Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mystiken kring iMessage

Tråden skapades och har fått 203 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad bra att du meddelar alla det

Ursprungligen av Patrik D:

Vad bra att du meddelar alla det

När man för en gångs skull är någonting bra på spåret kan man väl få hävda det lite oblygt?

Äääääääälskar implementering med mobilnumret till sitt Apple ID!!!!!!!
Hoppas det rullar på bra nu...

Ursprungligen av theplague:

Äääääääälskar implementering med mobilnumret till sitt Apple ID!!!!!!!
Hoppas det rullar på bra nu...

Hittills har det funkar bra för mig, väldigt skönt att kunna sitta på datorn/iPaden och skicka meddelanden till sina kompisar

Och nu har Motorola/Google stämt Apple för patentintrång gällande Imessage.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-02 12:11

Det här är kanske inte rätt tråd, men jag gör ett försök.

I och med iOS6 så funkade synkroniseringen mellan min iMac, iPad och iPhone klockrent. MEN i samband att jag skaffade iPhone5 här i fredags så fick jag nytt mobilnummer. iMessage funkar på mobilen som det skall, men jag kan inte ta bort mitt gamla nummer från varken iPad eller iMac. Där står mitt gamla nummer och jag kan endast lägga till e-postadresser, inte något nytt mobilnummer.

1. Jag återställde min iPad (ingen 3G) i helgen i hopp om att få förfrågan under "aktiveringen"/installationen om vilket nummer den skall synkronisera med.
2. Jag har raderat mina gamla kontaktuppgifter på https://appleid.apple.com/se och ersatt dem med mitt nya telefonnummer
3. Jag har aktiverat och avaktiverat både iMessage och FaceTime

Finns det någon som har något tips om hur jag kan gå tillväga? Hur lägger jag till mitt nya nummer helt enkelt

Ursprungligen av bullan:

Det här är kanske inte rätt tråd, men jag gör ett försök.

I och med iOS6 så funkade synkroniseringen mellan min iMac, iPad och iPhone klockrent. MEN i samband att jag skaffade iPhone5 här i fredags så fick jag nytt mobilnummer. iMessage funkar på mobilen som det skall, men jag kan inte ta bort mitt gamla nummer från varken iPad eller iMac. Där står mitt gamla nummer och jag kan endast lägga till e-postadresser, inte något nytt mobilnummer.

1. Jag återställde min iPad (ingen 3G) i helgen i hopp om att få förfrågan under "aktiveringen"/installationen om vilket nummer den skall synkronisera med.
2. Jag har raderat mina gamla kontaktuppgifter på https://appleid.apple.com/se och ersatt dem med mitt nya telefonnummer
3. Jag har aktiverat och avaktiverat både iMessage och FaceTime

Finns det någon som har något tips om hur jag kan gå tillväga? Hur lägger jag till mitt nya nummer helt enkelt

Har du iOS 6 på din iPad också?

Annars kolla så du har rätt mobilnummer ifyllt under Telefon-appen i inställningar.

För övrigt. Hur ser du telefonnummer i iMessage på Mac:en? Jag ser inga telefonnummer alls. Bara mailadresser.

Ursprungligen av grenhall:

Har du iOS 6 på din iPad också?

Annars kolla så du har rätt mobilnummer ifyllt under Telefon-appen i inställningar.

För övrigt.Hur ser du telefonnummer i iMessage på Mac:en? Jag ser inga telefonnummer alls. Bara mailadresser.

Du har Mountain Lion?

Ursprungligen av theplague:

Du har Mountain Lion?

Nope. Lion. Vägrar uppdatera tills batteritiderna är fixade.

Ursprungligen av grenhall:

Nope. Lion. Vägrar uppdatera tills batteritiderna är fixade.

De är fixade. 10.8.2 presterar för mig precis lika bra som före ML.

Ursprungligen av grenhall:

Nope. Lion. Vägrar uppdatera tills batteritiderna är fixade.

Då kan du heller inte lägga till mobilnumret till iMessage då det är bundet till Mountian Lion.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-10-02 13:32

Hm, nu har min iMessage slutat fungera på min telefon. Blir bara gröna bubblor när jag skickar. Till saken hör att jag igår satt och lekte med min iPhone 5, där det sitter ett annat temporärt nummer i. Nu verkar det ha lagt in sig på "Meddelande"-appen i Mountain Lion och jag hittar ingenstans att byta det. Även gått in på iCloud i inställningar (på datorn) och kollat men hittar ingenstans där jag kan ändra. Idéer?

Edit; efter en omstart fungerar iMessage igen. Dock så står inte mitt ordinarie nummer på "Meddelanden" på datorn längre, var kan jag ändra det?

Senast redigerat 2012-10-02 13:42
Ursprungligen av CEk:

Hm, nu har min iMessage slutat fungera på min telefon. Blir bara gröna bubblor när jag skickar. Till saken hör att jag igår satt och lekte med min iPhone 5, där det sitter ett annat temporärt nummer i. Nu verkar det ha lagt in sig på "Meddelande"-appen i Mountain Lion och jag hittar ingenstans att byta det. Även gått in på iCloud i inställningar (på datorn) och kollat men hittar ingenstans där jag kan ändra. Idéer?

Edit; efter en omstart fungerar iMessage igen. Dock så står inte mitt ordinarie nummer på "Meddelanden" på datorn längre, var kan jag ändra det?

Vad händer om du ändrat ditt mobilnummer under Hantera ditt Apple ID? https://appleid.apple.com/cgi-bin/WebObjects/MyAppleId.woa/

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-10-02 13:52
Ursprungligen av theplague:

Vad händer om du ändrat ditt mobilnummer under Hantera ditt Apple ID? https://appleid.apple.com/cgi-bin/WebObjects/MyAppleId.woa/

Därinne står redan mitt primära nummer. Men går jag in på konton i "Meddelanden" på Macen så står det under "Konton" (där jag kan bocka i hur meddelanden kan skickas till mig) mitt sekundära nummer som jag inte använder. Mycket märkligt.

Jag hade lite problem med mitt iMessage-nummer efter att jag fått mitt nya nano-SIM. Det beror på att telefonen hämtar numret från SIM-kortet. Så i Inställningar -> Telefon -> Mitt nummer stod istället för +46 768 XXX XXX +46 708 768 XXX XXX. De har på något sätt fått in ett prefix som heter 708 före mobilnumret. Detta numret lades sedan till för iMessage på min Mac och min iPad. Om man går in på sin telefon och skriver rätt nummer så rättar det till sig. Antar att man kan lösa andra nummer-relaterade problem på samma sätt.

Du råkar inte ha ett extrakort till din Ipad? Du skriver sekundära nummer så det är därför som jag undrar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-10-02 14:05
Ursprungligen av BlackSmp:

Du råkar inte ha ett extrakort till din Ipad? Du skriver sekundära nummer så det är därför som jag undrar.

Nej, det är ett helt eget abonnemang som jag inte använder men satte i det tillfälligt i min 5:a då jag inte använder den än. Jag stängde nu av iMessage i 5:an och i min 4:a står det att den tar emot på min mailadress samt mitt faktiska telefonnummer. Men i konton (i Meddelanden) på Macen kan jag inte välja det numret, av nån anledning har mitt andra abonnemangsnummer lagts in där och det finns ingenstans att ta bort det. Kan det ha någon koppling med att 5:an kör iOS6 och Mountain Lions senaste uppdatering tro? För på 4:an kör jag 5.0.1.

Edit; Sorry, såg att att menade "pmarriot" nu.

Ursprungligen av CEk:

Nej, det är ett helt eget abonnemang som jag inte använder men satte i det tillfälligt i min 5:a då jag inte använder den än. Jag stängde nu av iMessage i 5:an och i min 4:a står det att den tar emot på min mailadress samt mitt faktiska telefonnummer. Men i konton (i Meddelanden) på Macen kan jag inte välja det numret, av nån anledning har mitt andra abonnemangsnummer lagts in där och det finns ingenstans att ta bort det. Kan det ha någon koppling med att 5:an kör iOS6 och Mountain Lions senaste uppdatering tro? För på 4:an kör jag 5.0.1.

Edit; Sorry, såg att att menade "pmarriot" nu.

Nej, jag menade dig men pmarriot hann skjuta in sitt inlägg före mig:)

Problemet med Imessagelösningen är just det där. Om du stoppar in ett tillfälligt SIM kort och aktiverar Imessage och sedan flyttar på SIM-kortet till något som inte är ett IOS-device så verkar det numret kunna fastna på ditt device. Jag råkade ut för det i IOS5 men trodde att de hade fixat det men det verkar inte som det.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-10-02 15:02
Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, jag menade dig men pmarriot hann skjuta in sitt inlägg före mig:)

Problemet med Imessagelösningen är just det där. Om du stoppar in ett tillfälligt SIM kort och aktiverar Imessage och sedan flyttar på SIM-kortet till något som inte är ett IOS-device så verkar det numret kunna fastna på ditt device. Jag råkade ut för det i IOS5 men trodde att de hade fixat det men det verkar inte som det.

Hehe, OK. Frågan är varför det liksom knuffar bort mitt primära nummer. Nu har jag ju avaktiverat iMessage på min 5:a (där mitt andra nummer ligger) och kör bara via iPaden (som är en wifi), Macen och min 4:a med mitt vanliga nummer i. Har även tagit bort kontot i Macen och loggat in igen men den hämtar upp det "senaste" telefonnumret, alltså det felaktiga.

Ursprungligen av Scuderia-F1:

Vad händer om du provar att av aktivera iMessage på alla enheter, samt att därefter börja med att aktivera iPhone följt av datorn?

Ska testa det när jag krämat i lite batteri i iPhonen.

Ursprungligen av CEk:

Nej, det är ett helt eget abonnemang som jag inte använder men satte i det tillfälligt i min 5:a då jag inte använder den än. Jag stängde nu av iMessage i 5:an och i min 4:a står det att den tar emot på min mailadress samt mitt faktiska telefonnummer. Men i konton (i Meddelanden) på Macen kan jag inte välja det numret, av nån anledning har mitt andra abonnemangsnummer lagts in där och det finns ingenstans att ta bort det. Kan det ha någon koppling med att 5:an kör iOS6 och Mountain Lions senaste uppdatering tro? För på 4:an kör jag 5.0.1.

Edit; Sorry, såg att att menade "pmarriot" nu.

Vad händer om du provar att av aktivera iMessage på alla enheter, samt att därefter börja med att aktivera iPhone följt av datorn?

Du har samma problem som mig. Använder telefonen för mycket, min sitter också på laddning nu:)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-10-02 16:25

Nu har jag avaktiverat iMessage (på 5:an för ett par timmar sen) på 4:an och Macen. Aktiverade det sen först på telefonen och sedan på Macen, fortfarande fel nummer som visas där. :/

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-25 16:41

Skumt fel som uppträtt sistone.
Om jag får en bild via iMessage till en vän med iOS till iPhonen, ja eller till mitt iMessagekonto) så syns den inte i Message på Macen, men på Paddan (och iPhonen). Textmeddelanden däremot syns på alla enheter, Paddan, Ajjan och Macen.
Om jag är ute och skickar en bild från Ajjan till någon vän som har iOS så syns det på Paddan och Ajjan, men inte på Macen. Däremot syns alla meddelanden som bara innehåller text.
Vad jag vet har jag inte ändrat något. Alla enheter har senaste varianten av operativ.
Förut fungerade det, har plötsligt slutat fungera.
Om jag försöker avsluta Message på Macen så får jag upp en varning och en lista med filer som inte är överförda.
Vad beror detta på?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-25 18:03

Jag kom på det själv, det var Little Snitch 3.0.1 som hade fått för sig att stänga av viss trafik.

Bevaka tråden