Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mystiken kring iMessage

Tråden skapades och har fått 203 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

Men om jag inte missminner mig så kan du inte använda whatsapp på iPad eftersom whatsapp använder sig av just mobilnummret som id och det kopplar den hårt till den enhet som har det mobilnummret.

Nu var det iofs länge sedan som jag försökte installera whatsapp på min iPad men jag har för mig att det inte gick eftersom den inte hade ett eget telefonnummer men de har kanske ändrat detta?

Det stämmer.

Jag tror dock att Apple kommer få ordning på iMessage för användare som använder flera enheter inkl. iPad som inte har ett telefonnummer med ett par uppdateringar.

Ursprungligen av keptang:

Det stämmer.

Jag tror dock att Apple kommer få ordning på iMessage för användare som använder flera enheter inkl. iPad som inte har ett telefonnummer med ett par uppdateringar.

Jag hann redigera mitt inlägg medan du svarade:)

Jag skulle hävda att det fungerar redan idag även om det inte fungerara på ett sätt som alla vill att det ska fungera:)

De kan säkert ändra på det hela i framtiden. Jag tror att Imessage kommer visa sig vara ett lyckokast för Apple. Problemet är bara att det är bundet till Apples enheter på samma sätt som RIMs meddelandetjänst.

Ursprungligen av BlackSmp:

Du kan inte använda whatsapp på iPad eftersom whatsapp använder sig av just mobilnummret som id och det kopplar den hårt till den enhet som har det mobilnummret.

Så jag förstår inte riktigt din invändning eftersom iMessage och whatsapp fungerar på samma sätt när det gäller mobilnummer som identitet

Jag har aldrig ens varit inne på att WhatApp går att använda på iPad eller ens att jag vill det, förstår inte varför du kommer in på det spåret.
Och jag förstår skillnaden mellan hur WhatApp använder mobilnumret och iMessages/Apple-ID skulle kunna använda mobilnumret.

Ursprungligen av theplague:

Jag har aldrig ens varit inne på att WhatApp går att använda på iPad eller ens att jag vill det, förstår inte varför du kommer in på det spåret.
Och jag förstår skillnaden mellan hur WhatApp använder mobilnumret och iMessages/Apple-ID skulle kunna använda mobilnumret.

Nej, du nämner inte uttrycklingen Ipad, men det var bara det att när Zappee sa att han kunde slänga ut WhatsApp pga Imessgae så svarade du ungefär (min tolkning) "jo, om det inte vore för att jag inte får mina meddelanden skickade till ipaden om någon skickar ett message till mitt mobilnummer". Jag förstod bara inte varför det skulle var ett skäl till att inte slänga ut WhatsApp

Skä'let till att jag tolkar det så är att det räcker med mobilnumret i Imessage så länge som du vill kommunicera enbart med din Iphone. Det är först när du vill ha samma meddelande skickat till alla dina device som du måste ha appleid. På din telefon är du kopplad till bägge - om du vill

Ursprungligen av theplague:

Absolut, om det vore så att det precis som i WhatsApp räcker att man har mobilnumret. Jag fattar varför Apple inte skulle kunna basera sin databas av Apple-ID's för iMessages baserat på även ett mobilnummer, likaväl som emailadressen. Att man är förknippad med både och. Om man vill.

Hmm... Är det så att det förekommer två olika diskussioner här?

En om varför imessage adresserade till mobilnummer inte forwarderas till andra device som ipad?

Och en om varför apple inte slår samman meddelande skickade till mig men på olika adresser från samma person i en och samma tråd (på samma device). Dvs ungefär som unified inbox i mejl som finns från IOS5.

Svaret på den andra frågan är troligen att de inte hann, IOS5 är en rejäl omarbetning. Jag tror också att de kommer att göra något som likar unified inbox även för message.

Ursprungligen av BlackSmp:

Hmm... Är det så att det förekommer två olika diskussioner här?
En om varför imessage adresserade till mobilnummer inte forwarderas till andra device som ipad?

Och en om varför apple inte slår samman meddelande skickade till mig men på olika adresser från samma person i en och samma tråd (på samma device). Dvs ungefär som unified inbox i mejl som finns från IOS5.

Svaret på den andra frågan är troligen att de inte hann, IOS5 är en rejäl omarbetning. Jag tror också att de kommer att göra något som likar unified inbox även för message.

Det pågår säkert fler diskussioner än så? Jag tolkar denna tråd som "tråden om iMessages".
Jag diskuterar det jag markerat i ditt inlägg.

Ursprungligen av theplague:

Det pågår säkert fler diskussioner än så? Jag tolkar denna tråd som "tråden om iMessages".
Jag diskuterar det jag markerat i ditt inlägg.

Jag tror jag skrivit det tidigare, att iMessages adresserade till ett mobilnummer inte skickas vidare till t.ex. en iPad beror på att användaren inte lagt in att iMessage ska levereras till det AppleID som i det här fallet iPad använder.

Detta görs på telefonen under Settings / Messages / Receive At. Där finns ens telefonnummer samt 1 eller flera AppleID's som meddelanden ska skickas till.

Det måste naturligtvis vara aktiverat på iPad där man vill ta emot meddelanden på samma AppleID.

Ursprungligen av keptang:

Jag tror jag skrivit det tidigare, att iMessages adresserade till ett mobilnummer inte skickas vidare till t.ex. en iPad beror på att användaren inte lagt in att iMessage ska levereras till det AppleID som i det här fallet iPad använder.

Detta görs på telefonen under Settings / Messages / Receive At. Där finns ens telefonnummer samt 1 eller flera AppleID's som meddelanden ska skickas till.

Det måste naturligtvis vara aktiverat på iPad där man vill ta emot meddelanden på samma AppleID.

Så, även om den som skickar inte har min emailadress inlagd eller jag har avsändarens email/Apple-ID kommer alla meddelanden skickas dit?
Varför är inte denna inställning som default? Varför finns en mobilnumret där i telefonen öht(om det nu är så att man bör ha Apple-ID-adressen vald)?

Ursprungligen av keptang:

Jag tror jag skrivit det tidigare, att iMessages adresserade till ett mobilnummer inte skickas vidare till t.ex. en iPad beror på att användaren inte lagt in att iMessage ska levereras till det AppleID som i det här fallet iPad använder.

Detta görs på telefonen under Settings / Messages / Receive At. Där finns ens telefonnummer samt 1 eller flera AppleID's som meddelanden ska skickas till.

Det måste naturligtvis vara aktiverat på iPad där man vill ta emot meddelanden på samma AppleID.

Är det inte mer korrekt att skriva: "AppleID's som meddelanden ska tas emot på"?

På ditt device avgör du vilka adresser som du vill ta emot (men du kan inte ange telefonnumret, det är hårt kopplat till SIM kortet).

Sedan så kan du också ange vilken adress som ska anges som avsändarsadress när du skickar Imessages. Detta blir då den adress som den andra personer gör reply till.

Testade lite nu.

Skickar jag ett iMessage från telefonen till mitt telefonnummer så dyker det bara upp i telefonen.
Skickar jag ett iMessage från telefonen till mitt AppleID så dyker det upp både på telefon och iPad.
Skickar jag ett iMessage från iPad till mitt AppleID så dyker det upp både på telefon och iPad.

Alltså måste man skicka till ett AppleID för att det ska komma fram på alla enheter.
Det finns mao idag ingen koppling hos Apple mellan telefonnummer och AppleID.

Vilken inställning som är default minns jag inte, det kanske redan dyker upp där när man ställer in sitt AppleID i telefonen under iCloud.

Ursprungligen av keptang:

Testade lite nu.

Skickar jag ett iMessage från telefonen till mitt telefonnummer så dyker det bara upp i telefonen.
Skickar jag ett iMessage från telefonen till mitt AppleID så dyker det upp både på telefon och iPad.
Skickar jag ett iMessage från iPad till mitt AppleID så dyker det upp både på telefon och iPad.

Alltså måste man skicka till ett AppleID för att det ska komma fram på alla enheter.
Det finns mao idag ingen koppling hos Apple mellan telefonnummer och AppleID.

Vilken inställning som är default minns jag inte, det kanske redan dyker upp där när man ställer in sitt AppleID i telefonen under iCloud.

Tack för info.

Ursprungligen av keptang:

Testade lite nu.

Skickar jag ett iMessage från telefonen till mitt telefonnummer så dyker det bara upp i telefonen.
Skickar jag ett iMessage från telefonen till mitt AppleID så dyker det upp både på telefon och iPad.
Skickar jag ett iMessage från iPad till mitt AppleID så dyker det upp både på telefon och iPad.

Alltså måste man skicka till ett AppleID för att det ska komma fram på alla enheter.
Det finns mao idag ingen koppling hos Apple mellan telefonnummer och AppleID.

Vilken inställning som är default minns jag inte, det kanske redan dyker upp där när man ställer in sitt AppleID i telefonen under iCloud.

Exakt, som jag har påpekat ett antal gånger.

Telefonnumret är defaultval i telefonen.

Hur som helst, jag tycker Apple gjort det onödigt krångligt. Apple-ID:t borde vara default som uppringnings-nr. Default borde vara den inställning som gör att det utan extra inställningar fungerar på så många enheter som möjligt.

Det blir väl snart en "oskriven regel" att alla väljer sitt Apple-ID som huvud-adress för iMessage så att det enkelt skickas ditt det ska utan krångel.. Men förhoppningsvis så fixar Apple en smidig uppdatering av tjänsten snart..

Om jag ändrar uppringnings-ID till mitt apple-ID så försvinner Namnet på vissa av mina kontakter i konversationslistan i Meddelandeappen.
Beror det alltså på att jag inte har emailen för deras Apple-ID inlagt i resp kontakt?

Senast redigerat 2011-11-02 19:28
Ursprungligen av theplague:

Om jag ändrar uppringnings-ID till mitt aplle-ID så försvinner Namnet på vissa av mina kontakter i konversationslistan i Meddelandeappen.
Beror det alltså på att jag inte har emailen för deras Apple-ID inlagt i resp kontakt?

Testade att göra samma sak och namnen försvann inte för mig, trots att jag inte har varken AppleID eller email-adress.

Ursprungligen av keptang:

Testade att göra samma sak och namnen försvann inte för mig, trots att jag inte har varken AppleID eller email-adress.

Hmm, du använder ditt Apple-ID(emailadress) som uppringnings-ID? Och du har inte motsatta kontaktens email/Apple-ID inlagt?

Ursprungligen av theplague:

Hmm, du använder ditt Apple-ID(emailadress) som uppringnings-ID? Och du har inte motsatta kontaktens email/Apple-ID inlagt?

Korrekt.

Jag har inget vettigt att tillföra den här tråden mer än att jag egentligen knappt fattar hur iMessage fungerar, det känns väldigt o-Appleskt. Jag konstaterar bara att när jag skickar SMS från min iPhone så kommer de ibland fram som iMessages. Här har Apple lite att arbeta på, känns inte helt färdigt.

Capeman:
Håller med.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-02 19:59

Jag använder SMS med min iPhone 4 och efter uppgradering till iOS5 blev jag paff att kunna se andra skriva in SMS som pågår innan jag får meddelande ! Det är liksom Skype chatt, man ser om någon håller på att skriva.

Otroligt! Kan ni hjälpa varför/hur det går till, fast operatörer tillhandahåller via sina SMS server ?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-11-02 20:11
Ursprungligen av REP:

Jag använder SMS med min iPhone 4 och efter uppgradering till iOS5 blev jag paff att kunna se andra skriva in SMS som pågår innan jag får meddelande ! Det är liksom Skype chatt, man ser om någon håller på att skriva.

Otroligt! Kan ni hjälpa varför/hur det går till, fast operatörer tillhandahåller via sina SMS server ?

iMessage har inget med SMS att göra, det enda de har gemensamt är att de går genom samma app.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-02 21:02
Ursprungligen av Vassius:

iMessage har inget med SMS att göra, det enda de har gemensamt är att de går genom samma app.

Mycket intressant ! Det betyder att operatörer som vill tjäna pengar på SMS missar denna summa enorma pengarna ?

Apple har lurat Telia SMS dollarn !

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-02 20:15

En av mina kontakter med Apple-id skickar till mig. Det dyker upp på både iPhone och iPad.
Idag messade hon från USA, det kom bara i iPhonen. Varför?

Yes!!!

Ursprungligen av Yes:

En av mina kontakter med Apple-id skickar till mig. Det dyker upp på både iPhone och iPad.
Idag messade hon från USA, det kom bara i iPhonen. Varför?

Yes!!!

http://www.99.se/ios/290397-mystiken-kring-imessage-2.html#post2032572 ?

Nooo..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-11-02 20:30
Ursprungligen av Yes:

En av mina kontakter med Apple-id skickar till mig. Det dyker upp på både iPhone och iPad.
Idag messade hon från USA, det kom bara i iPhonen. Varför?

Säker på att det kom fram som iMessage och inte som SMS? Min första tanke är att hon har avaktiverat mobildata för att inte ruineras av skyhöga surfkostnader utomlands.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-02 20:47
Ursprungligen av Vassius:

Säker på att det kom fram som iMessage och inte som SMS? Min första tanke är att hon har avaktiverat mobildata för att inte ruineras av skyhöga surfkostnader utomlands.

Så kan det vara. Kanon!

Yes!!!

Om Apple hade presenterat iMessage som "gratis SMS mellan iPhones", så hade ju ingen klagat, eftersom då hade ju tjänsten funkat fantastiskt bra (vilket den gör mellan iPhones).

Men när dom sedan börjar blanda in iPad och iPod touch och dessutom Apple-ID, ja då är ju då det hela blir snurrigt, och det hela känns ofärdigt, dom borde börjat med iPhone endast, och sedan lagt till det till dom andra enheterna när dom kommit på en bra lösning.

Jag hade verkligen hoppats på att man kunde komma hem efter jobbet, lägga sig i soffan med min iPad och återuppta en konversation som finns på min iPhone.

Men det är ju inte så det funkar överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-02 22:49

Nu har jag lagt till mitt ID som förval på telefonen. Tjejen likaså. Dock så gapar iPaden tom varken det enna eller det andra.
Varför kan inte alla Meddelandena som är iMessage anpassade automatiskt hoppa över på iPaden. Även dom äldre som nu gått över till iMessage?

Får panik på iMessage...

När jag skickar till t.ex. min mors apple-id, så kommer det till iPhone och inte iPad, ibland när jag skickar till hennes nummer så kommer det till båda. (iMessage)

Ibland när jag skickar till min vän som har både iPhone och iPad så skickar meddelandet inte som iMessage, utan som sms efter 10 minuter. (Står iMessage först men det ändras till sms)

Ibland när jag skickar till en person så blir det inte iMessage, jag får sedan reda på att personen faktiskt har iOS, så skickar till personens apple-id, då kommer det från mitt apple-id i en ny konversation(min mail inlagt i min kontakt i personens iPhone).
Samma sak när personen i fråga skickar till mig.

Hur ska jag uppdatera min kontaktlista för att iMessage ska fungera perfekt?

Bevaka tråden