Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt en MacBook Pro C2D (okt -06)

Tråden skapades och har fått 479 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-20 10:15

Min MBP kom till huben i Stockholm 05.38 imorse och är på väg mot Uppsala. Nu är det bara att hålla tummarna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-21 09:37

Nu är den här! Har precis packat upp och håller på och trixar med installationer nu...
Och så luktar det sådär gott

  • Oregistrerad
  • 2006-12-31 05:06

Verkar som om det är hyffsat många här som har haft en tidigare strulande MacBook Pro och får en ny C2D i utbyte. Hur fick ni Apple att gå med på detta?
Jag ringde och pratade med dem, men eftersom den endast har varit inne på reparation en gång (drygt en månad tog det(!)), så måste den in på reparation igen (eller få reparatörens ord på att de inte kan reparera den...). Jag betonade att det var min enda dator som jag kan använda och att jag verkligen inte kan vara utan dator.
Ursäkta om det är lite "off topic"!

Ursprungligen av ptr:

Verkar som om det är hyffsat många här som har haft en tidigare strulande MacBook Pro och får en ny C2D i utbyte. Hur fick ni Apple att gå med på detta?
Jag ringde och pratade med dem, men eftersom den endast har varit inne på reparation en gång (drygt en månad tog det(!)), så måste den in på reparation igen (eller få reparatörens ord på att de inte kan reparera den...). Jag betonade att det var min enda dator som jag kan använda och att jag verkligen inte kan vara utan dator.
Ursäkta om det är lite "off topic"!

Apple ger ingen ny dator förrän de försökt reparera den två gånger så om du fortfarande har problem så är det bara att skicka in den igen. Tyvärr hävdar teknikerna att det inte går att göra något åt vissa problem (t.ex. skorrande ljud från högtalarna) medan kundera (och oftast Apples support) tycker att det visst ska gå att åtgärda. MBP:n var verkligen bemängd med barnsjukdomar, och kanske är det så att själva grundkonstruktionen är fel och att det därför inte går att reparera bort allt.

Tyvärr kan inte Apple hjälpa dig med lånemaskin under bortovaron så det får du lösa själv. Min var borta totalt 7 veckor innan jag fick en ny, och det är ju inte acceptabelt. Jag har ägt maskinen i 7 månader, så det är nästan 25% "maskinlöshet"!

Men nu sitter jag med den nya maskinen, allt funkar precis som det ska och jag är glad att jag bet i det sura äpplet, tålmodigt gjorde som Apples rutiner stelbent kräver, och till sist fick rätt och en ny maskin.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-21 15:30

Ah, kul för dej! Själv får man vänta tills efter nyår.

Är du nöjd med datorn hittills? Hunnit hårdköra nått?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-21 16:56
Ursprungligen av souljens:

Ah, kul för dej! Själv får man vänta tills efter nyår.

Är du nöjd med datorn hittills? Hunnit hårdköra nått?

Jag är ruskigt nöjd. Har pressat den med lite HD-videor och effekter i GarageBand, men den kör på utan att börja lagga. Nu när det har blivit mörkt så inser man vilken bra grej det är med bakgrundsbelyst tangentbord. Jag har tidigare kört en PowerBook 12" och de är inte utrustade med den lyxen.
På att-göra listan står att lägga in Boot Camp bland annat...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-21 17:20

Jag har bytt till en MBP med glansig skärm. Ännu bättre tror jag!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-21 23:03
Ursprungligen av Mondo:

Jag har bytt till en MBP med glansig skärm. Ännu bättre tror jag!

Blir det inte väldigt mycket reflexer från solljus och lampor? Fick själv rekomendationen att köpa matt skärm pga av detta.

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-12-21 23:17
Ursprungligen av souljens:

Blir det inte väldigt mycket reflexer från solljus och lampor? Fick själv rekomendationen att köpa matt skärm pga av detta.

Jag har också glossy skärm och jag har inte besvärats av reflexer överhuvudtaget. Jag har använt datorm både hemma och på kontoret. Jag gillar den stenhårt och är glad att jag valde glossy!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-21 21:15

Hm. Min MBP skulle skickas idag, men de har tydligen brist på delar så preliminärt ska de skicka den den 8:E istället.... får bara hoppas att de testar den extra noga isåfall iafs..och att alla delar funkar fint sen....

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-12-24 01:02

Samma här, är grymt nöjd med valet av glossy skärm på min nya MBP 17"; bilden blir ju enormt fin!

Idag fick jag äntligen min nya MBP C2D som ersättning för original-MBP:n som var ett riktigt måndagsexemplar. Det är befriande att se att Apple fått till den här versionen betydligt bättre. Airport funkar som det ska, den blir inte glödhet, DVD-brännaren funkar som den ska (och är tystare) än min förra som inte ville bränna när maskinen blivit het, och ljudet från högtalarna skorrar inte som i den förra maskinen. Nu har jag en blank skärm och det ångrar jag inte. Mycket bättre pang i bilderna.

Hoppas nu den här maskinen inte börjar ruttna...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-30 20:58

Jag kan meddela er att en polare till mig har köpt sig en MacBook Pro 15" 2.33 GHz med 2 GB RAM! Jag är äckligt avundsjuk måste jag säga, även om jag har en iMac och MacBook redan

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-03 23:17

Äntligen har den kommit. Min 15 tum 2.33 C2D alltså. Fungerar underbart klockrent. Inga problem med nånting än så länge. Blev lite skraj när jag läste att många haft trubbel, t.ex med olika missljud, värme och AirPort. Har inte märkt nått av detta. Airport funkade direkt.

Det enda som jag noterat är att skärmen är aningen ljusare längst ner och på sidorna. Uppe är det svårt att avgöra pga menyraden. Inget som stör direkt men är detta som det ska?

Mvh/Jens

Senast redigerat 2007-01-03 23:27

Beställde min igår. 15" 2.33 C2D. Valde glossy skärm och hoppas den blir rätt för mig. Ska bli hur kul som helst att få den! 3dgr för färdigställande, sedan gissar jag en veckas skeppning?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-10 17:03

Fick min i mellandagarna. Är seriöst förälskad men den har definitivt ett brister...

Stör mig rätt saftigt på att fläktarna går igång, trots att dem inte låter överdrivet. Dem går gärna igång om man strömmar video på internet vilket bara känns billigt. Var van vid att kunna köra PSCS2, dWeaver8, iTunes, mailprogram, Office + webläsare samtidigt i en Windowsdator utan större fläktproblem...
Jag använder CS2, safari och Omnigraffle4 hela tiden och med dem igång så vill fläktarna vara med rätt ofta. Bara man kör iTunes ett tag så vill dem också gå igång.
Fläktprocessen är, åtminstone enligt mig, stressande. Det sista man önskar när man hoppar mellan ett antal program är att det låter om en speedad MC smyger sig på en var 4e minut. Verkar dessutom som dem hellre går igång då man har något bluetooth inkl.

Sen låter min superdrive helt sjukt kasst. Vissa påstår att det är så det ska låta, andra inte. Hur som helst - riktigt dåååååååååligt.

För en switcher så är OSX underbart att sitta med heltid, men att påstå att det är okrashbart osv är buuuuuuuuullshit. Måste vara precis lika försiktig som i Windows.

Slutbetyg: Aaapbra dator - men för 25 papp ska det inte finnas störiga moment som man oftast slipper på sjukt mkt billigare maskiner. Det är förvirrande.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-10 17:08

...min skärm är också något ljusare där nere och längst sidorna. Ja, är det som det ska?

Har precis beställt en 17" MBP, 200Gb. Känns otroligt bra! "Beräknad leverans: 29 Ene, 2007 - 30 Ene, 2007". Får hoppas att Ene betyder januari då Hoppas, hoppas att den är felfri och precis så härlig som jag tror.

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-01-16 11:28
Ursprungligen av barzini:

...min skärm är också något ljusare där nere och längst sidorna. Ja, är det som det ska?

De första sju minutrarna efter att skärmen sätts igång kan det vara så. Är det kvar även efter det så är det något fel på den.

Vad f**n... När man läser lite här så känns det som att det problem med allas mbp här...
Hoppas verkligen den totala procentsatsen är lägre än den man får för sig när man läser allt här..

Nej det är inte alla som har problem. Tvärt om. Lite perspektiv ges i Macintouchs undersökning: http://www.macintouch.com/reliability/macbooks2.html

Intressant är att även om 1:a generationens MBP hade ovanligt hög felprocent, så är användarna ändå belåtna eller mycket belåtna med sina maskiner.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Nej det är inte alla som har problem. Tvärt om. Lite perspektiv ges i Macintouchs undersökning: http://www.macintouch.com/reliability/macbooks2.html

Intressant är att även om 1:a generationens MBP hade ovanligt hög felprocent, så är användarna ändå belåtna eller mycket belåtna med sina maskiner.

Klart dom är belåtna efter att ha betalt 25k nästan. Ingen vill vara besviken..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-30 20:46

igår.

beställde jag min första laptop (om man inte räknar med en gammal 486a & en Dell Latitude CP på 350mhz) mpb 2,33 standard. önskar att resten av mitt hem vore lika snyggt som den.

Jag fick min (MBP 17") i måndags, och märkte rätt fort att det var nåt skumt med iSighten. Var och varannan gång så var det bara grönt i rutan... Ringde Apple och vi konstaterade att service var det enda rätta. Allt annat funkar kanon dock, men det kommer ändå lite i skuggan av det där.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-05 13:12

Snart dags att beställa en Macbook Pro eftersom jag fått sålt min gedigna ögonsten (PB G4). Vad jag förstår så är det mer kostnadseffektivt att köpa 2,16GHz-versionen plus att den inte verkar krångla lika mycket som 2,33GHz-versionen.

Priser med studentrabatt:

2,16GHz, 2GB RAM, 128MB gfx = 19200 kr
2,33GHz, 2GB RAM, 256MB gfx = 22000 kr

Det känns som att det är en himla skillnad för att få 256mb grafikminne! Klarar man sig med 128mb månne?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-07 19:04

Valde till sist den billigare varianten. Nu är en MacBook Pro beställd! Hurra!

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-02-16 20:18

Har haft min MBP C2D 2.16, 1GB, 120HD i ungefär en månad nu. Har inte hittat ett enda problem! Använder iStat Pro och CPU ligger oftast under 50 grader.

Fläktarna står alltid på 2000rpm, vid dessa varvtal låter dom ingenting. Har hört dom gå igång vid något enstaka tillfälle, men då låg jag i sängen och packade upp rar och joxxade på...!

Är besviken på skärmen. Tycker bilden är lite grynig... har en matt, vilket inte var rätt val känner jag. Är dock ute och flänger mycket med laptopen och har svårt att välja datormiljö så... kanske var rätt ändå. Men hade förväntat mig att den skulle vara bättre faktiskt.

Får väl se hur pass mkt den låter när jag väl får igång windows och lite spel.

Ursprungligen av LarsW:

Har haft min MBP C2D 2.16, 1GB, 120HD i ungefär en månad nu. Har inte hittat ett enda problem! Använder iStat Pro och CPU ligger oftast under 50 grader.

Fläktarna står alltid på 2000rpm, vid dessa varvtal låter dom ingenting. Har hört dom gå igång vid något enstaka tillfälle, men då låg jag i sängen och packade upp rar och joxxade på...!

Är besviken på skärmen. Tycker bilden är lite grynig... har en matt, vilket inte var rätt val känner jag. Är dock ute och flänger mycket med laptopen och har svårt att välja datormiljö så... kanske var rätt ändå. Men hade förväntat mig att den skulle vara bättre faktiskt.

Får väl se hur pass mkt den låter när jag väl får igång windows och lite spel.

Det var därför jag efter två MacBook Pro som skickades tillbaka valde en Macbook som har en otroligt fin och skarp skärm utan att vara grynig. Första Pro:n jag hade var bedrövlig så grynig och jävlig, den andra var bättre men inte alls så bra som denna MacBooken. Fick bli en Maxad MacBook med 2 gig ram och 160 hd istället. Känns som ett bra val. Sjukt att man kan tillverka en dator för över 20000 och ha en så pass dålig skärm. Synd på en så annars fin dator.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-16 20:56

Stäng av typsnittsutjämning så får du se på skarpt!

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2007-02-17 17:25

Igår fick jag min nya 15-tums MacBook Pro C2D! Det blev inte mycket sova i natt kan jag säga. På jobbet sa de att jag såg ut som ett barn på julafton när paketet från UPS anlände. Och jag är SÅ lycklig!

Bevaka tråden