Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för upplåsning av operatörsspärr på iPhone

Tråden skapades och har fått 532 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det lar ju ga att "klona" en svens iPhone sedan nar de val kommer.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-09-23 13:38

Alla som har låst upp sina iPhones, har ni gjort det på en mac eller? Finns det någon som har gjort det i windows och har en fullt fungerande telefon i handen?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-23 16:35

Här är en intressant video från UK iPhone presentationen. 8min in på presentationen är kanske den mest spännande delen.

//Rob

Vad syftar du på?

Ursprungligen av RockyMontana:

Vad syftar du på?

Om du tittade på filmen så vet du att Steve 8 minuter in säger att det är Apples jobb att ligga före hackarna och att de tänker göra det.

Ursprungligen av Rickard A:

Om du tittade på filmen så vet du att Steve 8 minuter in säger att det är Apples jobb att ligga före hackarna och att de tänker göra det.

Det är klart han säger så, han sitter ju brevid VDn för O2, egentligen (faktist!) så tror jag inte Apple bryr sig så mycket, dom är nog ganska neutrala, dom säljer så mycket mer iPhones på detta sätt om dom inte försöker stoppa dom.

Dom har nog inget avtal med operatörerna som säger att dom "måste" försöka stoppa hackarna, det är nog bara fjäsk.

Ursprungligen av wunderbaren:

Det är klart han säger så, han sitter ju brevid VDn för O2, egentligen (faktist!) så tror jag inte Apple bryr sig så mycket, dom är nog ganska neutrala, dom säljer så mycket mer iPhones på detta sätt om dom inte försöker stoppa dom.

Dom har nog inget avtal med operatörerna som säger att dom "måste" försöka stoppa hackarna, det är nog bara fjäsk.

Jag tror inte operatörerna som investerar i speciella funktioner enkom för iPhone och dessutom ger Apple en del av samtalskakan låter Apple hålla sig neutrala eller lova åtgärder men sen inte göra något. I filmen görs ju jämförelsen med musikindustrin där Apple hela tiden tvingas uppdatera DRM-skyddet eftersom att det annars finns ens risk att de inte får sälja musiken. Jag är helt övertygad att Apple kommer täppa till hacken (om än tillfälligt) i kommande uppdateringar.

Jag kollade på filmen.
No need to act like a freaking smart arse now IS it?

Han säger även att han själv inte vet om de är katten eller råttan, och att det är deras jobb att ligga före, men vad i hela friden behöver det innebära? Absolut INGENTING. Hacken kommer väl även om Apple jobbar mot dem, och tills de lyckats låsa varenda hack-möjlighet så kommer telefonen ha varit på marknaden så länge att den antagligen sjunkit i pris och månadskostnad per abonnemang.

Ursprungligen av RockyMontana:

No need to act like a freaking smart arse now IS it?

Nice ONE.

Richard A: Samtidigt så har Apple kommit ifrån DRM-kraven hos ett gäng företag, så det där är väl beroende på företag. Säg att de slipper det kravet från ett litet land, eftersom varje deal är oberoende något annat företag, så har de kanske inte de kraven på sig. Dessutom så måste de inte avslöja några sådana företagshemligheter för andra företag, vilket likaväl kan göra att de kan skita i det. Eller? Hänger du med på vad jag menar?

De flesta har nog låst upp sina telefoner med programmet som är gratis som finns på en del siter runt om på internet så även jag.
Fick reda på idag via ett mail att eeprom:en är förstörd om man har använt sig utav gratisvarianten vilket innebär att man inte kan uppgradera sin telefon när Apple släpper ny uppdatering.
Däremot så ska iphonesimfree fungerar utan några problem.

Kan detta verkligen stämma?
Om detta verklige stämmer så är man ganska körd när Apple släpper nästa uppdatering.

Hoppas verkligen jag har fel.

Det låter ju ganska konstigt att eeprom skulle vara förstörd, man kan ju t.ex. fortfarande göra en riktig Restore, så den blir "virgin" igen.
Men man vet ju aldrig.

Det kanske är folk som jobbat med iphonesimfree som spridit ryktet, för att folk ska köpa av dom istället för att låsa upp själva gratis...

Ursprungligen av Tobbe Sunesson:

Det låter ju ganska konstigt att eeprom skulle vara förstörd, man kan ju t.ex. fortfarande göra en riktig Restore, så den blir "virgin" igen.
Men man vet ju aldrig.

Det kanske är folk som jobbat med iphonesimfree som spridit ryktet, för att folk ska köpa av dom istället för att låsa upp själva gratis...

Ja, det låter verkligen konstigt men som sagt jag vet inte.
Har du gjort någon restore via iTunes och gjort en ny upplåsning av telefonen?

Jag har gjort "restore" på min iPhone två gånger och det har gått att låsa upp telefonen utan problem. Som sagt, eftersom man kan återställa den helt och hållet så låter det orimligt att man "brännt" någonting. Det låter mera som FUD från företag som vill ta betalt för en upplåsning.

Hallå moderatorer!? Om denna tråden skall vara klibbig så får den fasen rensas från de 80 inlägg som inte har det minsta med upplåsning att göra!

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag har gjort "restore" på min iPhone två gånger och det har gått att låsa upp telefonen utan problem. Som sagt, eftersom man kan återställa den helt och hållet så låter det orimligt att man "brännt" någonting. Det låter mera som FUD från företag som vill ta betalt för en upplåsning.

Har också blåst om min telefon och det var inga problem alls med att låsa upp den igen.
Denna gång provade jag med den kommersiella produkten.

Får jag fråga varför ni har kört "restore" på telefonen?

Kan inte svara för andra, men själv så har jag pajat mjukvaran helt i mitt försök att "försvenskliga" den ett par gånger, varpå en återställning har varit nödvändig.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-24 09:39
Ursprungligen av Anders S.:

Var hittar man info om hur man låser upp telefonfunktionen?

Redan läst första sidan på tråden?

//Rob

Funkar Telia 3G?

...eller måste man ha gsm?

Ursprungligen av Anders S.:

...eller måste man ha gsm?

har du läst andra trådar?

iPhone har inte 3G stöd. Så den kan INTE använda 3G nätet.

Anders S., jag tror du gör bäst i att leta lite info själv först än att fråga sådant som besvarats massor av gånger redan, annars lär du få en del sura svar.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-24 11:35

Jag fick lite problems i sista momentet (unlock.app) när jag skulle låsa upp min lur.
Den blev superseg, men på något sätt lyckades unlock.app flasha den i alla fall. Men den var fortfarande som sirap. (Kan bero på att jag inte hade ngt SIM i under sista momentet?)

Men nu till det intressanta. För att få luren att lira bättre igen så gjorde jag en full reset med iTunes och allt. På skoj testade jag att sätta i mitt eget SIM inan jag började upplåsningsförfarandet från början igen. Booom, den accepterade SIMet och allt är nu frid och fröjd. Verkar alltså som flashningen görs i en del av telefonen som full restore inte återställer. Bra va?

Ursprungligen av MinMac:

Verkar alltså som flashningen görs i en del av telefonen som full restore inte återställer. Bra va?

Nja. Det är nog inte bara bra. Snarare är det väl just det Apple höjer en varningsflagg för inför nästa uppgradering.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-09-24 12:01

En liten fråga bara: om man kör upplåsningen enligt iPhone Wikis guide borde man väl kunna slänha över både lockdownd och anySIM via iFuntastic, och slippa SSH etc?

Ja.

Utfyllnad.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-09-24 13:24

Nice!

Utfyllnad?

  • Medlem
  • 2007-09-24 13:32

Jag lyckas inte aktivera telefonen med iNdependence, det kommer ett felmeddelande...
"FAILURE: Error entering recovery mode."

jag är i steg 2 på denna guide, http://modmyiphone.com/wiki/index.php/IPhone_unlock_OS_X_Part_2

Någo som haft samma problem ?

Ursprungligen av Dasse:

Jag lyckas inte aktivera telefonen med iNdependence, det kommer ett felmeddelande...
"FAILURE: Error entering recovery mode."

jag är i steg 2 på denna guide, http://modmyiphone.com/wiki/index.php/IPhone_unlock_OS_X_Part_2

Någo som haft samma problem ?

Står det inte i guiden att man ska starta om programmet och prova igen?

  • Medlem
  • 2007-09-24 13:53

Sanbba svar som vanligt här
jag stänngde iTunes help igen, och startade om programmet så funkade det finfint!

Bevaka tråden