Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för upplåsning av operatörsspärr på iPhone

Tråden skapades och har fått 532 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Nibo:

om jag har förstått det rätt, så kan man alltid restora telefonen om man misslyckas nånstans under upplåsnings processen och försöka igen?

Om jailbreakme.com misslyckas så är det definitivt bara att göra en återställning, det har jag själv varit med om en gång. Hur det är om anySIM misslyckas vet jag inte. Själv har jag aldrig varit med om det, men några andra har rapporterat problem på den punkten. Enligt andra här på 99mac så rensar en återställning inte bort en upplåsning av anySIM 1.1 (vilket jag trodde skulle ske) så uppenbarligen ändrar anySIM 1.1 något som ligger utanför återställningen och därmed kan man tänka sig att inte en återställning hjälper. Men det är bara spekulationer som sagt...

Ursprungligen av Nibo:

Och får man alltid med ett AT&T simkort när man köper sin iphone? (min är köpt hos AT&T)

Så vitt jag vet: Ja.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-06 14:16

Baseband

Jag blir inte klok på det här…
Har en telefon med 1.0.2 som HAR varit upplåst och sen uppgraderad till 1.1.1 men där lyckades jag inte med upplåsningen. Nu har jag downgradat den till 1.0.2 och ska göra en baseband restore eller vad det heter men det står i att det fortfarande är 04.01.13_G och för att göra baseband restore står det att det måste vara 04.01.08_G.
http://www.hacktheiphone.com/111/iphone_repairing_baseband_mac.html
Hur gör jag???

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-11-06 18:04

Idag fick jag min telefon, köptes i söndags på AT&T utanför atlanta... trodde verkligen att det skulel avra firmware 1.1.1, har suttit å läst på hur man låser upp, å tcyker inte det verkade så svårt. tänkte använda mig av denna guide: http://www.ifun.se/guide-upplasning-av-ny-111-med-appsnapp-enklare-variant

men till min stora besvikelse upptäkte jag att jag har firmeware 1.0.2 (slog in *3001#12345#*, gick in till veriosn och där stod det 03.12.06_G... )

hur låser jag upp min telefon? har endast en pc... kan jag inte använda ifuns guide jag skrev om innnan?

tacksam för svar!

Ursprungligen av empame:

Jag blir inte klok på det här…
Har en telefon med 1.0.2 som HAR varit upplåst och sen uppgraderad till 1.1.1 men där lyckades jag inte med upplåsningen. Nu har jag downgradat den till 1.0.2 och ska göra en baseband restore eller vad det heter men det står i att det fortfarande är 04.01.13_G och för att göra baseband restore står det att det måste vara 04.01.08_G.
http://www.hacktheiphone.com/111/iphone_repairing_baseband_mac.html
Hur gör jag???

Ja, jag hade ju samma problem.. fast jag behövde aldrig nedgradera basebandet för att telefonen skulle fungera.. :S Jävligt knasigt men sant. Jag har 04.01.13_G och firmwere 1.0.2.. funkar utmärkt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-07 13:09
Ursprungligen av stoffe1:

Ja, jag hade ju samma problem.. fast jag behövde aldrig nedgradera basebandet för att telefonen skulle fungera.. :S Jävligt knasigt men sant. Jag har 04.01.13_G och firmwere 1.0.2.. funkar utmärkt.

Kan du köra 1.1.1 också??

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-11-07 18:24

tänkte bara berätta att jag löste problemet med min nya virgin 1.0.2 telefon... uppdaterade telefonen dirket genom itunes -> Hjälp/Leta efter uppdateringar. Sen var det bara att köra ifun.se guiden. tack adrian för hälpen!

  • Medlem
  • 2007-11-07 09:04
Ursprungligen av Adrian B:

Om jailbreakme.com misslyckas så är det definitivt bara att göra en återställning, det har jag själv varit med om en gång.

Hur återställer man och börjar om när man inte har nån kontakt med itunes.

Jag körde hela jailbreaken + anysim enligt din manual Adrian. Manualen vara helt suverän, mer uppdaterad än den som finns på hacktheiphone! Och telefonen funkar fint. MEN jag kan inte synka med itunes. Jag klantade till det och råkade ha 7.5 på datorn när jag skulle synka. Nu har jag testat installera 7.4.2 men den kommer fortfarande inte upp.

Vad gör man? Jag antar att jag måste göra om hela jailbreaken igen, men då måste man väl återställa telefonen på nått sett. Hur gör jag det?

  • Medlem
  • 2007-11-07 09:16

Nu fick jag det att funka med itunes 7.4.2 (var simpelt... bara att byta USB port)

Men det är inte nån bra idé att installera itunes 7.5, då funkar ingenting.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-11-07 09:39
Ursprungligen av oee:

Nu fick jag det att funka med itunes 7.4.2 (var simpelt... bara att byta USB port)

Men det är inte nån bra idé att installera itunes 7.5, då funkar ingenting.

Har just konstataterat att iCalevents som jag bokar på luren inte hamnar i datorn - men det är det enda jag sett som inte lirar med iTunes 7.5 (och jag vet inte om det funkade med tidigare versioner heller...)

Vad är det mer som inte lirar som det ska för dig?

Ursprungligen av oee:

MEN jag kan inte synka med itunes. Jag klantade till det och råkade ha 7.5 på datorn när jag skulle synka. Nu har jag testat installera 7.4.2 men den kommer fortfarande inte upp.

Ah, aj då, så guiden fungerar inte med 7.5 alltså?

Ursprungligen av oee:

Vad gör man? Jag antar att jag måste göra om hela jailbreaken igen, men då måste man väl återställa telefonen på nått sett. Hur gör jag det?

Du kan testa att sätta telefonen i s.k. DFU-mode och se om iTunes hittar den då. Det gäller att hålla inne home och sleep riktigt länge (se punkt 1:40 i guiden).

Ursprungligen av Powerslave91:

En annan sak du borde skriva är vilket simkort man ska ha i under själva proceduren i din guide på ifun.se.
Det var en sak jag la märke till

Jag lade till en grej på steg 1-texten om att steg 1 verkar bara fungera med AT&T-kortet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-02 14:53

Har läst att mobilsajten http://www.share2flash.com kommer att lägga upp en sektion för iPhone där de kommer att erbjuda alla filer man kan tänka sig helt gratis (och hålla den uppdaterad). Denna sida har hjälpt mig ett antal gånger att låsa upp mina telefoner

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-11-06 21:22

empame: Testa att köra denna guiden: http://www.ifun.se/nar-nastan-allt-hopp-var-ute/ och funkar inte det, testa samma guide fast med ieraser v2. (finns på en del ställen, sök på google)

Nibo: Det borde egentligen bara vara att uppgradera i itunes och sedan följa guiden. Iom att du inte låst upp telefonen tidigare är ju basebandet "virgin". Jag har inte testat, men det borde fungera så.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-07 08:45

Det är ju det att den har varit upplåst när jag hade 1.0.2...

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2007-11-08 22:14

om jag sitter med en fabriksny 1.0.2 hur uppdaterar jag den till 1.1.1 utan att behöva aktivera denna via itunes?

Ursprungligen av groeben:

om jag sitter med en fabriksny 1.0.2 hur uppdaterar jag den till 1.1.1 utan att behöva aktivera denna via itunes?

Du borde kunna köpa iNdependence (om du kör Mac och inte uppdaterat till iTunes 7.5) och aktivera den först, sedan välja att uppdatera den i iTunes.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2007-11-09 00:09

attans att jag uppdaterat till 7.5 då. är det helt kört för mig eller är det bara och vänta?

  • Medlem
  • 2007-11-09 02:31

Efter 100 år av ominstallationer och guider och uppgraderingar så såg allt ut att funka. Då kommer anySIM och klagar över att det "inte kan uppgradera denna iPhone" (!) Har testat att köra anySIM med tre olika SIMkort och alla får samma meddelande efter en stund. MEn om jag minns rätt så fick jag success på första omgången med AT&Tkortet. Men det funkade inte för det.

Kan det vara så att det finns olika 1.1.1:or och detta är nån sista variant innan 1.1.2 som anySIM inte klarar? Den heter 1.1.1 (3A109a).

Bör tilläggas: Den har tidigare som 1.0.2:a genomgått iUnlock och revirginizer är inte körd nån gång (eftersom jag tog mig vidare utan den biten och satt i ett läge då jag inte kom längre än activatesidan. Kom alltså inte åt telefonen för att köra revirginize.

Fick hem min iphone ny i kartong i veckan (Apple store, Chicago);

Efter dagar av sökande på diverse forum och sidor ger jag snart upp. Har en telefon med firmware 1.0.0 (03.12.06_G) och lyckas inte hitta en upplåsningsguide för just den versionen.

Det finns åtskilliga guider om alla andra versioner där 1.0.0 nämns, men ingen "steg för steg"-beskrivning för denna.

Jag är för osäker för att själv ge mig på att gissa något mellanting - hjälp någon?!

Ursprungligen av LudvigF:

Fick hem min iphone ny i kartong i veckan (Apple store, Chicago);

Efter dagar av sökande på diverse forum och sidor ger jag snart upp. Har en telefon med firmware 1.0.0 (03.12.06_G) och lyckas inte hitta en upplåsningsguide för just den versionen.

Det finns åtskilliga guider om alla andra versioner där 1.0.0 nämns, men ingen "steg för steg"-beskrivning för denna.

Det bästa i ditt läge vore att uppdatera den till 1.1.1 och låsa upp den där tror jag.

Men jag antar att du måste aktivera den först, för att få iTunes att uppdatera den. Har du testat med iNdependence? (om du kör Mac)

Ursprungligen av Adrian B:

Det bästa i ditt läge vore att uppdatera den till 1.1.1 och låsa upp den där tror jag.

Men jag antar att du måste aktivera den först, för att få iTunes att uppdatera den. Har du testat med iNdependence? (om du kör Mac)

Sitter på en PowerBook och har läst på ordenligt om iNdependence, men det är här jag blir osäker - när det inte finns några instruktioner för just 1.0.0. Vill inte chansa och förstöra något.

Hade samma problem som dig. Men det är ingen fara sätt telefonen i recovery mode och sen restorar du med en 1.1.1 restore sen kör du jailbreakme metoden tog inte mer än en kvart.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2007-11-10 14:23

finns det någon ängel som kan länka en download till 1.1.1 softwaren. jag lyckas inte hitta den

  • Medlem
  • 2007-11-10 15:00

Jag köpte en version, fabriksny 1.0.2. förra veckan.
1. Det första jag gjorde, innan jag nått annat var att koppla den till itunes 7.5 sen klickade jag på leta efter uppdateringar i itunes. Då kom det upp en ruta som frågade om jag ville uppdatera iphones till 1.1.1. (dvs om de har uppdaterat till 1.1.2 så borde den ju fråga först) Jag körde uppdateringen och sedan körde jag manualen på hacktheiphone inklusive anysim... (men kör Adrians manual istället, den är bättre...)

2. Allt fungerade på telefonen, jag kunde köra mitt eget simkort, till och med youtube fungerade klockrent, MEN den ville inte synka till itunes 7.5, jag installerade om 7.5 och då kom den upp i itunes, men den ville fortfarande inte synka. När jag startade om så tappade den kontakten helt med itunes.

3. Jag installerade då 7.4.2 istället (finns på versiontracker.com) och nu funkar allt perfekt!

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2007-11-13 23:07
Ursprungligen av oee:

Jag köpte en version, fabriksny 1.0.2. förra veckan.
1. Det första jag gjorde, innan jag nått annat var att koppla den till itunes 7.5 sen klickade jag på leta efter uppdateringar i itunes. Då kom det upp en ruta som frågade om jag ville uppdatera iphones till 1.1.1. (dvs om de har uppdaterat till 1.1.2 så borde den ju fråga först) Jag körde uppdateringen och sedan körde jag manualen på hacktheiphone inklusive anysim... (men kör Adrians manual istället, den är bättre...)

Kan någon lägga en direkt länk till "Adrians manula" en fråga: skall man kunnla i nu läget köpa en ny iphone och följa adrians manual för att få den upplåst och klar?

Ursprungligen av akksel:

Kan någon lägga en direkt länk till "Adrians manula"

Ja, för det ju så jobbigt att gå tillbaka en hel sida i den här tråden, där jag länkar till manuelen, inte en gång, inte två gånger utan tre gånger! (Plus en fjärde gång av Nibo.)

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2007-11-14 16:47
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, för det ju så jobbigt att gå tillbaka en hel sida i den här tråden, där jag länkar till manuelen, inte en gång, inte två gånger utan tre gånger! (Plus en fjärde gång av Nibo.)

Tack, sry för besväret!

Upplåsning iPhone

Hej, sitter här och försöker låsa upp telefonen, följer guiden på ifun.se.

Efter att jag slagit #307#, och suddar ut de och skriver 0, sen när ja trycker call, blir det call denied efter 1 sec typ...nån som fått de problemet, eller vet vad ja ska göra.?

Du har börjat med att skriva fel, *#307# ska det vara. Stjärna-fyrkant-trea-nolla-sjua-fyrkant alltså.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Du har börjat med att skriva fel, *#307# ska det vara. Stjärna-fyrkant-trea-nolla-sjua-fyrkant alltså.

Oj...läser ja så fel...tack för att du sa de..en fråga till nån som har låst upp telefonen via ifun.se, ska man ta ut sim-kortet först? har hört att man ska gö de, men dom som sa de kanske använder en annan guide.

Bevaka tråden