Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes för Windows släppt

Tråden skapades och har fått 240 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-10-16 23:14

Jag tror att PC användarna är rädda (korkade) för att prova nått nytt. Jag fattar inte de tvekar, när jag visar och säger att; så här enkelt är det att lägga in skivor, och få ett enkelt och bra bibliotek för din musik. Har förklarat alla fördelar med smarta spellistor, hur enkelt det är att skapa egna skivor osv.

Jag har snackat med flera stycken denna vecka, sagt att på torsdag smäller det! Och nu så har ja knappast fått någon att installera det, har visat programmet, bilder osv. Men ingen verkar nappa på det .:confused:

Det roliga är att de har INGEN, ABSOLUT INGEN översikt över sin musik, typ inga ID3 osv. Och deras mp3 mappar är en j*vla öken! Man får sitta och söka i Windows för att hitta det man vill hos dem.

För mig är det skit samma om de kör sitt Winamp, men varför göra det svårt för sig, när det kan vara så lätt?

Fick iallafall svärfar och tjejen att installera det, de satt intresserade och tittade på när jag demonstrerade. Svärfar (50 år) är i full fart med att lägga in alla sina skivor. Det är ju iallafall en bra början

Det lär nog ta sin tid för dem att upptäcka iTunes, blir spännande detta. Men man kan ju inte tvinga dem köra nått de inte vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-16 23:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Jo, jag har sett det.
Det är bara att titta på dig som gjorde veckans ominstalltion av Windows för en stund sedan, i alla fall enligt vad du skrev.
För övrigt har jag redan från olika håll hört att jag är dum, så det vet jag redan.

Jag vet inte vad det är för ominstallation du pratar om, och jag fattar inte vad problemet består i. Apple öppnar dörren åt miljoner Windows-användare som aldrig har sett vad man kan göra med en Mac. Det är en fullkomligt briljant strategi.

Nånstans måste man väl inse att (vilket Apple nog gjort) att hur bra macarna och mjukvaran till dem blir så finns det folk som helt enkelt inte vill byta till mac. De behöver inte vara sämre människor för det, folk tycker olika och det bara är så. Därför är det ju skitsmart av Apple att släppa ITMS till pc för det finns ju pengar att tjäna på att sälja låtar även där.

Man kan ju heller inte tro att skivbolagen i längden kommer satsa på Apples lösning om den bara riktar sig till macare. Skulle man bara rikta sig till macare kommer ju olika windowsformat segra, dvs MS hemska WMA, och det skulle kunna leda till att ITMS för mac på sikt läggs ner eftersom skivbolagen skulle överge det.

Jag applåderar ITMS pc och tror att med rätt inställning från macanvändarna så kommer ITMS segra eftersom folk snart inser hur kassa konkurrenterna är. Om alla macare däremot bara fortsätter snöa in och snacka massa skit kommer folk bara bli avskräckta. Jag har redan tipsat 2 pc användare om det som lovat installera det. Ska kontrollera att så skett imorrn.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christoffer Larsson
Jag förstår inte vad det konstiga är Nurell?
Det är väl klart att det är bra att Apple fått ut iTunes för Windows. Det ger reklam för Apple som företag. Vilket företag vill inte ha reklam för kunder som inte ens känner till dem?

Sen med att kalla folk PC-bögar och Mac-bögar, helt onödigt enligt min åsikt. Behöver inte ens förklaras varför, läs bara orden så hör du att de inte klingar bra på något sätt.

99mac.com är ett forum för Mac _OCH_ PC-användare. Det har jag inget problem med alls faktiskt. Jag hjälper gärna en switcher att switcha till Macen, men det blir inte så lätt om du ska kalla dem såna saker...

Vi har en bonnigt sätt att uttrycka oss här i Skitköping. Ordvalet klingar illa i öronen på folk med bildning, konst, vetenskap, film, litteratur och annan kultur i hågen.
Jag har fattat fel, för jag har alltid trott att 99mac.com var ett ställe där man diskuterade Mac och lite annat vid sidan om i diverse trådar.
Inte att det var ett forum för folk som sitter med PC.
Jag trodde att det fanns andra fora för slikt,men det finns väl bara detta då.
Jag ber om ursäkt om jag väckt anstöt med mitt plumpa ordval när jag benämnt användare av Wintel-plattformen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Jag är upprörd för att merparten av medlemmarna på detta forum jublar för att iTunes finns för Windows.
Inte för att det finns för Windows, utan för att alla är så jävla glada för att det äntligen finns.
Då kan de sitta och knacka inlägg på 99mac.com med sina PC-apparater och spela sin musik samtidigt. Utan att behöva ha en Mac.
Det är upprör mig.
Sen är jag upprörd över att ingen fattar vad jag skriver, men det är väl samma syndrom.
Allt blir fel ibland - och nej - jag har inte druckit fågelbrännvin och jag är inte full.
Bara väldans förvånad över all lojalitet som de flesta har till Microsoft.
Konstigt...

Jag tycker mest att det verkar handla om missunnsamhet. Både gentemot folk i gemen och gentemot Apple.

Gemene man/kvinna får ett bättre program, och blir glada. Dessutom kanske de skaffar fler Apple-produkter med tiden om de anser iTunes vara riktigt bra.

Apple tjänar mer pengar (via musicstore), och blir glada. Pengar de dessutom kanske delvis plöjer ner i hårdvaru- och operativsystemsutveckling.

Jag tycker inte att det är konstigt att folk blir glada.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-16 23:23

Diskussionerna här är väl intensivare än på länge så jag och mitt modem nöjer oss med att bara presentera vår ståndpunkt:

En sådan underbar dag!

När det lugnat ner sig här ska jag luska ut om det går att se nån QT-stream från presentationen i efterhand.

Apple verkar fungera så bra just nu; nya fina datorer och iPod säljer fortfarande bra, Apple har 70% av marknaden för köp musik via internet och nu kan det väl bara gå bättre (ge Europa iTMS!).

Samarbetet med coola snubbarna Jagger och Dr. Dre gillar jag verkligen. Pepsi-grejen verkar okej.

Nu ska jag överlåta modemkabeln åt min PC-vän i samma lägenhet som länge längtat efter en egen version av iTunes.

Ha det bra allihopa!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Hur tusan gjorde du då egentligen? Jag har flyttat mitt bibliotek från Power Mac-> Power Mac-> kompis Power Mac-> min iMac utan att nåt gått förlorat. Alla taggar, all playcount osv är kvar. Det gäller att flytta med library filerna hela tiden så funkar allt.

Det är nog där någonstans felet ligger, även om jag inte kommer ihåg exakt längre.

Jag tror att jag hade 2 st librarys på datorn där jag hade filerna först - ett i den mapp där iTunes automatiskt vill lägga filerna, och ett i mappen på den externa HD:n. Och antagligen tog jag inte bort biblioteket från datorn som jag flyttade HD:n till.

Ja, ja, jag skulle ju ha gjort en kopia av libraryfilen (som backup) innan jag gjorde något, men ibland invaggas man i det trygga tänkandet att inget kan gå fel på en Mac.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-16 23:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Kallisti
Dessutom kanske de skaffar fler Apple-produkter med tiden om de anser iTunes vara riktigt bra.

Det är ju precis det som är grejen med att dom säljer musik.. dom ska sälja fler iPods.. sen är väl inte helt omöjligt att den windows-användare som köper sig en iPod blir intresserad av MacOS. Äpplet har ju en viss makt över folk.

Gissar att dom flesta? av oss här nångång varit windows-användare, frivilligt eller ej, men att vi sen såg ljuset av nån anledning. Så gick det för mig iaf (det var OS8 på en 8600 jag föll för).. nu hatar jag windows "with a passion"

Värst vad det vart fart här då.

Jovars, verkar ju som om apple kanske har satt in foten innanför dörren hos en del wintendo-mesar.
Men med nästa servicepack så lär det ju börja bugga och gå segt, och generera tredubbla faktureringar för köpt musik mm...
Skicka en go å gla null-länk till era sunkiga wintendo bekanta och be dom hålla sig borta från vår lugna del av datorvärlden.
(funkar det fortfarande tro?)

Saxat från SweClockers:

Citat:

Kalla mig fjantig eller vad som helst, men jag blir mer sugen på en Mac nu

Jag har inte läst längre än så i tråden där ännu, men nu ska jag tillbaka och se vad de skriver.

Här.

[Edit: Jag måste nog även varna Nurell för att klicka på länken ovan. Den leder rakt in i ett träsk av PC-användare.:D ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-16 23:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av mcelwee
sen är väl inte helt omöjligt att den windows-användare som köper sig en iPod blir intresserad av MacOS. Äpplet har ju en viss makt över folk.

Ja, faktiskt. Av mina pc- & ipod-ägande vänner har två faktiskt nu switchat över till mac, och en tredje är på väg. Detta pga iPod. Jag trodde inte att det skulle ske, men på tydligen räckte iPod för att övertyga dem om macens förträfflighet - eller åtminstone att ge macen en chans. Ipoden gjorde dem helt enkelt nyfikna på mac os.

Klart att inte alla ipodägande pc-tomtar kommer att switcha till mac, men några är bättre än inga.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Kallisti
Jag tycker mest att det verkar handla om missunnsamhet. Både gentemot folk i gemen och gentemot Apple.

Gemene man/kvinna får ett bättre program, och blir glada. Dessutom kanske de skaffar fler Apple-produkter med tiden om de anser iTunes vara riktigt bra.

Apple tjänar mer pengar (via musicstore), och blir glada. Pengar de dessutom kanske delvis plöjer ner i hårdvaru- och operativsystemsutveckling.

Jag tycker inte att det är konstigt att folk blir glada.

Ähh, jag är inte missunnsam.
Jag tycker bara att de som använder Windows kan hålla tiilgodo med det som finns, vill de ha något bättre så får de köpa en Mac.
Varför ska Apple bjussa på sina balla programvaror till PC-bög...äää jag menar Windows-användarna?
Jo, för att Apple ska tjäna pengar.
Inga av de pengar Apple tjänar på det kommer att komma oss användare till godo, tror jag. Burkarna kommer att fortsätta vara dyra som fan och de kommer att fortsätta att ha en sjuk prisbild på uppdatering och köp av egna OS.
Jag tror precis tvärtemot som de flesta - d v s att lanseringen av iTunes för Windows kommer att göra Mac-plattformen än mindre intressant.
Nu kan ju PC-killarna och -tjejerna (kolla nu, skrev inget fult) köra sina saker ändå.

  • Medlem
  • 2003-10-16 23:37

Jag förstår inte vad det konstiga är Nurell?

Sen med att kalla folk PC-bögar och Mac-bögar, helt onödigt enligt min åsikt. Behöver inte ens förklaras varför, läs bara orden så hör du att de inte klingar bra på något sätt.

[/QUOTE]

Bög är ett ord skapat av människor, för människor....

Bög är ett bra ord som alla vet vad det betyder.

om man har något mot bögar skriver man ju kanske bögjävel....lika som man skriver Macskit...

Mac=datorn
Bög=människan

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Jag har fattat fel, för jag har alltid trott att 99mac.com var ett ställe där man diskuterade Mac och lite annat vid sidan om i diverse trådar.
Inte att det var ett forum för folk som sitter med PC

Uppenbarligen har du missat något. iTunes för Windows görs av Apple, samma företag som tillverkar Macintosh (doh). Är det verkligen orimligt att då diskutera Apples mjukvara, även om det också finns till PC?

Jag tycker föresten inte att någon verkar jubla över att iTunes finns till PC så att de kan slänga ut sin Mac, snarare verkar folk vara glada över att Apple expanderar sin musiksatsning och får PC-användarna att använda fler program från Apple. Hur många här har PC föresten? Majoriteten sitter nog på en Mac. Du är ju bara paranoid.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-10-16 23:42

Bara bra att de kommer till pc ju, för nu kan massor mer köpa musik så apple känar pengar och kan lägga mer pengar på forskning

  • Medlem
  • 2003-10-16 23:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Ähh, jag är inte missunnsam.
Jag tycker bara att de som använder Windows kan hålla tiilgodo med det som finns, vill de ha något bättre så får de köpa en Mac.
Varför ska Apple bjussa på sina balla programvaror till PC-bög...äää jag menar Windows-användarna?
Jo, för att Apple ska tjäna pengar.
Inga av de pengar Apple tjänar på det kommer att komma oss användare till godo, tror jag. Burkarna kommer att fortsätta vara dyra som fan och de kommer att fortsätta att ha en sjuk prisbild på uppdatering och köp av egna OS.
Jag tror precis tvärtemot som de flesta - d v s att lanseringen av iTunes för Windows kommer att göra Mac-plattformen än mindre intressant.
Nu kan ju PC-killarna och -tjejerna (kolla nu, skrev inget fult) köra sina saker ändå.

jag vet inte, men jag kan tänka mig att Apple drar in programmet isåfall...alltså sluta ppdatera det....vet inte....men då kasnke det blir ändå värre...."Apple har lagt ner"

tyvärr brukar det ju låta så..." miocrosoft har köpt upp det"

www.givandeinlagg.nu

Mata inte trollen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Herr vanlig PC-Svensson vet inte vad iTunes är ens. Hur ska han då kunna surfa till Apples sida och dra hem iTunes när han inte har en aning om hur man installerar? Dessutom är han livrädd för virus som alla andra PC-nissar är.
Herr vanlig PC-Svensson kommer nog aldrig att komma i närheten av iTunes.

Tycker det är hyfsad respons här: http://www.gon.nu/forum/view.phtml?id=212638 99% Windows-nissar...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-16 23:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
gon.nu - 99% Windows-nissar...

Skulle tro det - lägger ett layer överst i safari som är tomt på kod och ogenomskinligt...
Snarast 100% windowsnissar...

Nurell - saken är mycket enkel och många av oss är inte förtjusta i Windows, Microsoft, Gates men det går aldrig att komma ifrån att det som gynnar Apple även gynnar oss som inte tänker konvertera över till den mörka sidan. Det är helt enkelt ett onödigt slöseri med energi att klamra sig fast i kriget mellan Mac och PC.

Olle

  • Oregistrerad
  • 2003-10-17 00:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Det är helt enkelt ett onödigt slöseri med energi att klamra sig fast i kriget mellan Mac och PC.

Ett tjugo år gammalt citat kan ju komma till heders igen:
"Vill du sälja sockervatten eller vill du förändra världen?"
och kanske modifieras till
"Vill du tvinga andra patcha operativ eller vill du förändra världen?"

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Skulle tro det - lägger ett layer överst i safari som är tomt på kod och ogenomskinligt...
Snarast 100% windowsnissar...

Ah, glömde det.. har påpekat det för de som sköter siten, den funkar bra i alla andra browsers :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2003-10-17 00:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Ah, glömde det.. har påpekat det för de som sköter siten, den funkar bra i alla andra browsers :rolleyes:

Läser den i texthanteraren Kan du inte be dom sätta en ISO teckenkodning oxå?

jahapp då har man testat

2 krascher på en halvtimme... ine så lyckat kanske

en annan grej... är det möjligt att få pezens musikbibliotek och ibookens musikbibliotek att synka så att om man lägger in en skiva på pezen så läggs den in automatiskt i ibookens musikbibliotek nästa gång man pluggar upp sig på det interna nätverket... som mellan en mac och en ipod???

skulel vara guld

  • Medlem
  • 2003-10-17 00:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Fan vad sura ni är.
Ingen tycks fatta vad jag menar.
Jävla surkorvar allihop!

Heja Nurell!

  • Medlem
  • 2003-10-17 00:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Blev nyfiken och : dom har väl lyckats sådär inte så illa för att vara peze-app

var det där din iTunes (macens)? Int eofta man ser folk som förstår sig på att uppskatta Steve Vai... Tummen upp!

eller satriani för den delen...

Efter att ha kikat runt i andra forum så kan man konstatera en sak.

Windowsanvändare verkar gilla iTunes! Vissa småsaker irriterar, men rent allmänt är det bra betyg.

Kul!

haha en krasch till

nåväl.. ligger vä i klass med musicmatch som kan ta sig röven nu när itunes är gratis och allt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-17 01:02

Jag har testat iTunes för Windows i tre timmar nu, och hittills har det inte kraschat. Det måste vara något fel på din Windows-installation.

  • Medlem
  • 2003-10-17 01:05

är det någon som har märkt någon skillnad i senaste iTunes på en mac? Eller postar jag i fel forum nu...

Bevaka tråden