Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samlingstråd över irritationsmoment i OS X Lion och hur man fixar dem

Tråden skapades och har fått 521 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2011-11-04 14:40
Ursprungligen av Hallberg:

I 10.7.2 så försvann äntligen de dubbla "Ordna efter" menyerna, nu heter den ena "Sortera efter".

Inte för mig...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-04 15:04
Ursprungligen av Jånte:

Inte för mig...

Tror Hallberg syftar på då man högerklickar på t.ex. Skrivbordet alternativt i en mapp i Finder. Rätta mig om jag har fel.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-10-31 11:30

Att ta tag i 'innehållet' och dra det uppåt likt iOS eller i verkligheten med ett fysiskt papper tog ett par sekunder att förstå. Logiskt.
Tänk: hur vill jag förflytta innehållet?
Men att gå fram eller bak i Finder/Firefox lyckas jag inte smälta.
Här skall jag tänka vilket håll jag vill gå.
Skillnaden är väsentlig mellan Rulla och Svep i Mus->Fler Gester->Svep Mellan Sidor.

Problemet som jag förstått det är att Rullningsriktning: naturlig (rulla likt iOS) fungerar överallt medans Rulla i sidled med ett finger inte fungerar överallt, tex i Finder/Firefox.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-11-03 11:15

Spotlight! Efter installation av Lion så kan jag inte söka i anslutna servrar (ligger upplagda på skrivbordet). Är det en inställningsgrej? Tidigare gick det alldeles utmärkt att söka var som helst, jag kan fortfarande välja var jag vill söka men får inte ett enda sökresultat.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-11-04 14:50

Börjar bli riktigt besviken på Lion!! Innan jag bestämde mig för att gå över till Mac så har jag spenderat ett x antal timmar vid min brors Macbook Pro innan Osx Lion kom, upplevde aldrig några buggar eller något! Nu när jag själv har köpt mig en iMac med Osx lion så är den mest störande ''buggen'' om man nu kan säga så, att mina program inte vill starta.. Först var det Iphoto, jag har inte lyckats lösa det än, nu är det Steam, för att få igång Steam måste jag avinstallera hela Steam och alla spel, och sedan installera allt igen.. Gaaaah, blir galen!

Ja, jag har också märkt att felet kvarstår ibland.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-05 13:48

Min dator (iMac late 2009) använder 2.7 gig innan något ens är igång. Så vi får verkligen hoppas på en förbättring snart.

När jag ska maila över någon länk så får jag uppmeddelandet:

Kan inte skapa ett e-brev, eftersom Safari inte kan hitta ett e-postprogram.

Är det bara jag som har problem med firefox i Lion??? Känns som att så fort jag startar det så kajkar allt ihop och står bara och tuggar. Värst är att jag behöver Firefox för att komma åt skatteverket....

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-06 10:55
Ursprungligen av Greta723:

Är det bara jag som har problem med firefox i Lion??? Känns som att så fort jag startar det så kajkar allt ihop och står bara och tuggar. Värst är att jag behöver Firefox för att komma åt skatteverket....

Har du uppdaterat Firefox?
Jag har inga problem med vare sig Skattmasfan eller något annat.

  • Medlem
  • 2011-11-06 12:12
Ursprungligen av Konrad:

Har du uppdaterat Firefox?
Jag har inga problem med vare sig Skattmasfan eller något annat.

Skattmasfan? Anar en viss fientlighet gentemot skatteverket...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-11-11 14:08

Musiken i Itunes hänger sig i ett kör, låter illa, och hackar när jag skriver i Mail.....

Ja, jag har uppdaterat Firefox och det segar ner nåt enormt när jag har det öppet. Är lite less nu eftersom jag köpte ny imac ihopp om att få bättre fart på datorn och slippa att den står och tuggar hela tiden, men så mycket bättre blev det inte.

Ursprungligen av Greta723:

Ja, jag har uppdaterat Firefox och det segar ner nåt enormt när jag har det öppet. Är lite less nu eftersom jag köpte ny imac ihopp om att få bättre fart på datorn och slippa att den står och tuggar hela tiden, men så mycket bättre blev det inte.

Använder du dig av plug-ins och liknande? Är det lika segt i t.ex. Safari eller Chrome?

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-11-16 19:51
Ursprungligen av Greta723:

Ja, jag har uppdaterat Firefox och det segar ner nåt enormt när jag har det öppet. Är lite less nu eftersom jag köpte ny imac ihopp om att få bättre fart på datorn och slippa att den står och tuggar hela tiden, men så mycket bättre blev det inte.

Problemet lär ju inte ha något med Lion att göra utan att Mozilla skriver dålig kod....

Två irriterande fel i Lion

1. Tappar kontakten med trådlösa routern en minut efter inkoppling efter vila. Man tvingas återansluta och skriva in lösenordet till routern igen. Extremt irriterande.

2. Plötsligt visas inte bilder på Blocket (Safari), bara tomma rutor i bildstorlek. Bilderna syns en mikrosekund vid laddning, sedan tomt.

Vad är det frågan om egentligen?

Ja, jag har senaste uppdateringen och nej, jag har inte ändrat någon inställning i Safari.

Ursprungligen av millgard:

1. Tappar kontakten med trådlösa routern en minut efter inkoppling efter vila. Man tvingas återansluta och skriva in lösenordet till routern igen. Extremt irriterande.

2. Plötsligt visas inte bilder på Blocket (Safari), bara tomma rutor i bildstorlek. Bilderna syns en mikrosekund vid laddning, sedan tomt.

Vad är det frågan om egentligen?

Ja, jag har senaste uppdateringen och nej, jag har inte ändrat någon inställning i Safari.

Flyttade hit detta inlägg. Det behövs inte en ny tråd när vi redan har en stor tråd om buggar etc i Lion.

/Mod

Lion Server klarar fortfarande inte av att synka OmniFocus-databaser :-(.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-11-14 23:50

Itunes uppdaterat...hackar fortfarande
Lion har hittills medfört trasiga ikoner, en ruskigt massa badbollssnurr, problem med skrivare (speciellt Epson 9900), och när jag skriver detta så stannar musiken igen, samtidigt som GoogleChrome fryser tillfälligt. Datorn känns påtagligt segare...och jag dristar mig till att anse Lion hittills vara den sämst fungerande OSX-versionen jag upplevt.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-11-15 10:21
Ursprungligen av ThomasC:

Itunes uppdaterat...hackar fortfarande
Lion har hittills medfört trasiga ikoner, en ruskigt massa badbollssnurr, problem med skrivare (speciellt Epson 9900), och när jag skriver detta så stannar musiken igen, samtidigt som GoogleChrome fryser tillfälligt. Datorn känns påtagligt segare...och jag dristar mig till att anse Lion hittills vara den sämst fungerande OSX-versionen jag upplevt.

Hackningarna och frysningarna orsakas av tredjepartsapplikationen "Free Memory".....så där for det ut ur maskinen!

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-11-15 10:26
Ursprungligen av ThomasC:

Hackningarna och frysningarna orsakas av tredjepartsapplikationen "Free Memory".....så där for det ut ur maskinen!

Det programmet har jag inte haft några problem med, märkligt.... Jag har iofs Free Memory Pro, men det borde ju inte spela någon roll.

Ursprungligen av ThomasC:

Hackningarna och frysningarna orsakas av tredjepartsapplikationen "Free Memory".....så där for det ut ur maskinen!

Free Memory har jag ing a problem med. Hade dina problem för ett tag sedan - då var det i mitt fall "Plex Mediaserver" jag fick slänga ut (och en bekant med mig) Kanske lirade den versionen inte med Lion då. Har inte brytt mig om att kolla med Plex igen. Datorn levde ett eget liv i alla fall.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-11-15 23:33

Det var programmets inställning "Auto Free" som specifikt ställde till det.

Ursprungligen av ThomasC:

Det var programmets inställning "Auto Free" som specifikt ställde till det.

Funktionen fungerar perfekt hos mig - men det kan säkert vara olika från fall till fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-30 10:20

Sorry, orkar inte läsa igenom 51 sidor, ber därför om ursäkt om denna fråga kommit upp förut: Hur i helsike flyttar man markören i text numera? Det har ju sedan tidernas begynnelse varit alt + piltangenten, men nu kommer Dashboard upp istället. Mycket irriterande.

  • Medlem
  • 2012-01-30 11:13
Ursprungligen av rasta:

Sorry, orkar inte läsa igenom 51 sidor, ber därför om ursäkt om denna fråga kommit upp förut: Hur i helsike flyttar man markören i text numera? Det har ju sedan tidernas begynnelse varit alt + piltangenten, men nu kommer Dashboard upp istället. Mycket irriterande.

Va?
Lyckas inte få det att hända. Vilket program kör du för att det ska bli så?

Det enda jag kan tänka mej är fel, är att när jag trycker ctrl-höger eller vänster, så byter jag skrivbord för jag har en massa såna. Och om man trycker ctrl-vänster tillräckligt många gånger hamnar man på Dashboard, såvida man inte stängt av det (Systeminställningar -> Mission Control: Avmarkera "Visa Dashboard som ett område").

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-30 13:32

Det gäller alla program, Mail likaväl som Textredigeraren, Safari, Word m fl dessvärre.
Här funkar inte ctrl+pil alls däremot.
Testade att stänga av "Visa Dashboard som ett område" men det funkar ändå inte med alt+pil. Däremot så funkar alt+skift+pil för att markera ord i text till vänster och höger.
Och i Indesign så funkar fortfarande cmd+pil samt cmd+skift+pil för att markera.

Mycket skumt, och djupt irriterande.

Ursprungligen av wlao:

Va?
Lyckas inte få det att hända. Vilket program kör du för att det ska bli så?

Det enda jag kan tänka mej är fel, är att när jag trycker ctrl-höger eller vänster, så byter jag skrivbord för jag har en massa såna. Och om man trycker ctrl-vänster tillräckligt många gånger hamnar man på Dashboard, såvida man inte stängt av det (Systeminställningar -> Mission Control: Avmarkera "Visa Dashboard som ett område").

Ursprungligen av rasta:

Det gäller alla program, Mail likaväl som Textredigeraren, Safari, Word m fl dessvärre.
Här funkar inte ctrl+pil alls däremot.
Testade att stänga av "Visa Dashboard som ett område" men det funkar ändå inte med alt+pil. Däremot så funkar alt+skift+pil för att markera ord i text till vänster och höger.
Och i Indesign så funkar fortfarande cmd+pil samt cmd+skift+pil för att markera.

Mycket skumt, och djupt irriterande.

Du har inte råkat ändra i System Preferences => Keyboard => Modifier Keys, så att Alt-knappen numera fungerar som t ex CMD istället?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-30 14:33
Ursprungligen av Kermit:

Du har inte råkat ändra i System Preferences => Keyboard => Modifier Keys, så att Alt-knappen numera fungerar som t ex CMD istället?

Nop. Allt är standardinställt.

  • Medlem
  • 2012-01-30 14:19

Det har inte hänt nåt med systeminställningarna för kortkommandon, så att Mission Control har snott kortkommandona alt-pil?
Systeminställningar -> Tangentbord -> Kortkommandon och markera Mission Control i listan.

Bevaka tråden