Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

The Pirate Bay - Demokratifråga ?

Tråden skapades och har fått 165 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-06-04 12:59
Ursprungligen av Simon Templar:

Nja allt krypterar går ju ofta att knäcka lite lättare än vad de som krypterar tror genom bakdörrar och universalnycklar och med den mänskliga faktorns hjälp.

Förutsatt att polisen sitter inne med riktiga crackers och att personen som krypterade är en idiot, så *kanske* de kan knäcka det. Om båda påståendena inte uppfylls, kan de det inte.

Ursprungligen av stfm:

Förutsatt att polisen sitter inne med riktiga crackers och att personen som krypterade är en idiot, så *kanske* de kan knäcka det. Om båda påståendena inte uppfylls, kan de det inte.

Du tror väl inte att polisen har sämre resurser än crackers, vad tror du de jätteklusterdatorer som finns idag bl.a. används till?

  • Medlem
  • 2006-06-04 13:07
Ursprungligen av Simon Templar:

Du tror väl inte att polisen har sämre resurser än crackers, vad tror du de jätteklusterdatorer som finns idag bl.a. används till?

Förutsättningen för att de ska knäcka det bygger ändå på att personen som krypterade är en idiot. Dessutom har jag inte sett något som tyder på att polisen sitter med jätteklusters och crackers för att försöka knäcka "oknäckbara" kryptos.

Läs det här:
http://blogs.zdnet.com/Ou/?p=204

Det är rätt intressant faktiskt.

Ursprungligen av stfm:

Förutsättningen för att de ska knäcka det bygger ändå på att personen som krypterade är en idiot. Dessutom har jag inte sett något som tyder på att polisen sitter med jätteklusters och crackers för att försöka knäcka "oknäckbara" kryptos.

Den svenska polisen sitter nog inte på jättedatorklusters men de har ju ändå möjlighet att använda sådana...

Ursprungligen av Simon Templar:

Du tror väl inte att polisen har sämre resurser än crackers, vad tror du de jätteklusterdatorer som finns idag bl.a. används till?

Nu känns det snarare som du antar ganska så mycket. Jätteklustrerna som finns i dagens lägen används uteslutande till forskning på högskolenivå samt innom försvarsmakten (FOI). Polisen har inte en bråkdel av IT-kunnandet som finns på våra högskolor/universitet.

Mig veterligen har inte ens polisen ett "jättekluster".

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-04 12:38

Generellt sett, och med basis på info från media, så luktar det illa om hela historien. Sätter man i det i ett större perspektiv så är det tydligt att Bodström (och hans föregångare) tyvärr tänjt ganska ordentligt på regelverket och lyckats få igenom "småsaker" som gett staten/polisen större inflytande på bekostnad av medborgarnas rättssäkerhet och integritet.

Jag gillar inte alls fildelning i sig, men det ger inte polisen/åklagare rätten att bära sig åt som dom tydligen gjort. Visar det sig att Bodström/justitiedepartementet varit direkt inblandade och gjort detta genom påverkan från USA så är det naturligtvis en ganska rejäl skandal, kanske en av de större under vår livstid.

Ursprungligen av Danne V:

Generellt sett, och med basis på info från media, så luktar det illa om hela historien. Sätter man i det i ett större perspektiv så är det tydligt att Bodström (och hans föregångare) tyvärr tänjt ganska ordentligt på regelverket och lyckats få igenom "småsaker" som gett staten/polisen större inflytande på bekostnad av medborgarnas rättssäkerhet och integritet.

Jag gillar inte alls fildelning i sig, men det ger inte polisen/åklagare rätten att bära sig åt som dom tydligen gjort. Visar det sig att Bodström/justitiedepartementet varit direkt inblandade och gjort detta genom påverkan från USA så är det naturligtvis en ganska rejäl skandal, kanske en av de större under vår livstid.

Inte alls, snarare en storm i ett vattenglas. det mesta har nog skötts korrekt.
En större demokratisk skandal var nog i så fall när den tjetjenska oppositionella servern stängdes ned av Säpo för några veckor sedan på order av ryssarna, men då blev ju folk inte lika upprörda, Den tjetjenska servern är dock uppe igen minus lite känsligt hatmaterial..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-04 13:51
Ursprungligen av Simon Templar:

Inte alls, snarare en storm i ett vattenglas. det mesta har nog skötts korrekt.
En större demokratisk skandal var nog i så fall när den tjetjenska oppositionella servern stängdes ned av Säpo för några veckor sedan på order av ryssarna, men då blev ju folk inte lika upprörda, Den tjetjenska servern är dock uppe igen minus lite känsligt hatmaterial..

Du läste nog inte vad jag skrev.
Jag skrev "visar det sig [...] så är det en skandal". Dvs om det skötta korrekt, så är det INTE en skandal, men om det INTE skötts korrekt, så är det. Att säga att det "nog" har skötts korrekt är ju den springande punkten, eller hur? Och ett "nog" räcker inte.
Dessutom ser jag detta i sitt sammanhang, inte som ett enskilt påhitt. På TV4 (?) för några veckor sedan blev Bodström grillad av en kille som rabblade upp en räcka nya knep som justitie lyckats få igenom de senaste åren och som begränsar/nonchalerar den personliga rättssäkerheten och integriteten ordentligt. Bodström förnekade inte knepen i sig, men självklart att de skulle inverka på rättssäkerheten (vilket ju var väntat).
Vi lever i en rättstat där all offentlig makt utgår från folket. Genom denna formulering accepterar vi att en del tjyvar kommer undan, eftersom det är en balansgång; vill man gripa fler tjyvar, så kommer andra i kläm också. Vi säger nej till det; bättre att en del skumrask kommer undan än att oskyldiga privatpersoner får besvär.
Vad man än tycker om fildelning, så verkar tillslaget vara av samma typ man ser i totalitära stater. Om dom dessutom strypt andra sajter på order av t.ex. ryssar så är det ju ännu värre, inte en ursäkt för att detta tillslag skulle vara OK.

Lite ot, sorry.

Ursprungligen av Danne V:

På TV4 (?) för några veckor sedan blev Bodström grillad av en kille som rabblade upp en räcka nya knep som justitie lyckats få igenom de senaste åren och som begränsar/nonchalerar den personliga rättssäkerheten och integriteten ordentligt.

Nu såg jag inte inslaget, men det låter som om det kan ha varit Pär Ström. Han är en tidigare it-konsult som numera är helt inriktad på att berätta om hur ny teknik kan missbrukas och missbrukas av myndigheter och företag i Sverige och övriga världen.

Jag debatterade mot honom och justitieminsitern tidigare i våras angående buggningslagen.

Han har tyvärr blivit lite väl paranoid de sista månaderna, men han är intelligent och driver en spännande sida som heter Stopppa Storebror punkt se.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-05 22:51
Ursprungligen av thevil:

Nu såg jag inte inslaget, men det låter som om det kan ha varit Pär Ström. Han är en tidigare it-konsult som numera är helt inriktad på att berätta om hur ny teknik kan missbrukas och missbrukas av myndigheter och företag i Sverige och övriga världen.

Nä, jag uppfattade det inte som om han var IT-snubbe, utan statsvetare eller nåt annat med mer generell koll på sånt här. Om jag orkar ska jag ta reda på vem det var....kanske....

Ursprungligen av Simon Templar:

Inte alls, snarare en storm i ett vattenglas. det mesta har nog skötts korrekt.
En större demokratisk skandal var nog i så fall när den tjetjenska oppositionella servern stängdes ned av Säpo för några veckor sedan på order av ryssarna, men då blev ju folk inte lika upprörda, Den tjetjenska servern är dock uppe igen minus lite känsligt hatmaterial..

Tyvärr ligger den nog nere igen eftersom det var hos prq.se den stod. Vad jag har läst plockade polisen med sig den också, tillsammans med de övriga 130st!! servrarna. (TPB hade tydligen 15st)

/Ulf

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-04 13:30

Polisens IT-kunskaper är ganska begränsade.

Ursprungligen av Konrad:

Polisens IT-kunskaper är ganska begränsade.

Inte alls de har en hel del mycket kompetetenta experter och givetvis möjlighet att anlita externa tekniker, men du kanske menar polisen på gatan...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-04 13:39

De kanske har lärt sig att skaffa kompetens på senare tid, förut var det lika med noll.

  • Medlem
  • 2006-06-04 13:47

Jag gjorde ett knäck en gång med en kille som jobbade på ett (då ganska nystartat?) datasäkerhetsföretag, jag minns inte vad de hette men ett av de större svenska. (Han heter Bosse nånting... ) Hur som helst jobbar han åter på polisen med dataintrång, IT-brottslighet och liknande. Så jag tror att kompetensen finns, åtminståne på individnivå. Sedan kanske åklaragväsendets kompetens inte är tipptopp som helhet. Det är ju åklagaren som leder förundersökningen.

Det stora problemet med dessa småhackers är att de provocerar fram en samhällsutveckling som är skadlig för flertalet.

Dessa, självutnämnda, "frihetesvänner" gör det som så många andra frihetsrörelser före dem gjort - tar steget ut i terrorism och angrepp på demokratiska institutioner (allt med vackra slagord i ryggen naturligtvis)

Samhället, dvs vi, kan inte acceptera attacker på polisens och regeringens hemsidor och andra demokratiska institutioner. Låt vara att staten blir lite tagen på sängen idag, men det som kommer att hända är att det demokratiska samhället kommer att slå tillbaka med de maktmedel det har till sitt förfogande.

Och i förhållande till de hot som stater kan kapacitet att hantera så har piraterna samma usla utsikter som nynazister, millitanta veganer, reclaim the street-aktivister etc. att lyckas med sina mål.

Eller enklare uttryckt: De sågar av den gren de sitter på

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Eller enklare uttryckt: De sågar av den gren de sitter på

Inte riktigt det snillrika är att en del av dessa ""frihetsvänner" sitter på dubbla stolar, grundaren av Piratebay äger t.e.x. även hostingföretag och ett internetsäkerhetsföretag som med stor sannolikhet kommer få mera jobb...

tills folk inser att det är för besvärligt att anlita folk som kan bli häktade, ställda inför domstol, skadeståndsskyldiga, spendera sin tid på rättsprocesser osv...

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

tills folk inser att det är för besvärligt att anlita folk som kan bli häktade, ställda inför domstol, skadeståndsskyldiga, spendera sin tid på rättsprocesser osv...

Visst men med tanke på att många jobbar på konsultbas åt alla möjliga företag i den branschen så är det svårt att veta som egentligen jobbar åt en eller vem som egentligen hostar ens webbplats. Enligt ditt resonemang så borde ju inget vettigt företag ens överväga att använda RIX/Telecom/Port80/PRQ men tyvärr så gör en del det.

Nu är det ju inte TPB om gjort attackerna på polisens och regeringens hemsidor. Så vitt jag vet tar de kraftigt avstånd från de handlingarna.

Däremot är det inte konstigt att den som blir behandlad som skit oftast inte sitter tyst och tar emot.

Ursprungligen av Laseranders:

Nu är det ju inte TPB om gjort attackerna på polisens och regeringens hemsidor. Så vitt jag vet tar de kraftigt avstånd från de handlingarna.

Däremot är det inte konstigt att den som blir behandlad som skit oftast inte sitter tyst och tar emot.

Så du menar att TPB har blivit behandlade som skit när de i 3 år har fått ha sin lekstuga ifred och själva kastat skit på de upphovsmän som ligger bakom det som de har spridit..

Jag har inte sett TPB ta kraftigt avstånd från sabotaget. Tror de ansvariga ligger rätt nära TPB.

Ursprungligen av Simon Templar:

Så du menar att TPB har blivit behandlade som skit när de i 3 år har fått ha sin lekstuga ifred och själva kastat skit på de upphovsmän som ligger bakom det som de har spridit..

Jag har inte sett TPB ta kraftigt avstånd från sabotaget. Tror de ansvariga ligger rätt nära TPB.

Jag snackar om de ungdomar som blir behandlade som tjuvar fastän de bara använt internet p ett ganska naturligt sätt. Du tror en hel massa, du.

Ursprungligen av Laseranders:

Jag snackar om de ungdomar som blir behandlade som tjuvar fastän de bara använt internet p ett ganska naturligt sätt. Du tror en hel massa, du.

Du överdriver som vanligt, vilka ungdomar blir behandlade som tjuvar för att de laddat ned? Inte är det många.
Tror du själv att några knattar utan kontakter ligger bakom attackerna, då är du bra naiv.

Ursprungligen av Simon Templar:

Du överdriver som vanligt, vilka ungdomar blir behandlade som tjuvar för att de laddat ned? Inte är det många.
Tror du själv att några knattar utan kontakter ligger bakom attackerna, då är du bra naiv.

Ja, att genomföra en sån attack är ganska lätt och det är också lätt att få uppmärksamhet för den efter en sån här händelse.
Du hittar istället på hur du vill att det ska vara och sen är det så och alla som inte håller med dig är dumma i huvet.

De blir behandlade som tjuvar för att det helt plötsligt blev olagligt fastän ingen egentligen kunnat påvisa att nån tar skada av det.

Ursprungligen av Laseranders:

Ja, att genomföra en sån attack är ganska lätt och det är också lätt att få uppmärksamhet för den efter en sån här händelse.
Du hittar istället på hur du vill att det ska vara och sen är det så och alla som inte håller med dig är dumma i huvet.

De blir behandlade som tjuvar för att det helt plötsligt blev olagligt fastän ingen egentligen kunnat påvisa att nån tar skada av det.

Nu överdriver du igen jag har inte pratat om att någon skulle vara dum i huvudet, att genomföra en sådan attack är inte så lätt även om det givetvis inte kräver ett snille elller en jättemaskinpark.

Angående att ingen tagit skada så vet du inte vad du pratar om skivaffärer hyrvideobutiker biografer studios och diverse musikföretag har fått slå igen eller säga upp personal.

Sen som sagt vilka blir behandlade som tjuvar och hur många? Du kan ju knappast påstå att speciellt många har fått några straff än...

Ursprungligen av Simon Templar:

Nu överdriver du igen jag har inte pratat om att någon skulle vara dum i huvudet, att genomföra en sådan attack är inte så lätt även om det givetvis inte kräver ett snille elller en jättemaskinpark.

Angående att ingen tagit skada så vet du inte vad du pratar om skivaffärer hyrvideobutiker biografer studios och diverse musikföretag har fått slå igen eller säga upp personal.

Sen som sagt vilka blir behandlade som tjuvar och hur många? Du kan ju knappast påstå att speciellt många har fått några straff än...

Det där är bara spekulationer som gång på gång visat sig inte stämma. Visa nån källa på att det beror på piratkopiering, tack, annars finns det ingen anledning att ta det på allvar.

Ursprungligen av Simon Templar:

Nu överdriver du igen jag har inte pratat om att någon skulle vara dum i huvudet, att genomföra en sådan attack är inte så lätt även om det givetvis inte kräver ett snille elller en jättemaskinpark.

Angående att ingen tagit skada så vet du inte vad du pratar om skivaffärer hyrvideobutiker biografer studios och diverse musikföretag har fått slå igen eller säga upp personal.

Sen som sagt vilka blir behandlade som tjuvar och hur många? Du kan ju knappast påstå att speciellt många har fått några straff än...

Så backar vi upp våra uttalande med fakta. Mig veterligen gick några av de stora skivbolagen med jättevinster, samma med filmerna. Aldrig förr har folk gått så mycket på bio som nu, kassarekord efter kassarekord slås ju konstant. Nu senast var det DaVinci-koden som slog rekord vill jag minnas..

Att sedan uppsägningar av personal skylls på piratkopieringen är en annan femma, bara för att folk säger saker betyder det inte att det är så. Det kallas f.ö propaganda.

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Aldrig förr har folk gått så mycket på bio som nu kassarekord efter kassarekord slås ju konstant.

Du vet inte hur fel du har när du skriver "Aldrig förr har folk gått så mycket på bio som nu"

Ursprungligen av Simon Templar:

Du vet inte hur fel du har när du skriver "Aldrig förr har folk gått så mycket på bio som nu"

Spelar roll. Förbjud hemmabiosystem om det nu är så viktigt att folk går på bio.
Jag ser det som att om folk inte vill gå på bio så behövs inte bio. Går jag på bio så gör det för att få se en sjysst film i stort format med fett ljud. Om det inte efterfrågas så ser jag ingen anledning till att ha så många Bio-salonger. Varför folk inte går på bio spelar egentligen mindre roll. Kan man lista ut varför så kan man anpassa affärsidén, men det är lättare att hitta en syndabock och straffa den och få makthavarna att tycka synd om en.
Sänk priserna eller släpp filmerna på DVD tidigare, men försök inte stifta lagar som säger att alla måste se X antal filmer på bio varje månad (vilket i grund och botten filmbolagen så klart vill).

Ursprungligen av Simon Templar:

Du vet inte hur fel du har när du skriver "Aldrig förr har folk gått så mycket på bio som nu"

Hur förhåller sig det uttalandet till Bollmans länk?

Bevaka tråden