Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mavericks ... besvikna?

Tråden skapades och har fått 242 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2013-10-23 11:49

Jag är besviken på att Mavericks är gratis! Jag vill ha betalt för att installera det!

Observera ironin!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-23 11:52

Det kommer ALLTID finnas personer som gnäller,personer som inte ens är nöjda fast det är GRATIS!!!!

Att man frågar om funktioner,vad som är nytt,vad som försvunnit,hur gör man man för att kunna göra si eller så är en sak.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-23 11:52
Ursprungligen av Pidda:

Något som är riktigt dåligt med Mavericks är att en mapp inte kan öppnas i ett nytt fönster. Jag bryr mig inte om att det var så man jobbade på 90-talet. JAG jobbar så fortfarande och det är katastrofalt att Apple tagit bort den möjligheten.

Håll bara ner ALT samtidigt som du klickar upp mappen så öppnas den i ett nytt fönster!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-23 11:53
Ursprungligen av Dalle:

Jag är besviken på att Mavericks är gratis! Jag vill ha betalt för att installera det!

Observera ironin!

Haha jag skrev det först men tog bort det för min formulering var lite mer bitsk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 12:21

Kalendern fungerar (nu igen) mot Exchange för mig. För mig betyder det väldigt mycket! Förut fungerade det inte. Sedan fick de ordning på det i näst sista uppdateringen av Lion, men iom sista uppdateringen slutade det att fungera. Så jag är glad..:) I övrigt var det mindre justeringar än vad jag hade trott. Och nej, jag hade inte läst innan och jag laddade ned. Men jag är som sagt inte missnöjd.

Vad tycker ni är de största förbättringarna?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-23 12:23
Ursprungligen av xms67:

Kalendern fungerar (nu igen) mot Exchange för mig. För mig betyder det väldigt mycket! Förut fungerade det inte. Sedan fick de ordning på det i näst sista uppdateringen av Lion, men iom sista uppdateringen slutade det att fungera. Så jag är glad..:) I övrigt var det mindre justeringar än vad jag hade trott. Och nej, jag hade inte läst innan och jag laddade ned. Men jag är som sagt inte missnöjd.

Vad tycker ni är de största förbättringarna?

Hittils är det batteritiden,flikar i Finder,taggar i Finder och keychain

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 12:26

Att det var gratis, ok då, det var rätt positivt/oväntat. Apple brukar ju som vi alla vet ta hyggligt betalt för sina prylar. Plus också för vissa under-huven uppdateringar som har gjorts.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-23 12:38
Ursprungligen av HEK:

Att det var gratis, ok då, det var rätt positivt/oväntat. Apple brukar ju som vi alla vet ta hyggligt betalt för sina prylar. Plus också för vissa under-huven uppdateringar som har gjorts.

När kostade Apples OS mycket?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 12:47
Ursprungligen av lappen71:

Hittils är det batteritiden,flikar i Finder,taggar i Finder och keychain

Finns det någon fakta om hur mycket det kommer påverka? Är alltid glad för varje steg som tas i strömsnålhet. Även om min MBA har otroligt bra kapacitet trots intensivt användande i 15 månader.

Ursprungligen av Jetobz:

Tycker det är tråkigt att nya Iwork inte kommer som en uppdatering till mac, istället ska man behöva betala för hela paketet igen.

Inte nog med att du får det nya OS:et gratis, du tycker att du borde få iWorks-suiten gratis också?

Edit: Eller du menar att du inte får in det som en uppdatering, trots att du köpt det innan? Jag köpte det ursprungligen på skiva, men någonstans längs vägen har det MacAppStoreifierats och jag fick det som en gratis uppdatering idag.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-23 12:58
Ursprungligen av xms67:

Finns det någon fakta om hur mycket det kommer påverka? Är alltid glad för varje steg som tas i strömsnålhet. Även om min MBA har otroligt bra kapacitet trots intensivt användande i 15 månader.

Det kommer säkert något test i framtiden men inget jag bryr mig om.
Har märkt att det är bättre batteritid och om det är 50min eller 45min spelar ingen roll.
Den är längre på en 2år gammal maskin och DET är imponerande

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-23 12:58

Har de flesta av er aktiverat iCloud Keychain eller hur ställer ni er till funktionen?

Jag har inte gjort det, Apple är inte direkt kända för sitt säkerhetsarbete...jag tvivlar. För övrigt använder jag 1Password, fungerar ypperligt och jag vet inte vad som skulle vara bättre med iCloud Keychain

Kalender, Kontakter och Kartor fungerar väldigt bra mot Exchangeservern, vilket inte kan sägas om tidigare versioner. Det verkar också som att Mail är bättre mot Exchange. Inga störningar i andra programvaror som jag använder mot företagsresurser - t.ex. SharePlusLite mot SharePoint. Active Directory har fortsatt att fungera, och likaså SCCM-agenten. (Att det fungerar bättre i företagsmiljön gäller också iOS 7, även om det inte tas upp här.)

Safari känns betydligt piggare.

Så gott som allt funkade men en gammal Flip4Mac-plugin fick uppgraderas och AirPortverktyg 5.6.1 slutade att fungera (men i just det fallet gick det att ordna).

Hantering av dubbla skärmar känner inte jag som att det innebar någon avgörande fördel, och återställde till hur det fungerade tidigare.

Hela GUI:et känns mer välpolerat.

Taggar är säkert bra, men jag gillade den tidigare markeringen bättre. Färgmarkering av objekt är betydligt tydligare än taggningen.

Så, nä, jag kan inte säga att jag är besviken. Tvärtom!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-23 13:03
Ursprungligen av zinned:

Har de flesta av er aktiverat iCloud Keychain eller hur ställer ni er till funktionen?

Jag har inte gjort det, Apple är inte direkt kända för sitt säkerhetsarbete...jag tvivlar. För övrigt använder jag 1Password, fungerar ypperligt och jag vet inte vad som skulle vara bättre med iCloud Keychain

Angående säkerheten bryr jag mig inte...kalla mig naiv

Jag tänker nog använda bägge 1Password för att hålla koll på dom eftersom det är mer överskådligt och generera lösenorden.
För vill man byta lösenord är 1Password mycket mer enklare att hantera på den fronten.
Men jag vill samtidigt kunna logga in enkelt med min iPhone och då är iCloud keychain oumbärlig.
Så det kommer bli ett samarbete mellan dom till att börja med

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-23 13:06
Ursprungligen av Mikael Svensson:

Så gott som allt funkade men en gammal Flip4Mac-plugin fick uppgraderas och AirPortverktyg 5.6.1 slutade att fungera (men i just det fallet gick det att ordna).

Hur? Har en gammal AE så är lite beroende att det fungerar

Ursprungligen av Mikael Svensson:

Taggar är säkert bra, men jag gillade den tidigare markeringen bättre. Färgmarkering av objekt är betydligt tydligare än taggningen.

Så, nä, jag kan inte säga att jag är besviken. Tvärtom!

Men färger gick väl inte att söka på?

Är det någon mer än min kollega och jag som har problem att ladda ner Mavericks? Vi har båda MBP 13" (early 2011 respektive mid 2012) och får ett fint litet meddelande av App Store som bara meddelar att det inte fungerar och att den nu finns under "inköp" (oklart var det är någonstans). För mig står det nu att allt är hämtat men så är inte fallet, har endast fått ner strax över en gigabyte. Har testat att starta om datorn och App Store ett par gånger som resulterar i att jag kan starta nerladdningen igen men meddelandet kommer därefter upp efter en stund igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 13:18

iCloud-nyckelring/Keychain verkar bra. Men hur fungerar det? Jag har aktiverat det. Men inte angett något masterlösenord. Dock angett en 4-siffrig pinkod.
- Men blir det "verksamt" för varje lösenord jag fyller i löpande?
- Kommer det "nolla ut" sidor som känner igen mig när jag loggar in så att jag får fylla i lösenord på nytt?
- Hur kommer man åt hemsidor från andra datorer..? Man lär ju glömma de enskilda lösenorden(nu känner jag mig lite korkad..).
- Eller hur fungerar det..? Bra länk skulle uppskattas.

Edit: la till den näst sista strecksatsen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-23 13:21
Ursprungligen av acke:

/System/Bibliotek/CoreServices/Applications

Suveränt, stort tack!

Apples system (GSX) funkar sådär med Safari i Mavericks. Smaka på den ironin!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-23 13:26

"- Men blir det "verksamt" för varje lösenord jag fyller i löpande? "

Ja det verkar fungera så.

"- Hur kommer man åt hemsidor från andra datorer..? Man lär ju glömma de enskilda lösenorden(nu känner jag mig lite korkad..)."

Är iCloud keychain aktiverat fylls inloggning i automatiskt.

"- Kommer det "nolla ut" sidor som känner igen mig när jag loggar in så att jag får fylla i lösenord på nytt? "

Fattar inte vad du menar riktigt.

Jag har ju under ett par år varit ganska skeptisk mot vad Apple har levererat. Telefonerna och iPaden, men även min MBA har haft problem som tidigare bara stackars MS-användare har fått brottas med.

Men det här systemet... De är fan tillbaka på toppen igen! Maverick är ju så sjukt mycket snabbare.
Nu känns det som att jag har suttit i sirap och jobbat tidigare. Både Photoshop och MS-Word öppnar sig på halva tiden, och då gick det ändå relativt snabbt tidigare tack vare SD-diskarna. Frågan är om inte det här systemet är det första som faktiskt är anpassat efter SD?

Ni med lite bättre koll, vad tror/vet ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 13:40
Ursprungligen av lappen71:

"- Men blir det "verksamt" för varje lösenord jag fyller i löpande? "

Ja det verkar fungera så.

"- Hur kommer man åt hemsidor från andra datorer..? Man lär ju glömma de enskilda lösenorden(nu känner jag mig lite korkad..)."

Är iCloud keychain aktiverat fylls inloggning i automatiskt.

"- Kommer det "nolla ut" sidor som känner igen mig när jag loggar in så att jag får fylla i lösenord på nytt? "

Fattar inte vad du menar riktigt.

På det sista så menar jag tex 99mac. När jag öppnar 99mac så känner datorn igen mig och jag behöver inte fylla i lösenord. Måsta jag alltså då logga ut från 99mac för att aktivera nyckelringen?

Ursprungligen av zinned:

Har de flesta av er aktiverat iCloud Keychain eller hur ställer ni er till funktionen?

Jag har inte gjort det, Apple är inte direkt kända för sitt säkerhetsarbete...jag tvivlar. För övrigt använder jag 1Password, fungerar ypperligt och jag vet inte vad som skulle vara bättre med iCloud Keychain

Jag inväntar de obligatoriska säkerhetsuppdateringarna innan jag hoppar på det;)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-23 13:43

Sammanfattning: Fördelarna överväger nackdelarna tycker jag

"Gratis" får för stor betydelse i den här tråden fokusera mer på konkreta fördelar kontra nackdelar tack, vilket nog var TS intention även om rubriken kan uppskattas som lite provocerande för en del osäkra användare här på forumet .

Jag är säker på min macläggning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 13:44
Ursprungligen av lappen71:

Men färger gick väl inte att söka på?

Jo. I Finders sökmeny kan man slå på "Filmärkning". Och då kan du enkelt söka efter alla filer som är markerade med t.ex. rött.

Men jag tycker taggar verkar vara bättre eftersom de är mer beskrivande än "rött" och för att en fil kan ha mer än en tagg.

Ursprungligen av pmarriott:

Inte nog med att du får det nya OS:et gratis, du tycker att du borde få iWorks-suiten gratis också?

Edit: Eller du menar att du inte får in det som en uppdatering, trots att du köpt det innan? Jag köpte det ursprungligen på skiva, men någonstans längs vägen har det MacAppStoreifierats och jag fick det som en gratis uppdatering idag.

Jag har sedan innan hela Iwork 09 paketet installerat, men har ändå inte fått någon uppdatering? kom det upp som vanliga uppdateringar i appstore?

Wooohaaaa! Samba2! Att surfa på Windows-servrar känns ungerfär som att klicka runt på min SSD-disk numera!
Imponerad! Tack Apple! Och detta med att skärmarna är egna objekt. What took you so long?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-10-23 14:29
Ursprungligen av zinned:

* Airport-verktyg version 5.6 stöds inte längre

Hur tänkte man här? Jag har två gamla Airport Express som inte fungerar att ställa in med det nya Airport-verktyget. Skall man slänga dem då eller? Som tur är, för mig i alla fall, har jag en gammal PowerBook kvar som klarar biffen.

Ursprungligen av Jetobz:

Jag har sedan innan hela Iwork 09 paketet installerat, men har ändå inte fått någon uppdatering? kom det upp som vanliga uppdateringar i appstore?

Ja, för min del kom det upp som uppdateringar i Mac App Store.

Ibland tar det en stund innan uppdateringarna dyker upp. Jag har också 09 installerat men ingen uppdatering ännu.
Men dock en uppdateringen till OS X Server.

Bevaka tråden