Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för upplåsning av operatörsspärr på iPhone

Tråden skapades och har fått 532 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej. Tack för svaret. Jag fixade dock det hela själv. Ursäkta dubbelpostningen, fick lite panik...Sorry, skall ej upprepas.

Jag får min iPhone imorgon. ( Jag missade FedEx imorse så får vänta hela 24h extra, inte bra! )

Det jag undrar är nu (när 1.1.1 är ute), eftersom i princip alla guider säger att jag ska göra en restore innan jag aktiverar telefonen.

Kommer en restore i iTunes installera 1.1.1 på iPhonen?

Senast redigerat 2007-09-28 08:36
Ursprungligen av kneckenbauer:

Jag får min iPhone imorgon. ( Jag missade FedEx imorse så får vänta hela 24h extra, inte bra! )

Det jag undrar är nu (när 1.1.1 är ute), eftersom i princip alla guider säger att jag ska göra en restore innan jag aktiverar telefonen.

Kommer en restore i iTunes installera 1.1.1 på iPhonen?

Ja. När du klickar restore ska du hålla inne alt och välja en 1.0.2FW som du har på datorn istället. Finns instruktioner om det lite varstans.

Ursprungligen av Porcelina:

Ja. När du klickar restore ska du hålla inne alt och välja en 1.0.2FW som du har på datorn istället. Finns instruktioner om det lite varstans.

Okej, sen är det bara att fortsatta enligt dom vanliga guiderna?

En fråga till; Måste man restora?

Ursprungligen av kneckenbauer:

Okej, sen är det bara att fortsatta enligt dom vanliga guiderna?

En fråga till; Måste man restora?

Jag är ingen expert, men skulle gissa på det. Man kan inte se innan om man har 0.1 eller 0.2. Guiderna innehåller ju en restore i början.

Ursprungligen av Porcelina:

Man kan inte se innan om man har 0.1 eller 0.2.

Settings -> General -> About -> Version

Ursprungligen av Porcelina:

Guiderna innehåller ju en restore i början.

Mm, jag tror flera av guiderna kräver just 1.0.2.

Ursprungligen av Adrian B:

Settings -> General -> About -> Version

Fast man måste ju ha aktiverat den för att komma in där

Ursprungligen av Porcelina:

Fast man måste ju ha aktiverat den för att komma in där

Ah, det kanske man man måste, det tänkte jag inte på. Min telefon hann inte vara inaktiverad speciellt länge

Turbo SIM

Är det ingen som testat Turbo SIM, här på forumet.
Det verkar ju fungera väldigt bra, vart får man tag i ett turbo sim?

Något jag undrar om någon vet, är om det går bra att använda internetdelning via airport som nätverk till upplåsningsförfarandet?

Sedan undrar jag också om det är helt ok att stanna efter aktiveringen, och sedan fortsätta med sim-korts-upplåsningen vid ett senare tillfälle?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-29 05:52
Ursprungligen av Porcelina:

Något jag undrar om någon vet, är om det går bra att använda internetdelning via airport som nätverk till upplåsningsförfarandet?

Absolut.

Citat:

Sedan undrar jag också om det är helt ok att stanna efter aktiveringen, och sedan fortsätta med sim-korts-upplåsningen vid ett senare tillfälle?

Yes.

ITunes helper

Måste fråga hur stänger man av iTunes helper i aktivitetskontroll?
På den röda "stoppskylten" avsluta procces, längst uppe till vänster eller i "arkivmenyn -stäng"?

Någon beskrev i en tråd längre upp i en (Aktiveringsguide för din iPhone på Mac)

4. När detta är färdigt (tar max ett par minuter) så är din telefon upplåst igen. Hela denna process måste upprepas varje gång du byter SIM-kort.

Innebär det när jag nu till veckan förhoppningvis får hem min nya iPhone
(Ny iPhone 8gb OLÅST testad med Telia och Comviq)
måste göra den där proceduren eller kan jag bara sätta i mitt Telia SIM kort och ringa för fullt!:confused:

Ursprungligen av lenwej:

Absolut.

Yes.

Tack!

Jag fick min iPhone kl 10.02 imorrse, nu har jag låst upp den!

Jag följde Modmyiphones guide helt och hållet.
Började med att restora med ALT+restore, sen följde jag resten som vanligt.

Funka klockrent!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-09-28 11:46

Jag fattar verkligen inte. ALT+restore? Det enda jag får upp i Itunes är screenen där de säger att jag ska aktivera min telefon.

Att hålla in home och någon knapp för att återställa telefonen? Vilka knappar är det? Den ovanpå och den på framsidan väl? Har hållt in dem men ingen skillnad. Hilfe.

Ursprungligen av Rooney:

Jag fattar verkligen inte. ALT+restore? Det enda jag får upp i Itunes är screenen där de säger att jag ska aktivera min telefon.

Att hålla in home och någon knapp för att återställa telefonen? Vilka knappar är det? Den ovanpå och den på framsidan väl? Har hållt in dem men ingen skillnad. Hilfe.

Följer du denna guide?

http://modmyiphone.com/wiki/index.php/IPhone_unlock_OS_X_Part_1

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-09-28 12:08

Jag har windows så jag kör den versionen.

Men alltså, fattade jag rätt med vilka knappar jag skulle hålla in för att återställa? När man återställt, ska man fortfarande få upp rutan: "Activate iPhone: connect to itunes" i telefonen?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-09-28 12:27

Äh vad fan det här får vänta tills efter skolan.

Skulle upskatta om någon länkade till den bästa windows guiden. Det är ju en hel djungel av guider där ute.

Även en bra beskrivning på hur jag ska få telefonen i återställningsläge, för jag får det verkligen inte att funka.

Skulle även uppskatta om någon beskrev exakt hur man kollar sin firmware i telefonen. Eftersom min är helt ny är det väl kanske så att det till o med är 1.0.2 i den redan? Det någon skrev ovan fattade jag inte. Gällde det i Itunes det?

Ursprungligen av Rooney:

Skulle upskatta om någon länkade till den bästa windows guiden. Det är ju en hel djungel av guider där ute.

Ja, jag är ingen Windowsanvändare, så det kan någon annan svara bättre på. Har sett att en del gillar instruktionerna i början av denna tråd: Unlocked (FW 1.0.2 and earlier), no problems, 17 minutes. Again. (men det är förstås inget jag själv testat)

Ursprungligen av Rooney:

Även en bra beskrivning på hur jag ska få telefonen i återställningsläge, för jag får det verkligen inte att funka.

Två enkla steg: Recovery Mode

Ursprungligen av Rooney:

Skulle även uppskatta om någon beskrev exakt hur man kollar sin firmware i telefonen. Eftersom min är helt ny är det väl kanske så att det till o med är 1.0.2 i den redan? Det någon skrev ovan fattade jag inte. Gällde det i Itunes det?

Det gällde i iPhone. När du är i startläge så klickar du Settings, sen på General osv. Kan inte gå fel

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-09-28 13:25

Tack så oerhört!

Vad gäller egentligen med PIN-kod på kortet som man sätter i under upplåsningen? jag trodde att alla SIM-kort kräver PIN när man sätter dem i en ny telefon, men på några ställen har jag sett att det står att man ska inaktivera PIN på kortet innan, men det står inget om det i de vanligaste guiderna. (anySIM, Unlock) Konfunderad!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-29 16:13
Ursprungligen av Porcelina:

Vad gäller egentligen med PIN-kod på kortet som man sätter i under upplåsningen? jag trodde att alla SIM-kort kräver PIN när man sätter dem i en ny telefon, men på några ställen har jag sett att det står att man ska inaktivera PIN på kortet innan, men det står inget om det i de vanligaste guiderna. (anySIM, Unlock) Konfunderad!

Du behöver inte göra någonting med ditt pinkort inför upplåsningen. Och du kommer att bli ombedd att skriva in den pinkod du tidigare angivit på kortet även när du sätter igång din iPhone. Precis som med vilken lur som helst alltså.

Ursprungligen av lenwej:

Du behöver inte göra någonting med ditt pinkort inför upplåsningen. Och du kommer att bli ombedd att skriva in den pinkod du tidigare angivit på kortet även när du sätter igång din iPhone. Precis som med vilken lur som helst alltså.

Ok, tack för svaret, har redan låst upp den nu och den funkar fint!

Jag kom en sak jag undrar, om man låst upp med "Unlock.app", kan man byta mellan olika svenska operatörers sim-kort då, eller är telefonen låst till det simkort man satte i under upplåsningen och måste göra om proceduren för andra sim-kort?

Ursprungligen av Porcelina:

Jag kom en sak jag undrar, om man låst upp med "Unlock.app", kan man byta mellan olika svenska operatörers sim-kort då, eller är telefonen låst till det simkort man satte i under upplåsningen och måste göra om proceduren för andra sim-kort?

Du ska inte ha något Sim-kort i när du låser upp IPhonen, så den blir upplåst till alla operatörer då med andra ord.

Ursprungligen av wunderbaren:

Du ska inte ha något Sim-kort i när du låser upp IPhonen, så den blir upplåst till alla operatörer då med andra ord.

Sant, fick bara för mig att jag satte i det nån gång under processen, men det var ju sist av allt ser jag nu när jag kollar. Tack för det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-01 21:15

Jag tycker att det här är en anings förvirrande. Och skulle vara tacksam om någon allvetandes kunde svara på 2 konkreta frågor. Om jag har beställt en iPhone som kommer om en vecka och antagligen levereras med 1.1.1 så kommer jag kunna låsa upp den men inte ringa på den? Men det går om man använder sig av ett turboSIM?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-01 22:56

Om jag har fattat det rätt så kommer du INTE att kunna ringa på den i dagsläget. Men det löser sig nog snart får vi hoppas.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-03 04:04

Denna bild som en från dev teamet posta på ett forum tror jag kan förklara lite om vad som kan låsas upp och hur man ska gå tillväga:

http://img404.imageshack.us/img404/2084/schemanu6.gif

Bevaka tråden