Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mavericks ... besvikna?

Tråden skapades och har fått 242 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 14:41
Ursprungligen av onnyt:

Hur tänkte man här? Jag har två gamla Airport Express som inte fungerar att ställa in med det nya Airport-verktyget. Skall man slänga dem då eller? Som tur är, för mig i alla fall, har jag en gammal PowerBook kvar som klarar biffen.

Ja, det började förra året. De plockade bort 5.6 och ersatt med 6. Men man kund fortfarande köra 5.6. Jag har en gammal AirPort som jag kör ljud med och som jag konfigurerar från Windows!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-23 14:45
Ursprungligen av pmarriott:

Ja, för min del kom det upp som uppdateringar i Mac App Store.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Ibland tar det en stund innan uppdateringarna dyker upp. Jag har också 09 installerat men ingen uppdatering ännu.
Men dock en uppdateringen till OS X Server.

Hm vad konstigt för jag hade iWork och även iLife på skiva ifrån min iMac som jag köpte och jag inte fått upp någon uppdatering alls. Nu köpte jag Pages för jag behövde den just nu. Är det något som Apple har tagit bort nu?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-23 14:48
Ursprungligen av xms67:

På det sista så menar jag tex 99mac. När jag öppnar 99mac så känner datorn igen mig och jag behöver inte fylla i lösenord. Måsta jag alltså då logga ut från 99mac för att aktivera nyckelringen?

Nej det blir precis som vanligt att inloggningen sparas och att den sparas över alla enheter.
Ifyllningen av användarnamn och lösen är också automatiskt men du får trycka på "Logga in" själv

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-23 14:50
Ursprungligen av pesc:

Jo. I Finders sökmeny kan man slå på "Filmärkning". Och då kan du enkelt söka efter alla filer som är markerade med t.ex. rött.

Men jag tycker taggar verkar vara bättre eftersom de är mer beskrivande än "rött" och för att en fil kan ha mer än en tagg.

Ok det är något jag missade och jag använde aldrig färger för precis som du säger är taggar mer beskrivande.

Är det bara jag som tycker att App Nap, Power Nap, och Timer Coalescing är det som verkligen gör Mavericks till det bäst OS'et?

Ursprungligen av lappen71:

Hur? Har en gammal AE så är lite beroende att det fungerar

Det finns en beskrivning på http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=...

Ursprungligen av lappen71:

Ok det är något jag missade och jag använde aldrig färger för precis som du säger är taggar mer beskrivande.

Taggar - varför heter det så på svenska? Det borde väl vara etiketter. taggar har sina fördelar, men med märkning fick man en mycket tydligare överblick över färgade element i listor. Men nu är det inte så längre...

Lite roligt att man fortfarande kan söka på färgmärkta filer/mappar, men de tolkas som taggar numer.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-10-23 15:25

Ja, jag är jättebesviken på Mavericks...jag får nämligen inte ner det, det bara avbryts hela tiden...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-23 15:41
Ursprungligen av onnyt:

Hur tänkte man här? Jag har två gamla Airport Express som inte fungerar att ställa in med det nya Airport-verktyget. Skall man slänga dem då eller? Som tur är, för mig i alla fall, har jag en gammal PowerBook kvar som klarar biffen.

Ja, jag förstår inte varför 5.6 helt plötsligt inte stöds.

Jag är nöjd.
Hade det blivit ett iOS liknande operativ hade jag bytt till Windows...så tack för att jag slapp det.

Ursprungligen av liganen:

Hm vad konstigt för jag hade iWork och även iLife på skiva ifrån min iMac som jag köpte och jag inte fått upp någon uppdatering alls. Nu köpte jag Pages för jag behövde den just nu. Är det något som Apple har tagit bort nu?

Jag tror inte du får uppgraderingen för program som inte kommer från Mac App Store. Pages, Numbers och Keynote som köpts på skiva har ingen koppling till motsvarande appar i MAS. Jag har också iWork 09 på skiva, så jag köpte Pages och Numbers igår. Kommer nog köpa Keynote också, men om någon vet ett sätt att få MAS att erbjuda uppgradering på Keynote trots att jag inte köpt programmet i MAS utan på DVD tar jag tacksamt emot informationen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 17:35
Ursprungligen av lasselu:

Ja, jag är jättebesviken på Mavericks...jag får nämligen inte ner det, det bara avbryts hela tiden...

- samma här kommer till 1 Gb sen hänvisas jag till "inköp" och då är det bara att ta det från början ...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-10-23 17:53
Ursprungligen av albin_:

- samma här kommer till 1 Gb sen hänvisas jag till "inköp" och då är det bara att ta det från början ...

Det är imho riktigt dåligt att App Store inte klarar av att fortsätta där det sket sig...

Enda som jag faktiskt är lite besviken på är att man inte samtidigt gav ikoners samma fräscha utseende som iOS.

Ursprungligen av Mattias Malm:

Jag tror inte du får uppgraderingen för program som inte kommer från Mac App Store. Pages, Numbers och Keynote som köpts på skiva har ingen koppling till motsvarande appar i MAS. Jag har också iWork 09 på skiva, så jag köpte Pages och Numbers igår. Kommer nog köpa Keynote också, men om någon vet ett sätt att få MAS att erbjuda uppgradering på Keynote trots att jag inte köpt programmet i MAS utan på DVD tar jag tacksamt emot informationen...

Jag köpte på skiva från början men har fått uppdateringar på iWork via MAS sedan dess tillkomst.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-23 18:38
Ursprungligen av pmarriott:

Jag köpte på skiva från början men har fått uppdateringar på iWork via MAS sedan dess tillkomst.

Det har jag med fått tills nu. Därför tycker jag det är konstigt varför inte jag skulle få det nu, speciellt när du fått det. Får väl återkomma och se om det kommer upp.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-10-23 19:42

Få features som attraherar mig. Som vanligt hoppar jag över varannan OSX version. Tiger -> Snow Leopard och nu Mountain Lion som jag kört i ett par dagar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 19:42
Ursprungligen av albin_:

- samma här kommer till 1 Gb sen hänvisas jag till "inköp" och då är det bara att ta det från början ...

Jag och andra på kontoret fick denna varning ett par gånger sedan löste det sig. Med tanke på att 7% av alla OSX användare har uppgraderat pratar vi ett galet högt tryck hos Apple. Räkna alltså med runt 7-10 millioner nerladdningar, kanske fler, som vardera väger 5GB. Då pratar vi alltså c:a 50 miljoner gigabyte i bandbredd på mindre än 24 timmar.

Utöver ovan kom även iOS 7.03 som säkert uppdraperades av 5-10 ggr fler personer.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-23 19:42
Ursprungligen av beh:

Sluta dryga dig. Han talar om "spatial finder", dvs. möjligheten låta nästa katalog i hierarkin dyka upp i ett nytt fönster på samma plats och med samma storlek det hade sist det visades. Har man vant sig med det så är det överlägset att hålla på och jonglera med browser-finder.

Ja, att ha tusen fönster uppe är verkligen överlägset...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-10-23 19:46
Ursprungligen av Mattias Malm:

Jag tror inte du får uppgraderingen för program som inte kommer från Mac App Store. Pages, Numbers och Keynote som köpts på skiva har ingen koppling till motsvarande appar i MAS. Jag har också iWork 09 på skiva, så jag köpte Pages och Numbers igår. Kommer nog köpa Keynote också, men om någon vet ett sätt att få MAS att erbjuda uppgradering på Keynote trots att jag inte köpt programmet i MAS utan på DVD tar jag tacksamt emot informationen...

jag köpte en gång i tiden Aperture 3 på DVD för nästan tre papp. Uppdateringarna kommer till mig i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 19:49
Ursprungligen av zappee:

Ja, att ha tusen fönster uppe är verkligen överlägset...

Ja, visst är det. Om du inte har fantasi nog att se några fördelar med det, oavsett vad du personligen tycker, så jag kan hjälpa dig på traven lite.

Gillar verkligen Mavericks, gav min gamla MacBook pro från 2008 nytt liv! Safari är löjligt bra nu! Känns nytt och fräscht, överlag en mycket bra uppdatering.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-10-23 19:59
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Gillar verkligen Mavericks, gav min gamla MacBook pro från 2008 nytt liv! Safari är löjligt bra nu! Känns nytt och fräscht, överlag en mycket bra uppdatering.

Håller med helt och hållet. Har något liknande vad du har och det känns som det har skrämt nytt liv i prylarna. Jag har varit och är fortfarande jävligt negativ till IOS 7 men Mavericks verkar så här långt vara en fullträff.

Push notifications i Safari är bra skit! Och möjligheten att kunna svara på SMS utan att öppna Meddelanden är också klockrent, småsaker men det bidrar till en riktigt bra upplevelse.

Ursprungligen av Scarecrow:

Är det någon mer än min kollega och jag som har problem att ladda ner Mavericks? Vi har båda MBP 13" (early 2011 respektive mid 2012) och får ett fint litet meddelande av App Store som bara meddelar att det inte fungerar och att den nu finns under "inköp" (oklart var det är någonstans). För mig står det nu att allt är hämtat men så är inte fallet, har endast fått ner strax över en gigabyte. Har testat att starta om datorn och App Store ett par gånger som resulterar i att jag kan starta nerladdningen igen men meddelandet kommer därefter upp efter en stund igen.

Samma skit här.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Push notifications i Safari är bra skit! Och möjligheten att kunna svara på SMS utan att öppna Meddelanden är också klockrent, småsaker men det bidrar till en riktigt bra upplevelse.

Har inte hittar någon praktisk nytta med Push Notifications i Safari. Har inte ens hittat hur det funkar. Tips?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-23 20:12
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Push notifications i Safari är bra skit! Och möjligheten att kunna svara på SMS utan att öppna Meddelanden är också klockrent, småsaker men det bidrar till en riktigt bra upplevelse.

Nja, SMS kan du inte svara på från din Mac men iMessages fungerar utmärkt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 20:42
Ursprungligen av pmarriott:

Har inte hittar någon praktisk nytta med Push Notifications i Safari. Har inte ens hittat hur det funkar. Tips?

Siter kan bygga in stöd för det. Bla Macrumors.com har det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 20:46

Skulle gärna ha det på 99 eftersom de inte har funktionen "skicka ett mail om dagen om något har hänt" utan spammar bara någon nyser på forumet.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-10-23 20:54

Är det dags att starta en torrentfilshare med Mavericks nu? jag har sparat en kopia av installeraren..

Bevaka tråden