Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

The Pirate Bay - Demokratifråga ?

Tråden skapades och har fått 165 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-06-04 23:12
Ursprungligen av Fredric:

Eftersom jag sitter i samma lokal som skivbolaget så vet jag att dom inte har pengar Och om du tittar på statstik mellan ett litet skivbolags inkomster och fildelningens utveckling så räcker det med att gå i första klass för att se att det finns något gemensamt.
Jag är varken för eller emot fildelning, jag har laddat ner både det ena och andra, men att se det som sin medborgliga rätt är faktiskt komiskt, och något mer egoistiskt får man leta efter, piraterna är nästan mer girigt än skivbolgens girigaste chefer.

Är du säker på att små företag inte förlorat stora delar till Större företag?
Vad jag minns så genererade musikindustrin mer pengar förra året (eller om det var förrförra) än på väldigt länge

Ursprungligen av bogg:

Är du säker på att små företag inte förlorat stora delar till Större företag?

Argumentet från piratkopierarna är annars att de gärna stöder de små bolagen, men inte de stora. Då borde alltså massvis av små bolag gå kanonbra idag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-04 23:35
Ursprungligen av Simon Templar:

Argumentet från piratkopierarna är annars att de gärna stöder de små bolagen, men inte de stora. Då borde alltså massvis av små bolag gå kanonbra idag...

Exakt,, det är de små bolagen som kommer gå åt helvete först!! Det kommer att bli som att plocka godis av barnen.. Problemet är att utan upphovrätten så kan de stora bolagen lätt kan sno de små företagens idéer och produkter och masstillverka dom, innan de små uphovsmännen har spart pengar nog för att producera det! För i piraterna härliga framtid när alla äger allt så kan du inte gå till banken och be om hjälp eftersom du inte har några garantier på det du vill producera.

Vi kanske ska ändra vårt lands namn till Sovjerige! och måla en brun fläck i pannan på Persson..

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-06-05 00:33
Ursprungligen av Simon Templar:

Argumentet från piratkopierarna är annars att de gärna stöder de små bolagen, men inte de stora. Då borde alltså massvis av små bolag gå kanonbra idag...

Den stora massan kanske handlar mest från större företag, och den lilla mängden pirater som köper CD-skivor köper det från de mindre?

Större blir större då den stora massan har, rent generellt, ganska likvärdig musiksmak och köper kanske mest från de större företagen? På så vis kanske inte piraternas inhandel från mindre företag märks i slutändan (då faktiskt musikköpande pirater är en minoritet). På marknaden överröstas ju de mindre bolagen då de större har betydligt större ekonomi för reklamfinansiering och annan PR. Nu satsar ju dessutom större bolag ännu mer på PR och piratjakt än tidigare, och därför ser man ju mycket mer av dem och deras artister. Såklart kommer då de mindre företagen "drunkna", med eller utan piraters hjälp (även om det i grunden kanske är p.g.a. pirater).

Då kan man ju inte dra slutsatsen att småföretag går skit för att inte pirater handlar därifrån, det kan ju snarare vara tvärtom, att det nästan bara är pirater som köper därifrån med.ans den stora massan köper från större företag? Bara för att vissa pirater säger att de gärna stöder små företag gör det väl inte per automatik att små företag skulle gå bra?

Såklart köper inte pirater från små företag bara för att dom är små, man köper musik man tycker är bra.

Själv köper jag en 2-3 skivor i månaden och tankar kanske ner ett par album då och då. Men de album jag tankat ner det senaste året räknas lätt på mina två händers fingrar. Medans de album jag köpt utan problem överstiger 10st.

Så jag kan kanske inte sägas tillhöra den medelpirat man tänker sig när någon säger "Piratkopierare".

Ursprungligen av bogg:

Den stora massan kanske handlar mest från större företag, och den lilla mängden pirater som köper CD-skivor köper det från de mindre?

Större blir större då den stora massan har, rent generellt, ganska likvärdig musiksmak och köper kanske mest från de större företagen? På så vis kanske inte piraternas inhandel från mindre företag märks i slutändan (då faktiskt musikköpande pirater är en minoritet). På marknaden överröstas ju de mindre bolagen då de större har betydligt större ekonomi för reklamfinansiering och annan PR. Nu satsar ju dessutom större bolag ännu mer på PR och piratjakt än tidigare, och därför ser man ju mycket mer av dem och deras artister. Såklart kommer då de mindre företagen "drunkna", med eller utan piraters hjälp (även om det i grunden kanske är p.g.a. pirater).

Då kan man ju inte dra slutsatsen att småföretag går skit för att inte pirater handlar därifrån, det kan ju snarare vara tvärtom, att det nästan bara är pirater som köper därifrån med.ans den stora massan köper från större företag? Bara för att vissa pirater säger att de gärna stöder små företag gör det väl inte per automatik att små företag skulle gå bra?

Såklart köper inte pirater från små företag bara för att dom är små, man köper musik man tycker är bra.
.

Ditt resonemang har en del bra poänger men du glömmer att många små bolag funnits sedan innan piratkopieringsboomen och kan därför jämföra med innan och efter p2p och de flesta har upplevt priratfildelningen som något negativt även om de självklart även sett positiva saker med piratp2p också.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-04 22:57

Kom igen nu templar! backa upp NÅGONTING du säger för en gångs skull. Snälla jag ber på mina knän!

Simon Templar har ännu inte kommenterat Bollmans länk.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-04 22:59
Ursprungligen av Kristofer:

Simon Templar har ännu inte kommenterat Bollmans länk.

den kanske ligger på ignorelistan

Citat från Henrik Pontén 1 juni “Ja, jag är nöjd med att polisen har börjat arbeta med den här typen av ärenden. Samtidigt har ju vi på Antipiratbyrån i första hand agerat gentemot den upphovsrättsfientliga organisationen Piratbyrån, som ligger bakom sajten. The Pirate Bay är mer i botten på kedjan, även om den skada som sajten har orsakat är mycket omfattande.” Källa: Dagens Industri.

Vidare så tog DI ner det uttalandet från Henrik P efter påtryckningar från han själv.

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Citat från Henrik Pontén 1 juni “Ja, jag är nöjd med att polisen har börjat arbeta med den här typen av ärenden. Samtidigt har ju vi på Antipiratbyrån i första hand agerat gentemot den upphovsrättsfientliga organisationen Piratbyrån, som ligger bakom sajten. The Pirate Bay är mer i botten på kedjan, även om den skada som sajten har orsakat är mycket omfattande.” Källa: Dagens Industri.

Vidare så tog DI ner det uttalandet från Henrik P efter påtryckningar från han själv.

Intervjun togs bort för att det inte var korrekt. Kan tänka mig att journalisten eller redigeraren blandat ihop och kortat ned sedan så är ju iofs Piratebay och Piratbyrån lätta att blanda ihop eftersom det i realiteten är samma personer som står bakom båda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-04 23:27

Jag orkar inte diskutera med (Vuxet) folk som inte ens har vett nog att skilja på mitt och ditt, vilket är något man borde lärt sig i sandlådan.

Dock såg jag precis en fantastik kul intervjuv på TV,, det var en sk pirat som fick frågan om varför han demostrerade.. Svaret var att han inte ville betala för musik, fast han ville ändå att dom som gör musik skulle få betalt!? Vad har jag missat, killen måste sitta inne på lösningen på problemet!?

Ursprungligen av Fredric:

Men skillanden är fan inte så stor att leva på SOS och piratkopiera,, man kör räkmacka på andras jobbande.. Fast det kanske är så vi får lösa det hela, det vill säga att dom som inte längre kan tjäna pengar på sina yrken får en statlig medborgarlön.. Men då betalar du likt förbannat den stackars musikerns lön och det går ju inte, för musik ska ju vara gratis ellerhur.

Sätta ordet "köra räkmacka" och soc i samma mening är ett tecken på att man aldrig varit i den situationen. Att behöve be staten om pengar för att få mat på bordet är fan den värsta upplevelsen man kan vara med om...

Sen att det finns idioter som "kör räkmacka" samtidigt som de jobbar svart, skriver sina skulder på sin treåring och piratkopierar är en annan sak. Men för hederliga människor, som du och jag, är soc värre än fängelse. Tor inget annat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-05 09:47
Ursprungligen av Leftrustle:

Sätta ordet "köra räkmacka" och soc i samma mening är ett tecken på att man aldrig varit i den situationen. Att behöve be staten om pengar för att få mat på bordet är fan den värsta upplevelsen man kan vara med om...

Självklart förstår jag det
Jag ville bara påvisa att i grunden så handlar det om att leva på andras jobb, inte för att någon vill välja SOS före ett eget jobb!

Frågan om piratkopiering har varit uppe många gånger förr, alla argument för och emot har hörts många gånger förr och få kommer att ändra sin uppfattning, eftersom ens ståndpunkt beror på vilka grundvärderingar man har.

Den här tråden handlar ju (eller borde handla) om viktigare saker, som t.ex. amerikanskt inflytande över svensk politik, eventuellt ministerstyre, branschorganisationers inflytande över polis och åklagare etc, grunder för och procedurer vid husrannsakan osv.

Senast redigerat 2006-06-05 07:45
  • Medlem
  • 2006-06-05 10:29
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Frågan om piratkopiering har varit uppe många gånger förr, alla argument för och emot har hörts många gånger förr och få kommer att ändra sin uppfattning, eftersom ens ståndpunkt beror på vilka grundvärderingar man har.

Den här tråden handlar ju (eller borde handla) om viktigare saker, som t.ex. amerikanskt inflytande över svensk politik, eventuellt ministerstyre, branschorganisationers inflytande över polis och åklagare etc, grunder för och procedurer vid husrannsakan osv.

Jag har nu rensat bort det från ämnet mest avvikande.

Mod

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-05 07:23

Precis. Om det visar sig att amerikanska intressen pressat svensk polis och åklagarväsende för att få till stånd denna razzia så är det en fruktansvärd skandal. Vi får hoppas att saken utreds opartiskt. Med det har jag inte sagt att jag tycker att det är OK med piratkopiering.

Ursprungligen av Konrad:

Precis. Om det visar sig att amerikanska intressen pressat svensk polis och åklagarväsende för att få till stånd denna razzia så är det en fruktansvärd skandal. Vi får hoppas att saken utreds opartiskt. Med det har jag inte sagt att jag tycker att det är OK med piratkopiering.

Jag förmodar att vi svenskar inte har samma åsikt när utländska intressen agerar mot länder i t.ex. Asien som liksom Sverige har stora problem med piratkopiering?
Här i Sverige är det förstås skandal med ingrepp mot demokratin bla. bla. I Asien är det förstås bra att man ingriper mot tjuvar och bedragare?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-06-05 10:40
Ursprungligen av akerstrom:

Jag förmodar att vi svenskar inte har samma åsikt när utländska intressen agerar mot länder i t.ex. Asien som liksom Sverige har stora problem med piratkopiering?
Här i Sverige är det förstås skandal med ingrepp mot demokratin bla. bla. I Asien är det förstås bra att man ingriper mot tjuvar och bedragare?

Skillnaden är att i Asien så är kopieringen kommersiell.

Ursprungligen av Jogin:

Skillnaden är att i Asien så är kopieringen kommersiell.

Aha, DÅ förstår jag att det är ok att utländska intressen lägger sig i. Här hemma i Sverige är det förstås ingen som har något kommersiellt intresse av piratkopieringen.
Det finns ju inga Svenska intressen som t.ex. flödar sina piratlänkar med annonser och tjänar mängder av pengar. Och gjorde det det vore det förstås bara för att de behöver gott om pengar till sin kamp för rättvisa och demokrati.

Tänke inte på det, sorry!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-06-05 11:56
Ursprungligen av akerstrom:

Aha, DÅ förstår jag att det är ok att utländska intressen lägger sig i. Här hemma i Sverige är det förstås ingen som har något kommersiellt intresse av piratkopieringen.
Det finns ju inga Svenska intressen som t.ex. flödar sina piratlänkar med annonser och tjänar mängder av pengar. Och gjorde det det vore det förstås bara för att de behöver gott om pengar till sin kamp för rättvisa och demokrati.

Tänke inte på det, sorry!

TPB gör ingen vinst. Du kan vara hur "rolig" och sarkastisk du vill, det handlar fortfarande inte om någon omsättning av stora pengar. Den kommersiella kopieringen i Asien däremot, gör det.

Ursprungligen av Jogin:

TPB gör ingen vinst. Du kan vara hur "rolig" och sarkastisk du vill, det handlar fortfarande inte om någon omsättning av stora pengar. Den kommersiella kopieringen i Asien däremot, gör det.

Dåså, inget mer att prata om alltså. Här gör vi det av ideologiska skäl och i andra länder för att tjäna pengar. Skönt att veta att vi är reko här!

Skulle det visa sig att TPB är en olaglig sida så vad är nästa steg. Stoppa GOOGLE!
Där kan du söka minst lika bra efter torrent filer som på TPB.

Övertramp är alltid bra så länge ingen ser dem och de inte händer i ens närhet

Vad är SOS för något?

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Vad är SOS för något?

Han menar nog soc. (socialen)

edit, bra att inte alla gör den kopplingen...

  • Medlem
  • 2006-06-05 10:20

På ytan kan man se hela den här situationen med TPB och andra inblandade parter som stöld eller icke stöld eller vad man nu vill kalla det.
Men, många har missat att det på djupet handlar om film- och musikbranschens girighet. Många fler "fildelare" skulle betala för sig om priserna var mer humana.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-05 10:18

hehe,,
Självklart ska det vara Soc...

Jag tycker om att både köpa film och musik, det är gött att ha den fysiska skivan osv. Men, jag blir lite förbannad att man som privatperson måste betala en copyswede avgift när man handlar DVD/cd/hårdisk media. På något sätt tycker jag att musik/film branchen tar ut en avgift för att man laddar ner fast det är olagligt, jag blir lite konfunderad helt enkelt.

Sen undrar jag vad TPB ska fällas för, google länkar ju också till upphovsrättsskyddat material, jag kan leta efter torrents osv. genom att googla.

Men som jag sa i inledningen, riktiga skivor > brända!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-05 11:59

Snacka om panikåtgärder från musik- och filmbranschen. Jag köpte en DVD-film förra veckan. När jag stoppade in skivan i spelaren blev jag tvingad att se en propagandafilm om att piratkopiering är lika med stöld i butik (skrattretande). Snacka om att propagera i fel kanal. Och alla dessa piratkopieringsskydd på musikskivor som bara straffar folk som verkligen köper skivorna.

Lite OT, sorry.

  • Medlem
  • 2006-06-05 14:24
Ursprungligen av tobot:

Snacka om panikåtgärder från musik- och filmbranschen. Jag köpte en DVD-film förra veckan. När jag stoppade in skivan i spelaren blev jag tvingad att se en propagandafilm om att piratkopiering är lika med stöld i butik (skrattretande). Snacka om att propagera i fel kanal. Och alla dessa piratkopieringsskydd på musikskivor som bara straffar folk som verkligen köper skivorna.

Lite OT, sorry.

Jag har uppgraderat till custom firmware på min Pioneer DVD 470. Det är bara å spola över all sånt skit som man inte har tid med.

Bevaka tråden