Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aqua ersätts av Illuminous

Tråden skapades och har fått 275 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Motala
  • 2006-12-20 05:58

... Och om Aqua byts ut till nya illuminous, tror ni fortfarande det rullar bra på en Macbook av senaste modell?
Man blir ju lite rädd att ens nyinköpa Macbook inte kommer orka med det nya OS:et..
Jag vill gärna köra Leopard..

Du kan ju köra Tiger på en gammal G4 och det flyter på helt ok, så varför skulle Leopard vara så extra krävande så att det inte skulle gå att köra på en ett år gammal Intel-processor som är mer än dubbelt så snabb som en G4? Låter inte rimligt rent logiskt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-20 08:29

Att alla Apple-nyheter först ska ha en massa rumors och sedan händer lite/ingenting/något som alla visste skulle hända. Jag vill ha något nytt från Apple nu! Segt... :rolleyes:

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-12-20 08:50
Ursprungligen av tobiwan:

Du kan ju köra Tiger på en gammal G4 och det flyter på helt ok, så varför skulle Leopard vara så extra krävande så att det inte skulle gå att köra på en ett år gammal Intel-processor som är mer än dubbelt så snabb som en G4? Låter inte rimligt rent logiskt.

Tänker lite på Windowssyndromet, med Vista .. Många datorer pallar ju inte med nya Aeroglass sägs det ju, och Apple kanske har något liknande som drar myycket resurser. Nu hoppas jag inte att Apple är lika dåliga som Microsoft och inte kan skapa ett interface som är resurssnålt men ändå väl fungerande..
Resurserna för Vista är ju rent av löjliga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-20 08:57

Generellt har OSX blivit snabbare och snabbare på all hårdvara så det är nog inget att oroa sig för. Sen vad Apple hittar på GUI-mässigt blir intressant. Tyvärr verkar enlgiheten hos Apple gött utför…

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-20 09:45

Personligen tycker jag inte att varken UNO eller iridium är särskilt välgjorda. Smoothstripes körde jag förut, men det funkar inte längre.

Ingen som gillar utseendet i mail.app i Tiger? Jag hoppas att det blir den nya standarden som findern och alla i-apps följer.

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-12-20 13:42

Vad är det här UNO som folk pratar om? Är det något pålägg till vanliga Tiger eller vad är det för något?
Var kan man ladda hem det?

Ursprungligen av widde:

Vad är det här UNO som folk pratar om? Är det något pålägg till vanliga Tiger eller vad är det för något?
Var kan man ladda hem det?

Det är ett tema för Mac OS X som du kan ladda ner och testa här: http://gui.interacto.net/

En backup av ditt ordinarie tema görs när du installerar UNO, så det är enkelt att återställa. Utseendemässigt så får du samma utseende på alla fönster, en jämn grå färg som man verkligen uppskattar först när man sätter sig vid någon annans dator utan UNO. Men det är ju bara min åsikt förstås.

Man kan även välja mellan UNO och UNO Brushed på olika sorters fönster.
Till exempel kan man ha det så här: UNO Brushed på alla Finder-fönster, UNO på Firefox (& aqua-fönster), samt oförändrat iTunes.

Bara ett exempel, jag har UNO på alla fönster.

Har det nya Leopard bygget spår av det nya utseendet måntro?

http://www.thinksecret.com/archives/leopard9a321/

En förundran är varför finns inte blur effekten med såsom i Vista.

Ursprungligen av draags:

En förundran är varför finns inte blur effekten med såsom i Vista.

Vad är det för effekt? Kan du skicka fram en liten avbild kanske?

Ursprungligen av Merovech:

Vad är det för effekt? Kan du skicka fram en liten avbild kanske?

Så här, Vista blur:

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-12 20:58
Ursprungligen av Macce65:

Så här, Vista blur:

Guuuud va praktiskt!

Ursprungligen av Jogin:

Guuuud va praktiskt!

Ja, eller hur?

Ursprungligen av Jogin:

Guuuud va praktiskt!

Microsoft har därför haft långa diskussioner hur deras nästa OS "Vienna" kommer att se ut och om dom ska fortsätta på det frostade glas temat, men har övervägt att byta ut detta mot det i deras tycke mer passande temat - ett rök och överstrålningstema.

http://www.youtube.com/watch?v=e21Juk8K-c0

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-12 21:57
Ursprungligen av draags:

Microsoft har därför haft långa diskussioner hur deras nästa OS "Vienna" kommer att se ut och om dom ska fortsätta på det frostade glas temat, men har övervägt att byta ut detta mot det i deras tycke mer passande temat - ett rök och överstrålningstema.

http://www.youtube.com/watch?v=e21Juk8K-c0

Ååh.. Vienna.. en sååå bra låt! (Men Infernal's cover är faktiskt mycket bättre, ja, faktiskt!)

Ursprungligen av Jogin:

Ååh.. Vienna.. en sååå bra låt! (Men Infernal's cover är faktiskt mycket bättre, ja, faktiskt!)

Ja Vienna är en fantastisk låt, framförallt live i Göteborg på 80-talet. Tack för låt tipset, ska kolla upp genast.

Ursprungligen av Code red:

...+ att jag skulle vilja snabbt zoom in ett område för att se wordfilen, pdf-en, bilden etc utan att dubbelklicka o vänta på att ett program hoppar igång.

Ja det hade varit riktigt häftigt.
----
Ang. blur effekten så tycker jag inte att det rent generellt är något fel, funkar ok i start menyn däremot funkar det mindre bra på de övriga platserna och då menar jag överallt. För det känns som om de har hittat en effekt som de måste applicera överallt.

Ursprungligen av Macce65:

men den som blir upprörd och förvirrad av blur behöver ju bara minska transparensen eller helt stänga av den!

gå in på "Window color and appearance" o skjut färgintesitetsspaken åt höger eller klicka ur rutan för fönstertransparens.

Jag blir inte förvirrad däremot behöver jag käka Valium av alla de fula teman som pryder alla datorer över stan.

Som jag sa tidigare får man en känsla av att dom går helt lös på detta med blur och applicerar det "nästan" överallt, jag tycker inte med automatik att blur är något negativt.

O.T. Jag använder ofta blur när jag plåtar för att framhäva ett motiv.

Kan vi inte droppa Vista nu och fokusera på vad Apple kommer med.

Ursprungligen av draags:

Kan vi inte droppa Vista nu och fokusera på vad Apple kommer med.

Jotack, finns redan en tråd om Vista vill jag minnas.

Ursprungligen av Jogin:

Guuuud va praktiskt!

jag vet inte om det är så himla praktiskt, men det är läckert!

tycker bara det är så underligt att det inte finns i OS X än ..det kommer ju i Leopard, tror jag, Steve Jobs har väl oxå haft Vistabetor o kan kopiera det..:)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-12 23:26
Ursprungligen av Macce65:

jag vet inte om det är så himla praktiskt, men det är läckert!

tycker bara det är så underligt att det inte finns i OS X än ..det kommer ju i Leopard, tror jag, Steve Jobs har väl oxå haft Vistabetor o kan kopiera det..:)

Det är inte underligt. Effekter läggs inte till Mac OS X enbart för att det är läckert... Blur-effekt stör ju dessutom ögonen då de gör det svårare att fokusera; det kan vara häftigt att se på en liten stund, men inte att sitta och titta på under en hel arbetsdag.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-13 00:02
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jag kom att tänka på ett undantag: Dashboard. Men det är nog det enda.

Dashboard har en del extra-effekter, men det är inget som man ser hela tiden eller stör när man arbetar. Det är den väsentliga skillnaden.

Ursprungligen av Jogin:

Det är inte underligt. Effekter läggs inte till Mac OS X enbart för att det är läckert... Blur-effekt stör ju dessutom ögonen då de gör det svårare att fokusera; det kan vara häftigt att se på en liten stund, men inte att sitta och titta på under en hel arbetsdag.

Aha! Så den där dockan är BARA praktisk, den är inte en showgrej som gör sig när nån står o leker med en demomaskin?
Blur-effkter stör ögat i Vista, när de kommer i OS X hjälper de ögat, det har Steve sagt!

[QUOTE="Jogin;1232691"]Det är inte underligt. Effekter läggs inte till Mac OS X enbart för att det är läckert... QUOTE]

som vatteringar när man släpper en Konfabulator, hmm, jag menar Widget på skrivbordet?

som Genie?

Som Dock?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-13 16:56

[QUOTE="Macce65;1232883"]

Ursprungligen av Jogin:

Det är inte underligt. Effekter läggs inte till Mac OS X enbart för att det är läckert... QUOTE]

som vatteringar när man släpper en Konfabulator, hmm, jag menar Widget på skrivbordet?

som Genie?

Som Dock?

En snygg effekt som visar att widgeten laddar. Du föredrar väl en snygg laddningsstapel istället antar jag...

Genie och skalningseffekten visar vart fönstret tar vägen (i XP om jag inte minns fel försvan det bara ner i toolbaren, vilket gör det jobbigt att läsa sig fram vart den ligger. I Mac OSX ser man vart den tar vägen, och vart den ligger i docken).

Antar att du syftar på förstorningseffekten i docken? Tips är att se videorna när första OS X presenterades av Steve Jobs. Annars; testa att förminska docken till minsta storlek utan någon förstorning. Inte så lätt att se vad den innehåller då va? Särskilt inte med maximalt antal ikoner i den. Tänkte väl.

Något annat som var oklart?

Ursprungligen av Merovech:

Vad är det för effekt? Kan du skicka fram en liten avbild kanske?

En bättre bild där man ser att texten bluras men att bilder antyds. Se "Resource Monitor"

Ursprungligen av Macce65:

En bättre bild där man ser att texten bluras men att bilder antyds. Se "Resource Monitor"

Vad är poängen med oskärpa i transparensen?
Är inte själva poängen med transparenta fönster att det ska gå att se det bakomliggande? Om man då gör det oskarpt går det inte att se vad det är längre. Typiskt lull-lull för lull-lullandets skull.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-13 15:27
Ursprungligen av Anders Täpp:

Vad är poängen med oskärpa i transparensen?
Är inte själva poängen med transparenta fönster att det ska gå att se det bakomliggande? Om man då gör det oskarpt går det inte att se vad det är längre. Typiskt lull-lull för lull-lullandets skull.

Poängen med oskärpan är att utan den så blir gränssnittet helt genomskinligt, en helt genomskinlig krom skulle bli vansinnigt förvirrande. Frågan är vad syftet med genomskinligheten är.. man kan nog säga att oskärpan löser problemed med den meningslösa genomskinligheten. Hahaha, jaaa du man kan ju verkligen undra vad de tänkte i Redmond.

Som sagt så finns det en poäng med de allra flesta effekter i Mac OS X, även om de gillar att överdriva lite ibland så finns det åtminstonde ett syfte från början. Samma sak kan knappast sägas om Vistas oskärpa/genomskinlighet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-21 18:49
Ursprungligen av draags:

Har det nya Leopard bygget spår av det nya utseendet måntro?

http://www.thinksecret.com/archives/leopard9a321/

En förundran är varför finns inte blur effekten med såsom i Vista.

Vad jag har hört är Apple så hemliga med det nya gränssnittet att det inte ens finns med i versionen BETA testarna och utvecklarna som får pröva Leopard får ut

Bevaka tråden