Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för upplåsning av operatörsspärr på iPhone

Tråden skapades och har fått 532 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Dasse:

Jag lyckas inte aktivera telefonen med iNdependence, det kommer ett felmeddelande...
"FAILURE: Error entering recovery mode."

Jag fick samma fel flera gånger, men jag läste ett tips i forumet (där guiden liggger) om att starta om programmet och rätt kvickt trycka på Activate och det fungerade.

(Jo, jag vet att andra redan svarat, ville bara lägga till att det hjälpte mig också.)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-24 13:38

Tror jag fick samma meddelande. Försökte en gång till, då gick det.
Har du stängt av iTunes Help?

Senast redigerat 2007-09-24 13:50

Ni som låst upp telefonen och inte aktiverat EDGE för att spara pengar, råkar ni ut för detta scenario också?

1) Man har Safari eller Mail igång via wifi
2) Telefonens auto-lock går igång
3) När man väcker telefonen igen försöker den först koppla upp sig via EDGE.
4) När EDGE inte hittas får man ett felmeddelande "Could not activate EDGE: You are not subscribed to EDGE" som man får klicka OK på.
5) Först därefter hittar den wifi-nätet och får kontakt igen.

Det är lite störande tycker jag.

Även om jag hade ett låst abonnemang så skulle jag ju hellre vilja att den först letar det snabbare wifi-nätet än EDGE-nät, så det är inte bara ett scenario för oss med upplåsta telefoner.

Ursprungligen av Adrian B:

Ni som låst upp telefonen och inte aktiverat EDGE för att spara pengar, råkar ni ut för detta scenario också?

1) Man har Safari eller Mail igång via wifi
2) Telefonens auto-lock går igång
3) När man väcker telefonen igen försöker den först koppla upp sig via EDGE.
4) När EDGE inte hittas får man ett felmeddelande "Could not activate EDGE: You are not subscribed to EDGE" som man får klicka OK på.
5) Först därefter hittar den wifi-nätet och får kontakt igen.

Det är lite störande tycker jag.

Även om jag hade ett låst abonnemang så skulle jag ju hellre vilja att den först letar det snabbare wifi-nätet än EDGE-nät, så det är inte bara ett scenario för oss med upplåsta telefoner.

Ja, exakt samma händer mig.

Kan ibrick bli en iphone?

Nu har jag gjort bort mig! Min upplåsta iphone har idag förvandlats till en ibrick efter att jag uppdaterade itunes. Det går inte att återställa till fabriksinställningen p g a brist på minne. Finns det någon räddning? Kan min telefon bli brukbar igen? Tacksam för tips!

  • Medlem
  • 2007-10-12 01:06
Ursprungligen av Schezuan:

Nu har jag gjort bort mig! Min upplåsta iphone har idag förvandlats till en ibrick efter att jag uppdaterade itunes. Det går inte att återställa till fabriksinställningen p g a brist på minne. Finns det någon räddning? Kan min telefon bli brukbar igen? Tacksam för tips!

Det ska väl inte vara några problem, det finns ju guider för både nedgradering till tidigare version, och jailbreak för 1.1.1 och är du villig att betala så kan du ju få unlock till 1.1.1 via iphonefreesim men väntar du ett tag så kommer det ju finnas gratisversioner för det också.. men kört ska det absolut inte vara för dig!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-11-07 23:24
Ursprungligen av Adrian B:

Ni som låst upp telefonen och inte aktiverat EDGE för att spara pengar, råkar ni ut för detta scenario också?

1) Man har Safari eller Mail igång via wifi
2) Telefonens auto-lock går igång
3) När man väcker telefonen igen försöker den först koppla upp sig via EDGE.
4) När EDGE inte hittas får man ett felmeddelande "Could not activate EDGE: You are not subscribed to EDGE" som man får klicka OK på.
5) Först därefter hittar den wifi-nätet och får kontakt igen.
Det är lite störande tycker jag............. .

Nån som hittat en lösning för det här?? kan man inte avaktivera edge helt så att den inte änns försöker??

Ursprungligen av Nibo:

Nån som hittat en lösning för det här?? kan man inte avaktivera edge helt så att den inte änns försöker??

Med "Services" kan man avaktivera Edge, men jag har väl tyckt det fungerat sådär.

Jag har lärt mig leva med att vänta på wifi-kontakt innan jag går in i ett program helt enkelt (och om autolås slår på så har jag lärt mig leva med edge-dialogrutan). Inte optimalt, men inte ett stort problem heller.

Ursprungligen av Nibo:

Nån som hittat en lösning för det här?? kan man inte avaktivera edge helt så att den inte änns försöker??

Nu har inte jag iPhonen än men det här sättet tyckte jag verkade intressant:
http://www.99.se/1390660-post15.html

Ett par frågor.
Lyckas inte med jailbreme och har en lite undran.
Går in på sidan och väljer install app längst ner sedan hoppar telefonoen ut till aktiveringsläget, inget mer händer efter ett tag stängs skärmen. Låtiti telefonen ligga en bra stund (15 min+) men inget verkar hända, startar sedan om men hamnar i aktiveringsläget.
Hur stor är patchen som skall laddas ner, har ingen aning om hur snabbt w-lan jag anslutit till då jag "lånar" ett öppet nät av en granne, kan det vara så att den inte hinner laddas ner?

Nästa fråga, om det är att jag inte kan låna grannens wlan hur skall jag konfigurera airport kortet i min macbook att dela ut sin uppkoppling.
Har slagit på intenetdelning från mitt 3g modem samt kört ifconfig en1 för ip adress samt dig för dns men det verkar inte fungera, har jag glömt något ex. någon port som måste öppnas eller dyl.

Behöver lite hjälp för just nu ligger bara iphonen där och frestar i aktiveringsläge.

Ursprungligen av tindanos:

Ett par frågor.
Lyckas inte med jailbreme och har en lite undran.
Går in på sidan och väljer install app längst ner sedan hoppar telefonoen ut till aktiveringsläget, inget mer händer efter ett tag stängs skärmen. Låtiti telefonen ligga en bra stund (15 min+) men inget verkar hända, startar sedan om men hamnar i aktiveringsläget.

Om du har misslyckats en gång tror jag du kanske måste återställa telefonen innan du kan köra igen, jag var med om det en gång, se 1:35 i den här guiden, andra gången gick det bra.

Mig med.

  • Medlem
  • 2007-09-24 23:21

Har beställt en iPhone och jag undrar nu en sak. Det kommer ju att komma en uppdatering till iPhonen snart. Om den släpps innan jag får min iPhone, kan jag då fortfarande använda denna guide http://modmyiphone.com/wiki/index.php/IPhone_unlock_OS_X_Part_1

Flyttade två inlägg till den här tråden: Apple: Upplåsning kan skada iPhone och invaliderar garanti

Jag har fått ett riktigt jobbigt problem. När jag slår in ett nummer för att ringa så hänger telefonen sig efter att jag slagit in 6-7 siffror. Det enda som hjälper är att trycka in on/off knappen och homeknappen ihop, då startas den om. Vad har hänt med den? vilken är den senaste och bästa versionen för upplåsninga av iphonen till pc om jag måste restora den?

mvh/ Anders

ingen som har haft detta problem? Känns grymt otrevligt av mobilen att göra såhär mot mig

Ursprungligen av man_1985:

ingen som har haft detta problem? Känns grymt otrevligt av mobilen att göra såhär mot mig

Inte ett problem som jag har i alla fall (eller sett någon annan ta upp). Men jag förstår att det inte är kul. Har du testat att köra en återställning av telefonen (du måste du öppna upp telefonen på nytt och allting återställs, så det är förstås ingen åtgärd man gör i första hand).

Det får väl bli en återställning då, men kan någon säga vilken den senaste och bästa upplåsningsmetoden för pc är så skulle jag vara väldigt tacksam

mvh/ Anders

  • Medlem
  • 2007-09-26 22:13
Ursprungligen av man_1985:

Det får väl bli en återställning då, men kan någon säga vilken den senaste och bästa upplåsningsmetoden för pc är så skulle jag vara väldigt tacksam

mvh/ Anders

någon? håller själv på att återställa min iPhone då första hacket jag använde inte gav tillgång till youtube

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-26 22:22
Ursprungligen av JGG:

någon? håller själv på att återställa min iPhone då första hacket jag använde inte gav tillgång till youtube

Har samma problem. Hur åtgärdar du det?

Faan, när jag ska återställa iphonen m.h. av itunes för att kunna låsa upp den på nytt pga av ovan nämda problem får jag meddelandet "Iphonen-enheten "IPhone" kunde inte återställas. Det finns inte tillräckligt mycket minne ledigt.
Jag har testat ett par gånger men får upp meddelandet hela tiden. Iponen visar bara varningstriangeln med "Please Connect to iTunes" även om jag startar om den. Ibrickr hittar inte iphonen. Vad ska jag göra?

mvh/ Anders

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-26 22:48
Ursprungligen av man_1985:

Faan, när jag ska återställa iphonen m.h. av itunes för att kunna låsa upp den på nytt pga av ovan nämda problem får jag meddelandet "Iphonen-enheten "IPhone" kunde inte återställas. Det finns inte tillräckligt mycket minne ledigt.
Jag har testat ett par gånger men får upp meddelandet hela tiden. Iponen visar bara varningstriangeln med "Please Connect to iTunes" även om jag startar om den. Ibrickr hittar inte iphonen. Vad ska jag göra?

mvh/ Anders

MKT oroväckande! Berätta mer!
Har du hållit nere båda knapparna ca 25 sec?

Jag började med att hålla ner home och on/off knappen i typ 25 sekunder som jag hade för mig att man gjorde första gången man låste upp den. Sen kopplade jag in den till itunes. Valde återställ. Och sen fick jag meddelnadet. tillståndet för den lilla saken är som tidigare beskrivet

  • Medlem
  • 2007-09-26 23:34

Fick också att jag saknade minne för att återställa ipoden, men på min mac funkade det av någon anledning

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-26 23:41
Ursprungligen av man_1985:

Jag började med att hålla ner home och on/off knappen i typ 25 sekunder som jag hade för mig att man gjorde första gången man låste upp den. Sen kopplade jag in den till itunes. Valde återställ. Och sen fick jag meddelnadet. tillståndet för den lilla saken är som tidigare beskrivet

Inte bra.
Har du för säkerhetens skull reparerat datorns behörigheter? Startat om datorn? Prövat på en annan burk med iTunes?

hur "reparerar jag datorns behörigheter"?

Nu har jag lyckats återställa den till fabriksinställningen iallafall. Får förska fixa resten i eftermiddag. Testa först på min pc som jag beskrev ovan. När jag testade på flickvännens mac så fattade den inte ens att en iphone var inkopplad. Då jag testade på en kompis pc fick jag samma meddelnade som jag beskrev i inlägget ovan. Men när jag testade på hans mac då gick det till slut

Error entering recovery mode?

Help1 Fick just min nya iphone. Den är upplåst av en svensk kille i USA. Funkar perfekt i övrigt. Den finns redan installer appen och det syns en symbol som heter Unlock (ett hänglås som är upplåst)
Med telefonen medföljde en guide för aktivering. Den behövdes enligt säljaren för att mitt Teliakort skall funka. Nedan kan du läsa vad den säger.

Problemet är att när jag använder INdependence och utfört allt enligt guiden så får jag upp en dialogruta på min mac som säger:

Failure! Error entering recovery mode.

Vad göra?

Tack på förhand

Ps. Snälla skicka mig inte till någon engelsk "gör det själv" guide helst!

----------------------------------------------------
Aktiveringsguide för din iPhone på Mac

Ladda ned iPhone firmware: iPhone Firmware 1.0.2

1. Se till att iTunes samt "iTunes helper" är avstängda.
(Du stänger av "iTunes helper" genom att gå in på "Aktivitetskontroll" på din dator, hitta "iTunes helper" och stäng av)

2. Jag har bifogat programmet "iNdependence" vilket du nu skall installera och se till att du har en mapp på skrivbordet som heter: iPhone1,1_1

3. När du har satt i ditt SIM-kort, placerar du din iPhone i dock-stationen. Därefter öppnar du programmet iNdependence. Tryck på "Activate" och programmet kommer fråga efter Firmware filer. För att hitta dessa markerar du mappen iPhone1,1_1
OBS! markera inte filerna i den mappen utan hela mappen!
Efter detta skall aktiveringen starta och du bör få upp en bild på ett fängelsegaller medans programmet kör.

4. När detta är färdigt (tar max ett par minuter) så är din telefon upplåst igen. Hela denna process måste upprepas varje gång du byter SIM-kort.

5. Din iPhone skall nu fungera smärtfritt. Om det står "Sim Locked" handlar det endast om att du skall trycka in din PIN-kod.

Ursprungligen av skellefteroger:

Problemet är att när jag använder INdependence och utfört allt enligt guiden så får jag upp en dialogruta på min mac som säger:

Failure! Error entering recovery mode.

Vad göra?

Tack på förhand

Ps. Snälla skicka mig inte till någon engelsk "gör det själv" guide helst!

Näe, men jag kan skicka dig tillbaka en hel sidan i den här tråden om det inte är för mycket besvär:

http://www.99.se/1354627-post118.html
http://www.99.se/1354665-post120.html

Och dubbelposta inte samma inlägg i två trådar.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-27 18:10
Ursprungligen av man_1985:

Nu har jag lyckats återställa den till fabriksinställningen iallafall. Får förska fixa resten i eftermiddag. Testa först på min pc som jag beskrev ovan. När jag testade på flickvännens mac så fattade den inte ens att en iphone var inkopplad. Då jag testade på en kompis pc fick jag samma meddelnade som jag beskrev i inlägget ovan. Men när jag testade på hans mac då gick det till slut

Sorry, jag missade att du satt på PC.

Bevaka tråden