Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dubbelmoral till Cocoa?

Tråden skapades och har fått 225 svar. Det senaste inlägget skrevs .

20-årsjubileum 2010

Bjerkén här. Kort resumé från mitt förra inlägg i december 2002 ;-): Hade gått i väggen dagarna innan, och letade efter något att pyssla med. Portningsprojektet blev mig dock övermäktigt - inte för att det är tekniskt komplicerat, utan för att man inte orkar i det tillståndet som jag var i. Det hela föll i glömska.

Nyligen blev jag kontaktad om möjligheten att göra en iPhone-version.

Vill bara meddela de Dubbelmoral!-fans som eventuellt fortfarande finns vid liv att nitton års väntan kanske inte har varit förgäves. För att göra originalspelet rättvisa tror jag dock inte på att bara korskompilera källkoden från 1990 och få en version som kör på ett modernt OS. Vi vill vara lite mer raffinerade, och samtidigt måna om den gamla pixliga grafiken, den uschla ljudkvalitén osv.

Eftersom man själv nu uppnått mogen ålder, vill man låta tankarna landa ordentligt och inte lova något som man inte kan hålla. Den som väntar på något gott... 2010 är det 20-årsjubileum för Dubbelmoral!, och dessutom karneval i Lund. Jag kommer att hålla er, som fortfarande är intresserade, uppdaterade...

Vi håller tummarna!

Just i dagarna har jag fått igång min gamla spritemotor i moderniserad version, och jag har just nu en animerad Dubbelmoral-gubbe snurrande, kör i OpenGL laddad från den gamla spritebilden (dock konverterad till TGA) på en bakgrund från originalet. Vi roade oss med att låta honom kissa i pissoaren bara för nöjet att se att det såg rätt ut.

Och då dyker Bjerkén upp igen. Tja, antingen snurrar jag igång en rak klon på det gamla spelet bara för att utveckla min motor, eller så kan man ju hitta på något med Bjerkén. Min motor är omskriven för att vara portabel, så att få upp den på iPhone skall inte vara några stora apparater.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-20 11:56
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Min motor är omskriven för att vara portabel, så att få upp den på iPhone skall inte vara några stora apparater.

Det vore ju klart sweet om du lyckas porta den till iPhone och kan släppa den till "allmänheten". Jag har några spelidéer som kräver spriteanimering och det skulle spara mycket tid att slippa koda det själv

Ursprungligen av rhesus:

Det vore ju klart sweet om du lyckas porta den till iPhone och kan släppa den till "allmänheten". Jag har några spelidéer som kräver spriteanimering och det skulle spara mycket tid att slippa koda det själv

Jag tror att det mesta är lätt; det svåraste blir att skriva om ljudmodulen, som är det enda som är kvar från den gamla koden. Den måste skrivas om helt. Resten är ren OpenGL som lätt görs om till OpenGL ES.

Det blev väldigt tyst här, inte minst från Bjerkén. Jag har lilla Dubbelmoralgubben kutande omkring, lite grenar som faller och en polis på fel plats... allt uppzoomat utan interpolation så det ser rätt ut. Än är det en del att göra innan han kan supa, spy på rektorn och jagas av mamma, men det mesta som är viktigt är på plats, det som är kvar är liksom "slutmontering". Men vad gör man, egen variant på grafiken och ljuden så länge? Jag kan ju inte använda originalen utan lov.

Fortfarande inget svar från Bjerkén, så jag får lägga ner det där tills han säger nåt. Bättre att jobba med egna spel än att slänga tid på saker som kräver tillstånd som man inte vet om man kan få.

Du har spytt på rektor Magnificus och blir religerad.
Fast bäst är fyllot på AF - studentajävel.....

kommer vi någonsin att få se detta - världens roligaste spel - till en modern maskin?
Jag väntar med spänning. Nästan så man köper en LC för att kunna spela så länge...

/m

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-06-10 09:04

Om man ska vara realistisk... hur stor är risken att Bjerkén efter alla dessa år skulle bli motvals kärring och motsätta sig att man hottar upp detta spel? Jag skulle då bli överlycklig som utvecklare om en av mina skapelser nådde denna typ av kultstatus bland svenska mac-användare. Det finns bara mejladress till honom, inget tfnnr eller?

  • Medlem
  • 2009-06-10 10:24

Om man vill kontakta Anders Bjerken via telefon är eniro.se en bra start. Han bor i närheten av Lund.

Ursprungligen av sax:

Om man vill kontakta Anders Bjerken via telefon är eniro.se en bra start. Han bor i närheten av Lund.

Viktigt är ju dock att inte störa personen i fråga allt för mycket, annars kommer han att tappa intresset antagligen + att det inte är schysst att teletrakassera andra.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-06-17 00:16

Fast nu handlade det ju, om jag förstått saken rätt, om att vi ett enda tillfälle få muntlig tillåtelse att använda delar av ett 20 år gammalt program. Inte att be om hjälp e dyl.

Ja men "do it already" som jänkarna säger om det nu är så att någon kan och vill ta tag i projektet! Visserligen gick jag på Chalmers under den perioden men det verkar ju lite småkul. Kanske att man skulle veva igång Classic och testa nån dag. Har ju inte gått över till Intel/Leopard ännu...

Lycka till i vilket fall som helst. Och jag sällar mig till retrofalangen som föredrar en ny version lika originalet. Eventuella nyheter kan ju få komma i Dubbelmoral II i en OS XX-version nån gång runt 2045? En portable-version inbyggt i rullatorn?

Jag formulerar mig kortfattat: Bjerkén och Ragnemalm - 15 kr på iTMS, dela på summan. Vi kommer alla köpa.

Jag har min skiss, och jag kommer att jobba vidare på motorn (om några veckor, när jobbet lugnar sig lite), men om jag skall fortsätta på Dubbelmoral-omimplementationen så måste jag ha klartecken från Bjerkén. Om han jobbar på en egen nyutgåva så är det både slöseri med tid och upphovsrättsintrång att göra en själv. Men annars försöker jag modernisera Bert och Ingemar's Skiing Game i stället. Fia med knuff ligger främst i kön, för den är enklast.

Lustig timing med nya inlägg. Jag fattade i förra veckan beslutet att köra på med en iPhone-variant, och har kommit en bit på väg, och hade för avsikt att börja läcka lite om det framöver...

Lite saker måste på plats först, innan jag kan komma med mer info. Men sluta inte hoppas - nu är jag på gång!

Hmmm, om det nån som undrar vem memofant är, så är det hr. Bjerkén. Mer info kommer. /Anders.

Go Bjerkén go...

Kommer ihåg när Claes hade med sig det till MacMeckarna. Det sänkte produktiviteten rätt duktigt en tid

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-24 16:06

Otroligt kul om Dubbemoral är på gång nu och dessutom till iPhone! Och lika glad blir jag över att höra att Ingemar har planer på en nyutgåva av Ingemar's Skiing Game!

Kämpa på! Bra jobbat!

(Fyra meningar och fyra utropstecken hittills, det är till att vara upphetsad!)

Jag säger bara EN SAK!
STUUUUDENTAAAAJÄÄÄÄVEL!

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-02-24 19:34

Gå hem å läs!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-02-25 00:01

Näää, nu jävlar!

dubbelmoral.nu

Tjena alla gå-hem-och-läs-lovers. Nu har jag satt upp en liten blogg för att sprida information om hur iPhone-portningen fortskrider.

Två syften:
* Skapa ett commitment för mig själv...
* Ge er en chans att heja på, så att jag inte stupar på mållinjen!

dubbelmoral.nu

Räkna med ett eller ett par inlägg i veckan. Redan nu kan man se lite rörliga bilder på hur det kan bli. Välkomna!

/Anders.

Ursprungligen av memofant:

tjena alla gå-hem-och-läs-lovers. Nu har jag satt upp en liten blogg för att sprida information om hur iphone-portningen fortskrider.

Två syften:
* skapa ett commitment för mig själv...
* ge er en chans att heja på, så att jag inte stupar på mållinjen!

dubbelmoral.nu

räkna med ett eller ett par inlägg i veckan. Redan nu kan man se lite rörliga bilder på hur det kan bli. Välkomna!

/anders.

bookmarked!

Bookmarked and tweeted....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-01 10:00

dubbelmoral.nu

Mekigt att behöva registrera sig på dubbelmoral.nu för att heja på i kommentarerna. Jag hejar här istället då: Heja!

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-03-02 02:30

Sådär ja. Satte nytt hajskår på 10583. Grenarna blir dödligt smärtsamma och morsan sjukligt paranoid efter ett tag...

Och här är en nyhet från MacWorld:

Kultspelet Dubbelmoral kodas om för iPhone - MacWorld

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2010-06-12 17:15

Vad händer?
Försökte komma i kontakt med Anders för att hjälpa till men har inte lyckats.
Någon som vet mer?

Jag jobbar med återupplivande av mina egna gamla alster i stället.

Bevaka tråden