Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mavericks ... besvikna?

Tråden skapades och har fått 242 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-27 11:00
Ursprungligen av beh:

Jag tror att han menar att varje dubbelklick på en mapp öppnar ett nytt fönster utan "browser delen" i fönstern. Detta omtalas som "Spatial Finder" var standard i System 6, 7, MacOS 8, 9 och valbart till vissa delar i OS X Finder, men mindre tillgängligt för varje release. Du kanske ibland får upp ett enklare finderfönster när du monterar en DMG? Tänk dig att det ploppar upp ett sådant fönster varje dång du öppnar en mapp.

Om jag håller in CMD och dubbelklickar på en mapp öppnas den i ett nytt fönster med browserdelen.
Eller menar ni något annat?

Ursprungligen av lappen71:

Du får skriva bättre för jag förstår faktiskt inte vad du menar.

Jag fattar inte vad du menar m det men å andra sidan bryr jag mig inte. Du är helnöjd -fine, good 4 u.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-27 11:45
Ursprungligen av lappen71:

Om jag håller in CMD och dubbelklickar på en mapp öppnas den i ett nytt fönster med browserdelen.
Eller menar ni något annat?

Ja, jag menar något annat i alla fall. Förr, innan Lion, fanns det ett litet "vitt piller" som växlade mellan browser finder och spatial finder:

Sedan dess har den funktionaliteten blivit mer och mer "gömd", jag förstår att det nog har med fullskärmsfinder att göra. Det gamla sättet passar helt enkelt inte längre när man bara har ett fönster.
Här finns lite fler tips som fungerade i Tiger.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag fattar inte vad du menar m det men å andra sidan bryr jag mig inte. Du är helnöjd -fine, good 4 u.

Jag tror att han ville att du skulle utveckla ditt resonemang lite.

Vilka buggar är det du är orolig för? Och varför skulle de göra din dator till en brevpress?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-27 11:53
Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag är besviken på buggarna e-som de gör mig orolig för att uppdatera min Mac o riskera förvandla den till en dyr brevpress. Varför är du besviken på tvättmaskinen?

Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag fattar inte vad du menar m det men å andra sidan bryr jag mig inte. Du är helnöjd -fine, good 4 u.

Läs det som är i fetstil för det är det jag inte förstår.

Ursprungligen av lappen71:

Läs det som är i fetstil för det är det jag inte förstår.

Här ska du få ett prima exempel från Apples supportforum som ger mig kalla kårar...burr

Raderade WD-diskar

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-27 12:07
Ursprungligen av Mymac4ever:

Här ska du få ett prima exempel från Apples supportforum som ger mig kalla kårar...burr

Raderade WD-diskar

Det förklarar alla fall inte vad det är du skriver som jag markerade i fetstil.
Så jag ger upp och önskar dig lycka till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-27 12:09
Ursprungligen av Mymac4ever:

Här ska du få ett prima exempel från Apples supportforum som ger mig kalla kårar...burr

Raderade WD-diskar

Jag vet inte om man kan skylla på Apple. Det låter som det är WD's egna program som inte fungerar som det ska med 10.9. Det är som att jag skulle gnälla på Apple för att vårt ATTO-kort på jobbet inte fungerar. Jag antar det inte fungerar och inväntar bekräftelse från dem innan jag uppgraderar.

Tråkigt för dem ovan händer för ja, men det är ett tredjepartsproblem egentligen.

Däremot låter det som många haft gmail-relaterade problem pga förändringar Apple gjort med mail. Där igen kan man fråga sig om gmail gör saker konstigt eller inte men faktum är att Apples klient kan vara enormt buggig med tjänsten. Jag har tack och lov inte upptäkt några större problem från mitt håll där.

Ursprungligen av lappen71:

Det förklarar alla fall inte vad det är du skriver som jag markerade i fetstil.
Så jag ger upp och önskar dig lycka till.

Jag har min backup på externa wd-diskar men generellt är det så att jag oroar mig, kanske utan grund, för att min dator ska bli helt eller delvis oanvändbar pga någon eller flera av de buggar jag läst om här liksom på Apples supportforum o andra ställen. När jag ser tillbaka på min uppgraderingshistorik så tror jag att jag faktiskt aldrig installerat en "punkt noll" version av OSX. Jag har bara en Mac så om den skulle bli knäpp efter en OS-uppgradering så har jag bara min iPad, som fortf. kör iOS6, att använda.

Jag använder min Mac till mycket, jobb o privat.

...är det svar på frågan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-27 12:15

OSX 10.9 Marvericks - Thunderbolt Bridging
http://fortysomethinggeek.blogspot.se/2013/10...

Detta låter intressant. En spontant setup:

1st MacPro Wastebasket Server
1st Fet TB2-raid kopplad till ovan
5st MacPro Wastebasket clients

Kan det vara så bra att ovan skulle fungera i praktiken? Vore helt fenomenalt. Personen ovan får 760 MB/s med TB1 - TB2 ska enligt uppgift ge c:a 70% högre prestanda i praktiken. 1200-1300 MB/s i ett delat nätverk, sweetness.

Nackdelen är att man blir väldigt begränsad till avståndet kablaget kan dras idag.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag vet inte om man kan skylla på Apple. Det låter som det är WD's egna program som inte fungerar som det ska med 10.9. Det är som att jag skulle gnälla på Apple för att vårt ATTO-kort på jobbet inte fungerar. Jag antar det inte fungerar och inväntar bekräftelse från dem innan jag uppgraderar.

Tråkigt för dem ovan händer för ja, men det är ett tredjepartsproblem egentligen.

Däremot låter det som många haft gmail-relaterade problem pga förändringar Apple gjort med mail. Där igen kan man fråga sig om gmail gör saker konstigt eller inte men faktum är att Apples klient kan vara enormt buggig med tjänsten. Jag har tack och lov inte upptäkt några större problem från mitt håll där.

Har aldrig sagt att det var Apples fel med denna wd buggen, iaf inte direkt, o tydligen finns det ett antal trådar i wd's supportforum som också hanterar problemet.

Personligen inväntar jag gärna div uppdateringar från tredjepartstillverkare av mjuk- o hårdvara innan jag uppgraderar, känns tryggast så

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-27 13:13

Vilken bugg skulle göra den till en brevpress? Det är ju bara att installera om igen.
Med CCC eller SuperDuper är det enkelt och snabbt gjort.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-27 14:10
Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag har min backup på externa wd-diskar men generellt är det så att jag oroar mig, kanske utan grund, för att min dator ska bli helt eller delvis oanvändbar pga någon eller flera av de buggar jag läst om här liksom på Apples supportforum o andra ställen. När jag ser tillbaka på min uppgraderingshistorik så tror jag att jag faktiskt aldrig installerat en "punkt noll" version av OSX. Jag har bara en Mac så om den skulle bli knäpp efter en OS-uppgradering så har jag bara min iPad, som fortf. kör iOS6, att använda.

Jag använder min Mac till mycket, jobb o privat.

...är det svar på frågan?

Mycket bättre Tack
Men att den skulle bli en brevpress betvivlar jag.
Jag stängde av TM för att kunna återgå till ML ifall det skulle skita sig

Ursprungligen av lappen71:

Du har det inte installerat men är besviken på buggarna!! Fy fan va jag är besviken på Bosh senaste diskmaskin,jag har den inte men satan så besviken jag är ?
Jag har installerat dom senaste OS X från start och Mavericks är det som krånglats minst och har dessutom den bästa förbättringen av dom alla.
BÄTTRE BATTERITID ??
Visst finns det funktioner som funkar sådär och buggar konstigt vore annars.
En av dom största anledningarna till att inte installera är ifall man har något program som inte fungerar under Maveriks.

Jag har inte märkt av någon bättre batteritid med Mavericks. Tycker att den i stort sett är oförändrad. Däremot håller jag med dig om att det hittills verkar vara den som är minst problematiskt alldeles vid release. Jag är förvånad. Trodde det skulle vara fler problem.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag är besviken på buggarna e-som de gör mig orolig för att uppdatera min Mac o riskera förvandla den till en dyr brevpress. Varför är du besviken på tvättmaskinen?

Mavericks kommer inte att göra din dator till en dyr brevpress. Du kan uppdatera och vara lugn, förutsatt att de program du använder också har stöd för det nya operativsystemet. Det kan vara bra att kolla om det är så att du är väldigt beroende av något.

Senast redigerat 2013-10-27 15:14
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-27 14:57

@maskh: Tråkigt att du inte upplever bättre batteritid när många andra gör det och att testerna visar motsatsen.
Jag har 1h längre och ibland mer beroende på vad jag gör med datorn.
http://www.idg.se/2.1085/1.530005/forbattrad-...
http://arstechnica.com/apple/2013/10/os-x-10-...

Senast redigerat 2013-10-27 17:26

Den enda .0-release son jag haft problem med var 10.6.0, om jag minns rätt. Har för mig att Mail buggade ganska friskt där. I övrigt har jag uppdaterat till varje version sen 10.2 och aldrig råkat ut för en bugg som gjorde datorn till en brevpress.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-27 16:32

Nej, jag har inte haft någon brevpressupplevelse heller. Visst, Apple är inte rädda för att dra undan mattan under utvecklarnas fötter men det är ju därför OS X är såpass modernt och smidigt idag. Dessutom, det är inte så stora ändringar under skalet. Dock skulle jag aldrig få för mig att uppgradera en maskin med massa kext:ar eller Haxies. Den tiden är förbi.

Har inte hunnit läsa alla kommentarer men en stor del är väl hur mycket snabbare och smidigare din dator går? Har en MacBook från 2008 som jag räknar som oanvändbar, som fick ett rejält lyft med bättre arbetsminne och längre batteritid framförallt. Sen är det väl nästa alltid så med Apple (förutom iOS 7 möjligen) att de kommer med små, trevliga anpassningar mellan varje system, sällan att de gör om till ett "helt nytt revolutionerade system". För det är det ju redan Sen kommer det en ny revolutionerade produkt med några års mellanrum

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-27 19:11
Ursprungligen av Erik.dv:

Nackdelen är att man blir väldigt begränsad till avståndet kablaget kan dras idag.

Så begränsad är man inte: http://www.delock.com/produkte/G_83257/merkma...
Men det kostar ju lite.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-27 22:47
Ursprungligen av beh:

Så begränsad är man inte: http://www.delock.com/produkte/G_83257/merkma...
Men det kostar ju lite.

Hur långt räcker de? 10 meter eller längre? Och vad blir kostnaden?

Edit: såg att de hade 30 meter kabel. Undrar vad den kostar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-28 08:04
Ursprungligen av Erik.dv:

Undrar vad den kostar.

Bar för mig att jag läst att de har samma meterpris som dagens kablar, dvs. ca. 230 kr/m.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-28 08:10
Ursprungligen av beh:

Bar för mig att jag läst att de har samma meterpris som dagens kablar, dvs. ca. 230 kr/m.

Okej, ja, det är ju hanterbart i mindre skala men 10GbE börjar bli "prisvärt" vid större installationer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-28 08:39

Ja helt klart. Men att dra ut kabeln och koppla direkt till ditt 20 TB raid kan du inte med 10GbE ännu, först måste det konfigureras iSCSI, ändras IP adresser etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-28 08:48
Ursprungligen av beh:

Ja helt klart. Men att dra ut kabeln och koppla direkt till ditt 20 TB raid kan du inte med 10GbE ännu, först måste det konfigureras iSCSI, ändras IP adresser etc.

Ja, du behöver även 10GbE PCIe-kort per maskin vilket betyder ett PCIe chassi per maskin samt en 10GbE switch och kabeldragning på det.

För mindre arbetsgrupper i behov av snabb gemensam lagring kan IP över TB vara sjukt intressant. Under förutsättning det håller i praktiken och inte bara i teorin.

Ett annat ändamål vore "renderingsslavar" kopplad till en "huvudmaskin". Alla maskiner skulle teoretiskt sätt ha full hastighet till ett lagringsutrymme en maskin delar ut. Stor skillnad på 1000-1200 MB/s man borde (lätt) få ut med TB2 kontra ca 100 MB/s man får ut med gigabith ethernet idag.

Spännande!

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2013-10-28 11:22

Jag blev besviken först då jag fick sämre batteritid, men jag gjorde PRAM/SMC reset och nu är jag supernöjd igen! Har ni inte gjort det så är det verkligen rekommenderat för att få macen att hoppa igång efter den stora uppdateringen!

http://gigaom.com/2011/07/26/when-to-reset-yo...

Ursprungligen av Mikael Svensson:

Så gott som allt funkade men en gammal Flip4Mac-plugin fick uppgraderas och AirPortverktyg 5.6.1 slutade att fungera (men i just det fallet gick det att ordna).

Så, nä, jag kan inte säga att jag är besviken. Tvärtom!

Hur kom du runt problemet med att Airport-verktyget 65.6.1 inte funkar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-02 20:25
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Men dock en uppdateringen till OS X Server.

Några roliga nyheter som är värda att kika på?

Ursprungligen av Peter karlberg:

Hur kom du runt problemet med att Airport-verktyget 65.6.1 inte funkar?

Hittade via ett tidigare inlägg http://coreyjmahler.com/2013/10/24/airport-ut... vilket funkar mycket bra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-03 00:07
Ursprungligen av HEK:

Hursom, inte meningen att stryka all die-hard macboyz mothårs, hade nog själv ändå hoppats på mer. Känns mer som en mindre uppdatering av vad jag sett/hört hittils. Ha de!

Du bör nog läsa även den här recensionen: http://arstechnica.com/apple/2013/10/os-x-10-...
Så inser du nog hur omfattande den här uppdateringen är (och fantastisk, speciellt för lite äldre hårdvara).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-03 10:26

När man höger-, två-fingerklickar på en länk i Safari har man bytt plats på "Öppna i ny flik" och "Öppna i nytt fönster", nu kommer "Öppna i ny flik" först.

Bevaka tråden