Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mavericks ... besvikna?

Tråden skapades och har fått 242 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-19 13:32

Mitt största problem med Mavericks är mejlen - och jag har inte ens haft problem med G-mail. E-post syns inte - helt random. Till exempel har jag flera gånger varit med om att ett par, tre mejl saknats i min inkorg på datorn på jobbet, men samtidigt synts i telefonen, i webbmejlen eller hemifrån. Traditionell IMAP-mejlkonto alltså, och aldrig haft problem tidigare. Oerhört frustrerande att inte kunna lite på det man ser. Omstart - mejlen syns. Det är inte okej.

att kunna bläddra i bilder med piltangenterna i icon läge är något jag inte ens trodde att man skulle ta bort , men i maverick gör man det. Föga användar vänligt när man har uppe förhandsvisning och använder pilarna för att gå igenom bilder och hej och hå då slutar den följa nummer ordning utan stannar för den raden är slut... HOPPAS det är en bugg som fixas i 10.9.1.

Maverick skulle i övrigt kännas snabbare men jag tycker att det tar mer tid att öppna applikationer allt efter att installationen var gjord och jag tänker inte göra om det så det får vara så här. Får vänta på uppdateringar. Men apples finaste stund är inte Maverick releasen. Den känns som den behövde mer tid. Besviken? nej inte besviken mer förvånad att vissa uppenbara saker bara slunkit igenon alla kontroller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-20 22:43
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

att kunna bläddra i bilder med piltangenterna i icon läge är något jag inte ens trodde att man skulle ta bort , men i maverick gör man det. Föga användar vänligt när man har uppe förhandsvisning och använder pilarna för att gå igenom bilder och hej och hå då slutar den följa nummer ordning utan stannar för den raden är slut... HOPPAS det är en bugg som fixas i 10.9.1.

Maverick skulle i övrigt kännas snabbare men jag tycker att det tar mer tid att öppna applikationer allt efter att installationen var gjord och jag tänker inte göra om det så det får vara så här. Får vänta på uppdateringar. Men apples finaste stund är inte Maverick releasen. Den känns som den behövde mer tid. Besviken? nej inte besviken mer förvånad att vissa uppenbara saker bara slunkit igenon alla kontroller.

Så har det varit för mig även före Mavericks. Hur förväntar du dig att det ska funka? Hoppa till nästa rad automatiskt? Jag har tänkt många gånger, även i Mountain Lion att det vore bra om den gjorde så...

Ok, det här sög i Mavericks: programväxlaren (som syns vid kommando-tabb) ligger alltid på samma skärm som dockan. Önskar den istället skulle ligga på den aktiva skärmen (den menyraden inte är nedtonad).

Tidigare i OS X var den på samma skärm som menyraden (då det bara fanns en skärm med menyrad), dvs den skärm jag valt som huvudskärm. Detta är ett problem om man har dockan inställd till en av sidorna som jag har (för jag är rädd om mitt utrymme i höjdled).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-02 01:10

@Adrian B: Precis. Vad man "förbättrat" i 10.9 med flera skärmar har förstört mer skulle jag påstå. Det finns som tur är alternativet att nyttja skärmar som vi gjort tidigare.

Ursprungligen av Erik.dv:

@Adrian B: Precis. Vad man "förbättrat" i 10.9 med flera skärmar har förstört mer skulle jag påstå. Det finns som tur är alternativet att nyttja skärmar som vi gjort tidigare.

Mm, fast just att få programväxlaren at fungera fristående från dockan verkar omöjligt, om dockan ligger till vänster eller höger är alltid programväxlaren på samma skärm som dockan, hur jag än testat olika inställningar.

Jag har en konstig grafikbugg som jag undrar om fler har råkat ut för?
Precis i gränsen mellan menyraden och resten av skrivbordet så får jag ofta ett vitt streck, 1 pixel tjockt, men inte hela vägen över skärmen utan bara en bit ut från vänsterkanten av skärmen, men hur långt ut skiftar ryckvis så att säga. Alltså, ena sekunden går strecket ut till mitten av skärmen ungefär, en sekund senare så försvinner de sista centimetrarna, en sekund senare kanske några centimeter till, för att nästa sekund gå till mitten igen. Men det är inte där jämt, när jag började skriva detta fanns det där och blinkade som beskrivet ganska regelbundet, men nu är det helt borta. Konstigt.

Känns det igen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-12 09:53
Ursprungligen av Magnus Krantz:

Jag har en konstig grafikbugg som jag undrar om fler har råkat ut för?
Precis i gränsen mellan menyraden och resten av skrivbordet så får jag ofta ett vitt streck, 1 pixel tjockt, men inte hela vägen över skärmen utan bara en bit ut från vänsterkanten av skärmen, men hur långt ut skiftar ryckvis så att säga. Alltså, ena sekunden går strecket ut till mitten av skärmen ungefär, en sekund senare så försvinner de sista centimetrarna, en sekund senare kanske några centimeter till, för att nästa sekund gå till mitten igen. Men det är inte där jämt, när jag började skriva detta fanns det där och blinkade som beskrivet ganska regelbundet, men nu är det helt borta. Konstigt.

Känns det igen?

Känner inte igen. Klart det skulle kunna vara en mjukvarubugg, men jag tycker det låter som hårdvaruproblem nästan. Vad har du för dator?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-12 10:48

En laptop? Låter som glapp i kabeln mellan grafikkort/moderkort och monitorn.
Någon skillnad om du vinklar mer eller mindre på skärmen (om laptop) eller knackar på lite olika ställen?

Ursprungligen av tooobe:

Känner inte igen. Klart det skulle kunna vara en mjukvarubugg, men jag tycker det låter som hårdvaruproblem nästan. Vad har du för dator?

En snart 1 år gammal iMac 27".
Och jag tror mer på mjukvaran, dels pga var det dyker upp, dels på att jag sett liknande blinkningar på andra stället i systemet ibland, men inte på samma ställe på skärmen utan i stället i gränsen mellan 2 grafiska element. Men det är vanligast där uppe vid menyraden, och bara (vad jag märkt) när jag har ett fönster uppdraget så att det ligger mot menyraden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-12 21:23
Ursprungligen av Magnus Krantz:

En snart 1 år gammal iMac 27".
Och jag tror mer på mjukvaran, dels pga var det dyker upp, dels på att jag sett liknande blinkningar på andra stället i systemet ibland, men inte på samma ställe på skärmen utan i stället i gränsen mellan 2 grafiska element. Men det är vanligast där uppe vid menyraden, och bara (vad jag märkt) när jag har ett fönster uppdraget så att det ligger mot menyraden.

Isf är det väl enklast att installera om systemet alternativt installera Mountain Lion. Låter som grafikkortet annars tycker jag. Har inte koll på iMac och om de haft samma problem med dedikerade grafikkort som vissa modeller av MBP har haft.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-14 20:43

Har bara "pillat" i en provinstallation av 10.9 och det verkar både stabilt och resurssnålare än 10.7.5 som jag nu har som vardags-/arbetssystem.
Det som jag hängt upp mig på är att jag alltid får "Begränsad Finder" varje gång jag loggar in. Är detta en ny facilitet eller går det att ställa någonstans? Har vant mig att öppna nya fönster med "Kringla - N" men det går inte så länge man kör spartanskt…

Ursprungligen av SwBear:

Det som jag hängt upp mig på är att jag alltid får "Begränsad Finder" varje gång jag loggar in. Är detta en ny facilitet eller går det att ställa någonstans?

Det hör till Parental Controls, kolla i systeminställningarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-14 21:04
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det hör till Parental Controls, kolla i systeminställningarna.

Det är inte aktiverat på mitt konto som också är det enda på Mavericksen. Kan man aktivera Föräldrakontrollen, ställa in "Komplett Finder" [?], sedan avaktivera och tro att den tar det?
(sitter just med en längre PS-session och kommer inte åt att boota upp i 10.9 f.n.)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-14 22:50

Shift-kringla-N om det är Ny mapp du vill ha.

Ursprungligen av Magnus Krantz:

En snart 1 år gammal iMac 27".
Och jag tror mer på mjukvaran, dels pga var det dyker upp, dels på att jag sett liknande blinkningar på andra stället i systemet ibland, men inte på samma ställe på skärmen utan i stället i gränsen mellan 2 grafiska element. Men det är vanligast där uppe vid menyraden, och bara (vad jag märkt) när jag har ett fönster uppdraget så att det ligger mot menyraden.

Märkte idag samma problem utan att ett fönster låg emot menyraden. Drog jag pekaren över området som drabbades så var den opåverkad, bara pixlarna "bakom".

Hur stänger jag Spaces på i OS X 10.9.1? Helt plötsligt så är funktionen påslagen men oavsett vad jag kryssar i i Mission Controll så försvinner inte Spaces? Tacksam för svar - håller på att bli tokig!!!

Vad är det du kryssar i för att stänga av Mission control (Spaces)?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Vad är det du kryssar i för att stänga av Mission control (Spaces)?

I systeminställningar. Men jag har hittat hur man stänger det "andra" skrivbordet som skapades. Man trycker på F3 och då får man upp Dashbord + Skrivbord 1, Skrivbord 2 osv. Skrivbord 2 har ett kryss som man kan klicka på och då försvinner det.

Ursprungligen av peterwatz:

I systeminställningar.

Okej, jag hittar inget som stänger av Mission control där, men funkar det för dig så är det väl bra.

Har märkt de senaste dagarna att program krashar mycket oftare. Oftast har det hänt spotify och ett kortspel jag roar mig med en del, men det har hänt finder, iphoto, imovie och pages en del också. Har detta med Mavericks att göra eller handlar det om något annat? Har som sagt upplevt det nästan uteslutande nu, inte tidigare med Mavericks. Någon annan som märkt samma sak?
Har MacBook air mid 2013, 8 GB ram, 1,3 GHz i5, med OSX Mavericks 10.9.1 installerat.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-02-03 09:04
Ursprungligen av Weedberg:

Har märkt de senaste dagarna att program krashar mycket oftare. Oftast har det hänt spotify och ett kortspel jag roar mig med en del, men det har hänt finder, iphoto, imovie och pages en del också. Har detta med Mavericks att göra eller handlar det om något annat? Har som sagt upplevt det nästan uteslutande nu, inte tidigare med Mavericks. Någon annan som märkt samma sak?
Har MacBook air mid 2013, 8 GB ram, 1,3 GHz i5, med OSX Mavericks 10.9.1 installerat.

På en MBA Mid 2011 med 4GB och 1,7GHz i5, 10.9.1 flyter alla applikationerna på utan anmärkning.

Ursprungligen av frazze:

På en MBA Mid 2011 med 4GB och 1,7GHz i5, 10.9.1 flyter alla applikationerna på utan anmärkning.

Vet inte mycket om detta, men kan det vara så att RAM-minnet blir fullt?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-02-03 14:43
Ursprungligen av Weedberg:

Vet inte mycket om detta, men kan det vara så att RAM-minnet blir fullt?

Nej, det är osannolikt. Om RAM-minnet tar slut så blir datorn på sin höjd lite långsammare (för att mindre frekvent använda delar av minnet skrivs över till hårddisken/flashdisken som är mycket långsammare än RAM), men det gör inte att program kraschar.

Defekta minnen kan däremot få program (eller snarare hela operativsystemet) att krascha, men det är alldeles för tidigt att dra sådana slutsatser än.

Ursprungligen av Vassius:

Nej, det är osannolikt. Om RAM-minnet tar slut så blir datorn på sin höjd lite långsammare (för att mindre frekvent använda delar av minnet skrivs över till hårddisken/flashdisken som är mycket långsammare än RAM), men det gör inte att program kraschar.

Defekta minnen kan däremot få program (eller snarare hela operativsystemet) att krascha, men det är alldeles för tidigt att dra sådana slutsatser än.

Okej. Får se om det är ett kvarstående problem, och försöka åtgärda det då.
Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-04 00:25
Ursprungligen av lappen71:

När kostade Apples OS mycket?

Leopard, men det var ändå bara en tredjedel av vad mostsvarande windows licens kostade då.

Ursprungligen av tooobe:

Så har det varit för mig även före Mavericks. Hur förväntar du dig att det ska funka? Hoppa till nästa rad automatiskt? Jag har tänkt många gånger, även i Mountain Lion att det vore bra om den gjorde så...

Långt mellan aktiviteten för en annan, men jo jag tycker det skulle funka som innan, använde man pilarna så kunde man scrolla igenom filer i en pil riktning och radbyte sköttes helt automatiskt.

Nu har jag haft mavericks ett tag och kan inte påstå att mitt första intryck av dess stabilitet och uppmärksamhet i detaljer var fel. Hoppas på bättring och väsentlig uppryckning från apple. Detta gäller även ios, senaste releasen är en gränsnitts katastrof... Känns inte som att allt står rätt till i besluts processen kring vad som kommer in och hur det fungerar. Nödlösningar för att folk skall uppskatta kommande ios 8? Maverick och ios 7 känns som apples me eller vista. Men inte så värst mycket att gnälla över egentligen från ett apple användar perspektiv har pc på jobb och det gör att saker sätts i perspektiv allt för ofta. Senaste laptop hårdvaran och powerpoint 2010 till trots så sneglar jag på hemma macen ofta... pga av mjukvaran och os:et.

Nu har jag dock sett att andra har mac på jobb så vem vet vad jag använder i framtiden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-15 11:11
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Långt mellan aktiviteten för en annan, men jo jag tycker det skulle funka som innan, använde man pilarna så kunde man scrolla igenom filer i en pil riktning och radbyte sköttes helt automatiskt.

Nu har jag haft mavericks ett tag och kan inte påstå att mitt första intryck av dess stabilitet och uppmärksamhet i detaljer var fel. Hoppas på bättring och väsentlig uppryckning från apple. Detta gäller även ios, senaste releasen är en gränsnitts katastrof... Känns inte som att allt står rätt till i besluts processen kring vad som kommer in och hur det fungerar. Nödlösningar för att folk skall uppskatta kommande ios 8? Maverick och ios 7 känns som apples me eller vista. Men inte så värst mycket att gnälla över egentligen från ett apple användar perspektiv har pc på jobb och det gör att saker sätts i perspektiv allt för ofta. Senaste laptop hårdvaran och powerpoint 2010 till trots så sneglar jag på hemma macen ofta... pga av mjukvaran och os:et.

Nu har jag dock sett att andra har mac på jobb så vem vet vad jag använder i framtiden?

Huh? 10.7 var möjligen ett "Vista" artat OS. 10.8 eller 10.9 - icke.

iOS 7 har extremt olika meningar om. Jag skulle säga 7.1 är den bästa releasen någonsin. Ja, det kommer ta tid för dem att spika det nya GUI:t men helt klart en frisk fläkt i mobilvärlden.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-18 21:50
Ursprungligen av Erik.dv:

Huh? 10.7 var möjligen ett "Vista" artat OS. 10.8 eller 10.9 - icke.

iOS 7 har extremt olika meningar om. Jag skulle säga 7.1 är den bästa releasen någonsin. Ja, det kommer ta tid för dem att spika det nya GUI:t men helt klart en frisk fläkt i mobilvärlden.

Funktionsmässigt är iOS7 bättre än iOS6, men så marginellt att det inte motiverar riskerna med att få näthinnan sönderbränd.

Min ipad ligger kvar i ios6 ett bra tag ännu, för min iPhone ser gräslig ut med ios7

Ursprungligen av juanito:

Funktionsmässigt är iOS7 bättre än iOS6, men så marginellt att det inte motiverar riskerna med att få näthinnan sönderbränd.

Min ipad ligger kvar i ios6 ett bra tag ännu, för min iPhone ser gräslig ut med ios7

Jag skulle gärna backa till ios6 om det samtidigt hade ios 7 funktionalitet under skalet

Bevaka tråden