Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mystiken kring iMessage

Tråden skapades och har fått 203 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av wilhelmsson:

Ibland när jag skickar till min vän som har både iPhone och iPad så skickar meddelandet inte som iMessage, utan som sms efter 10 minuter. (Står iMessage först men det ändras till sms)

Om din vän är offline så ska den bete sig så. iMessage växlar till sms om meddelandet inte går att leverera inom en viss tid.

Ursprungligen av Samuel K:

Om din vän är offline så ska den bete sig så. iMessage växlar till sms om meddelandet inte går att leverera inom en viss tid.

Om man skriver till någon med en iPod touch? Kommer det som ett mail då, eller när personen har internet igen?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-11-03 10:45
Ursprungligen av Patrik D:

Om man skriver till någon med en iPod touch? Kommer det som ett mail då, eller när personen har internet igen?

Det kommer fram när personen är online igen. Har testat det med frugans iPod.

Ursprungligen av Samuel K:

Om din vän är offline så ska den bete sig så. iMessage växlar till sms om meddelandet inte går att leverera inom en viss tid.

Jag utgick ifrån att mitt inlägg hade förutsättningarna att både jag och dem jag skrivit till varit online, tydligen inte.

I mitt inlägg ovan har såklart båda varit online. Alltså handlar det inte om det.

Jag skulle på sätt och vis önska att iMessage finns som ett litet program till Mac OS X.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag skulle på sätt och vis önska att iMessage finns som ett litet program till Mac OS X.

Det är tydligen påväg.

Ursprungligen av wilhelmsson:

Det är tydligen påväg.

OK. Det vore grymt bra om Apple fixar.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

OK. Det vore grymt bra om Apple fixar.

Läste någonstans att det finns lite programmering i Lion som påvisar att iMessage kommer till OSX... Skulle såklart vara GULD! Har längtat efter en sådan app till OSX sedan första iPhone 2007...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-04 19:36

Skulle vara bara vara glad om jag får eländet att fungera mellan iOS enheterna...

Intressant att så många har problem med att få det att fungera. För mig så fungerar det som jag förväntar mig (och har gjort det ända sedan betaperioden). Jag tror att det stora problemet med att förstå hur det fungerar har att göra med att Apple döljer vilken "fysisk" adress som används och istället skriver ut kontaktnamnet. Då blir det svårare att se vilken adress som är använd (men det går)

Sedan så är det rätt många som skriver "appleID" i denna tråd, ni är väl medvetna om att det behöver inte vara ett appleID som ni använder för att ta emot Imessage? Det är en mejladress och denna mejladress behöver inte vara ett appleId utan bara ett mejlkonto som ni har tillgång till (ni får ett verifieringsmejl som ska användas för att bekräkfta mejladressen)

Men om ni vill ha ett scenario som Apple har klantat till så kommer ett här...

Säg att ni har en telefon (3Gs) som er son har använt. Nu när ni har gett bort er gamla 4:a till er son så får ni tillbaka denna telefon.

Säg att ni återställer denna och att ni placerar in SIM kortet från er jobbtelefon i den gamla telefonen (som ju inte använder micro SIM kort) när ni aktiverar telefonen.

Detta innebär att telefonen kan ta emot Imessage på ditt jobbnummer. Det kan du ganska lätt bekräfta genom att skicka meddelanden från din nya 4S.

Säg att du sedan tar ut SIM kortet för att stoppa in det i din jobbtelefon. (Om jag hade kunnat så hade jag använt den gamla 3Gs:en som jobbtelefon, men jag måste ha min HTC för att kunna läsa jobbmejlen via telefonen...)

Säg sedan att din fru tar sin nya 4:a som hon har köpt av en kamrat och skickar ett meddelande till ditt jobbnummer.

Gissa var detta meddelande hamnar?

Ledtråd: Det går inte till min jobbtelefon...

Här har Apple gjort ett misstag. Alla IOS device med IOS5 som skickar meddelanden till mitt jobbnummer kommer att skickas till fel device. Alla andra telefoner som skickar SMS kommer att landa i rätt device. Apple missar att avregistera devicet när man tar ut SIM kortet. Och det hjälper inte med att slå av/på telefonen. Den fortsätter att vara felaktigt reggad.

Hmm, undrar vad som händer om jag byter SIM kort med min fru? Var kommer då alla meddelanden som skickar till våra telefonnummer att hamna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-05 10:09

Jag hänger inte riktigt med där i bytena...

Dock håller jag med om att Det är mycket viktigt att göra rätt när man byter telefon och abonnemang och här behöver Apple vara tydliga.

Du behöver också se till att rätt telefonnummer och epost konton är kopplade i dina telefoninställningar för iMessage.

Du kan inte ange telefonnumret. Det görs automatiskt och ges av SIM-kortet. Buggen som jag ramlade på är att Apple inte avregistrerar telefonnumret när du plockar bort SIM-kortet (och sätter in det i en annan icke-Iphone) och inte stoppar in ett nytt SIM-kort i Iphonen.

Det är mer ett akademisk problem eftersom de flesta troligen stoppar in ett nytt SIM-kort ganska direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-06 06:01

Ah ok men jag fattar fortfarande inte vart meddelandet från frun hamnade? I min värld borde ett SMS till slut ha skickats eftersom du inte var uppkopplad mot iMessage servrarna.
Kan tänka mig att det stora problemet är om man har fler device än just iPhone.

Ursprungligen av mry:

Ah ok men jag fattar fortfarande inte vart meddelandet från frun hamnade? I min värld borde ett SMS till slut ha skickats eftersom du inte var uppkopplad mot iMessage servrarna.
Kan tänka mig att det stora problemet är om man har fler device än just iPhone.

Jo, men jag var uppkopplad trots att jag hade plockat bort SIM kortet. Jag var ansluten med WLAN

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-06 10:00

Ev OT?
Om avsändaren befinner sig i ett annat land och har iMessage som SMS och motagaren inte har iMessage kostar det då att skicka/ta emot?

Yes!!!

Ursprungligen av Yes:

Ev OT?
Om avsändaren befinner sig i ett annat land och har iMessage som SMS och motagaren inte har iMessage kostar det då att skicka/ta emot?

Yes!!!

Ja, det blir ett SMS (om användaren inte har datauppkoppling) så det kostar.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-06 10:14

Måste båda vara i ett nätverk för att det ska bli gratis?

Om du skickar till ett AppleID kommer mottagaren få det meddelandet när datauppkoppling finns.
Skickar du till ett telefonnummer så kommer det skickas som SMS om mottagaren inte har datauppkoppling.

Så ska det funka..

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-06 10:17

Ok
Tnx

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-06 20:05
Ursprungligen av BlackSmp:

Du kan inte ange telefonnumret. Det görs automatiskt och ges av SIM-kortet. Buggen som jag ramlade på är att Apple inte avregistrerar telefonnumret när du plockar bort SIM-kortet (och sätter in det i en annan icke-Iphone) och inte stoppar in ett nytt SIM-kort i Iphonen.

Det är mer ett akademisk problem eftersom de flesta troligen stoppar in ett nytt SIM-kort ganska direkt.

Hittade den här KB artikeln om att man behöver stänga av iMessage innan man byter till en telefon utan iMessage stöd.
Undrar hur många kommer att göra det...
http://support.apple.com/kb/TS2755

Ursprungligen av mry:

Hittade den här KB artikeln om att man behöver stänga av iMessage innan man byter till en telefon utan iMessage stöd.
Undrar hur många kommer att göra det...
iOS: Troubleshooting Messages

Imponerad! Snyggt jobbat med att hitta det där:)

Det var som attan, de har beskrivit problemet. Jag som trodde att jag var först om något.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-06 21:11

Min dotters 3Gs har under "Inställningar-Meddelanden-Ta emot på-UppringningsId" bara E-postadresser. Inget telefonnummer. Ska det vara så?
Varför är det så och hur ändrar man isf??

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-06 21:35

Verkar skumt. Jag har mitt telefonnummer där (har dock en epost som aktiverad istället).
Har hon under Inställningar - Telefon - Mitt nummer angivit sitt nummer?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-06 22:25

Bra tips.
Det saknades. Hon fyller i nu så kan vi testa vidare.
Tack!!

Jag är tveksam till att det hjälper. Jag tror att det numret ska plockas direkt från SIM-kortet. Och det kan bli lite lustiga effekter ibland. Min svåger har ett gammalt tvillingkort i sin telefon så det är tvillingkortets nummer som tar emot Imessage och inte huvudnumret.

Jag har exempelvis switchat SIM-kort i min gamla 3GS och då ändrades mottagningsnumret utan att jag gjorde något

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-16 08:10

Perfekt för att iMessage-bomba sin stulna iPhone så den nya ägaren ledsnar och lämnar tillbaka den samt kanske kan bidra till att tjuven åker fast!

Tre verkar ta betalt för iMessage som vanliga sms så den enda skillnaden är att bubblorna är blå och att man får leveransrapport vilket o andra sidan är trevligt

Ursprungligen av Pain Reaper:

Tre verkar ta betalt för iMessage som vanliga sms så den enda skillnaden är att bubblorna är blå och att man får leveransrapport vilket o andra sidan är trevligt

Hur kan dom ta betalt för iMessage? Apple marknadsför det som en gratis tjänst för alla som har en iPhone, iPod touch eller er en iPad. Vad kostar det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-16 14:48

...och hur kan de definiera det som SMS? Hur kan de se trafiken alls, det är ju datatrafik...?

Bevaka tråden