Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mystiken kring iMessage

Tråden skapades och har fått 203 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zinned:

...och hur kan de definiera det som SMS? Hur kan de se trafiken alls, det är ju datatrafik...?

Det är en bra fråga.. Det dras pengar från min pott men jag ringer inga samtal men skickar en massa iMessage-meddelanden..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-16 15:37

Det hade jag tagit upp med Tre.

Ursprungligen av zinned:

Det hade jag tagit upp med Tre.

Ska nog göra det, står även i förra fakturan att jag debiteras för de sms jag skickar till iMessage-nummer.. Ska höra med dom nästa vecka så får vi se vad de säger. Jag uppdaterar hur det hela går.

Ursprungligen av Pain Reaper:

Ska nog göra det, står även i förra fakturan att jag debiteras för de sms jag skickar till iMessage-nummer.. Ska höra med dom nästa vecka så får vi se vad de säger. Jag uppdaterar hur det hela går.

Kolla så allt är ok på din sida. Prova att skicka till ett AppleID istället och se vad som händer.

En grej som hänt mig senaste tiden och som är extremt irriterande som jag undrar om det finns någon fix till.

Jag är utomlands. Jag slår av data-roaming. Jag skickar ett vanligt sms till min kollega. Han svarar på smset men det blir tydligen ett imessage. Och efter som jag inte har någon datauppkopplig så kommer det ju inte fram. 24 h senare när jag kommer till ett wifi så får jag hans svar ( men då var det för sent) . Det här känns helt värdelöst, jag menar jag skickar ju ett SMS till han.

Hur ska man kunna lösa det här enklast när man är utomlands och inte vill ha 3g på?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-17 10:24

Tills Apple får ordning på iMessage, får du nog välja "rätt" avsändare när du är utomlands, dvs ditt telefonnummer.
Inställningar - Meddelanden - Ta emot på - Uppringnings-ID
Välj där ditt mobilnummer. Det tycker jag borde funka.
Jag har själv inte testat, jag har mitt iCloudkonto där, så jag får iMessage både till iPhone och iPad...

Tack ska testa. Att ta emot ett sms kostar väl aldrig stålar? Då kan man ju ha det så jämt och bara skicka imess när man kan.

Ursprungligen av jurassic579:

Att ta emot ett sms kostar väl aldrig stålar?

Så länge man inte har ett amerikanskt abonnemang iaf

Ursprungligen av kenjon:

Tills Apple får ordning på iMessage, får du nog välja "rätt" avsändare när du är utomlands, dvs ditt telefonnummer.
Inställningar - Meddelanden - Ta emot på - Uppringnings-ID
Välj där ditt mobilnummer. Det tycker jag borde funka.
Jag har själv inte testat, jag har mitt iCloudkonto där, så jag får iMessage både till iPhone och iPad...

Jag hade bara mitt telenummer där faktiskt men jag valde helt enkelt att slå av imessage då jag har "fria sms" i mitt abb..

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-17 12:06

Menar du @me?
Jag har mitt Apple-Id, är det fel?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-17 12:43

Nej, men jag tror det är skälet till att du får en fördröjning. Då försöker Apples servrar nå dej på din @me-adress. Anger du ditt mobilnummer där istället, så kanske det går fortare. Bara ett tips, för att testa....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-18 17:47

Eller är utomlands. Väldigt många länder debiterar både skickade och mottagna SMS.

Ursprungligen av kenjon:

Eller är utomlands. Väldigt många länder debiterar både skickade och mottagna SMS.

Försökte hitta en lista över vilka länder detta skulle gälla i då jag reser ganska mycket och aldrig upplevt detta, men lyckades inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-18 20:15
Ursprungligen av kenjon:

Eller är utomlands. Väldigt många länder debiterar både skickade och mottagna SMS.

Väldigt få länder debiterar för mottagna SMS skulle jag säga. Jag tror faktiskt inte att det finns något land som debiterar för mottagna SMS. Däremot stämmer det att de debiterar för skickade SMS.

Ursprungligen av tony:

Väldigt få länder debiterar för mottagna SMS skulle jag säga. Jag tror faktiskt inte att det finns något land som debiterar för mottagna SMS. Däremot stämmer det att de debiterar för skickade SMS.

Jo, tex de flesta(alla?) operatörer i USA.

Ursprungligen av theplague:

Jo, tex de flesta(alla?) operatörer i USA.

Har du någon källa på det här då jag aldrig kan minnas att jag fått en kostnad för inkommande sms när jag vart i USA.

Hitta dessutom den här listan på telias hemsida där INGA länder som är listade kostar något att ta emot sms i, bla USA.
Priser - Utomlands - Mobil telefoni - Privat - Telia.se

Jag tycker listan innehåller rätt många länder. Fortfarande nyfiken på vilka alla dessa länder är där man kan råka ut för oanade kostnader med sms?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-18 21:39

Källa? Jag kan inte se någonstans att det kostar.

Så här skriver några av våra stora operatörer om saken.

Telia: "Det är gratis att ta emot sms i utlandet."
Skicka sms utomlands - Mobil telefoni - Support - Kundservice - Privat - Telia.se

Telenor: "Att ta emot sms är kostnadsfritt."
Bra att veta när du ska åka utomlands

Tre: "Att ta emot vanliga SMS i utlandet kostar ingenting."
Mobiltrafik i utlandet - Privat - tre.se

Åter till ämnet, tack

Vidare inlägg på "betala-för-mottagna-sms"-sidospåret kommer att raderas,

Men starta gärna en egen tråd om detta, under "Operatörer & abonnemang".

/Mod

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-23 17:47

Hur blir det om man ist sätter sin @me som uppringnings-id på alla sina IOS-enheter?

Jag är lite osäker på vad som du menar med frågan, men för de enheter som har SIM kort så blir ditt telefonnummer automatiskt blir ett uppringningsid som också går att använda för att nå enheten vid sidan av ditt appleid.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-23 21:23

Jag har en iPhone och en iPad

Om du sätter samma mejladress som uppringningsid på bägge enheterna så kommer meddelandena till bägge enheterna om folk messar din mejladress

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-24 08:24

Jo, men dom ska ju inte "messa" min mailadress, dom ska ju messa mig, vilket oftast betyder mitt mobilnummer. Sedan ska det bara dyka upp på alla mina IOS-enheter.

Ursprungligen av Yes:

Jo, men dom ska ju inte "messa" min mailadress, dom ska ju messa mig, vilket oftast betyder mitt mobilnummer. Sedan ska det bara dyka upp på alla mina IOS-enheter.

Dom måste väl ha din mail inlagd om du ska får "messet" till en enhet som inte är uppkopplad mot mobilnätet utan endast internet?

Ursprungligen av Yes:

Jo, men dom ska ju inte "messa" min mailadress, dom ska ju messa mig, vilket oftast betyder mitt mobilnummer. Sedan ska det bara dyka upp på alla mina IOS-enheter.

Don't shoot the messenger:)

Vill du ha din meddelanden på flera device så är det så här som det fungerar.

Telefonnumret går bara till det device som har simkortet med det telefonnumret.

Jag känner bara till ett undantag och det är om du stoppar i simkortet. Aktiverar iMessage, tar ut simkortet och låter bli att stoppa in ett nytt. Då kan du få iMessage till olika device när det skickas till ett telefonnr. Men den lösningen har andra, rätt uppenbara, nackdelar:)

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-24 11:47

Sorry!
Det var inte menat som en attack. Inte såhär i jultider iaf,

God Jul!

Tolkades inte som det men det var bara ett sådant bra läge för den kommentaren;)

Nu skulle jag prova att använda iMessage till både min iPad och till min iPhone, min kompis skickade ett iMessage till min e-postadress och i början så kom alla meddelanden fram till båda enheterna, men så helt plötsligt så började en del meddelanden bara att komma till en enhet, ibland iPhone och ibland iPad. Så jag stängde av iMessage på iPad, det funkar helt enkelt inte som det ska.

Dessutom så borde dom ordna ett sätt så man kan koppla sitt telefonnummer till sitt Apple-ID, så att alla telefonnummer kommer till båda enheterna, Apple kan inte förvänta sig att alla har min e-postadress tillgänglig.

Jag testade att stänga av imessage några timmar och skickade sms till några personer som jag "imessat" med förut. Kändes som deras svar tog några timmar att komma fram till min telefon nu istället.

Jag vill veta hur lång tid det tar innan imesset skiskas som "vanligt" sms om inte data/3g är aktivt? Känns som det handlar om dygn för mig.

Det måste ju finnas någon sorts "central" eller? För om någon skickat imessage till mig över data förut och nu skickar fast jag har slagit av det, hur vet deras telefon hur meddelandet skal skickas?

Om man slår av och på imessage, funkar det direkt då, känns som det tar några timmar innan ändringarna registreras?

Har apple gjort någon utförlig guide om imessage?

Ursprungligen av jurassic579:

Jag testade att stänga av imessage några timmar och skickade sms till några personer som jag "imessat" med förut. Kändes som deras svar tog några timmar att komma fram till min telefon nu istället.

Jag vill veta hur lång tid det tar innan imesset skiskas som "vanligt" sms om inte data/3g är aktivt? Känns som det handlar om dygn för mig.

Det måste ju finnas någon sorts "central" eller? För om någon skickat imessage till mig över data förut och nu skickar fast jag har slagit av det, hur vet deras telefon hur meddelandet skal skickas?

Om man slår av och på imessage, funkar det direkt då, känns som det tar några timmar innan ändringarna registreras?

Har apple gjort någon utförlig guide om imessage?

För mig skickas det som SMS inom några få sekunder om inte iMessage finns tillgängligt..

Bevaka tråden