Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samlingstråd över irritationsmoment i OS X Lion och hur man fixar dem

Tråden skapades och har fått 521 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av ill_chrill:

Hej

Hur ändrar man att Finder visar Ändringsdatum som tex: för tre dagar sedan 23.55?
Jag vill bara se datum och klockslag, vill inte hålla på o räkna dagar och datum.

Det kallas "använd relativa datum" du får upp det med cmd-J

Ursprungligen av Goflorp:

Det kallas "använd relativa datum" du får upp det med cmd-J

Tusen tack!
Liten grej men ack så störande (för mig)

Hur ser man återställningspartitionen?

du ser den i skivverktyg. i vänsterspalten.

men inte om du bara startar skivverktyg...

bara om du bootar upp och riktigt ansträngre dig....

du kan hålla nere alt under uppstarten, då kan du välja den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-27 18:36

Alltså, hur är det med sökning i nya Mail egentligen? Varför kan jag inte skriva in tex: facebook och få upp alla mail som innehåller ordet facebook som förut? Vad gör jag för fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-27 19:19
Ursprungligen av acke:

Alltså, hur är det med sökning i nya Mail egentligen? Varför kan jag inte skriva in tex: facebook och få upp alla mail som innehåller ordet facebook som förut? Vad gör jag för fel?

Har du testat att bygga om brevlådan, ligger under: Brevlåda/ Bygg om
det funkade för mig, jag kunde inte söka och få korrekta träffar tidigare men nu funkar det som det ska.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-27 22:49
Ursprungligen av stile:

Har du testat att bygga om brevlådan, ligger under: Brevlåda/ Bygg om
det funkade för mig, jag kunde inte söka och få korrekta träffar tidigare men nu funkar det som det ska.

Japp, provat och det fungera inte. Vad är det om egentligen. Helt sjukt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-28 10:14

Öppna / spara dialoger i vissa program (Text Edit bl.a.) stödjer inte längre "commando + D" för "Don't save". MYCKET irriterande!

  • Medlem
  • 2011-09-30 09:41
Ursprungligen av Erik.dv:

Öppna / spara dialoger i vissa program (Text Edit bl.a.) stödjer inte längre "commando + D" för "Don't save". MYCKET irriterande!

Fast det beror ju på att i den gamla spara-dialogen (den utan knappen "Spara inte") användes commando+D för att hoppa till skrivbordet. Om commando+D hade bytt funktion från "Skrivbord" till "Spara inte" tror jag det hade varit ännu mera irriterande...
Dessutom kan man använda commando-delete för att inte spara, i alla fall i TextEdit.

Orkar inte läsa igenom alla 16 sidor, och är osäker på om detta är Lion-relaterat, men tror det.
Jag har nu gjort en mer eller mindre vetenskaplig undersökning av mitt Airport-nätverk, bestående av två Basestation och en Express. I teoretisk hastighet och i uppkoppling mot Internet hade jag samma hastighet oavsett vilken Airportstation jag kopplade upp mig emot, men när det kom till Time Machine blev det en enorm skillnad.
Plockade bort Expressen och vips så sjönk min uppkopplingshastighet något, men Time Machine tog fyra minuter istället för 40 minuter. Nu satt enheterna lite tätt, visserligen med väggar emellan, men det känns ändå märkligt att detta skulle påverka. Datorn rapporterade full mottagning med Expressen, och hade det mot Internet, men inte mot hårddisken (som för övrigt sitter på samma Bas Station som Internet).
Jag har inga förklaringar till detta beteende och kan bara hänvisa till de försök jag gjort. Ska nu prova att köra utan Expressen och se om jag generellt sett får större stabilitet.
Har också i en annan tråd redovisat för hur min Time Machine helt plötsligt ansåg att min gamla backup inte var tillförlitlig och därför krävde att få göra en helt ny. Detta skulle också kunna vara relaterat till 10.7, som någon påstod.

Time Machine had laggat ihop igen, utan Express i nätverket. Har tuggat på knappt 23 mb i över en timme.
Jag frågar igen: Känner någon till att det är problem med TM och Lion?
En medarbetare kom inspringandes i panik, eftersom hennes dator bar sig märkligt åt. När hon tryckte på ett program i Dockan visade sig bara programfilen i Finder. Men det visade sig att hon lagt en pärm på Cmd-tangenten. Tänk om alla problem var lika enkla att lösa...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-04 10:35

Tror ingen skrivit om det förut, men så här blir man av med program- och fönsteröppning efter omstart eller avstängning för gott.
Öppna Terminalen och klistra in:

curl http://goo.gl/Z4EFC -L -s -o ~/fixlogin.sh && chmod +x ~/fixlogin.sh && sudo ~/fixlogin.sh ; rm ~/fixlogin.sh

Tryck Enter och ditt adminlösenord, det händer inget mer sedan för det är klart i och med detta.
Prova sedan att göra en omstart utan att kryssa ur rutan, med en massa fönster och program öppna.
Det funkar.

Ursprungligen av Konrad:

Tror ingen skrivit om det förut, men så här blir man av med program- och fönsteröppning efter omstart eller avstängning för gott.
Öppna Terminalen och klistra in:

curl http://goo.gl/Z4EFC -L -s -o ~/fixlogin.sh && chmod +x ~/fixlogin.sh && sudo ~/fixlogin.sh ; rm ~/fixlogin.sh

Tryck Enter och ditt adminlösenord, det händer inget mer sedan för det är klart i och med detta.
Prova sedan att göra en omstart utan att kryssa ur rutan, med en massa fönster och program öppna.
Det funkar.

Ujjj , det där ser farligt ut, hämta shellscript från nätet och köra som root (sudo). Inget jag skulle rekommendera ! Dessutom avlägsna "bevisen" efteråt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-04 10:50
Ursprungligen av Martin Wikstrand:

Ujjj , det där ser farligt ut, hämta shellscript från nätet och köra som root (sudo). Inget jag skulle rekommendera ! Dessutom avlägsna "bevisen" efteråt.

Vad är det som är så farligt med det?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-04 10:55
Ursprungligen av Konrad:

Vad är det som är så farligt med det?

Utan att veta vad shellscriptet gör kan ju vad som helst hända om du inte litar på källan till 100%. Just i ditt fall är det harmlöst, men rent generellt ska man absolut inte följa dylika tips utan att noggrant (låta) kolla scriptet först.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-04 11:13
Ursprungligen av Vassius:

Utan att veta vad shellscriptet gör kan ju vad som helst hända om du inte litar på källan till 100%. Just i ditt fall är det harmlöst, men rent generellt ska man absolut inte följa dylika tips utan att noggrant (låta) kolla scriptet först.

Jag hittade det på Cult of Mac, jag körde det för tre veckor sedan och ännu har inga konstigheter uppträtt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-04 11:15
Ursprungligen av Konrad:

Jag hittade det på Cult of Mac, jag körde det för tre veckor sedan och ännu har inga konstigheter uppträtt.

Ja men det här specifika fallet var ju inte poängen med vår invändning heller.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-04 11:18
Ursprungligen av Vassius:

Ja men det här specifika fallet var ju inte poängen med vår invändning heller.

Jag ska mejla nån mod. så får han radera mitt inlägg och följande som hänger ihop med det.

Ursprungligen av Konrad:

Jag ska mejla nån mod. så får han radera mitt inlägg och följande som hänger ihop med det.

Varför ska vi radera om det bevisligen är ett script som fungerar?

Bara för att andra script kan vara farliga, så behöver det väl inte drabba den här diskussionen?

/Mod

Ursprungligen av Konrad:

Vad är det som är så farligt med det?

Scriptet kan ju tex. innehålla

cd /
sudo rm * -r

eller

Installera trevlig trojan och/eller sniffer

eller

vad skit som helst !

Man måste vara säkerhetsmedveten ÄVEN om man kör Mac.

Ursprungligen av Martin Wikstrand:

Ujjj , det där ser farligt ut, hämta shellscript från nätet och köra som root (sudo). Inget jag skulle rekommendera ! Dessutom avlägsna "bevisen" efteråt.

Här kommer scriptet i klartext:

#!/bin/bash
echo "#!/bin/bash" > /tmp/loginfix.sh
echo "rm /Users/*/Library/Preferences/ByHost/com.apple.loginwindow.*" >> /tmp/loginfix.sh
mv /tmp/loginfix.sh /usr/bin/loginfix.sh
chmod +x /usr/bin/loginfix.sh
defaults write com.apple.loginwindow LoginHook /usr/bin/loginfix.sh

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-10-05 18:10

Min dator kastar om ikonerna på skrivbordet, irriterande! Känt fel?

Kan det bli 10.7.2 till den 12 oktober tillsammans med iCloud tro?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-06 00:12

Nu är det möjligt att detta inlägget hamnar lite fel men jag har precis installerat om Lion från scratch (USB-sticka) och stöter på en grej som jag ALDRIG har sett innan, varken i Lion eller Snow Leopard. Jag håller på att installera nödvändiga mjukvaror igen på datorn och när jag har laddat ner dmg'n för Perian som jag ska installera och mountar den så får jag följande felmeddelande, se bilden nedan...vad orsakar detta och vad gör man åt det?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-06 00:27
Ursprungligen av zinned:

Nu är det möjligt att detta inlägget hamnar lite fel men jag har precis installerat om Lion från scratch (USB-sticka) och stöter på en grej som jag ALDRIG har sett innan, varken i Lion eller Snow Leopard. Jag håller på att installera nödvändiga mjukvaror igen på datorn och när jag har laddat ner dmg'n för Perian som jag ska installera och mountar den så får jag följande felmeddelande, se bilden nedan...vad orsakar detta och vad gör man åt det?

Prova att ladda ner den på nytt. Ser ut att vara fel på filen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-06 00:58
Ursprungligen av joakimo:

Prova att ladda ner den på nytt. Ser ut att vara fel på filen.

Jag har laddat ner den massor av gånger, samma felmeddelande. Samma sak hände när jag skulle ladda ner iFlicks på nytt, den ville inte spara. Dock gick det helt plötsligt men det vill det inte göra i detta fallet och jag tycker inte att det är rätt väg att gå att bara pröva/pröva/pröva...det måste ju finnas en anledning till att den säger så.

Skulle du eller någon annan kunna pröva att ladda ner Perian 1.2.3 och mounta dmg'n för att testa?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-06 01:01
Ursprungligen av zinned:

Jag har laddat ner den massor av gånger, samma felmeddelande. Samma sak hände när jag skulle ladda ner iFlicks på nytt, den ville inte spara. Dock gick det helt plötsligt men det vill det inte göra i detta fallet och jag tycker inte att det är rätt väg att gå att bara pröva/pröva/pröva...det måste ju finnas en anledning till att den säger så.

Skulle du eller någon annan kunna pröva att ladda ner Perian 1.2.3 och mounta dmg'n för att testa?

Det gick utan problem för mig då jag laddade ner den från officiella webbplatsen.

Hur kan jag använda 4 fingrar neråt för att visa skrivbord? Kunde jag i SL iaf... ?

sprid ut tumme och tre fingrar, öööh? Funkar 1 av 5 gånger...

Hur?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-10 11:25
Ursprungligen av wilhelmsson:

Hur kan jag använda 4 fingrar neråt för att visa skrivbord? Kunde jag i SL iaf... ?

sprid ut tumme och tre fingrar, öööh? Funkar 1 av 5 gånger...

Hur?

Stör mig mycket på samma sak men har ingen lösning på det tyvärr. Finns säkert tredjepartsprogram som löser det dock. Hojta till om du finner en lösning!

Plus att Diablo 2 inte går och installera... pga. PowerPC-program inte stöds längre, solution ?

Bevaka tråden