Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mavericks ... besvikna?

Tråden skapades och har fått 242 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-03 15:40

Jag provade Mavericks några dagar men tyckte att maskinen blev seg, så jag gick tillbaka till Mountain Lion som fungerar alldeles utmärkt. Men efter det är App-Store-ikonen blockerad. Så Jag kan inte komma in i App Store.

Ursprungligen av Calaf:

Jag provade Mavericks några dagar men tyckte att maskinen blev seg, så jag gick tillbaka till Mountain Lion som fungerar alldeles utmärkt. Men efter det är App-Store-ikonen blockerad. Så Jag kan inte komma in i App Store.

Beroende på hur man använder datorn kan den ta några dagar på sig att optimera och indexera. Mavericks bör vara rappare än ML på de flesta någorlunda moderna maskiner.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-11-03 18:14
Ursprungligen av pmarriott:

Beroende på hur man använder datorn kan den ta några dagar på sig att optimera och indexera. Mavericks bör vara rappare än ML på de flesta någorlunda moderna maskiner.

Kan bara hålla med. Min gamla MBP 2008 känns mer användbar nu. Det känns egentligen inte så mycket snabbare men det flyter på lite bättre så att säga. Svårt att sätta fingret på det but I like it! Det enda som har segat ner sig REJÄLT är Aperture 3.5. vet inte riktigt vad jag skall ta mig till men det är näst in till oanvändbart i Mavericks och Aperture 3.5. Jobbar mot extern disk om det kan ha med något att göra.

Vill man gnälla om något som är bra skulle det kunna se ut så här:
"Vill man ha en riktig PC idag så måste man för tusan köpa en mac!!! Medan MS har tabletochphoneiserat sitt OS bortom varje PC-nörd och systemansvarigs behov av kontroll och datorkänsla har Apple gått i andra riktningen. Det nya Mavericks ger dig som datanörd mer av allt det där som du alltid vill ha, och full möjlighet att lyfta på den virtuella huven och mixtra. Apple skiljer tydligt på sitt arbetsstations-OS och sitt iOS, där MS blandat rört ihop dem så din PC liknar en surfplatta. MS hoppade förbi alla och gick i förväg dit man trodde Apple var på väg, bara för att se Apple gå åt andra hållet" tja citatet är förstås ett påhitt, jag hittade på det nu

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-03 19:19
Ursprungligen av pmarriott:

Beroende på hur man använder datorn kan den ta några dagar på sig att optimera och indexera. Mavericks bör vara rappare än ML på de flesta någorlunda moderna maskiner.

Jo, jag känner till detta. Men det blev även problem med Mail och andra program också.
Men problemet nu är att jag är blockerad på App Store. Kan inte komma in där och uppdateringar fungerar inte.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-11-03 23:26

På min MBP 13 sen 2011 märker jag en stor skillnad i temperatur. Maskinen är svalare och tystare.
Sen är jag lite besviken då nya funktioner såsom en menyrad per skärm, alt-tab kopplas till skärmen med dockan. Bakgrundsfärgen i anteckningar. Osv.
Jag är inte negativ till funktionerna i sig, men kan man inte göra dem valbara?

Ursprungligen av ne100:

När man höger-, två-fingerklickar på en länk i Safari har man bytt plats på "Öppna i ny flik" och "Öppna i nytt fönster", nu kommer "Öppna i ny flik" först.

Om du går in i Safaris inställningar, under inställningen för flikar, så finns det en kryssruta för att kommando-klick öppnar länk i ny flik, kryssar du ur den så får du som vanligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-04 09:45
Ursprungligen av reboot81:

På min MBP 13 sen 2011 märker jag en stor skillnad i temperatur. Maskinen är svalare och tystare.
Sen är jag lite besviken då nya funktioner såsom en menyrad per skärm, alt-tab kopplas till skärmen med dockan. Bakgrundsfärgen i anteckningar. Osv.
Jag är inte negativ till funktionerna i sig, men kan man inte göra dem valbara?

Vissa delar av nya funktionaliteten gällande flera skärmar är valbara genom att ändra "Displays have separate spaces" i "Mission Control" under systeminställningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-04 10:11
Ursprungligen av beh:

Vissa delar av nya funktionaliteten gällande flera skärmar är valbara genom att ändra "Displays have separate spaces" i "Mission Control" under systeminställningar.

Fast man styr den inte, man går tillbaka till hur det var förr.

10.8 > Fullscreen Apps useless
10.9 > New Fullscreen modes useless

Det enda problemet jag fått är Canons drivrutiner som inte funkar. Tror dock att Canon har en lösning som jag skall få ta del av i em. Så snart är storformatsplottern i gång igen:) Annars ett sjukt bra OS

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-04 19:45
Ursprungligen av Erik.dv:

Fast man styr den inte, man går tillbaka till hur det var förr.

10.8 > Fullscreen Apps useless
10.9 > New Fullscreen modes useless

Sant, man kan backa till hur det var förr (med linne och det hela). Man går alltså miste om de nya fördelarna för fullskärmsappar :-/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-04 20:16

@beh: Ja, problemet är att 10.9-läget är mer "skadat" än 10.8-läget för min del. I 10.8-läget kan man i varje fall komma runt de idiotiska begränsningarna som finns i 10.9-läget. Fullscreen-apps är överlag också idiotiskt lösta.

Apple skulle verkligen behöva ser över hur det tänkt här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-04 20:55

För min del tycker jag att man gick från ett hopplöst system till ett annat. Jag är ganska trött på att de leker med oss som använder datorn för att få jobb gjort.

Såg att någon uppdatering ska vara på gång men det verkade inte täcka alla problem på långa vägar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-04 23:49
Ursprungligen av beh:

För min del tycker jag att man gick från ett hopplöst system till ett annat. Jag är ganska trött på att de leker med oss som använder datorn för att få jobb gjort.

10.8:a lösningen fungerar fint bara man bortser från fullscreen apps...

Fast det är ett moment 22. Apple vill att fullscreen apps ska fungera som single-window fullscreen vilket generellt sätt är idiotiskt för de flesta programmen. Finder, yay, fullscreen. Nej, det körs helt klart med fördel multi-screen.

Apple borde se hur programmet "Moom" hanterar fönster i OSX samt lägga till funktioner så alla fönster och paletter känner av varandra. Man var inne på den metodiken för länge sedan men det verkade rinna ut i sanden.

Jag är helt för "maximized multi-window apps". Men att ex köra mail eller safari fullscreen på en 27" skärm är vansinne. Hur Apple ska lösa fullscreen med flera fönster går inte enligt deras metodik att en fullscreen app ÄR ett fönster. Sen ska vi inte tala om hur idiotiska alla animation är och hur förvirrande det är med fullscreen apps som flyttar sig mellan olika spaces.

Nu blir jag nästan lite arg över hur mycket Apple borde göra med OSX men inte gör det.

Citat från diskussionslistan för TouchCAD:

"När Mavericks installerades, slutade min värmepanna omedelbart att fungera. TouchCAD fungerar dock felfritt". Hmm…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-05 21:22

Rent generellt är Mavericks ett stort lyft. Går klart snabbare på min gamla MBP 15 (mid 2009) och jag hade ändå tröttnat på "sönderrivna-kalender-estetiken". Det här är helt klart på det stora hela en av de bättre uppdateringarna sedan 7.5.3 och 8.6.1

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-05 21:35
Ursprungligen av rasta:

Rent generellt är Mavericks ett stort lyft. Går klart snabbare på min gamla MBP 15 (mid 2009) och jag hade ändå tröttnat på "sönderrivna-kalender-estetiken". Det här är helt klart på det stora hela en av de bättre uppdateringarna sedan 7.5.3 och 8.6.1

Haha, ja 7.5.3 var en höjdare!

Ursprungligen av kladda:
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Men dock en uppdateringen till OS X Server.

Några roliga nyheter som är värda att kika på?

Har sett att de byggt in någon xcode-server funktionalitet som kan vara intressant.
Verkar vara någon form av git repository samt build-bot miljö för iOS och OSX applikationer,
men jag har inte uppgraderat min server så jag kan inte svara på hur det ser ut (så jag tar gärna lite skvaller )

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-06 13:31
Ursprungligen av northswede:

Har sett att de byggt in någon xcode-server funktionalitet som kan vara intressant.
Verkar vara någon form av git repository samt build-bot miljö för iOS och OSX applikationer,
men jag har inte uppgraderat min server så jag kan inte svara på hur det ser ut (så jag tar gärna lite skvaller )

Jag har testat lite, och det funkar bra och smidigt. Väldigt trevligt om man vill köra testdriven utveckling och continous integration. Min tanke är att bara köra lokala enhetstester för just den komponent jag jobbar på för stunden, och låta servern köra hela testsviten varje gång jag pushar kod till huvudrepot. Med en stor kodbas och omfattande testsvit blir det nog ett ganska mycket smidigare arbetsflöde.

Det går naturligtvis att uppnå samma sak med andra CI-verktyg, men det känns smidigt att ha det inbyggt i Xcode. Sen kanske det inte är värt att migrera om man redan har ett etablerat flöde i ett annat system, men för nya projekt kanske det är värt att överväga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-07 21:04

Jag är besviken på Mail! Hänger sig, går att söka i programmet ungefär 50% av gångerna. Har då lagt in Mail Update även om den mest verkar vara till Google-konton.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-11-09 06:28

Vet inte om det är jag som gör något fel men förr, innan Mavericks, när jag skull lägga till mottagare i ett mail, dubbelklickade jag på adressen i Adressboken. De lades då till som Kopia eller Dold Kopia. Det funkar inte längre. Jag måste nu först markera de mottagare jag vill ha och sedan,i Adressboken, klicka Kopia: eller Dold Kopia:. Någon som vet hur jag får tillbaka det gamla betéendet?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-11-09 12:05
Ursprungligen av onnyt:

Vet inte om det är jag som gör något fel men förr, innan Mavericks, när jag skull lägga till mottagare i ett mail, dubbelklickade jag på adressen i Adressboken. De lades då till som Kopia eller Dold Kopia. Det funkar inte längre. Jag måste nu först markera de mottagare jag vill ha och sedan,i Adressboken, klicka Kopia: eller Dold Kopia:. Någon som vet hur jag får tillbaka det gamla betéendet?

Dubbelklick gav Kopia: eller Dold kopia:? Dubbelklick borde väl ge Till:? (vilket det inte gör men logiskt borde det väl funka så)

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Tidigare fanns det ju en liten knapp för skärmdelning när man anslöt till en annan dator i ett Finder-fönster, den är borta för mig. Startar jag programmet Skärmdelning manuellt och försöker ansluta inifrån det så misslyckas det. Jag har kollat att det är aktiverat på datorn jag försöker ansluta till.

Helt plötsligt fungerar det igen, utan att jag gjort något. Bra det.

Känner mig nöjd med 10.9! Verkar som minneshanteringen fungerar som utlovat även fast jag sitter på (ynka) 4GB har jag i nuläget 0 i växelfil. I 10.8 hade jag nästan alltid en växelfil på ett par GB.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-12-18 17:50

Sent att kommentera nu kanske men jag är oerhört nöjd på det stora hela. Men en sak som stör mig är utformningen av Finder Tabs. Jag har fortsatt använda XtraFinder som jag hade sedan innan istället. Placeringen av tabbarna känns mycket mer logisk i XtraFinder och framförallt så anpassas inte storleken på tabbarna utifrån hur många som är öppna. Precis samma sak som jag störde mig på när Safaris flikar fick denna funktion för ett par uppdateringar sedan.. Jag vill att flikarna ska stanna kvar på samma ställe.

Jag har faktiskt medvetet avstått att uppgradera från 10.8 än så länge, och av reaktionerna att döma är jag rätt nöjd med att skynda långsamt. Inte ens med 10.9.1 verkar Mail fungera lika bra mot Gmail som det gör i 10.8 och att fullskärmsläget inte fungerar bättre i praktiken är lite av en besvikelse.

Till saken hör att jag tycker 10.8 fungerar rätt bra, det är en stabil miljö utan alltför mycket friktion, så jag har liksom inte bråttom. Kan vänta ut en .2 eller en .3 för den delen. (Inte för att de lär fixa saker som fullskärmsläget, men kanske Mail.)

Ursprungligen av Adrian B:

Jag har faktiskt medvetet avstått att uppgradera från 10.8 än så länge, och av reaktionerna att döma är jag rätt nöjd med att skynda långsamt. Inte ens med 10.9.1 verkar Mail fungera lika bra mot Gmail som det gör i 10.8 och att fullskärmsläget inte fungerar bättre i praktiken är lite av en besvikelse.

Till saken hör att jag tycker 10.8 fungerar rätt bra, det är en stabil miljö utan alltför mycket friktion, så jag har liksom inte bråttom. Kan vänta ut en .2 eller en .3 för den delen. (Inte för att de lär fixa saker som fullskärmsläget, men kanske Mail.)

Jag kan inflika att Gmail har fungerat klockrent för mig genom hela 10.9 från Beta 4. Mavericks har så mycket bra att erbjuda att i den mån det skulle vara ett problem med Gmail i Mail.app så kan man med fördel köra Gmail i webbläsaren. Jag föredrar den varian av fullskärm som Mavericks har.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag kan inflika att Gmail har fungerat klockrent för mig genom hela 10.9 från Beta 4. Mavericks har så mycket bra att erbjuda att i den mån det skulle vara ett problem med Gmail i Mail.app så kan man med fördel köra Gmail i webbläsaren.

Jag använder Gmail enbart i Mail i dagsläget i 10.8 och det fungerar riktigt bra för min del just nu (även om det tar onödigt med plats då varje etikett blir en egen brevlåda osv), så jag föredrar det över webbläsaren. Men var och en får göra vad det passar dom

Ursprungligen av pmarriott:

Jag föredrar den varian av fullskärm som Mavericks har.

Egentligen är det inte fullskärmsläget jag är bekymrad över, utan problem med flera skärmar, Michael Tsai skrev en del om det:

Citat:

My experience has been that, when not using full-screen, the new design is a regression. It seems to be designed around the idea of using this application on this display and that application on that display. Using one application on multiple displays doesn’t work as well as in previous versions of Mac OS X (or, indeed, classic Mac OS). Apple tried to make a “power user” feature easier to use but ended up making it less powerful and less useful.

Applications no longer remember which display a window was on. Instead, they always seem to open on the display that currently has the menu bar. If I have a document open on my auxiliary display, save it, close it, and double-click its file in the Finder, the window re-opens on the other display.

Jag förlitar mig på att fönster ska hamna på rätt skärm så den biten verkar inte så lovande.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag förlitar mig på att fönster ska hamna på rätt skärm så den biten verkar inte så lovande.

Jag har ju iofs aldrig mer än 1 skärm per applikation. Men innan kunde jag ju till exempel inte köra Excel i fullskärm på min externa skärm och VMWare Fusion på den interna.

Bevaka tråden