Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes för Windows släppt

Tråden skapades och har fått 240 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-18 03:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Reefer
Eh...det har man kunnat sedan Windows 95, du får nog förklara lite utförligare exakt vad du försöker att göra och hur du gör det.

Nej, man kan inte markera text i Internet Explorer eller Mozilla och dra den till skrivbordet i Windows så som man har kunnat på Macen sedan Mac OS 7.5.5 eller nåt. Om du kommer på ett sätt att göra det får du gärna upplysa mig om det, för jag använder båda plattformarna.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-18 04:06

Nu kör iTunes just fint i min PC, jag hade ett "skal" som en kille har hackat ihop (ett GUI som ska se ut som OS X lite grann). Om man byter till ett av Windows standardutseenden funkar installeraren bra sedan.

Till er som är skeptiska och tror att jag lagt ned en himla massa tid på att lösa detta lilla PC-strul kan jag bara säga att jag får göra er besvikna, trots den sena timmen, det tog max 1 minut att fixa...

WOW är allt jag kan säga nu när iTunes snurrar - och OS X-utseendet är tillbaka (of course). Min laptop importerar en CD i hastigheter uppåt "10,3 x" (lustiga siffror va!!!) när jag kör IE plus att programmet samtidigt spelar mp3-filer, denna import görs då i standardutförandet, 128 kbps AAC.

Körde iTunes på syrrans iMac 400 här bredvid nyss och den importerar CDs i ungefär 3,4 x hastigheten. Den här laptopen är en Celeron på 1,8 ghz med 256 mb ram. Tänkte att det kunde vara kul att höra vad ni får för siffror om ni också genomför ett sån't här högst ovetenskapligt test. Vill minnas att G4 på runt 667-733 mhz importerar i sisådär 7x hastigheten.

Givetvis beror detta också på CD-enhetens hastighet, men ändå!

Just nu spelas Telex - Moskow Diskow.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-18 04:11

Nytt "rekord", 10,7x.

Edit: Nej; 10,9x.

Kan det vara så att vissa partier i musik kan vara mindre processorkrävande / etc att importera?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-18 05:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av bstark
Nu är jag riktigt sur, den verkar spara artwork inuti MP3-filerna, vilket medför att SFV blir helt korrupt.

Japp, iTunes bakar in bilderna i MP3-filerna (stöds av ID3v2). SFV spricker ju så fort du ändrar minsta lilla stavfel i ID3-taggen.

Jag diggar verkligen iTunes för windows.

Sitter på jobbet nu. Kontorlandskap med Win burkar o så jag med Powerbook. Jag isntalerade på en grannes burk (win2000) för att retas och vips ser jag mina delade låtar.
-> Play och ut far min underbara musik ur hans burk. Trots allt ger hans externa högtalare och sub bra mycket bättre ljud än min powerbook. JAg har provat att kopiera över lite låtar tidigare men nätverket är otroligt slött (1h per gig) så hörlurarna åkte på igen.

tack apple
PP

Den här bilden följde med ett nyhetsbrev som Macromedia skickade ut idag. Två flugor i en smäll att sprida iTunes med Quicktime som ni ser.

Senast redigerat 2008-03-07 09:17
  • Oregistrerad
  • 2003-10-18 12:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Nej, man kan inte markera text i Internet Explorer eller Mozilla och dra den till skrivbordet i Windows så som man har kunnat på Macen sedan Mac OS 7.5.5 eller nåt. Om du kommer på ett sätt att göra det får du gärna upplysa mig om det, för jag använder båda plattformarna.

Nej, men i Word t.ex. funkar det med drag-och-släpp till skrivbordet. Det bildas ett fint OLE-klipp. En annan drag-och-släpp jag använder är markera och drag ner till aktivitestfältet och släpp i annat program, men jag tycker ctrl-c, alt-tab, ctrl-v funkar bra också. Kanske man är lite skadad efter att tillbringat så lång tid framför Windows.;)

Citat:

Skrevs ursprungligen av henrrrik
Japp, iTunes bakar in bilderna i MP3-filerna (stöds av ID3v2). SFV spricker ju så fort du ändrar minsta lilla stavfel i ID3-taggen.

Vad är SFV?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-18 12:55

MP3 låter skit! Jag struntar numera i MP3-filer. Det är AAC som gäller nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-18 18:41

Lite OT, men skapade en tråd om iTunes på F1BB, ett motorsportforum där i princip alla använder Windows.
http://www.f1bb.com/f1forum/index.php?showtopic=1617

  • Oregistrerad
  • 2003-10-19 03:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Vad är SFV?

En .sfv-fil innehåller CRC-info för en samling filer, t.ex. låtarna på en skiva. Du kan genom att använda ett program som MacSFV bekräfta att filerna inte är skadade eller ändrade.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-19 03:41

Kan inte lite fler berätta vad ni får för importprestanda med era datorer? Vore lite kul att få lite fingervisning. Importerar en G5:a 2 x 2,2 i 15-20x t ex? Processorn har väl en viss inverkan så att säga?

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-10-19 12:49

NU har man äntligen verktyg för att vissa var slåpet står.

med iTunes kan man se hur snabbt plåtburken är gemfört med ens egen dator.

nedslående jämförelse ... ni skulle bara sett ansiktsutrycket på en pc-freak vars fina rack orkade hälften så mycket i frames/sek jämfört med min gamla och trötta g4. (iTumes Visualizer) :eek:

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Kan inte lite fler berätta vad ni får för importprestanda med era datorer? Vore lite kul att få lite fingervisning. Importerar en G5:a 2 x 2,2 i 15-20x t ex? Processorn har väl en viss inverkan så att säga?

Importerade Kent's Vapen & Ammunition 13-14x hastighet, 128 kbps AAC. G5 2x2...

Citat:

Skrevs ursprungligen av grafit
nedslående jämförelse ... ni skulle bara sett ansiktsutrycket på en pc-freak vars fina rack orkade hälften så mycket i frames/sek jämfört med min gamla och trötta g4. (iTumes Visualizer) :eek:

Inte helt rättvist att jämföra med första versionen till Windows Den är knappast helt optimerad.

iTunes för PC-problem.

Jag har en iPod som jag har haft hos en kompis och dragit in massor med AAC-filer på och nu när iTunes för PC kom så har jag kopierat in dom till min PC men hur jag än gör så vill inte iTunes lägga till dom i biblioteket. Varför?

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-10-19 14:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av southtown
iTunes för PC-problem.

Jag har en iPod som jag har haft hos en kompis och dragit in massor med AAC-filer på och nu när iTunes för PC kom så har jag kopierat in dom till min PC men hur jag än gör så vill inte iTunes lägga till dom i biblioteket. Varför?

det fattas kanske rätt sufix i filnamnen... vad ska aac filer ha?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-19 14:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av grafit
det fattas kanske rätt sufix i filnamnen... vad ska aac filer ha?

Har för mig att det är .mp4a

Citat:

Skrevs ursprungligen av pepparkaka
Har för mig att det är .mp4a

Nej det är endast m4a.

edit : skrev fel mp4 förut

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-19 15:36

Recension på Slashdot av iTunes för Windows

"Steve Jobs claims that iTunes is the best software ever written for Windows. It's certainly the best music player/Jukebox ever written for Windows. I don't know that any of the others can match it, feature for feature."

"With iTunes and the iTunes Music Store, I honestly can't see myself returning to buying CDs. It's just so much more convenient, and significantly cheaper to download and burn - and I don't care about the minor quality differences or the lack of cover art. This is what I've been waiting for. YMMV of course, but it's definitely worth a try."

Åh vad skönt; iTunes för Windows. Nu ska Adobe ta fram en bra Type Renunion Deluxe för Windows, eller MS ta fram en liknande produkt, så finns det inget skäl att använda Mac. Förutom att dom knäcker vad gäller design så klart.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-19 16:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Henrik Andersson
[...]Har fixat så att snabbknapparna (Play, stop, next) på mitt Logitech tangenbord funkar. [...]
/henrik

Antar att du har lagt till en rad i din players.ini-fil, skulle man kunna få ta del av den?

Citat:

Skrevs ursprungligen av qrist
Antar att du har lagt till en rad i din players.ini-fil, skulle man kunna få ta del av den?

Yes, jag ändrade lite i players.ini

Ladda först hem senaste iTouch (http://www.logitech.com/index.cfm?countryid=19&languageid=1&page=downloads/software&contentid=6012)

Öppna players.ini. Lägg till denna rad:

iTunes=wac,itunes.exe,iTunes,xxx,xxx,xxx,xxx,xxx,xxx,xxx,0,1,iTunes

Gå in i regedit (hkey_current_user/software/logitech/itouch) och ändra så att mediaplayer pekar på iTunes.

Avsluta processen iTouch i aktivitetshanteraren och starta om den.

Nu ska det funka.

/henrik

  • Oregistrerad
  • 2003-10-19 16:41

Tackar! Det fungerar... nästan. iTunes verkar inte reagera på knapptryckningar (play, stop, pause m.m.) när det inte är i fokus. Har du någon lösning på detta?

Edit: Upptäckte precis att jag hade ett par xxx som inte stämde överrens med din rad. Nu funkar det perfekt, tack så hemskt mycket!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-19 18:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
MP3 låter skit! Jag struntar numera i MP3-filer. Det är AAC som gäller nu.

Hittade en sida med en AAC vs MP3-jämförelse som nån ljudnörd lagt upp. Han illustrerar sina slutsatser med den här bilden:

Jag kan inte höra skillnad mellan AAC 192 och 224, förmodligen inte 160 heller, men eftersom jag har gott om hårddisk kan jag kosta på mig några extra kbps...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-20 00:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gadd Ingen som vet om de går att göra subkategorier till playlisten?

För min playlist e ganska full nu när jag börjat ha en playlist för varje album :rolleyes: [/B]

Lösning: gör inte spellistor för varje album. Plocka fram bläddraren istället! Äpple-B, så kan du cruisa omkring mellan artister, album och genrer. (det sista måste slås på i inställningarna)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-20 03:48

Ännu en recension av iTunes för Windows finns nu på Ars Technica. Eller snarare en kommentar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av grafit
NU har man äntligen verktyg för att vissa var slåpet står.

med iTunes kan man se hur snabbt plåtburken är gemfört med ens egen dator.

nedslående jämförelse ... ni skulle bara sett ansiktsutrycket på en pc-freak vars fina rack orkade hälften så mycket i frames/sek jämfört med min gamla och trötta g4. (iTumes Visualizer) :eek:

Dåligt optimerad visualizer i iTunes övverlag

Hoppas nån knåpar ihop ett program för att konvertera WinAmp-visualizers till iTunes-format, så att man kan få lite häftigare än de apple skickar med :rolleyes:

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-10-20 20:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle Strandman
Dåligt optimerad visualizer i iTunes övverlag

Hoppas nån knåpar ihop ett program för att konvertera WinAmp-visualizers till iTunes-format, så att man kan få lite häftigare än de apple skickar med :rolleyes:

om du kör äpplet istället för plåten så finns det en del visualizers redan att välja mellan - G-Force och Foutain Music är ganska bra t ex.

...och visst det vore kul att kunna konvertera winAmps visuarer till mac-apples iTunes

  • Medlem
  • 2003-10-20 21:42

ITunes för Windows är bra, förutsatt att inte en massa andra killer-apps blir "för tillgängliga" för PC. Om samtliga Apple-programvaror finns till PC blir det svårt att motivera ett Mac-köp för OS:et. Ja, det är bättre och ja maskinerna är läckrare.

Som det är nu kan iTunes f. Win hjälpa till att kränga IPods och de har nyligen till slut fått värdig konkurrens från iRivers HD-spelare och även Creatives dito.

FinalCut och KeyNotes bör förbli Mac-only, åtminstone fullversionerna. Kan sträcka mig till att latja-lite versioner som FinalCutExpress till slut levereras till PC, som en teaser för alla potentiella swichare.

/hpe

Bevaka tråden