Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aqua ersätts av Illuminous

Tråden skapades och har fått 275 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hoppas att Apple inte gör en "Beryl". Flippat men inte särskilt bekvämt att jobba med. Beryl ser för mig mer ut som ett program för digitala effekter än en Finder. Vem vill vifta med en diskhanduk på skärmen?

Mitt skrivbord ser snart ut som min hjärna. Fler kopplingar än det rings telefonsamtal på Skype. Ärligt talat tror jag inte det är mycket Apple kan göra åt det, utom att göra det värre. Ett tag använde jag Exposé, men så småningom har jag stängt av alltmer av overheaden i Finder. Vore smartare av Apple att koncentera sig på att få Safari att hantera webben någorlunda på höjd med Firefox och inte bomba eller visa tomma sidor så ofta. Kan de inte bygga in någon sorts "intelligens" som identifierar "this is Microsoft Explorer shit/let´s shift gear to four-wheel-drive"?

Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Hoppas att Apple inte gör en "Beryl". Flippat men inte särskilt bekvämt att jobba med. Beryl ser för mig mer ut som ett program för digitala effekter än en Finder. Vem vill vifta med en diskhanduk på skärmen?

Mitt skrivbord ser snart ut som min hjärna. Fler kopplingar än det rings telefonsamtal på Skype. Ärligt talat tror jag inte det är mycket Apple kan göra åt det, utom att göra det värre. Ett tag använde jag Exposé, men så småningom har jag stängt av alltmer av overheaden i Finder. Vore smartare av Apple att koncentera sig på att få Safari att hantera webben någorlunda på höjd med Firefox och inte bomba eller visa tomma sidor så ofta. Kan de inte bygga in någon sorts "intelligens" som identifierar "this is Microsoft Explorer shit/let´s shift gear to four-wheel-drive"?

Jag skulle vilja stacka mappar o filer på samma sätt som bilder i Aperture. Hur mycket ordning jag försöker ha så blir det bara massa klutter som jag omöjligt hittar i. Detta måste bli effektivare.

Ursprungligen av Code Red:

Jag skulle vilja stacka mappar o filer på samma sätt som bilder i Aperture. Hur mycket ordning jag försöker ha så blir det bara massa klutter som jag omöjligt hittar i. Detta måste bli effektivare.

JA. Detta vore toppen - ungefär som detta:

http://www.youtube.com/watch?v=SWe-TIy2Lbs

Ursprungligen av draags:

JA. Detta vore toppen - ungefär som detta:

http://www.youtube.com/watch?v=SWe-TIy2Lbs

Lite vad jag tänkte mig + att jag skulle vilja snabbt zoom in ett område för att se wordfilen, pdf-en, bilden etc utan att dubbelklicka o vänta på att ett program hoppar igång.

Ursprungligen av Code Red:

Jag skulle vilja stacka mappar o filer på samma sätt som bilder i Aperture. Hur mycket ordning jag försöker ha så blir det bara massa klutter som jag omöjligt hittar i. Detta måste bli effektivare.

Jag har sagt detta tidigare men jag hoppas att Apple låter sig inspireras av sitt Aperture när de skapar den nya Findern - mycket av det som finns där skulle enligt mitt tycke fungera ypperligt i en Finder.

  • Medlem
  • Timrå
  • 2007-02-23 13:05

Är inte sök-funktionen i System Preferences Illuminous ? Tycker den är ganska bra. Synd bara att den buggar när man söker på "sound"

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-02-27 12:30
Ursprungligen av jbn:

Är inte sök-funktionen i System Preferences Illuminous ? Tycker den är ganska bra. Synd bara att den buggar när man söker på "sound"

Nja, det är bara en liten överdriven representation av Spotlight (en spotlight som lyser upp ikonerna).

Något problem att söka på "Sound" har jag förstås inte med den

  • Medlem
  • Timrå
  • 2007-02-27 13:06
Ursprungligen av bogg:

Något problem att söka på "Sound" har jag förstås inte med den

Söker jag på "sound" så döljs inställningarna för Sound och möjligheten att klicka på Sound försvinner

Detta borde kunna vara en del i det nya utseendet.

http://www.freeverse.com/think/

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Macce65.
Jag är medveten om att Dockan är långt ifrån bra, men du får gärna förklara vilka överdrivan grafiska effekter man kan ta bort från dockan utan att användningen påverkas.

Nej, det kan jag inte..

men den är ett exempel på effekter för effekternas skull i OS X..liksom Genie

apropos någons kommentar att blur är fult bara för att det finns i Vista men inte i OS X

Ursprungligen av Macce65:

Nej, det kan jag inte..

men den är ett exempel på effekter för effekternas skull i OS X..liksom Genie

apropos någons kommentar att blur är fult bara för att det finns i Vista men inte i OS X

Skulle inte vela säga att genie-effekten bara är för effektens skull. Den visar tydligt och pedagogiskt vad som händer med fönstret när man minimerar. För datorovan är detta guld värt; om fönstret bara försvunnit och sen pluppat upp i dockan vore det inte lika uppenbart.

Sen skulle det funka med en enklare effekt, men varför när genie-effekten gör jobbet utan att störa nämnvärt. Inte precis så att fönstret man minimerar fladdrar till, viks ihop, studsar runt lite och sen plaskar ner i docken med vågor över hela skärmen som följd. En sådan effekt hade varit en effekt för effektens skull.

Ursprungligen av Leftrustle:

" Inte precis så att fönstret man minimerar fladdrar till, viks ihop, studsar runt lite och sen plaskar ner i docken med vågor över hela skärmen som följd. En sådan effekt hade varit en effekt för effektens skull.

som när widgets läggs på skrivbordet? det är väl ännu en effekt för effektens skull i OS X?

Senast redigerat 2007-02-13 09:22
Ursprungligen av Macce65:

som när widgets läggs på skrivbordet? det är väl ännu en effekt för effektens skull i OS X?

Möjligt en visuell effekt utan större mening.

Ursprungligen av Macce65:

exakt som i Vista, ska Apple sno det också?

På vilket sätt är det exakt som i Vista?

---

Sen kan vi väl droppa denna Vista del i tråden, snälla Macce65.

Ursprungligen av draags:

På vilket sätt är det exakt som i Vista?

Jag kommenterade highlitade aktiva fönster som någon sa skulle komma i Illuminous..Just det har ju Vista..ska Apple sno det oxå?

Visst kan vi droppa jämförelser mellan Vista och något som kanske kommer i Leopard, om det känns jobbigt . ..

Ursprungligen av Macce65:

Jag kommenterade highlitade aktiva fönster som någon sa skulle komma i Illuminous..Just det har ju Vista..ska Apple sno det oxå?

Visst kan vi droppa jämförelser mellan Vista och något som kanske kommer i Leopard, om det känns jobbigt . ..

jag kanske är korkad men på vilket sätt menar du? Kan du inte visa en bild.

Jag tycker inte det är mer jobbigt än att mina Valium börjar ta slut.

Ursprungligen av draags:

jag kanske är korkad men på vilket sätt menar du? Kan du inte visa en bild.

Jag tycker inte det är mer jobbigt än att mina Valium börjar ta slut.

Äsch, du kan ta luktsalt, det funkade fint innan det fanns Valium..:)

Så här, aktiva fönstret får en djupare färgton än de bakomliggande

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-13 14:41
Ursprungligen av Macce65:

Äsch, du kan ta luktsalt, det funkade fint innan det fanns Valium..:)

Så här, aktiva fönstret får en djupare färgton än de bakomliggande

Det har ju WinXP också. Inte på exakt samma sätt, men kromets färg skiljer ju sig på aktiva och inaktiva fönster. Edit: Hmm, nu när jag tänker efter så är det nog bara fönstrets titelrad.

Senast redigerat 2007-02-13 15:01
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-13 15:08
Ursprungligen av Macce65:

Äsch, du kan ta luktsalt, det funkade fint innan det fanns Valium..:)

Så här, aktiva fönstret får en djupare färgton än de bakomliggande

Skillnad i färgnyanser på det aktiva fönster har ju hängt med hur länge som helst.

Det hade ju Apple Lisa till och med, alltså en annan färgton på den aktiva än de i bakgrunden. Så har inte MS snott det utav Apple då?

Edit: Glömde tillägga. OSX har också olika färger på menyraden för aktiva och inaktiva fönster.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-13 01:07

Min docka stör absolut inte mig när jag arbetar, nej. Den gör det inte svårare att fokusera. Den hoppar inte omkring i onödan. Inte på något vis gör den någonting alls som stör. (Till skillnad från de där förbannade gula systray-popuparna som dyker upp i WinXP lite då och då!!)

Att hela tiden när man sitter och jobbar ha något suddigt framför ögonen är något helt annorlunda. Fattar du allvarligt inte skillnaden?

Ursprungligen av Jogin:

"Att hela tiden när man sitter och jobbar ha något suddigt framför ögonen är något helt annorlunda. Fattar du allvarligt inte skillnaden?

Nej, det fattar jag faktiskt inte, för jag uppplever det som något positivt, det känns läckert, mjukt.

Å andra sidan har jag ställt in ganska hög färgintesitet på mina antracitfärgade fönster så effekten är inte överdriven.

Det aktiva fönstret får dessutom högre färgintensitet är de inaktiva och det hjälper till att fokusera blicken.

Tänk att det krävs så lite för att det ska bli datorkrig... Allt jag hoppas på är som jag sagt ett par ggr att Mac OS X får en visual refresh för det behövs verkligen. Inte för att det är fult som det är nu men för att det känns som man får mer nytt om även utseendet är nytt. Lite psykologiskt.

Apple gjorde Mac OS X snyggt redan 2001 men 6år är lång tid inom datorvärlden och nu är det dags att släppa Aqua. Om det blir med transparens eller nåt annat skiter jag i. Jag vill bara ha något nytt. Och det nu.

Kan vi inte släppa Vista för ett litet ögonblick.

Jag gillar vistas look (det enda jag gillar än så länge) o ser fram emot en ny look i osx. om det inte kommer nu blir jag faktist rätt besviken.

Vista vista vista - Vi älskar Vista här. Kanske ska vi döpa om tråden till "vi som gillade Vistas look så mycket" eller "varför är Vista så snyggt" eller "Vista är snyggare än Tiger" eller vad var det nu igen tråden faktiskt handlade om hmm.

tråden handlade om ev nytt utseende på osx. Att apple redan mäter Leopard med vista gör ju att det är relevant, eller hur? Ta ut huvudet ur sanden o se att saker hänger samman.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-17 13:32

Helt rätt Code Red. Om draags känner att han vill diskutera nåt med Illuminous så är det ju bara att klämma fram ett diskussionsinlägg som handlar om det. Svårare än så är det inte. Sluta klaga, börja agera, liksom.

Ursprungligen av Code red:

tråden handlade om ev nytt utseende på osx. Att apple redan mäter Leopard med vista gör ju att det är relevant, eller hur? Ta ut huvudet ur sanden o se att saker hänger samman.

Jag har kanske ibland huvudet i sanden och visst kan man prata om Vista men är inte tanken att fokus ska ligga på vad Apple kan tänkas komma med. Det blir tycker jag rätt tröttsamt med inlägg efter inlägg om att man tycker Vista är si eller så men ingen konkretisering av vad det egentligen man tycker.

Vad är det tex du tycker skulle finnas i Leopard som finns i Vista?

Ursprungligen av draags:

Jag har kanske ibland huvudet i sanden och visst kan man prata om Vista men är inte tanken att fokus ska ligga på vad Apple kan tänkas komma med. Det blir tycker jag rätt tröttsamt med inlägg efter inlägg om att man tycker Vista är si eller så men ingen konkretisering av vad det egentligen man tycker.

Vad är det tex du tycker skulle finnas i Leopard som finns i Vista?

Det har sagts förut men jag skulle verkligen behöva en bättre finder. Jag gillar inget speciellt i vista förutom att det var dags med en modernare look. Osx behöver detta med. Inte av praktiska skäl utan att det är dags.
Av en händelse startade jag igång en gammal emac med 10.2.8 igår. Många detaljer har ju förfinats över åren men grunden (utseendet) är ju densamma.

Ursprungligen av Jogin:

Helt rätt Code Red. Om draags känner att han vill diskutera nåt med Illuminous så är det ju bara att klämma fram ett diskussionsinlägg som handlar om det. Svårare än så är det inte. Sluta klaga, börja agera, liksom.

Och ditt inlägg hör definitivt till det mer Narcissistiska så ta och släpp spegeln och kläm fram något eget bidrag. Om du tittar tillbaka lite kanske du kan se att jag försöker även i andra trådar att föra diskussionen framåt.

Jag har nu suttit en stund med Vista ett par gånger och måste säga att det känns otroligt plottrigt. Ungefär som man kände första gången man testade OS X fast x 7.

Alla färger och kontraster och effekter är uppdragna till maximalt möjliga.

Bevaka tråden