Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

The Pirate Bay - Demokratifråga ?

Tråden skapades och har fått 165 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Kristofer:

Hur förhåller sig det uttalandet till Bollmans länk?

Även om det gick bra för SF i April 2006 så är det ändå enormt långt ifrån att ett uttalande "Aldrig förr har folk gått så mycket på bio som nu" ska gälla.

Uppsvinget beror dessutom säkert till viss del på att många slutat piratkopiera över nätet efter att det blev olagligt Juli 2005

  • Oregistrerad
  • 2006-06-04 23:04
Ursprungligen av Simon Templar:

Uppsvinget beror dessutom säkert till viss del på att många slutat piratkopiera över nätet efter att det blev olagligt Juli 2005

Spekulation el. fakta?

Ursprungligen av Simon Templar:

Även om det gick bra för SF i April 2006 så är det ändå enormt långt ifrån att ett uttalande "Aldrig förr har folk gått så mycket på bio som nu" ska gälla.

Uppsvinget beror dessutom säkert till viss del på att många slutat piratkopiera över nätet efter att det blev olagligt Juli 2005

Kan du backa upp att många slutat piratkopiera? Jag har för mig att det blev en liten ändring nån dag efter vissa händelser, men att det sen dess kommit igång igen till samma nivåer.
Men det är fint att du börjat använda ordet "säkert" istället för "så klart" eller liknande.

Ursprungligen av Simon Templar:

(..) och själva kastat skit på de upphovsmän som ligger bakom det som de har spridit..

Rent juridiskt har ju inte Pirate Bay spridit något upphovsrättsskyddat material..

Ursprungligen av Kristofer:

Rent juridiskt har ju inte Pirate Bay spridit något upphovsrättsskyddat material..

Det återstår ju att se, skulle förvåna mig mycket om det inte hittas upphovsrättsskyddat material på någon/några av TPBs servrar eller datorer.

Ursprungligen av Simon Templar:

Så du menar att TPB har blivit behandlade som skit när de i 3 år har fått ha sin lekstuga ifred och själva kastat skit på de upphovsmän som ligger bakom det som de har spridit..

Jag har inte sett TPB ta kraftigt avstånd från sabotaget. Tror de ansvariga ligger rätt nära TPB.

Jag, vi kan konstatera att du "tror" massor. Jag blev en gång i tiden tillsagd att backa upp mina uttalanden med fakta. Kanske nåt du borde ta efter?

Så återgår vi till ämnet. TPB har inte spridit någonting. Punkt.

TPBs medlemmar har spridit materiall som är upphovsrättsskyddat, en helt annan sak. PRQ har indirekt ingenting med TPB att göra. PRQ är ett företag som driver webhotell samt co-location. Ungefär som Mantaray gör.

Polisen hade bara husransakningsorder över TPB 15 servar, inte alla andra 150st som tillhörde kunder till PRQ. Att beslagta _ALLA_ av PRQs servar är bara gest från APB att stänga ner Piratbyrån samt skada PRQ. Även fast det PRQ gör är lagligt.

Så frågan man kan ställa sig är ifall det är försvarasbart det polisen och APB gjorde, att det var OK att ta TPB servar är det ingen som ifrågasätter, men alla andra 150st?

Ber om ursäkt för ev. slarvfel i stavning och meningsbyggnad, en mängd alkohol har intagits under kvällen.

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Jag, vi kan konstatera att du "tror" massor. Jag blev en gång i tiden tillsagd att backa upp mina uttalanden med fakta. Kanske nåt du borde ta efter?

Så återgår vi till ämnet. TPB har inte spridit någonting. Punkt.

TPBs medlemmar har spridit materiall som är upphovsrättsskyddat, en helt annan sak. PRQ har indirekt ingenting med TPB att göra. PRQ är ett företag som driver webhotell samt co-location. Ungefär som Mantaray gör.

Polisen hade bara husransakningsorder över TPB 15 servar, inte alla andra 150st som tillhörde kunder till PRQ. Att beslagta _ALLA_ av PRQs servar är bara gest från APB att stänga ner Piratbyrån samt skada PRQ. Även fast det PRQ gör är lagligt.

Så frågan man kan ställa sig är ifall det är försvarasbart det polisen och APB gjorde, att det var OK att ta TPB servar är det ingen som ifrågasätter, men alla andra 150st?
Ber om ursäkt för ev. slarvfel i stavning och meningsbyggnad, en mängd alkohol har intagits under kvällen.

Du har ett flertal fel i ditt inlägg, PRQ har hur mycket som helst med Piratebay att göra eftersom det drivs av grundaren till TPB.
Det är ganska säkert att de som ligger bakom TPB har varit med att sprida en hel del material för att hjälpa upp TPBs kapacitet, allt annat är ju supernaivt att tro, de kan ju med säkerhet sägas vara för piratkopiering...
Husrannsakan gällde servrar placerade i PRQs lokal hur tror du polisen skulle kunna veta exakt vilka som var TPBs? Hade ägaren inte varit kopplad till TPB så hade de säkert trott på honom om han pekat ut dom, men med samma ägare, no way!

Ursprungligen av Simon Templar:

Du har ett flertal fel i ditt inlägg, PRQ har hur mycket som helst med Piratebay att göra eftersom det drivs av grundaren till TPB.
Det är ganska säkert att de som ligger bakom TPB har varit med att sprida en hel del material för att hjälpa upp TPBs kapacitet, allt annat är ju supernaivt att tro, de kan ju med säkerhet sägas vara för piratkopiering...
Husrannsakan gällde servrar placerade i PRQs lokal hur tror du polisen skulle kunna veta exakt vilka som var TPBs? Hade ägaren inte varit kopplad till TPB så hade de säkert trott på honom om han pekat ut dom, men med samma ägare, no way!

Jag är fullt medveten om vilka som driver PRQ, sedan kan vi inte uttala oss om hurvida anakata ( Gottfrid) har spridit upphovsrättsskyddat materiell eller inte. Finns helt enkelt inga bevis som pekar mot det. Att Polisen inte vissta vilka servrarna var tycker jag är märkligt, rimligtvis borde det funnits någon underlägg för åklagaren att utfärda en husransakningsorder specifikt för TPBs servrar. Råkar nämligen har vänner som hade servar i just ett PRQs serverrack. TPB servar är ganska så väl utmärka om jag säger så( har ett helt eget rack med utmärkta servrar)

Pontén var tillika med under raiden mot PRQ, och pekade ut vad som skulle hämtas. Sedemera uttalande han orsaken till raiden , och det var att stänga ner Piratbyrån (som hade sin server i ett annat rack hos PRQ). Han har tydligen inte hört talas om yttrandefriheten.

Jag tänker däremot inte ta den här disskussionen med måttliga mängder alkohol i blodet, så det här är sista inlägget för kvällen för min del. Återkommer under morgondagen och då förväntar jag mig att du backar upp dina uttalande med fakta. Som det är nu så är det bara skit-kastning från din sida, och så ska det inte vara.

Godkväll.

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Jag är fullt medveten om vilka som driver PRQ, sedan kan vi inte uttala oss om hurvida anakata ( Gottfrid) har spridit upphovsrättsskyddat materiell eller inte. Finns helt enkelt inga bevis som pekar mot det. Att Polisen inte vissta vilka servrarna var tycker jag är märkligt, rimligtvis borde det funnits någon underlägg för åklagaren att utfärda en husransakningsorder specifikt för TPBs servrar. Råkar nämligen har vänner som hade servar i just ett PRQs serverrack. TPB servar är ganska så väl utmärka om jag säger så( har ett helt eget rack med utmärkta servrar)

Pontén var tillika med under raiden mot PRQ, och pekade ut vad som skulle hämtas. Sedemera uttalande han orsaken till raiden , och det var att stänga ner Piratbyrån (som hade sin server i ett annat rack hos PRQ). Han har tydligen inte hört talas om yttrandefriheten.

Du hittar bara på, det Ponten har sagt är att APB arbete till stor del riktar sig mot piratbyråns propaganda inte att de har haft för avsikt att stänga ned piratbyrån. Hade inte Piratbyrån haft sina servrar hos PRQ så hade de inte drabbats, något de själva vet, men deras naiva anhängare inte verkar förstå.

Tror du att du själv skulle kunna veta vad som var TPBs servrar och övrig utrustning hos PRQ? Normalt vid husrannsakan är att polisen beslagtar allt av intresse och sedan går igenom det.

Ursprungligen av Simon Templar:

Du hittar bara på, det Ponten har sagt är att APB arbete till stor del riktar sig mot piratbyråns propaganda inte att de har haft för avsikt att stänga ned piratbyrån. Hade inte Piratbyrån haft sina servrar hos PRQ så hade de inte drabbats, något de själva vet, men deras naiva anhängare inte verkar förstå.

Tror du att du själv skulle kunna veta vad som var TPBs servrar och övrig utrustning hos PRQ? Normalt vid husrannsakan är att polisen beslagtar allt av intresse och sedan går igenom det.

Men å andra sidan ska intresset av det de ska ta ställas mot det besvär det innebär för icke misstänkta. Det var helt enkelt inte värt att sabba för hundratals människor (eller hur många det nu var) för att göra ett illa genomtänkt försök att sätta dit en sajt som förmodligen inte ens är olaglig och som kom igång igen två dar senare.

edit: bytte ut oskyldiga mot icke misstänkta.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-06-04 21:29

Jag mår illa av precis samma anledning som många här framför, nämligen att finniga 15-åringar som gillar att hänga på P-t-P-nät tror sig vara några förkämpar för demokrati när de närmast är tröttsamma snattare.

Att sossarna på något sätt skulle vara sämre än ett borgerligt alternativ när det gäller att begränsa den personliga friheten ser jag som rent nonsens. Se på borgarnas favvo-land USA. Sällan har väl den personliga friheten begränsats så mycket som just där och nu. Självklart kommer Reinfelt&Co springa i CIA/NSA/FBI:s ledband och införa precis så mycket inskränkningar som de anser vara nödvändigt. Som EU ser ut idag skulle det inte förvåna mig ett skvatt om parlamentet lyckas med att "importera" "patriot act" och implementera den här. Vi är ju redan på god väg.

Det smakar väldigt illa med alla dessa spekulationer om hur polisen gick tillväga vid tillslaget. De bilder jag har sett inkluderar inte 50 poliser. Hur vet _vi_ vilka bevis de hade för att plocka alla servrar? Alla dessa spekulationer är rent löjligt.
Lita på det svenska rättsväsendet. Om det visar sig att polisen begått misstag i detta fall så kommer det fram. Förr eller senare. Att skaffa sig högt blodtryck på grund av det är inte smart

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-06-04 21:32

Jo, förresten. Jag är rätt glad att vi gick med i EU iaf. Eftersom jag numera har en flickvän i UK är det otroligt skönt med alla avtal. Lätt att åka mellan länderna, lätt att jobba i de olika länderna. Osv, osv. Visst finns det nackdelar med EU, men som jag känner det just nu är jag rätt nöjd med att vi gick med.
Naturligtvis ur en rent egoistisk synvinkel

  • Medlem
  • 2006-06-04 21:44
Ursprungligen av bollman:

Lita på det svenska rättsväsendet. Om det visar sig att polisen begått misstag i detta fall så kommer det fram. Förr eller senare. Att skaffa sig högt blodtryck på grund av det är inte smart

Host, hrm... Osmo Vallo, GBG-kravallerna...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Osmo_Vallo
http://sv.wikipedia.org/wiki/Göteborgskravallerna

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-06-04 21:53
Ursprungligen av Baron:

Hehe, skit också, precis det som jag fruktade skulle dyka upp som svar på just det uttalandet

Nåja, även om rättsövergrepp har förekommit även i Sverige så kan man ju iaf säga att det har kommit fram. Det är ju inte som någon bananrepublik där journalister inte vågat skriva om det. Här är det väl snarare så att kvällspressen bara väntar på något schysst rättsövergrepp som de kan fylla löpsedlarna med i någon vecka!

Bollman: Instämmer helt. Det fria resandet, handeln osv. tycker jag också överväger EUs nackdelar.

  • Medlem
  • 2006-06-04 21:54

Låt inte detta bli en "för eller emot EU"-tråd. Den har potential att bli hätsk som den är.

Sorry, skulle inte fortsatt på det spåret.

Det spelar ingen roll vem som ligger bakom de attackarna. Poängen är att sådana attacker är terrorism - och det kan ju vilken ärthjärta som helst fatta hur stora chanser det finns för amatörterrorister att verka ostört och med framgång.

Det som händer nu är att polis och säkerhetspolis kommer att på ett helt annat sätt inrikta sig på de här figurerna, spåra dem, undersöka allt de vill om dem, avlyssna deras telefoner, internettrafik, kameraövervaka dem, bugga dem och deras kontakter osv.

Inom högst ett halvår är hela nätverket kartlagt och så börjar man syna alla i sömmarna.

Inom ett, elller högst ett par, år kommer ett betydande antal av dessa glada pirater stå med fängelsestraff och skadestånd för allt från felparkering till bokföringsbrott och skatteskulder, och några av dem dessutom lagförda för allvarligare brott än så.

Geez, man häpnar över att folk kan vara så kortsiktiga att de inte ens förstår sitt egenintresse.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det spelar ingen roll vem som ligger bakom de attackarna. Poängen är att sådana attacker är terrorism - och det kan ju vilken ärthjärta som helst fatta hur stora chanser det finns för amatörterrorister att verka ostört och med framgång.

Det som händer nu är att polis och säkerhetspolis kommer att på ett helt annat sätt inrikta sig på de här figurerna, spåra dem, undersöka allt de vill om dem, avlyssna deras telefoner, internettrafik, kameraövervaka dem, bugga dem och deras kontakter osv.

Inom högst ett halvår är hela nätverket kartlagt och så börjar man syna alla i sömmarna.

Inom ett, elller högst ett par, år kommer ett betydande antal av dessa glada pirater stå med fängelsestraff och skadestånd för allt från felparkering till bokföringsbrott och skatteskulder, och några av dem dessutom lagförda för allvarligare brott än så.

Geez, man häpnar över att folk kan vara så kortsiktiga att de inte ens förstår sitt egenintresse.

Jag håller i stort med dig, men jag förstår inte varför du kallar de för pirater i det sammanhanget, när det brott de begått inte är piratkopiering i just detta fallet. Visst sympatiserar de med pirater och piratar nog också, men är inte det irrelevant? Som att säga "dessa glada muslimer" om de som kraschade in i WTC. Det är inte piratism att sabba polisens hemsida och långt ifrån alla pirater gör sånt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-06-04 22:35

Tja, varför inte bygga upp med fakta:

Senaste nytt från SF

Ursprungligen av bollman:

Tja, varför inte bygga upp med fakta:

Senaste nytt från SF

Där ser man…

  • Oregistrerad
  • 2006-06-04 22:49
Ursprungligen av bollman:

Tja, varför inte bygga upp med fakta:

Senaste nytt från SF

hahaha!

tack!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-06-04 22:44

Nu är tråden fel ute igen. Piratkopiering kan aldrig bli laglig. Oavsett om alla i världen går på bio flera gånger om dagen eller om ingen någonsin gör det. "2 wrongs doesn´t make a right".
Det är ju jättetrist att det är olagligt med piratkopiering (bu-hu) men så är det. Inget demokrati/yttrandefrihetstjafs i världen kan ändra på det.
Att sen polisen tar med Pontén på razzia låter ju helt befängt. Skulle vilja se den polisstyrka som tar order av någon annan privatperson?
Att de plockar alla servrar tycker jag å andra sidan är konstigt. Betydligt svårare att stå i en serverhall och parlamentera om vad som finns var.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-04 22:54
Ursprungligen av bollman:

Nu är tråden fel ute igen. Piratkopiering kan aldrig bli laglig. Oavsett om alla i världen går på bio flera gånger om dagen eller om ingen någonsin gör det. "2 wrongs doesn´t make a right".
Det är ju jättetrist att det är olagligt med piratkopiering (bu-hu) men så är det. Inget demokrati/yttrandefrihetstjafs i världen kan ändra på det.
Att sen polisen tar med Pontén på razzia låter ju helt befängt. Skulle vilja se den polisstyrka som tar order av någon annan privatperson?
Att de plockar alla servrar tycker jag å andra sidan är konstigt. Betydligt svårare att stå i en serverhall och parlamentera om vad som finns var.

Håller med. Många bör dock komma ihåg att demokrati betyder folkstyre. Det slängs lite för mycket med det uttrycket, båda sidor verkar inte ens längre förstå vad det betyder...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-04 22:52

Det är väldigt naivt att säga att fildelandet inte slår hårt mot de som producerar musik och film. Jag kan bara prata för min erfarenhet, jag har gjort musikvideos och skivomslag i snart 10år och kan se hur budgeten bara minskar mer och mer för varje år, tidigare kunde man betala folk och själv få lite betalt för jobbet. Numera är det mest kreaktiva att få folk att jobba gratis, för det är min plånbok som brinner, inte skivbolagens. Tex så åker jag i veckan till Tokyo och gör en musikvideo samt omslag, eftersom skivbolaget inte har några pengar så kommer det att kosta mig en hel del om jag vill att det ska se bra ut, vilket jag självklart vill. Det roliga är att jag även gjorde omslaget för hans debut CD för några år sedan och då hade jag tredubbelt så mycket pengar bara för omslaget än vad jag har nu för både omslag + video.

Om allting är gratis blir det till slut ingenting värt.
Om ingenting får kosta något finns det ingen möjlighet att framställa det.
Om ingen längre är beredd att betala för kultur så hamnar vi allihop i amatörernas källarhål - inte för att det är charmigt, utan för att all kvalitet har dött ut.
Fast för grundarna av The Pirate Bay spelar det kanske ingen roll.
Gärna skit, bara den är stulen.

Hur vet du att det beror på piratkopiering?

Jag kan skriva en lång lista på saker som det är mer troligt att det beror på, men det som ligger närmst till hands nu är att skivbolagen är snåla och att Musik-bubblan är över, men det finns fortfarande en massa folk som vill få in en fot.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-04 23:09
Ursprungligen av Laseranders:

Hur vet du att det beror på piratkopiering?

Jag kan skriva en lång lista på saker som det är mer troligt att det beror på, men det som ligger närmst till hands nu är att skivbolagen är snåla och att Musik-bubblan är över, men det finns fortfarande en massa folk som vill få in en fot.

Eftersom jag sitter i samma lokal som skivbolaget så vet jag att dom inte har pengar Och om du tittar på statstik mellan ett litet skivbolags inkomster och fildelningens utveckling så räcker det med att gå i första klass för att se att det finns något gemensamt.
Jag är varken för eller emot fildelning, jag har laddat ner både det ena och andra, men att se det som sin medborgliga rätt är faktiskt komiskt, och något mer egoistiskt får man leta efter, piraterna är nästan mer girigt än skivbolgens girigaste chefer.

Ursprungligen av Fredric:

Eftersom jag sitter i samma lokal som skivbolaget så vet jag att dom inte har pengar Och om du tittar på statstik mellan ett litet skivbolags inkomster och fildelningens utveckling så räcker det med att gå i första klass för att se att det finns något gemensamt.
Jag är varken för eller emot fildelning, jag har laddat ner både det ena och andra, men att se det som sin medborgliga rätt är faktiskt komiskt, och något mer egoistiskt får man leta efter, piraterna är nästan mer girigt än skivbolgens girigaste chefer.

Men det räcker med att ha gått i andra klass för att veta att bara för att två saker händer samtidigt betyder inte det att det finns ett sammanhang.

och om piraterna är så himla giriga, varför sprider vi saker gratis fastän det innebär både arbete och risker och varför köper vi saker fastän vi kan få tag på allt vi vill ha gratis?

Ursprungligen av Laseranders:

Men det räcker med att ha gått i andra klass för att veta att bara för att två saker händer samtidigt betyder inte det att det finns ett sammanhang.

Laseranders kanske skulle du behöva prya lite i branschen för att få en liten inblick i hur den fungerar, fast frågan är hur länge du skulle palla, eller dina medarbetare, inte mycket där är som du inbillar díg...

Ursprungligen av Simon Templar:

Laseranders kanske skulle du behöva prya lite i branschen för att få en liten inblick i hur den fungerar, fast frågan är hur länge du skulle palla, eller dina medarbetare, inte mycket där är som du inbillar díg...

Du kanske skulle behöva sluta prya i branschen och titta lite på verkligheten. Inte allt där är som du inbillar dig.

(ta detta inlägg inlägg på ungefär lika stort allvar som man kan ta Simons, dvs, inte mycket alls)

Bevaka tråden