Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aqua ersätts av Illuminous

Tråden skapades och har fått 275 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-06 16:55
Ursprungligen av Code Red:

Men vill man ta lite nya maraknadsandelar och övervinna de som funderat att switcha får man nog klämma fram något nytt.

De flesta jag käner som funderar på att switcha är mest sugna på hårdvaran (min mini o macbook). OS X lockar inte så mycket.

Nya saker vinner nog inte marknadsandelar, kanske i en liten niché utav entusiaster.
Apple har gjort en satsning på några delar utav konsumentområdena. Och as we speak så tar de in andelar så det bara skriker om det. Fler och fler väljer laptops istället för stationära, och Apple har en hög andel sålda laptops i förhållande till många andra tillverkare.

Rekommenderad läsning angående hur Apple kan ta över marknaden. Snälla, läs den innan du gör uttalanden om marknadsandelar osv.
http://www.roughlydrafted.com/RD/RDM.Tech.Q1.07/9EF16A95-278E-40ED-9E00-FBEBD75207FB.html

Nytt utseende är nog inte grejen. Apple behöver bara fortsätta som de gör just nu. Få ut några fler program som kan vara kritiska, tex ett bra Officepaket.

Leopard erbjuder en massa saker som folk inte tänker på. Kolla in nya funktionerna i OS X Server Leopard så kanske du får ett humm om vad de erbjuder. iChat, Kalendern och Mail kommer ha stor betydelse. Apple ska ge sig in att konkurrera med Exchange och den biten.
Apple fortsätter också på underhållningsbiten. iTunes blir en centralare del, dela bilder genom iPhoto och liknande.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-06 16:55
Ursprungligen av Code Red:

De flesta jag käner som funderar på att switcha är mest sugna på hårdvaran (min mini o macbook). OS X lockar inte så mycket.

Så varför är de sugna på att switcha överhuvudtaget då? De kan ju köra Windows på hårdvaran...

Ursprungligen av Jogin:

Så varför är de sugna på att switcha överhuvudtaget då? De kan ju köra Windows på hårdvaran...

Precis. OSX är inte så intressant men det är ju skit samma för det kommer med på köpet.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-06 18:24
Ursprungligen av Code Red:

Precis. OSX är inte så intressant men det är ju skit samma för det kommer med på köpet.

Vad gör OS X ointressant?

Argument för alla: It just works
Argument för den olärde: Inga virus
Argument för nörden: FreeBSD-userland

Ursprungligen av Sidde:

Vad gör OS X ointressant?

Argument för alla: It just works
Argument för den olärde: Inga virus
Argument för nörden: FreeBSD-userland

Men jag kan ju bara tala för min bekantskapskrets. Ingen sämner osx fördelar utan hårdvaran. Det är Apples starkaste kort i MIN erfarenhet. Men då är det ju PC-nissar (win o linix)

Ursprungligen av Code Red:

Men jag kan ju bara tala för min bekantskapskrets. Ingen sämner osx fördelar utan hårdvaran. Det är Apples starkaste kort i MIN erfarenhet. Men då är det ju PC-nissar (win o linix)

Oj när vände detta...

För jag tror jag har hört precis helt andra tongångar.

Apples styrka är kombinationen mjukvara och hårdvara.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-06 18:54
Ursprungligen av Code Red:

Precis. OSX är inte så intressant men det är ju skit samma för det kommer med på köpet.

Ser man inte fördelarna med OS X jämfört med Windows så tycker jag att man absolut inte ska switcha. Fel operativsystem för fel person liksom.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-03-07 10:08
Ursprungligen av Code Red:

De flesta jag käner som funderar på att switcha är mest sugna på hårdvaran (min mini o macbook). OS X lockar inte så mycket.

De flesta utanför din bekantskapskrets tycker precis tvärt om.

Självklart kan nyfikenheten kring OSX trappas ner med tiden men inte fasiken kan jag se någon logik i att det skulle bli mindre praktiskt eller funktionellt med åren, det borde snarare vara tvärtom.

Att OSX lockar mindre med åren har jag inte märkt, snarare mer.

Ett nytt utseende tror jag inte är ett måste däremot tror jag Apple skulle vinna på en ny Finder och när detta ändå görs kan även utseendet förändras.

Intressant läsning förresten Sidde.

Jag vill ha en lika snygg och sexig katt som den Jogin har.

OK, jag har fel. De kan köra på på samma look i 2 år till. Apple kan säkert spinna till det så att övertygade om att det är sprillans nytt med wow-känsla.

Tror inte att Apples marknadsavdelning är av samma åsikt. "Erkänner du du inte vår överlägsenhet så får du inte göra affärer med oss". Det skiter nog i varför folk köper o säljer så mycket det kan.

Problemet jag ser det är att företaget omger sig med för mycket jasägare. Läste på macworld om nyaste leopardbetan och de skrev om förhandsvisning av flikar i Safari 3. Jättebra 2 år efter Opera haft det som standard. Man kan ju nämna det men knappast värt en bild o ingress. Folk måste vara mer kritiska (som mig) och inte nöja sig. Man ska alltid ha mer o aldrig vara nöjd

Senast redigerat 2007-03-06 19:19
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-06 19:42
Ursprungligen av Code Red:

Tror inte att Apples marknadsavdelning är av samma åsikt.

Det är väl ändå skitdetsamma? Dina polare funderar väl inte på att switcha för Apples marknadsavdelnings skull?

Ursprungligen av Code Red:

Problemet jag ser det är att företaget omger sig med för mycket jasägare. Läste på macworld om nyaste leopardbetan och de skrev om förhandsvisning av flikar i Safari 3. Jättebra 2 år efter Opera haft det som standard.

Det har väl ingen betydelse vad Opera har för features? Både Opera och Firefox har säkerligen en helt bunt fler features som Safari inte har heller, och aldrig kommer att ha för den delen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-06 19:58

Vad PC-nissar som inte switchar anser vara Apples starkaste kort är ju rätt irrelevant egentligen.. Det är väldigt mycket mer intressant att höra med dem som faktiskt köper Mac.

Två stora tongångar har jag hört bland switchers; 1) att de tycker Mac OS X verkar jävligt snyggt och trevligt samt 2) att deras användning av iPod+iTunes fick dem att öppna ögonen för Mac som datorval. Fler mindre tongångar finns också, särskilt bland utvecklare, men dessa tror jag är de två största.

Precis - fråga de som switchat varför de valde att köpa en Mac.

Men det är ju åsikter från folk som bytt o börjat använda systemet. Jag som marknadsförare tycker det är intressant att locka folk som inte bytt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-06 20:35

Code Red: Du sa ju nyss att det var från folk som "funderade" på att switcha men som inte gjort det. Man är inte switcher för att man funderar.

Kan vi ta och hoppa tillbaka till Illuminous och Aqua innan någon mod tycker att tråden har spårat ut för mycket?

Inbillar mig ibland att en av nyheterna i Leoparden kommer att vara en filbläddrare alá utforskaren i windows och den kommer säker skilja sig från vanliga Finder utseendemässigt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-06 20:51

Själv tror jag inte på någon Utforskar-liknande filbläddrare. Fattar inte överhuvudtaget vad folk har emot Finder.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-07 00:51
Ursprungligen av Jogin:

Själv tror jag inte på någon Utforskar-liknande filbläddrare. Fattar inte överhuvudtaget vad folk har emot Finder.

Personligen tycker jag att det är väldigt irriterande att tvingas plocka fram terminalen för att göra annat än lalla omkring i min hemmapp, finder hittar ju tillochmed på egna namn på mapparna. Visst, den funkar skapligt för det mesta (förutom idiotfasonerna med att inte kunna klippa ut filer) men mycket skulle kunna förbättras.

Ursprungligen av Jogin:

Själv tror jag inte på någon Utforskar-liknande filbläddrare. Fattar inte överhuvudtaget vad folk har emot Finder.

Jag tror inte heller på någon utforskar-liknande filbläddrare och jag har inget emot dagens Finder, trivs betydligt bättre med den än med konkurenternas men det finns en hel del saker som jag önskar fanns i en Finder såsom tex

Vissa av dessa saker kanske inte tillhör Finder utan tillhör mer andra teknologier men integreringen här är det jag efterlyser.

- Editering av metadata direkt i Finder och fler data än enbart Spotlight kommentar.
- Bättre preview av bilder och filmer direkt i Findern.
- Kunna zooma ikoner enklare än med kringla J. Kanske en slider såsom i Aperture/ motion.
- En betydligt bättre Spotligt integrering
- Kanske ett Spotlight center med större inställningsmöjligheter.
- Kunna lägga smarta mappar i dockan och bläddra med contextual menyn
- En mer konsekvent förändring av fönster vid användet av Spotlight/ smarta mappar i Finder. se tex (http://media.arstechnica.com/images/tiger/finder-smart-folder.mov)
- OR sökning i Spotlight
- Bättre FTP integrering
- Sätta användaren i fokus före systemet
- Försöka bli av med spara kommandot i hela systemet, i o med Time machine borde detta vara en relik som snart endast borde finnas kvar i historieböcker.

Detta är vad jag kommer på i huvudet just nu - Jag skulle framförallt, vilket idagsläget kanske är en utopi ha ett betydligt mer användarcentrerat system än vad som finns idag. Fast detta är troligtvis en helt ny tråd.

Men som sagt - Finder är ok men att inte tycka att den skulle må bra av en förbättring tycker jag låter som "måndag hela veckan" fast väldigt mycket tråkigare.

Ursprungligen av draags:

Jag skulle framförallt, vilket idagsläget kanske är en utopi ha ett betydligt mer användarcentrerat system än vad som finns idag.

Det där var väl en lite väl flummig rad bland i övrigt ganska konkreta tankar. Du inser att om man exempelvis lyfter fram vissa Macanvändares motsvarighet till Sangreal (massor med mer metadata) så kommer det troligen att göra systemet mindre användarcentrerat än det är idag?

Vad menar du med betydligt mer användarcentrerat system?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-08 08:53
Ursprungligen av Jogin:

... Fattar inte överhuvudtaget vad folk har emot Finder.

Har du levt i en grop de senaste åren?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-08 09:40
Ursprungligen av tobot:

Har du levt i en grop de senaste åren?

Jajamen, i nöjd-med-Findern-gropen.

Inte för att jag har något emot Finder mer än de vanliga FTFF alá Ars Technica, men jag kan nog ta och tänka mig ett program separerat från Finder som mer än en filbläddrare är en Granskare (Alt-Apple-I) på steroider. Ett program där du enkelt lägger till eller ändrar i metadata för olika filer, lägger till märkord och dylikt. Men, det har säkert också en liten filbläddrare inbyggt i sig.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-07 00:53

Jag behöver iaf aldrig ta fram terminalen för någonting annat än när jag kodar.

Jag beöver aldrig någonsin terminalen. Liksom 95% av alla andra användarna av OS X. Tur att terminalen finns för de där sista 5%.

Det kan mycket väl vara så. Det har jag inte sagt något om. Men faktum kavrstår att osx inte är större än det är. Till min bekantskapskrets hör att UNT (uppsala nya tidning) switchar till windows nu med Vista. Jag har suttit med osx sen det kom ut och kommer inte köra pc på min jobbdator igen (om jag inte skulle byta bransch (o bli datorspelsproducent som jag drömmer om).
Men kräsen som jag är så vill jag uppleva känslan av ett nytt gui och det borde kunna levereras nu. Det är jag knappast ensam om på forumet och det jag menade tidigare är också att de som sneglat på macar men inte tagit steget (många skulle jag tro) skulle kunna övertygas med ett ordentligt upppfräshat osx.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-07 10:33
Ursprungligen av Code Red:

Men faktum kavrstår att osx inte är större än det är.

Insiktsfullt.

Ursprungligen av Code Red:

Det är jag knappast ensam om på forumet och det jag menade tidigare är också att de som sneglat på macar men inte tagit steget (många skulle jag tro) skulle kunna övertygas med ett ordentligt upppfräshat osx.

Det som håller tillbaka de flesta switchers är: priset, avsaknad av konfigurationsmöjligheter jämfört med PC, osäkerhet för om det finns program, spel samt om bytet till Mac innebär svårigheter att jobba med sin omgivning. Att Mac OS X inte är tillräckligt fräscht redan är knappast ett bekymmer.

Klart som fan att alla skulle se fram emot en uppfräschning av OS X, men när du får det att låta som att detta är vad som håller tillbaka switchers är du helt ute och cyklar i nattmössan.

Bevaka tråden