Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mystiken kring iMessage

Tråden skapades och har fått 203 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-31 22:46

Extremt dumt tänkt mao. Om jag går in i meddelanden och gör ett nytt mess till säg min tjej. Då skriver jag in hennes mail adress(AppleID) och det blir först ett MMS som sedan ändras till iMessage. Det absolut dummaste i kråksången är att det blir ett helt nytt meddelande (även fast jag redan har en gammal konversion med henne )och alla meddelanden från och med nu kommer att gå in i just den foldern. Dock kommer inget till min ipad. För vill jag det så måste jag skicka första meddelandet där ifrån...

Ursprungligen av atomlab:

Extremt dumt tänkt mao. Om jag går in i meddelanden och gör ett nytt mess till säg min tjej. Då skriver jag in hennes mail adress(AppleID) och det blir först ett MMS som sedan ändras till iMessage. Det absolut dummaste i kråksången är att det blir ett helt nytt meddelande (även fast jag redan har en gammal konversion med henne )och alla meddelanden från och med nu kommer att gå in i just den foldern. Dock kommer inget till min ipad. För vill jag det så måste jag skicka första meddelandet där ifrån...

Vänta nu..

Gå in in din telefon. Inställningar - meddelanden - ta emot på - uppringingsid

Jag slår vad om att den är inställd på ditt telefonnummer. Ändra till ditt appleid så kommer din flickväns svar att komma till ipaden också

Personligen så tycker jag att Apple har gjort rätt. Skickar jag ett meddelande till ett telefonnummer så är det ett specifikt fysiskt device. Det finns bara ett device som har det telefonnumret. Skickar jag till ett appleid så kan mottagaren välja vilka enheter som han/hon vill kunna ta emot på

Det som är otydligt är vilken adress som är använd eftersom Apple presenterar kontaktnamnet istället för adressen

Ursprungligen av BlackSmp:

Vänta nu..

Gå in in din telefon. Inställningar - meddelanden - ta emot på - uppringingsid

Jag slår vad om att den är inställd på ditt telefonnummer. Ändra till ditt appleid så kommer din flickväns svar att komma till ipaden också

Hmm, här måste jag fråga något: Min är också på telefonnumret, blir det nån skillnad i Messages på telefonen i framtiden om jag ändrar till Apple-ID:t istället för telefonnumret?
varför är den inte inställd på Apple-ID:t som default?

Om jag väljer att skicka från mitt Apple-ID, och skickar till någon som inte har min e-post, vad står det för mottagare då? Står det mitt namn då, eller bara min e-post? Det kan ju bli förvirrande, men det skulle vara trevligt om jag kunde se iMessage i min iPad med.

Och det är väl så att de meddelanden kommer till mitt telefonnummer fortfarande inte kommer synas i mina andra enheter trots att jag valt mitt Apple-ID?

Jättestruligt det här!! Borde finnas en funktion där man kan koppla sitt telefonnummer till sitt Apple-ID och slippa dessa problem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-01 12:07
Ursprungligen av Patrik D:

Om jag väljer att skicka från mitt Apple-ID, och skickar till någon som inte har min e-post, vad står det för mottagare då? Står det mitt namn då, eller bara min e-post?

Din epostadress kommer att synas.

Hejsan

har samma problem eller problem men jag har skaffat en iPad och har ju IOS 5 men nu till frågan jag kan inte skicka till nån som har IOS 5 jo har en person som jag kan skicka till testade precis och de funkade men alla andra blir röda?? sen undrar jag om det kostar något? också skickat från min iPhone 4 med IOS 5 men det kom aldrig fram? och kan inte testa igen då den är på lagning han svarade nu och detta funkade men vill ju inte smsa med han hela tiden haha?

Ursprungligen av jaghetererik:

Hejsan

har samma problem eller problem men jag har skaffat en iPad och har ju IOS 5 men nu till frågan jag kan inte skicka till nån som har IOS 5 jo har en person som jag kan skicka till testade precis och de funkade men alla andra blir röda?? sen undrar jag om det kostar något? också skickat från min iPhone 4 med IOS 5 men det kom aldrig fram? och kan inte testa igen då den är på lagning han svarade nu och detta funkade men vill ju inte smsa med han hela tiden haha?

Det kostar inget att skicka från iPad, det går över data, inte SMS.

Du måste skicka till ett AppleID från iPad.
Man måste aktivera iMessage, kan vara så att andra personer inte gjort det som det inte gick till fram till.
Man måste även lägga in i sin iPhone att man ska ta emot iMessage på en eller flera adresser (telefonnummer / 1 eller flera AppleID's).

Har man inte ställt in så man ska ta emot även på sitt AppleID så kan du inte skicka till det, därav blir det rött.

aha okok snackade med telenor de sa att det var en vanligt sms kostnad har de fel då? därför mitt sms inte kom fram de är ju på samma apple id men hur ställer man in att man ska få dem på sitt apple id?

Man borde helt klart kunna knyta sitt mobilnummer till Apple-ID:t och använda det även på iPaden, detta känns inte så klockrent som det först verkade.

Ursprungligen av theplague:

Man borde helt klart kunna knyta sitt mobilnummer till Apple-ID:t och använda det även på iPaden, detta känns inte så klockrent som det först verkade.

Jag tror inte att det vore så bra. Telefonnumret är är knytet till simkortet och ändras om du stoppar in ett nytt simkort. Jag tror att det skulle kunna bli rätt rörigt ganska lätt.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror inte att det vore så bra. Telefonnumret är är knytet till simkortet och ändras om du stoppar in ett nytt simkort. Jag tror att det skulle kunna bli rätt rörigt ganska lätt.

Jag förstår inte varför det skulle bli rörigt. Givetvis skulle detta vara en valfri inställning. För att få fram alla iMessages som skicka till det numret även till alla andra enheter. Om jag ändå har någons email kan jag lika gärna skicka ett email. Detta tar bort en stor del av det iMessages skulle kunna vara.

Brorsan skaffade en iPad 2 och stoppade in sitt SIM-kort från sin iPhone i den och vi skickar till varandra utan problem (jag skickar/tar emot på en iPhone 4).. Som tidigare påpekat så bordet ännu en meddelande-konversation eftersom det går via hand Apple-ID från paddan.. Att han skickade först gjorde väl att jag inte behöver ändra att skicka till hans Apple-ID när han har kortet i paddan.. Annars fungerar det felfritt att skicka meddelanden till honom.. Då han har en SGS2 med ett nr i och en iPhone 4 samt en iPad 2 så är det smidigt att det bara kostar att skicka till hans SGS2:a o att min mobil känner av det automatiskt om det skall skickas som SMS eller iMessage..

Hoppas det fungerar felfritt för er också snart!

Brorsan skaffade en iPad 2 och stoppade in sitt SIM-kort från sin iPhone i den och vi skickar till varandra utan problem (jag skickar/tar emot på en iPhone 4).. Som tidigare påpekat så blev det ännu en meddelande-konversation eftersom det går via hans Apple-ID från paddan, så jag måste hålla reda på vilken konversation som är med hans privata lur, hans jobblur samt hans iPad xP.. Att han skickade först gjorde väl att jag inte behöver ändra att skicka till hans Apple-ID när han har kortet i paddan.. Annars fungerar det felfritt att skicka meddelanden till honom.. Då han har en SGS2 med ett nr i och en iPhone 4 samt en iPad 2 så är det smidigt att det bara kostar att skicka till hans SGS2:a o att min mobil känner av det automatiskt om det skall skickas som SMS eller iMessage..

Hoppas det fungerar felfritt för er också snart!

Jag håller med The Plague, iMessages har inte blivit den hit som jag trodde det skulle bli. Har skrivit det förut i tråden men jag trodde verkligen detta skulle skötas bättre mellan enheter, iPaden tar inte emot ett skit om jag inte skriver från den först. Det innebär att när jag kommer hem mitt i en konversation så kan jag inte bara lägga bort telefonen och köra vidare. Först får jag kolla vad det stod i det senaste meddelandet på telefonen innan jag kan svara från paddan och på så vis fortsätta där.

Detta:

är långt ifrån verkligheten just nu.

Ursprungligen av Brandylf:

Jag håller med The Plague, iMessages har inte blivit den hit som jag trodde det skulle bli. Har skrivit det förut i tråden men jag trodde verkligen detta skulle skötas bättre mellan enheter, iPaden tar inte emot ett skit om jag inte skriver från den först. Det innebär att när jag kommer hem mitt i en konversation så kan jag inte bara lägga bort telefonen och köra vidare. Först får jag kolla vad det stod i det senaste meddelandet på telefonen innan jag kan svara från paddan och på så vis fortsätta där.

Detta: [ATTACH="CONFIG"]30945[/ATTACH] är långt ifrån verkligheten just nu.

Ändra uppringningsid på telefonen till ditt appleid så löser du det problemet

Ursprungligen av BlackSmp:

Ändra uppringningsid på telefonen till ditt appleid så löser du det problemet

Det kanske svarades på tidigare, men jag måste få bekräftelse, vad händer om jag messar någon som inte har:
1. Min emailadress
2. iPhone/iPad/iOS5?

De ser inte mitt mobilnummer(utan min emailadress)? Vad händer när de svarar, kommer meddelandet till min email istället(de flesta leverantörer har ju funktionen att skicka ett sms till en emailadress)?

Ursprungligen av theplague:

Det kanske svarades på tidigare, men jag måste få bekräftelse, vad händer om jag messar någon som inte har:
1. Min emailadress
2. iPhone/iPad/iOS5?

De ser inte mitt mobilnummer(utan min emailadress)? Vad händer när de svarar, kommer meddelandet till min email istället(de flesta leverantörer har ju funktionen att skicka ett sms till en emailadress)?

Om du messar någon som inte har IOS5 så blir det ett vanligt SMS och då får de ditt telefonnummer.

Om du messar någon som har IOS5 så skickas svaret till den adress som du skickade från

Som jag ser det så är styrkan med Imessage att du använder samma app som för SMS. Systemet kontrollerar om det kan skicka imessage istället för SMS/MMS och använder sig av Imessage när den kan och SMS/MMS när den inte kan.

Det är en av huvudanledningarna till att jag och Zappee numera skippar WhatsApp och liknande andra appar.

Från Ipad och Ipod Touch så kan du bara skicka Imessage, du kan inte skicka SMS och det är kanske anledningen till att Apple inte skickar vidare medelanden adresserade till ditt mobilnummer? Då skulle bara vissa meddelande skickas vidare till din Ipad för annars skulle du hamna i situationen att kan få meddelande som du inte kan svara på från din Ipad.

Nåväl, vi har olika uppfattningar om hur det ska fungera med telefonnummer eller inte. Jag är väldigt nöjd hur det fungerar idag och Imessage är en av mina mest använda funktioner i IOS5

Ursprungligen av BlackSmp:

Om du messar någon som inte har IOS5 så blir det ett vanligt SMS och då får de ditt telefonnummer.

Även om jag har valt Apple-ID:t alltså? Varför finns ens mobilnumret som alternativ att skicka ifrån? Man tycker ju att så fort iMessages är aktiverat så borde det vara adressen enheten arbetar efter, om numret ändå är det som syns om mottagaren inte har iOS5.

Citat:

Om du messar någon som har IOS5 så skickas svaret till den adress som du skickade från

Ah, men man behöver alltså inte mottagarens emailadress(för Apple-ID:t) inlagd för att det ska bli ett iMessage? Eller de behöver inte min. Jag får inte ihop detta.

Ursprungligen av theplague:

Även om jag har valt Apple-ID:t alltså? Varför finns ens mobilnumret som alternativ att skicka ifrån? Man tycker ju att så fort iMessages är aktiverat så borde det vara adressen enheten arbetar efter, om numret ändå är det som syns om mottagaren inte har iOS5.

Ah, men man behöver alltså inte mottagarens emailadress(för Apple-ID:t) inlagd för att det ska bli ett iMessage? Eller de behöver inte min. Jag får inte ihop detta.

Som sagt, Imessage är enbart mellan IOS5 device. På Iphone blir ditt telefonnummer automatisk en adress som kan användas av andra som har IOS5. De behöver inte ens veta att du har en iphone, det blir Imessage automagiskt.

Sedan kan du lägga till emejladresser som också kan användas. Men då måste den som skickar känna till denna adress. Mejladresser kan tas emot på flera device, telefonnummer enbart på det device som har det numret
.

Ursprungligen av BlackSmp:

Som sagt, Imessage är enbart mellan IOS5 device. På Iphone blir ditt telefonnummer automatisk en adress som kan användas av andra som har IOS5. De behöver inte ens veta att du har en iphone, det blir Imessage automagiskt.

Sedan kan du lägga till emejladresser som också kan användas. Men då måste den som skickar känna till denna adress. Mejladresser kan tas emot på flera device, telefonnummer enbart på det device som har det numret
.

Precis, och då kvarstår min undran varför man inte kan registrera ett mobilnr som "Adress" i iMessages? Apple kanske löser det i kommande uppdateringar.

Ursprungligen av theplague:

Precis, och då kvarstår min undran varför man inte kan registrera ett mobilnr som "Adress" i iMessages? Apple kanske löser det i kommande uppdateringar.

Därför att det sker automatisk och telefonnumret är kopplat till ditt SIM-kortt (för oss i Sverige) och till telefonen för de med CDMA-telefoner i USA. Jag tror att jag har påpekat det ett antal gånger

Den största aspekten är troligen säkerhet. Hur ska Apple kunna avgöra att du har rätt till numret? Att du inte anger någon annans nummer? Om jag inte minns fel så måste du bekräfta dina mejladresser och att du har access till dem men hur anger du att du har rätt till ett telefonnummer?

Att jag har haft acces till en telefon med ett telefonnummer en gång betyder inte att jag har rätt till det telefonnumret.

Om det skulle vara möjligt att registrera telefonens telefonnummer på exvis min Ipad så skulle jag kunna avlyssna meddelande till exempelvis min fru. Så jag tror inte att ni kan förvänta er att kunna registrera telefonnummer för ett annat nummer än det som finns på ert SIM kort (eller ett telefonnummer på en WLAN Ipad)

Senast redigerat 2011-11-02 15:59
Ursprungligen av BlackSmp:

Därför att telefonnumret är kopplat till ditt SIM-kortt (för oss i Sverige) och till telefonen för de med CDMA-telefoner i USA. Jag tror att jag har påpekat det ett antal gånger

Det behöver du inte ens påpeka för att jag ska förstå.
Det jag har föreslagit är att man ska kunna lägga till ett mobilnummer som förknippas med ditt Apple-ID, så ens iMessageenhet ska känna av att den andra har iMessagebaserat på också mobilnumret. Att iMessage kan söka både efter emailadressen och numret.

Ursprungligen av theplague:

Det behöver du inte ens påpeka för att jag ska förstå.
Det jag har föreslagit är att man ska kunna lägga till ett mobilnummer som förknippas med ditt Apple-ID, så ens iMessageenhet ska känna av att den andra har iMessagebaserat på också mobilnumret. Att iMessage kan söka både efter emailadressen och numret.

Jag tror aldrig att att det kommer att ske pga säkerhetsproblemen som ligger inbyggda i det.

Ursprungligen av theplague:

Man borde helt klart kunna knyta sitt mobilnummer till Apple-ID:t och använda det även på iPaden, detta känns inte så klockrent som det först verkade.

Ursprungligen av theplague:

Jag förstår inte varför det skulle bli rörigt. Givetvis skulle detta vara en valfri inställning. För att få fram alla iMessages som skicka till det numret även till alla andra enheter. Om jag ändå har någons email kan jag lika gärna skicka ett email. Detta tar bort en stor del av det iMessages skulle kunna vara.

Ursprungligen av theplague:

Absolut, om det vore så att det precis som i WhatsApp räcker att man har mobilnumret. Jag fattar inte varför Apple inte skulle kunna basera sin databas av Apple-ID's för iMessages baserat på även ett mobilnummer, likaväl som emailadressen. Att man är förknippad med både och. Om man vill.

Ursprungligen av theplague:

Precis, och då kvarstår min undran varför man inte kan registrera ett mobilnr som "Adress" i iMessages? Apple kanske löser det i kommande uppdateringar.

Ursprungligen av theplague:

Det behöver du inte ens påpeka för att jag ska förstå.
Det jag har föreslagit är att man ska kunna lägga till ett mobilnummer som förknippas med ditt Apple-ID, så ens iMessageenhet ska känna av att den andra har iMessagebaserat på också mobilnumret. Att iMessage kan söka både efter emailadressen och numret.

Som jag var inne på först här i tråden...

Ursprungligen av theplague:

Som jag var inne på först här i tråden...

Okej...?

Ursprungligen av Patrik D:

Okej...?

Ja...!

Ursprungligen av BlackSmp:

Ändra uppringningsid på telefonen till ditt appleid så löser du det problemet

Tack för tipset, har bytt uppringsningsid på telefonen nu. Ska se hur det lirar framöver.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-01 22:06

Själv tycker jag iMessage är en hit då jag slipper tvinga folk att skaffa WhatsApp.

Ursprungligen av zappee:

Själv tycker jag iMessage är en hit då jag slipper tvinga folk att skaffa WhatsApp.

Absolut, om det vore så att det precis som i WhatsApp räcker att man har mobilnumret. Jag fattar inte varför Apple inte skulle kunna basera sin databas av Apple-ID's för iMessages baserat på även ett mobilnummer, likaväl som emailadressen. Att man är förknippad med både och. Om man vill.

Senast redigerat 2011-11-02 12:36
Ursprungligen av theplague:

Absolut, om det vore så att det precis som i WhatsApp räcker att man har mobilnumret. Jag fattar varför Apple inte skulle kunna basera sin databas av Apple-ID's för iMessages baserat på även ett mobilnummer, likaväl som emailadressen. Att man är förknippad med både och. Om man vill.

Du kan inte använda whatsapp på iPad eftersom whatsapp använder sig av just mobilnummret som id och det kopplar den hårt till den enhet som har det mobilnummret.

Så jag förstår inte riktigt din invändning eftersom iMessage och whatsapp fungerar på samma sätt när det gäller mobilnummer som identitet

Bevaka tråden