Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mavericks ... besvikna?

Tråden skapades och har fått 242 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Pidda:

Något som är riktigt dåligt med Mavericks är att en mapp inte kan öppnas i ett nytt fönster. Jag bryr mig inte om att det var så man jobbade på 90-talet. JAG jobbar så fortfarande och det är katastrofalt att Apple tagit bort den möjligheten.

Jag håller helt med, det stör mig oerhört! Det må vara en vanesak, men jag är helt inkörd på att öppna flera olika fönster, med olika storlek anpassat efter innehållet.

Något annat som stör mig är att Skärmdelning har slutat fungera för mig, dvs jag kan inte styra en annan dator via nätverket. Antar att det är något fel hos mig, funktionen ska ju finnas kvar, inställningen för det finns ju.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-25 00:58
Ursprungligen av Magnus Krantz:

Jag håller helt med, det stör mig oerhört! Det må vara en vanesak, men jag är helt inkörd på att öppna flera olika fönster, med olika storlek anpassat efter innehållet.

Något annat som stör mig är att Skärmdelning har slutat fungera för mig, dvs jag kan inte styra en annan dator via nätverket. Antar att det är något fel hos mig, funktionen ska ju finnas kvar, inställningen för det finns ju.

Vad är det som händer när du försöker?

Ursprungligen av lappen71:

Vad är det som händer när du försöker?

Tidigare fanns det ju en liten knapp för skärmdelning när man anslöt till en annan dator i ett Finder-fönster, den är borta för mig. Startar jag programmet Skärmdelning manuellt och försöker ansluta inifrån det så misslyckas det. Jag har kollat att det är aktiverat på datorn jag försöker ansluta till.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-25 01:09

Så knappen Dela Bildskärm finns inte?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-25 01:18

Jag har styrt en 10.8 maskin från 10.9 över VPN utan problem. Så fungera borde det göra.

Ursprungligen av lappen71:

Så knappen Dela Bildskärm finns inte?

Inte för mig nej, men funktionen ska ju finnas kvar så det är något som gått fel hos mig, frågan är bara vad...

En till sak jag upplevt är att QuickView av QuickTime-filer har blivit sämre. Om jag t.ex. markerar en .wmv-fil och klickar på space så får jag upp ett litet fönster med en stapel och så står det "Konverterar" i ett bra tag innan den börjar spela. Tidigare började den spela på en gång. Kan det vara så att det måste komma en uppdatering av Flip4Mac? Jag har också stött på mp4-filer som inte går att öppna alls, vilket gått bra tidigare.

Edit: läste just att det är problem med just Flip4Mac. Antar att de jobbar på en uppdatering.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Ibland tar det en stund innan uppdateringarna dyker upp. Jag har också 09 installerat men ingen uppdatering ännu.
Men dock en uppdateringen till OS X Server.

Lösningen är enkel, när man får veta den
http://www.99mac.se/forum/t/305787-uppdatera-...

Jag vill också säga att jag är mycket nöjd med Mavericks och hade inte förväntat mig annat.

Jag måste säga att jag tycker fönster-hanteringen blivit klart sämre. Jag öppnar alltid mappar i nya fönster, och brukar flytta vissa fönster så att de mapparna alltid öppnar till samma ställe. Det tar inte Maverick hänsyn till, den spar inte platsen jag flyttar fönstren till utan flyttar tillbaka fönstren när jag stänger dom. Otroligt irriterande. Jag förstår inte logiken bakom heller, varför ändra det?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-26 16:32
Ursprungligen av Magnus Krantz:

Jag måste säga att jag tycker fönster-hanteringen blivit klart sämre. Jag öppnar alltid mappar i nya fönster, och brukar flytta vissa fönster så att de mapparna alltid öppnar till samma ställe. Det tar inte Maverick hänsyn till, den spar inte platsen jag flyttar fönstren till utan flyttar tillbaka fönstren när jag stänger dom. Otroligt irriterande. Jag förstår inte logiken bakom heller, varför ändra det?

Konstigt mina fönster hamnar på samma ställe efter jag tryckt på gula pluppen och sen plockar upp dom igen

Ursprungligen av lappen71:

Konstigt mina fönster hamnar på samma ställe efter jag tryckt på gula pluppen och sen plockar upp dom igen

Ja, det var märkligt, då undrar man ju vad felet är hos mig.
Jag testade lite mer nu med olika mappar, och det blir samma hela tiden.

Edit: vänta nu här, gula pluppen? Jag menar alltså inte när jag minimerar fönster, utan när jag stänger dom och sedan öppnar dom igen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-26 16:40
Ursprungligen av Magnus Krantz:

Ja, det var märkligt, då undrar man ju vad felet är hos mig.
Jag testade lite mer nu med olika mappar, och det blir samma hela tiden.

Edit: vänta nu här, gula pluppen? Jag menar alltså inte när jag minimerar fönster, utan när jag stänger dom och sedan öppnar dom igen.

Ja trycker du på röda så förstår jag att dom inte hamnar på samma ställe.
Jag har alltid tryckt på gula för att "spara" deras placering för dom ska hamna på rätt ställe.

Ursprungligen av lappen71:

Ja trycker du på röda så förstår jag att dom inte hamnar på samma ställe.
Jag har alltid tryckt på gula för att "spara" deras placering för dom ska hamna på rätt ställe.

Men tidigare har det alltid varit så (för mig i alla fall) att om jag öppnar en mapp så hamnar fönstret på samma ställe som det var senast jag öppnade den. Det är så jag vill ha det. Men nu funkar det inte så längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-26 17:04

Det här med att "komma ihåg saker" verkar vara ett problem för 10.9.

Jag vill ex. alltid ha Safari på skärm nr 2. Öppnar jag det med dockan genom skärm 2 hamnar det korrekt där. Öppnar jag programmet med dockan från skärm 1 hamnar det på skärm 1 på ett konstigt sätt med samma fönsterstorlek som det hade på skärm 2 när jag senast stängde programmet.

Ovan gäller även för Mail som jag alltid har på skärm 2.

CMD + TABB fungerar också lite tveksamt. Upplägget är som följer:

- Safari är maximerat på skärm 2 (fullskärm är fortfarande överlag skit)
- Mail har två fönster maximerade på skärm 2 samt ett nytt mail-fönster på skärm 1

Skriver jag ett mail i Mail.app, cmd + tabbar till Safari, och sedan cmd + tabbar tillbaka till mail är inte det mail-fönstret jag höll på med valt / högst upp trotts att det var fönstret jag hade aktivt när jag cmd + tabbade till Safari. ENORMT dåligt.

Troligen är ovan "buggar" eller "features" av att varje skärm är sin egna desktop. Mycket irriterande. Jag får eventuellt gå tillbaka till "hur det fungerade förr" trotts att jag gillar featurn att ha tillgång till menyraden på alla skärmar. Detta känns allt för schizofrent när man jobbar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-26 17:07
Ursprungligen av Magnus Krantz:

Men tidigare har det alltid varit så (för mig i alla fall) att om jag öppnar en mapp så hamnar fönstret på samma ställe som det var senast jag öppnade den. Det är så jag vill ha det. Men nu funkar det inte så längre.

Inte omöjligt att det ska fungera så och att det kommer en fix

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-26 17:08

CMD + TABB är överlagt buggigt som fan med två skärmar. OSX 10.9 förstår inte vilken skärm som jag jobbar mot alls. Även om jag klickat över till ett program på skärm 1 så envisas CMD + TABB vara kvar på skärm 2, vidare är dockan seg / oregelbunden och att ha Spotlight dyka upp på ena eller andra skärmen är också förvirrande. Dock verkar spotlight förstå vilken skärm jag är på 100% av tiden även om jag alltid vill ha spotlight på skärm 1…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-26 17:27

Strömsparning
Dynamisk minnestilldelning till integrerade grafikkort
iCloud Keychain
Minneskomprimering
OpenGL 4.1
Automatisk programuppdatering
Dessutom gratis, jag är svinnöjd!

Har precis uppdaterat till Maverics och det är en sak som har ändrats som jag inte gillar. När jag trycker på "stäng av knappen" högst upp till höger så har det alltid kommit upp en ruta där det står något i stil med vill du stänga av, logga ut, starta om osv. Nu efter uppgraderingen så kommer jag direkt till viloläge. Någon som vet om det går att ändra så jag får som jag alltid haft på min Mac?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-26 18:41
Ursprungligen av koffas:

Har precis uppdaterat till Maverics och det är en sak som har ändrats som jag inte gillar. När jag trycker på "stäng av knappen" högst upp till höger så har det alltid kommit upp en ruta där det står något i stil med vill du stänga av, logga ut, starta om osv. Nu efter uppgraderingen så kommer jag direkt till viloläge. Någon som vet om det går att ändra så jag får som jag alltid haft på min Mac?

Tydligen måste man hålla in knappen 1.5s för att få upp menyn.
http://support.apple.com/kb/HT5869?viewlocale...

Ursprungligen av Pidda:

Något som är riktigt dåligt med Mavericks är att en mapp inte kan öppnas i ett nytt fönster. Jag bryr mig inte om att det var så man jobbade på 90-talet. JAG jobbar så fortfarande och det är katastrofalt att Apple tagit bort den möjligheten.

Alt+högerklick "öppna i nytt fönster" ?

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Men tidigare har det alltid varit så (för mig i alla fall) att om jag öppnar en mapp så hamnar fönstret på samma ställe som det var senast jag öppnade den. Det är så jag vill ha det. Men nu funkar det inte så längre.

För att spä på mystiken så kan jag meddela att det nu helt plötsligt började fungera som vanligt igen, dvs Finder spar läget för flyttade fönster även efter att jag stängt dom. Jag förstår inte varför det har ändrats, men jag hoppas det håller i sig.

Ursprungligen av disktant:

Alt+högerklick "öppna i nytt fönster" ?

Eller håll ner cmd när man dubbelklickar på mappen för att öppna den. Men det är ju jobbigt att behöva göra det för all framtid.

Det enda jag möjligen är besviken på är alla de rapporterade buggarna. Det känns spontant som att det är betydligt fler o allvarliga fel än det varit vid releasen av tidigare versioner av OSX. Kanske skulle Apple ha fördröjt releasen en månad så de kunnat utföra mer omfattande tester av eventualiteter

Ursprungligen av koffas:

Har precis uppdaterat till Maverics och det är en sak som har ändrats som jag inte gillar. När jag trycker på "stäng av knappen" högst upp till höger så har det alltid kommit upp en ruta där det står något i stil med vill du stänga av, logga ut, starta om osv. Nu efter uppgraderingen så kommer jag direkt till viloläge. Någon som vet om det går att ändra så jag får som jag alltid haft på min Mac?

Jag har inte uppdaterat än så jag vet inte om detta kan funka i 10.9 men i 10.6.8 trycker jag ner tangenterna CTRL + EJECT för att stänga av datorn och CMD+ALT+EJECT för att söva den...

  • Medlem
  • 2013-10-27 09:55
Ursprungligen av Pidda:

Något som är riktigt dåligt med Mavericks är att en mapp inte kan öppnas i ett nytt fönster. Jag bryr mig inte om att det var så man jobbade på 90-talet. JAG jobbar så fortfarande och det är katastrofalt att Apple tagit bort den möjligheten.

Vad yrar du om? Du kan visst öppna en mapp i nytt fönster.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-27 10:32
Ursprungligen av Mymac4ever:

Det enda jag möjligen är besviken på är alla de rapporterade buggarna. Det känns spontant som att det är betydligt fler o allvarliga fel än det varit vid releasen av tidigare versioner av OSX. Kanske skulle Apple ha fördröjt releasen en månad så de kunnat utföra mer omfattande tester av eventualiteter

Du har det inte installerat men är besviken på buggarna!! Fy fan va jag är besviken på Bosh senaste diskmaskin,jag har den inte men satan så besviken jag är ?
Jag har installerat dom senaste OS X från start och Mavericks är det som krånglats minst och har dessutom den bästa förbättringen av dom alla.
BÄTTRE BATTERITID ??
Visst finns det funktioner som funkar sådär och buggar konstigt vore annars.
En av dom största anledningarna till att inte installera är ifall man har något program som inte fungerar under Maveriks.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-27 10:36
Ursprungligen av devos:

Vad yrar du om? Du kan visst öppna en mapp i nytt fönster.

Jag tror att han menar att varje dubbelklick på en mapp öppnar ett nytt fönster utan "browser delen" i fönstern. Detta omtalas som "Spatial Finder" var standard i System 6, 7, MacOS 8, 9 och valbart till vissa delar i OS X Finder, men mindre tillgängligt för varje release. Du kanske ibland får upp ett enklare finderfönster när du monterar en DMG? Tänk dig att det ploppar upp ett sådant fönster varje dång du öppnar en mapp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-27 10:37
Ursprungligen av Mymac4ever:

Det enda jag möjligen är besviken på är alla de rapporterade buggarna. Det känns spontant som att det är betydligt fler o allvarliga fel än det varit vid releasen av tidigare versioner av OSX. Kanske skulle Apple ha fördröjt releasen en månad så de kunnat utföra mer omfattande tester av eventualiteter

Tiden läker alla sår, sjukt mycket buggar i Tiger, Leopard och Lion när de kom.

Ursprungligen av lappen71:

Du har det inte installerat men är besviken på buggarna!! Fy fan va jag är besviken på Bosh senaste diskmaskin,jag har den inte men satan så besviken jag är ?
Jag har installerat dom senaste OS X från start och Mavericks är det som krånglats minst och har dessutom den bästa förbättringen av dom alla.
BÄTTRE BATTERITID ??
Visst finns det funktioner som funkar sådär och buggar konstigt vore annars.
En av dom största anledningarna till att inte installera är ifall man har något program som inte fungerar under Maveriks.

Jag är besviken på buggarna e-som de gör mig orolig för att uppdatera min Mac o riskera förvandla den till en dyr brevpress. Varför är du besviken på tvättmaskinen?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-27 10:57
Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag är besviken på buggarna e-som de gör mig orolig för att uppdatera min Mac o riskera förvandla den till en dyr brevpress. Varför är du besviken på tvättmaskinen?

Du får skriva bättre för jag förstår faktiskt inte vad du menar.

Bevaka tråden