Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes för Windows släppt

Tråden skapades och har fått 240 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
var det där din iTunes (macens)? Int eofta man ser folk som förstår sig på att uppskatta Steve Vai... Tummen upp!

eller satriani för den delen...

Vad trevligt. Här finns flera som gillar Vai. Kollat in Steve Lukathers nya SantaMental som släppts på Vais bolag? För jävla bra...

kraschar när man ska föra in viss musik... fel på musiken antar jag (host host)

annars.... ASBRA

KAN MAN SYNKA MUSIKBIBLIOTEKEN MELLAN EN PEZE OCH EN MAC PÅ ETT INTERNT NÄTVERK?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-17 14:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av zingoalla
KAN MAN SYNKA MUSIKBIBLIOTEKEN MELLAN EN PEZE OCH EN MAC PÅ ETT INTERNT NÄTVERK?

Sänk volymen

Varför inte dela biblioteken ut via rendevouz istället?

Varför i hela friden kan jag inte spela upp en cd med iTunes på min jobb pc. Har avinstallerat winamp och har numera itunes ikonen på alla ljudfiler inklusive spåren på cd:n. Skivan dyker inte ens upp i iTunes, kan inte ens "dra" dit låtarna från skivan. (är allt annat än proffs på pc kan jag ju tillägga)

Varför inte dela biblioteken ut via rendevouz istället?

för att jag vill ha musiken med mig på ibooken när jag går hemifrån.. thats why

Håller med om att QT blivit bra mkt bättre på PC nu, innan var det i stort sett omöjligt att avnända. Kan även bero på att jag uppdaterat BIOS, det låter jag vara osagt.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-17 15:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av zingoalla
Varför inte dela biblioteken ut via rendevouz istället?

för att jag vill ha musiken med mig på ibooken när jag går hemifrån.. thats why

Och iBook:en får inte vara ansluten i nätet?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-17 15:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av STREET66
Varför i hela friden kan jag inte spela upp en cd med iTunes på min jobb pc.

Säg det, men går det "importera/öppna" på något sätt? Vad står det i "inställningar/pref" i iTunes?

Citat:

kan inte ens "dra" dit låtarna från skivan. (är allt annat än proffs på pc kan jag ju tillägga) [/B]

Låter änna lite optimistiskt - drag'n'drop är ju inte full så utbrett på peze

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-17 16:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av STREET66
Varför i hela friden kan jag inte spela upp en cd med iTunes på min jobb pc.

Hade lite krångel med det själv på jobbpezen. Har du kvar nån cd-ikon i vad det nu kallas nere i högra hörnet? Jag fick avsluta den "ikonen" och sedan mata in skivan igen och sen funkade det med iTunes...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-17 16:27

En fråga i all ödmjukhet; har ni med PC fått programmet att funka under svenskt XP? Det går inte att installera det på min burk, installeraren bara tvärdör innan den hinner göra någonting.

Och yes - jag hör till dem som definitivt efterfrågar mer ödmjukhet på 99mac. Datorer är bara datorer, vi människor är människor. Låt oss inte gnabbas bara för att vi jobbar med antingen Granit eller Flinta. Själv har jag alltid sett PC-kunskaper som "nödvändigt ont" för att ha denna kompetens när man söker jobb och annat. Och av nöden är jag också tvingad att ha en bärbar PC i stället för en Powerbook, något jag berättat om tidigare.

Nåväl, nu skrivs detta på en Mac och i all underbar glans från MacOS X, men jag undrar ändå, för det vore lajbans att få igång iTunes på PCn.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-17 17:31

Jag kör svenskt XP på burken på jobbet och inga problem alls har dykt upp.

Det är så klockrent! Nu lyssnar alla på allas musik, och varandras playlists och grejer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-17 17:38

Intressant nog meddelar installeraren att den vill ha SP 4 eller vad det heter för Win 2000 eller XP. Uppdatera OS:et alltså.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-17 17:56

Det konstiga är att jag har det senaste i allt vad uppdateringar heter, men jag har iofs fipplat om en massa saker i datorn så man får 'la skylla sig själv.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-17 18:05

Nu är jag riktigt sur, den verkar spara artwork inuti MP3-filerna, vilket medför att SFV blir helt korrupt.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-10-17 19:07

Hmm... jag undrar varför man inte satsar på Linuxanvändare också? Det skulle vara klart mycket roligare om Apple ville glädja Linuxfolket istället för Windowssnubbar. Men jag antar att det har med pengar att göra...

Kewl är det i alla fall. Nu kan jag äntligen lyssna på Industrikanalen från Detroit på min Windowsburk på jobbet...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Puppet
Hmm... jag undrar varför man inte satsar på Linuxanvändare också? Det skulle vara klart mycket roligare om Apple ville glädja Linuxfolket istället för Windowssnubbar. Men jag antar att det har med pengar att göra...

Det handlar väl lite om hur många dom vill nu åt till. Nu vill ju Apple nu ut i hemmen och där är väl windows i förkrossande majoritet.

Men visst, de borde satsa på linux tycker jag med. Även Quicktime borde portas till linux.

Citat:

Skrevs ursprungligen av bstark
Nu är jag riktigt sur, den verkar spara artwork inuti MP3-filerna, vilket medför att SFV blir helt korrupt.

Det är väl så man ska göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-17 21:27

Det är nåt jox med en stor startknapp på. När man klickar på den står det "Avsluta". Sen trycker man på OK och plupp ba, blir det alldeles svart, typ dåra.

Har nu testat iTunes för Windows på min P2-400 med Windows 2000. Känslan är precis som iTunes i OSX, även om menyer och sånt skiljer sig placeringsmässigt.

Med undantag för att programmet tar mycket cpu då man ändrar storlek på fönstret (kan det bero på att Apple valt så att fönstret uppdateras i realtid) så funkar iTunes klockrent. Har fixat så att snabbknapparna (Play, stop, next) på mitt Logitech tangenbord funkar. Tar mellan 5 och 10 % cpu vid uppspelning (något mer än Winamp som ligger på ca 5%). Jag tycker det är helt ok på en pc som är 5 år gammal och endast har 128 mb RAM.

Jag kan förstå att windowsanvändare klagar på funktionen av iTunes sortera biblioteket efter ID3 taggar, men när man väl förstått meningen med den är den kung. Aldrig mer oordning i Biblioteket. Speciellt om man skaffar en iPod kommer man märka att väldefinierade ID3 taggar är ett måste. Kanske att Apple skulle ha den funktionen avstängd "by default".

Att folk dillar om att iTunes inte går att minimera, bara att klicka på minimeraknappen. Maximera funkar på samma sätt som i OSX. Håll ner shift och klicka på maximera och storleken på fönstret anpassas till innehållet. Taskbar-ikonen går att stänga av i preferences.

Slutsats: iTunes för Windows är bra, speciellt med tanke på att det är den första versionen. Visst kan man fixa vissa saker, men överlag tycker jag det funkar ok! Förhoppningsvis kan detta få folk att inse att mac inte är bara skit.

/henrik

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-10-17 22:14

Jag läste på osnews.com om de första reaktionerna. Jag belv förvånad när den första snubben sa att det var den segaste applikationen han någonsin använt på en dator, någonsin. Jag fick känslan att det var en M$-fanatiker som skrev, för jag har verkligen inte känt att det är speciellt segt. I alla fall inte segare än vad man uppfattar programmet på en Mac. Och det är inte segare än Novell-applikationer under Windows (java-apps).

Jag tycker faktiskt att det fungerade bra. Jag gillar Windows-versionen!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Puppet
Jag läste på osnews.com om de första reaktionerna. Jag belv förvånad när den första snubben sa att det var den segaste applikationen han någonsin använt på en dator, någonsin. Jag fick känslan att det var en M$-fanatiker som skrev, för jag har verkligen inte känt att det är speciellt segt. I alla fall inte segare än vad man uppfattar programmet på en Mac. Och det är inte segare än Novell-applikationer under Windows (java-apps).

Jag tycker faktiskt att det fungerade bra. Jag gillar Windows-versionen!

Den där funktionen som jämnar ut ljudvolymen ska visst ta en massa processorkraft. En annan pc-användare hade en liknande kommentar tidigare i tråden.

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2003-10-17 22:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
En fråga i all ödmjukhet; har ni med PC fått programmet att funka under svenskt XP? Det går inte att installera det på min burk, installeraren bara tvärdör innan den hinner göra någonting.

Och yes - jag hör till dem som definitivt efterfrågar mer ödmjukhet på 99mac. Datorer är bara datorer, vi människor är människor. Låt oss inte gnabbas bara för att vi jobbar med antingen Granit eller Flinta. Själv har jag alltid sett PC-kunskaper som "nödvändigt ont" för att ha denna kompetens när man söker jobb och annat. Och av nöden är jag också tvingad att ha en bärbar PC i stället för en Powerbook, något jag berättat om tidigare.

Nåväl, nu skrivs detta på en Mac och i all underbar glans från MacOS X, men jag undrar ändå, för det vore lajbans att få igång iTunes på PCn.

Blev knas för mig när jag försökte installera direkt från webben, men gick smärtfritt när jag drog ner hela installations filen till HD:en...

Är det bara hos mig som ljudet blir total förstört i samband med att man söker i DC++? Verkar som iTunes inte kommer så bra överens med DC++. Nån som stött på andra små problem/buggar?

Måste tillslut tillägga att jag är :):):):) över att kunna köra iTunes under XP.

Såg nyss på laseringen av iTunes för Windows... Dom vet vad dom sysslar med. Pepsi grejjen är helt suverän. Hela den här karusellen är bra reklam. Därmed inte sagt att dom kommer att tjäna (stora) pengar på just musik försäljningen.

Bra jobbat Äpple!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Cihan
... Såg nyss på laseringen av iTunes för Windows... Dom vet vad dom sysslar med. Pepsi grejjen är helt suverän. Hela den här karusellen är bra reklam. Därmed inte sagt att dom kommer att tjäna (stora) pengar på just musik försäljningen.

Bra jobbat Äpple!

Helt riktigt. Många verkar missa vilken smart marknadsföring av Apple detta är. Kom ihåg att de flesta pc-användare säger saker som "Apple finns dom fortfarande?" Här får Apple en chans att visa upp att man fortfarande finns och vad man står för på var mans PC.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Puppet
Jag läste på osnews.com om de första reaktionerna. Jag belv förvånad när den första snubben sa att det var den segaste applikationen han någonsin använt på en dator, någonsin.

Jag vet inte om det var denna artikel som du menar:
http://www.osnews.com/story.php?news_id=4841

I huvudsak är Eugenia Loli-Queru som skriver positiv till iTunes, men mot slutet av artikeln säger hon följande:
"I found no glitches with the application or its stability. Except one thing: its UI speed."
Sen skriver hon lite om vilka problem hon upplever på sin dator.
Detta satte ordentlig fart (minst sagt) på diskussionerna på denna adress:
http://www.osnews.com/comment.php?news_id=4841&limit=no

Här diskuteras om alla möjliga orsaker till den upplevda segheten - från om Eugenias dator inte har tillräcklig processorkraft för att göra iTunes rättvisa till om hennes grafikkort (Matrox G400 Max 32 MB AGP) inte har bra drivrutiner, och då speciellt vad gäller OpenGL.
Det blir bitvis ganska hetsk ton med åtföljande rop på moderation, men det har vi 99macare ju blivit lite mer vana vid under det senaste dygnet ...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Cihan
Därmed inte sagt att dom kommer att tjäna (stora) pengar på just musik försäljningen.

Dom går med förlust och räknar inte heller med att tjäna speciellt mycket på att kränga låtar. Se detta som skrevs på MacNN:
Apple said it doesn't have any illusions that it can make great profits from selling songs over the Internet: "Instead, Apple is counting on the store as a key part of an overall music business for the company that can produce substantial profits--mainly through sales of its iPod digital music player. 'The iPod makes money. The iTunes Music Store doesn't,' Apple Senior VP Phil Schiller told CNET News.com...Schiller said the music store is close to profitability but is still losing money. Apple doesn't see the business as having much long-term profit potential either."

  • Medlem
  • 2003-10-18 02:19

Hehe... Pc-nissarna klagar på att dom inte kan köra iTunes i fullskärm.. hoho

-Nä sitt vid din Pc du och kör WinAmp över hela jävla skärmen, du är inte värd att köra Apples programvaror....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-18 02:38

Det där har jag alltis undrat över faktiskt. Varför maximeras de flesta Windows-program över hela skärmen fast man kanske inte vill det? Då ser man ju bara ett program i taget! En sak till: varför kan man inte dra texter och bilder till skrivbordet på en Windows-burk? Det är rätt värdelöst.

  • Medlem
  • 2003-10-18 02:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
En sak till: varför kan man inte dra texter och bilder till skrivbordet på en Windows-burk? Det är rätt värdelöst.

Visst, men det är ju billigt! Är du en sån som undrar varför det inte går att äta skaldjursplatå med plastbestick också?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-18 03:08

Bilder går att dra till skrivbordet (t ex) men inte textutdrag, men funkar textutdrag lika bra i OS X som i gamla MacOS ? Har glömt att prova... :-)´

När jag jobbade med support så körde vi stenhårt med textutdrag, drog in det i mailtexten så fort det behövdes, slapp man skriva om komplexa procedurer och sån't. Sorterade dem efter färg ("märkning") och sån't å hade i en så'n där smart popup-mapp man kunde dra ned i nederkanten på skärmen. OS X saknar lite av det där än så länge vad jag sett.

Men det är inte därför vi är här, Werner, utan det är för att snacka om iTunes.

Bevaka tråden