.

Att lägga den uppe i högra eller nere i det vänstra känns mindre kul - lägg detta i mitten.

Ursprungligen av draags:

Att lägga den uppe i högra eller nere i det vänstra känns mindre kul - lägg detta i mitten.

Mindre kul? Tror iof att du kommer att få ditt behov av distraktioner som stör det verkliga arbetet med effektsökeri tillgodosett pga/tackvare CoreAnimations möjligheter till alla programutvecklare. Däremot så tycker jag absolut att Apple inte ska förstöra användbarhet med fin fina effekter förutom möjligen som förstärkningseffekter i form av ringar på vatten och Genie-swoshar.

Men, du har säkert rätt. De olika animationerna som vi såg vid visningen av iPhone kommer nog att dyka upp i någon form i Mac OS X.

Ursprungligen av Merovech:

Mindre kul? Tror iof att du kommer att få ditt behov av distraktioner som stör det verkliga arbetet med effektsökeri tillgodosett pga/tackvare CoreAnimations möjligheter till alla programutvecklare. Däremot så tycker jag absolut att Apple inte ska förstöra användbarhet med fin fina effekter förutom möjligen som förstärkningseffekter i form av ringar på vatten och Genie-swoshar.

Men, du har säkert rätt. De olika animationerna som vi såg vid visningen av iPhone kommer nog att dyka upp i någon form i Mac OS X.

Alltså hallå, jag är verkligen inte för effektsökeri och att tycka att det är mer effektsökeri eller distraktioner att lägga en program launcher i mitten än som idag i högra hörnet eller som i Vista i vänstra - Vad jag pratade om är att det kan dyka på samma sätt som exempelvis QS eller kringla TAB gör. Att detta skulle leda till distraktion är för mig en gåta. Ska allt dyka upp nånstans i kanten vid alla tillfällen. Jag menar när man vill starta ett program gör man väl ändå inget samtidigt. Gör du?

Alltså du får allt ta och rikta din ilska över detta på någon annan.

För jag är verkligen inte intresserad av för mycket eye candy som inte har någon funktion.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-27 14:00
Ursprungligen av Merovech:

Mindre kul? Tror iof att du kommer att få ditt behov av distraktioner som stör det verkliga arbetet med effektsökeri tillgodosett pga/tackvare CoreAnimations möjligheter till alla programutvecklare.

Vad skulle det distrahera dig ifrån menar du? När du använder spotlight så är det ju just spotlight som är det du jobbar med. Menar du att spotlight skulle distrahera dig från spotlight, om den visades i mitten på skärmen istället för i ett hörn? Märkligt.

Ursprungligen av Jogin:

Vad skulle det distrahera dig ifrån menar du?

Nja. Du använder ju din dator för att göra något. Exempelvis lyssna på eller skapa lite musik. Om du då behöver hitta en fil för att utföra den uppgiften så blir det ju en underordnad uppgift till det du vill göra.

Jämför exempelvis med att placera Apple-menyn mitt på skärmen.

Ursprungligen av Merovech:

Nja. Du använder ju din dator för att göra något. Exempelvis lyssna på eller skapa lite musik. Om du då behöver hitta en fil för att utföra den uppgiften så blir det ju en underordnad uppgift till det du vill göra.

Jämför exempelvis med att placera Apple-menyn mitt på skärmen.

Att ha äpple menyn konstant i mitten av skärmen skulle självklart distrahera ditt arbete men att som i QS få upp en launcher när du väljer ett snabb kommando kan jag inte se som mer distraherande än att som idag med Spotlight få upp den i högra hörnet.

Då tycker du antagligen även att kringla TAB är effektsökeri och stör dig offantligt mycket i ditt arbete.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-27 11:57

En fundering: Ser Vista ut som Macce65 inlägg? Om så är fallet känns det inte som något Apple ska titta på... alls! Det var enormt plottrigt. Jag hoppas helt klart Aqua går mer år iridium / less is more hållet.

Vad gäller animationer får de gärna finnas där så länge de fyller ett syfte och inte stör eller slöar ner arbete. Animationen av "sheets" i OSX är ex. ett bra exempel på bra animation - snabb, snygg, enkel men effektiv. Animationen i ex. Aperture när man ska importera bilder... Visst, den visar vad som händer men är nog lite väl "blaffig" skulle jag säga och man tröttar på den efter ett par importer från kameran.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-27 12:08

Vad gäller aktiva / inaktiva program bör man hålla ex. praxis från FInder där knappar etc bli lätt gåra / dimade (förlorar färg). Sen är frågan hur långt man ska ta detta. iTunes följer ex. Finder exempel ganska väl, där Safari helt gör sin egna grej. Vidare är det bara "program features" som dimmas, inte innehållet i programmen's listor. Om det är "best practice" vet jag inte men den subtila effekten är dock väldigt effektiv.

Notera att alla mina tankar här går kring OSX med Iridium påslaget. Metal-faces windows are a thing of the past för mig helt klart - tunga och fula skapelse. iTunes senaste skin från Apple är klart godkänt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-27 12:33

Söka på "sound" eller "dock" ger samma effekt här - det är att den försöker markera hårdare vad den tror du söker efter.

Dock är den sökfunktionen för mig rent lull-lull - jag tror aldrig jag använt den faktiskt. En oerfaren användare kan nog svara på bättre om den tycker det där är intuitivt eller ej.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-27 14:32

Hmm.. jag tror du och jag använder Spotlight på rätt olika sätt.

Ja, jämfört med att dra-och-släpp-arbeta med två fönster så är det förstås effektsökeri med TAB-bytande. Jämför ditt TAB-byte med Exposé eller Spaces, så ser du kanske vad jag menar.

Här är iallafall en efterlängtad nyhet i Leoparden:

Jag kör väldigt sällan Tab byte, kör hellre Exposé men att säga att detta är effektsökeri eller distraktion - njae, kanske lite väl långsökt.

det här är spännande

http://www.macsimumnews.com/index.php/archive/apple_patent_involve_user_customized_shading_of_computer_interface/

Det är väl precis så som Jobs beskrev under MW när han förklarade att skärmen på iPhone anpassar sig efter omgivningljuset?

När säger han detta, han pratar väl enbart om light sensor och jag kan inte se likheten med detta.

00:40:01 Vad skulle det vara för skillnad menar du?

Jag fattar patentet som en förändring av det grafiska gränsnittet medan det som han visade vid iphone var förändring av skärmens ljushet.

men när jag läser texten mer så ser jag också det du pratar om så du har kanske rätt.

Allvarligt- om inte Apple släpper nån info snart om Panther och den infon inte innehåller något om nytt utseende börjar jag misströsta. Det nämdes om Top Secret finesser de inte visade sist och en av dem bara måste vara nytt utseende. Annars.... Nej men nåt borde de kunna bjuda på.

Ursprungligen av Rickard A:

Allvarligt- om inte Apple släpper nån info snart om Panther och den infon inte innehåller något om nytt utseende börjar jag misströsta. Det nämdes om Top Secret finesser de inte visade sist och en av dem bara måste vara nytt utseende. Annars.... Nej men nåt borde de kunna bjuda på.

Mac OS X 10.3 "Panther" presenterades 23 oktober 2003, men jag antar att du menar 10.5 "Leopard"?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-06 15:15
Ursprungligen av Rickard A:

Allvarligt- om inte Apple släpper nån info snart om Panther och den infon inte innehåller något om nytt utseende börjar jag misströsta. Det nämdes om Top Secret finesser de inte visade sist och en av dem bara måste vara nytt utseende. Annars.... Nej men nåt borde de kunna bjuda på.

Apple är väldigt bra på att hålla saker hemliga, om de nu vill ha det top secret, då är det säkerligen top secret.
Såklart att de inte har top secret material ute för betatestarna som vem som helst kan bli. Då är det inte top secret längre.

Ett nytt utseende är inte heller något Apple sagt. Det är bara ett rykte.
Apple har bara sagt att det kommer mer grejer.

Ursprungligen av Sidde:

Apple är väldigt bra på att hålla saker hemliga, om de nu vill ha det top secret, då är det säkerligen top secret.
Såklart att de inte har top secret material ute för betatestarna som vem som helst kan bli. Då är det inte top secret längre.

Ett nytt utseende är inte heller något Apple sagt. Det är bara ett rykte.
Apple har bara sagt att det kommer mer grejer.

Jo hemlighetsmakeri är inte direkt något nytt. Men nu börjar det bli löjligt. Produkten ska levereras under "våren" och (i princip) allt vi fått se är ett nytt backup-sätt, hemska mallar i Mail och så bakgrunder i iChat. Sen finns det saker vi inte vet (top secret). Varför sitta och hålla på dem? Varför inte bara släppa ut info om skiten så vi får reda på vad för extremt häftigt de hittat på.

Och kommer inget nytt utseende blir det årets antiklimax. Det har sett i princip likadant ut i 6 år och är inte särskilt sexigt längre. Varken snyggt, praktiskt eller funktionellt.

Nej nu får banne mig Apple anstränga sig lite.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-06 16:25
Ursprungligen av Rickard A:

Det har sett i princip likadant ut i 6 år och är inte särskilt sexigt längre. Varken snyggt, praktiskt eller funktionellt.

Jag kan lova dig att det finns massor av folk som tycker Mac OS X är skitsnyggt.

För det andra så ser jag inte hur utseendet på Mac OS X har blivit mindre praktiskt eller funktionellt de senaste åren?

Jag instämmer med dig Rickard A.

Tittar man på skärmdumparna från Leopard har ytterst lite hänt med utseendet, inte ens ett unified utseende syns, väldigt lite har hänt och det känns som om Apple har brytt sig noll när det gäller utseendet på Leopard bygget.

När man tänker på det att Apple antagligen kikat en hel del på Vista när de nu jobbar med Leopard (inte för att Apple tänker kopiera Vista) men tex så ser jag inte någonstans möjligheten till att kunna editera metadata - vilket är superenkelt i Vista och som måste komma. Så varför visas inte detta - antagligen för att det då skulle avslöja en del info om Apples nya GUI och Finder. Kan det tänkas att det också kommer en utökad metadata?

Däremot tror jag deras quickview avslöjar lite av den kommande Findern. Jag är nästan till 99% säker på att de jobbar på ett nytt utseende, jag tror även att de har jobbat med detta länge, Apple har nog rätt bra koll på Vista genom åren - jag tror de har haft en ny finder samt nytt gui i sin pipeline redo för att lansera ungefär samtidigt med Vista.

Att dom håller detta hemligt är inte för att MS ska kopiera utan mer för att det ligger i bra marknadsföring att avtäcka den efter Vista och på detta sätt göra Vista gammal snabbt.

Apple ge oss lite info nu. Mitt liv behöver lite stimulans

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-06 14:11
Ursprungligen av draags:

Apple ge oss lite info nu. Mitt liv behöver lite stimulans

Jag hoppas och tror att Steve har detta i åtanke.

Men vill man ta lite nya maraknadsandelar och övervinna de som funderat att switcha får man nog klämma fram något nytt.

De flesta jag käner som funderar på att switcha är mest sugna på hårdvaran (min mini o macbook). OS X lockar inte så mycket.

Bevaka tråden