Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

The Pirate Bay - Demokratifråga ?

Tråden skapades och har fått 165 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-05 12:23

Stoppa kassettbanden!

http://www.realtid.se/ArticlePages/200604/27/20060427175107_Realtid150/20060427175107_Realtid150.dbp.asp

Jag bedömmer det som troligt att man tjänar ganska mycket pengar på verksamheten...

Senast redigerat 2006-06-05 16:09
Ursprungligen av ace4711:

http://www.realtid.se/ArticlePages/200604/27/20060427175107_Realtid150/20060427175107_Realtid150.dbp.asp

Jag bedömmer det som troligt att man tjänar ganska mycket pengar på verksamheten...

Pär Brumark som skrivit debatt-artikeln anser jag inte är världens mest oberoende person att uttala sig om piratebay. För att citera herrn själv.

"Jag sympatiserar helt med APB (är ingen talesman för dem, hade gladeligen varit det, inte anställd av dem, aldrig betalats av dem, men stödjer helt Henrik Pontén i hans civikurage (en stor traditionell brist i det här landet). Har arbetat för andra internationella aktörer inom It-säkerhet & upphovsrätt "

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Pär Brumark som skrivit debatt-artikeln anser jag inte är världens mest oberoende person att uttala sig om piratebay. För att citera herrn själv.

"Jag sympatiserar helt med APB (är ingen talesman för dem, hade gladeligen varit det, inte anställd av dem, aldrig betalats av dem, men stödjer helt Henrik Pontén i hans civikurage (en stor traditionell brist i det här landet). Har arbetat för andra internationella aktörer inom It-säkerhet & upphovsrätt "

Han är åtminstone ärlig och det mesta han skrev har ju visat sig stämma.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Pär Brumark som skrivit debatt-artikeln anser jag inte är världens mest oberoende person att uttala sig om piratebay.

Det är Olle Blomkvist som skrivit artikeln.

Frågan är varför man slussar pengar över ett skatteparadis om det endast är hosting och bandbreddskostander i Sverige man skall täcka?

Jag tycker det luktar fisk.

Ursprungligen av Jogin:

Vad är det som är så otrovärdigt med hemliga avtal?

Förövrigt borde det inte spela någon roll huruvida TPB tjänar pengar eller ej förutsatt att deras verksamhet är laglig (vilket den ju är, än så länge åtminstonde). Det är inte ett brott att tjäna pengar.

Husrannsakan betyder ju att åklagaren misstänker att det pågår något brottsligt.

Om man tjänar pengar på olaglig fildelning är det ett allvarligare brott än om man håller på med olovlig fildelning för privat bruk.

Det har rensats lite i den här tråden av moderatorerna för det blev offtopic, kom ihåg vad trådskaparen ville diskutera:

"Min intention med denna tråd är INTE en debatt om fildelning utan sättet den här frågan har skötts på av myndigheter."

Att jag ogillar ministerstyre behööööver inte nödvändigtvis betyda att jag gillar TPB, och tvärtom.

Att försöka bortse från det nöjda leende som olagliga fildelare fick på sina ansikten när de i och med torrent-köret hittade ett (ytterligare?) sätt att gå runt lagtext är ju naivt.

Jag blir ibland förvånad och oroad över vilken vag uppfattning många har om vad personligt ansvar innebär.

Min son frågade härförleden varför vi ska betala i T-banan när det är så liten chans att man åker dit. Jag försökte förklara för honom vikten av att tillsammans bära kostnader av allmäna nyttor, vad freerider-problemet innebär samt att om fler tjyvåker så kommer följden bli mer kontroll, mer vakter och mer straff. Vi var till sist överens om att biljettkostnaden nog var ett ganska lågt pris för att slippa batonger och vakt-trakasserier och att få behålla en skapligt fungerande kollektivtrafik.

Samhället bygger vi tillsammans. Och demokrati kommer alltid innebära mer ansvar än frihet för individen. Gillar man inte ansvar så har man svårt att på ett trovärdigt sätt argumentera för just demokrati.
Snacket om 'I'm a free man and I do what I want' har inte särskilt mycket med demokrati att göra. I alla fall inte som jag ser på saken.

Man kan också argumentera att det är vårt ansvar att inte betala för produkter som är skräp till ett för högt pris.
Jag tar mitt ansvar. Det underlättas av piratkopieringen.

Ursprungligen av Laseranders:

Man kan också argumentera att det är vårt ansvar att inte betala för produkter som är skräp till ett för högt pris.
Jag tar mitt ansvar. Det underlättas av piratkopieringen.

Visst kan man argumentera på det sättet, men gör du det?

Och ditt ansvarsresonemang begriper jag helt enkelt inte...

Sedan trodde jag inte det var produkter som uppfattades som skräp som nedladdningarna primärt gällde. Jag trodde det var produkter som efterfrågades av den som hämtar hem dom. Uppfattades de som skräp så vore det väl lite fånigt att ladda ner dom - eller har jag missuppfattat något här?

Min ståndpunkt står hur som helst fast - i alla fall ett tag till.

För att få in lite domokrativinkel igen. Mannen bakom Rix Telcom och förknippad som finansiär av TPB är en känd högerextremist och dömd för misshandel av invandrare.

Så, den här personen som är dömd för hatbrott och känd finasiär av Sverigedemokraterna är alltså en förkämpa för demokrati? Jag är tveksam.

Tar bort referenser till raderade inlägg.

Baron

Ursprungligen av ace4711:

För att få in lite domokrativinkel igen. Mannen bakom Rix Telcom och förknippad som finansiär av TPB är en känd högerextremist och dömd för misshandel av invandrare.

Så, den här personen som är dömd för hatbrott och känd finasiär av Sverigedemokraterna är alltså en förkämpa för demokrati? Jag är tveksam.

Fast i demokratins namn ska man väl inte dömas efter vem man en gång finansierats av?Du gör dessutom märkliga kopplingar här. Är det den snubben (vad han nu heter) vi diskuterar? Lite som Southpark-avsnittet där KuKluxKlan bestämmer sig för att stödja bytet av den rasistiska flaggan eftersom ingen vill stå på samma sida som dem.
Detta luktar dirt digging och har väl dessutom förklarats av de som står bakom TPB?

Ändrar citatet så att det stämmer med ett tidigare ändrat inlägg.

Baron

Ursprungligen av Laseranders:

Fast i demokratins namn ska man väl inte dömas efter vem man en gång finansierats av?Du gör dessutom märkliga kopplingar här. Är det den snubben (vad han nu heter) vi diskuterar? Lite som Southpark-avsnittet där KuKluxKlan bestämmer sig för att stödja bytet av den rasistiska flaggan eftersom ingen vill stå på samma sida som dem.
Detta luktar dirt digging och har väl dessutom förklarats av de som står bakom TPB?

Jag ifrågasätter om det är längtan efter demokrati och yttrandefrihet som driver den tomten? Vad TROR du?

Dom som försvarar TPB blandar gärna ihop med hur det skulle kunna vara med hur det faktiskt är. TPB skulle faktiskt kunna vara ett ställe där kinesiska oppositionella demokrativänner bytte dokumentärer om missförhållanden i Kina. Så är ju dock inte fallet.

Ursprungligen av ace4711:

Jag ifrågasätter om det är längtan efter demokrati och yttrandefrihet som driver den tomten? Vad TROR du?

Dom som försvarar TPB blandar gärna ihop med hur det skulle kunna vara med hur det faktiskt är. TPB skulle faktiskt kunna vara ett ställe där kinesiska oppositionella demokrativänner bytte dokumentärer om missförhållanden i Kina. Så är ju dock inte fallet.

Som sagt; vi diskuterar inte honom.

Hur vet du det? Och varför räknas bara dokumentärer? De censurerar även kultur, såsom actionfilmer där.

Ursprungligen av Laseranders:

Fast i demokratins namn ska man väl inte dömas efter vem man en gång finansierats av?

Obehaglig kommentar.

Ursprungligen av akerstrom:

Obehaglig kommentar.

Förklara

Ursprungligen av Laseranders:

Förklara

Det obehagliga i kommentaren var att du anser att det inte spelar någon roll vem som finansierar, det må vara rasist eller extremist, huvudsaken att någon betalar.

Om man tror att finansiären inte förväntar sig något tillbaka är man väldigt blåögd. Och att inte vilja ta ansvar för dem man låter sig finansieras av är lågt, det behövs bättre moral i vissa kretsar (imho).

Ursprungligen av akerstrom:

Det obehagliga i kommentaren var att du anser att det inte spelar någon roll vem som finansierar, det må vara rasist eller extremist, huvudsaken att någon betalar.

Om man tror att finansiären inte förväntar sig något tillbaka är man väldigt blåögd. Och att inte vilja ta ansvar för dem man låter sig finansieras av är lågt, det behövs bättre moral i vissa kretsar (imho).

Men som jag förstått det så finansieras inte TPB av honom längre och därför är det totalt ovidkommande att diskutera vem han är.

Ursprungligen av Laseranders:

Men som jag förstått det så finansieras inte TPB av honom längre och därför är det totalt ovidkommande att diskutera vem han är.

Inte riktigt, TPB har fortfarande samarbete med knäckebrödskungen och hans många bolag...

Ursprungligen av Simon Templar:

Inte riktigt, TPB har fortfarande samarbete med knäckebrödskungen och hans många bolag...

Liksom folkpartiet och gulatidningen…

Ursprungligen av Laseranders:

Liksom folkpartiet och gulatidningen…

Ja populistiska folkpartiet är väl inte så konstigt att de samarbetar med en nationaldemokrats företag, men Gula Tidningen.... TPBs samarbete är dock lite tightare..

Ursprungligen av Simon Templar:

Ja populistiska folkpartiet är väl inte så konstigt att de samarbetar med en nationaldemokrats företag, men Gula Tidningen.... TPBs samarbete är dock lite tightare..

Kan du redovisa det på nåt sätt? Enligt vad jag har läst så fick de rabatt för att en av pojkarna bakom PirateBay jobbade på hans företag. Oavsett så är det inte särskilt relevant. Han står inte bakom TPB och det är användarna som bestämmer vad som finns där.

Ursprungligen av Laseranders:

Kan du redovisa det på nåt sätt? Enligt vad jag har läst så fick de rabatt för att en av pojkarna bakom PirateBay jobbade på hans företag. Oavsett så är det inte särskilt relevant. Han står inte bakom TPB och det är användarna som bestämmer vad som finns där.

"pojkarna" har fått utrustning rabatter lokaler och allmänt stöd av knäckebrödskungen under en lång tid och det finns vissa indikationer på att de bolag som säljer reklam åt TPB har anknytning till kk som givetvis uppskattat att TPB tillåter distribution av rasistiskt material utan censur....
Knäcke Lundström var dessutom tydligen den som släppte filmerna från polisens razzia
http://www.resume.se/nyheter/2006/06/05/tillslaget_mot_piratebay_f/index.xml

Ursprungligen av Laseranders:

Men som jag förstått det så finansieras inte TPB av honom längre och därför är det totalt ovidkommande att diskutera vem han är.

Det är just den typen av livssyn som är obehaglig, "gör vad du vill idag, i morgon behöver du ändå inte ta ansvar för det, vad du än gjort".

Ursprungligen av akerstrom:

Det är just den typen av livssyn som är obehaglig, "gör vad du vill idag, i morgon behöver du ändå inte ta ansvar för det, vad du än gjort".

Jag tycker din livssyn är mer obehaglig isåfall.

Jag antar att du inte handlar på IKEA heller?

Ursprungligen av Laseranders:

Jag tycker din livssyn är mer obehaglig isåfall.

Jag antar att du inte handlar på IKEA heller?

Förstår inte riktigt hur du får ihop det där Kamprad har ju till skillnad mot Lundström gjort avbön och drev dessutom inte IKEA när han var (rimmar med) assist...

Ursprungligen av Simon Templar:

Förstår inte riktigt hur du får ihop det där Kamprad har ju till skillnad mot Lundström gjort avbön och drev dessutom inte IKEA när han var (rimmar med) assist...

Därför att det handlar inte om Lundström. Och det där är hårklyverier. Varför skulle det bli sån skillnad om han drivit IKEA när han var Nazi?

Ursprungligen av Laseranders:

Därför att det handlar inte om Lundström. Och det där är hårklyverier. Varför skulle det bli sån skillnad om han drivit IKEA när han var Nazi?

Ja,varför blandade du överhuvudtaget in IKEAs ägare i det här? Lundström är ju till skillnad mot Kamprad ökänd som en övertygat invandrarfientlig person som dessutom försökt ta över skattebetalarnas förening för att ta över deras kassa på 100 mille att driva sin politik för http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,635792,00.html han misslyckades som tur var den gången men hittade tydligen ett annat byte TPB...

Ursprungligen av Simon Templar:

Ja,varför blandade du överhuvudtaget in IKEAs ägare i det här? Lundström är ju till skillnad mot Kamprad ökänd som en övertygat invandrarfientlig person som dessutom försökt ta över skattebetalarnas förening för att ta över deras kassa på 100 mille att driva sin politik för http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,635792,00.html han misslyckades som tur var den gången men hittade tydligen ett annat byte TPB...

Ja, men varför är Lundström så viktig, då? Han driver ju inte TPB.

Med tanke på ämnet för debatten ska jag dra slutsatsen att du menar att polisen la rabarber på servrar PGA Lundströms inblandning TPB?

Ursprungligen av Laseranders:

Ja, men varför är Lundström så viktig, då? Han driver ju inte TPB.

Med tanke på ämnet för debatten ska jag dra slutsatsen att du menar att polisen la rabarber på servrar PGA Lundströms inblandning TPB?

Nej, men hans inblandning har knappast varit bra för TPB. Sen kan man fråga sig hur vissa som samarbetar med honom har resonerat "oj, han står visst för unkna åsikter och bekostar visssa tveksamma organisationer som SD, men hans företag är ju så billigt..."

Bevaka tråden