Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mystiken kring iMessage

Tråden skapades och har fått 203 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Okej såhär är det.

Jag började använda iMessages idag med min iPhone 4.
Då flera av mina vänner har iOS 5 nu och även då har iMessages så har vi testat denna tjänst lite.

Det verkar fungera på bra utan några som helst problem... Nu till det underliga...
Enligt de jag själv läst på Internet så ska iMessages bara börja fungera då du gått in i inställningar och loggat in med ditt apple id under iMessages, och valt vilken epost du ska ta emot sms till.

Detta har varken jag eller mina vänner gjort - det enda vi har gjort är att gå in under inställningar slagit på imessages och valt att "skicka som sms om imessages inte är tillgängligt" ..

Sedan har vi som sagt börjat testa tjänsten. De är blå textbubblor och det står ---iMessages---- vilket indikerar på att meddelandet är skickat som iMessages (gratis)?

Men nu till min fråga.. hur kan detta fungera även fast vi inte loggat in med vårt apple id under imessages i inställningar? Är det verkligen gratis nu eller är detta någon bugg? Känns lite halvskumt...

Någon som kan förklara lite närmare?

Kan tillägga att en del meddelanden jag skickat kommer fram som sms till de att personen svarat (då blir det imessages)... men sedan under hela konversationen så ligger den på iMessages och inte sms.

Ursprungligen av julian-c:

Kan tillägga att en del meddelanden jag skickat kommer fram som sms till de att personen svarat (då blir det imessages)... men sedan under hela konversationen så ligger den på iMessages och inte sms.

Jag har samma problem som ovan. Varje nytt iMessage sammanfogas ej med sms utan skapas som en ny konversation. Även fast jag lägger in e-postadressen i kontakten som meddelandet kommer ifrån. Är det någon som vet hur man löser detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-14 00:26

Finns ingenstans att logga in i iMessages utan det sker när du aktiverar luren med ditt konto. (antagligen).

Jag hade inte haft möjlighet att pröva iMessage men såg att en kompis på FB uppdaterat och jag startade ett textmeddelande och valde han som mottagare då automatiskt ändrades det längst ner till iMessage.

Sen när min pappa fått sin iPad uppdaterad så skickade han ett SMS från sin iPad och då prövade vi lite grann och det fungerade bra.

Men svara på din fråga, det kan jag egentligen inte

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-10-14 00:30

Det krävs ingen inloggning utan det ska fungera bara.
Man ska inte tro allt man läser och absolut inte rykten.

phuu tack.. men får jag då bara fråga varför det under inställningar>>meddelanden>>imessages, går att logga in med sitt apple id för att kunna använda imessages? Det står så och jag har inte ens loggat in där ännu, ja har som ni bara kört på. Skumt men antagligen så är det bara att köra på då... Har läst på en del om imessages så förstår hur det fungerar nu men det är bara just detta jag är lite fundersam över...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-10-14 01:21

Jag förstår inte varifrån du får att du ska logga in?
I mina inställningar finns inte det alternativet.

Ursprungligen av lappen71:

Jag förstår inte varifrån du får att du ska logga in?
I mina inställningar finns inte det alternativet.
[ATTACH="CONFIG"]30700[/ATTACH]

Antar att han menar under "Ta emot på".

Ursprungligen av theplague:

Antar att han menar under "Ta emot på".

Och telefonnumret ska automatisk komma med som mottagningsadress utan att vi gör något. Sedan så kan vi lägga till fler om vi vill.

Ursprungligen av BlackSmp:

Och telefonnumret ska automatisk komma med som mottagningsadress utan att vi gör något. Sedan så kan vi lägga till fler om vi vill.

Fast för en kompis till mig med en 3Gs så dök inte telefonnummret upp. Skumt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-14 01:41

I frugans lur var man tvungen att logga in med Apple ID:t men jag kan tänka mig att det beror på att vi bytte e-mailadress på Apple ID:t efter att uppgraderade till iOS 5 för den gamla e-mailadressen stod "förtryckt" när vi valde logga in-alternativet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-14 11:08

Min fru var tvungen att aktivera iMessage med sitt Apple-ID / lösenord på sin iPod Touch. På min iPhone fungerade det utan att jag behövde göra nånting.

Du loggar in med Apple-id på iPad och iPod. iPhonen "vet" om mobilen du skickar till är tillgänglig för iMessage eller inte. Du och den du skickar till måste ha tillgång till internet för att kunna skicka iMessage.

Jag hade också en rätt konstig start på mitt imessande... Provade skicka till min bror men det blev bara sms, även om jag rensat och startat en ny konversation. När han däremot skickade till mig så blev det ett imessage och allt vi skickade efter det blev blått som det ska vara.

Det konstiga dock är att när jag ville ha in ipad i leken så krävdes det att jag skickade ett till honom först innan den började motta meddelanden. Den drog då inte heller in all historik från telefonen. Verkar inte fungera riktigt så sömlöst som apple vill få det till...

Skickar man till en iPad/iPod Touch måste man vara noga med att man skickar till den e-postadress som mottagaren har använt på sin iOS enhet. Dvs, om mottagaren har en iPhone och en iPad så kommer det bara till iPhone:en om man skickar till telefonnumret och till båda enheterna om man skickar till e-postadressen. (förutsatt att den är registrerad i iPhone också)

Jag har kunnat logga in sedan iOS Beta 3.. Kan det ha med operatören att göra tro? Kör Tele2

Ursprungligen av Pain Reaper:

Jag har kunnat logga in sedan iOS Beta 3.. Kan det ha med operatören att göra tro? Kör Tele2

Hur navigerar du för att få fram den skärmen? Känner inte igen den..

Ursprungligen av keptang:

Hur navigerar du för att få fram den skärmen? Känner inte igen den..

Inställningar > Meddelanden > Ta emot på

Ursprungligen av Patrik D:

Inställningar > Meddelanden > Ta emot på

Aha, där har jag aldrig varit och petat, därför jag inte kände igen den.

Precis det är , Ta emot på jag menar... Men då förstå jag. Tycker dock Apple förklarat aningen rörigt den här gången under iMessages inställningarna... Men nu förstår jag. Tackar

En fråga till er alla: behövde ni verkligen gå in i Settings och aktivera iMessage efter uppdatering till iOS5, eller var iMessage aktivt default? Anledningen till att jag frågar är att min kompis behövde ändra inställningarna själv, medan jag inte behövde göra något efter installation för att iMessage skulle fungera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-20 08:44

Jag behövde aldrig göra någon inställning.

Min kompis behövde aktivera det av någon konstig anledning, men för mig var det aktiverat.

Jag vill ha ett klargörande:

Visst ska jag bara behöva adressen för mitt Apple-ID aktiverat/inloggat under Messages inställningar i iPaden? Inget mobilnr.
I iPhonen har jag både adressen för Apple-ID och mitt mobilnummer.
Då är inställningarna rätt?

Ursprungligen av theplague:

Jag vill ha ett klargörande:

Visst ska jag bara behöva adressen för mitt Apple-ID aktiverat/inloggat under Messages inställningar i iPaden? Inget mobilnr.
I iPhonen har jag både adressen för Apple-ID och mitt mobilnummer.
Då är inställningarna rätt?

Ja det stämmer, samma för mig.

Dock syns inte de iMessages som är skickade till ditt mobilnummer på iPaden.

Tack!

Nu fattar jag inte riktigt. Vad är det som ni säger?

Ni kan alltid scrolla högst upp i er konversation, klicka på "Kontakt>" och då se vilken adress som ni har skickat till (den är blåmarkerad). Meddelanden (SMS) skickas till telefonnummer och är en separat adress. Om du använder e-postadress så blir det en annan mottagaradress (även om den går till samma kontakt) och den kan inte sammanfogas med SMS eftersom det är just en annan mottagaradress.

Om du skickar Imessage till telefonnumret så borde de sammansfogas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-31 22:28

Jag förstår inte en sak. Varför kan jag inte få in mina iMessages som skickas till min telefon i min iPad? Borde den inte falla tillbaka på Apple-ID och skicka meddelandet vidare till min iPad genom det? Annars kommer ju inte alla iMessages fram till alla enheter som Apple snackar om på hemsidan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-31 22:31

Apple har grundlurat oss alla!

Om det skickas till ditt AppleID så kommer det både till iPhone och iPad precis så som Apple säger, så det är inte så att dem far med osanning.

Men håller med, ett iMessage oavsett vad det skickas till bör ju ha gjorts så att det kommer fram ändå, skickar man till en telefon så skickar man ju till sin kontakt som automatiskt blir iMessage om det är aktiverat, då väljer man inte AppleID't utan skickar ett vanligt text message bara.

Bevaka tråden