Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dubbelmoral till Cocoa?

Tråden skapades och har fått 225 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-19 22:59

Är det nån som vet om det blit nåt?
Har kollat på diskutionen varje dag, men lampan är alltid släckt.
Det verkar ju som detta är bortglömt.

Nåt nån?

Nehejdå, det är inte alls bortglömt. Man har bara lite annat att göra först.

Men den som känner för att snabba upp det hela kan ju börja med att göra en massa skärmdumpar från Dubbelmoral och frilägga alla grafikelement som behövs. Om man snarare vill göra ett 3D-Dubbelmoral möjligt kan man ju börja göra passande 3D-modeller.

För att få lite ordning på detta så skapar jag två trådar där intresserade kan anmäla sitt intresse. Då har vi namn och emailadresser och kan styra upp detta på ett exemplariskt sätt.

Nu vill jag inte vara någon gnällspik, men vore det inte att totalförstöra Dubbelmoral om man gör en 3Dversion av det?

Åhhnej!! Det är bara en morderniserad hyllning till ett ApCoolt spel!!!

Go 3D!!!

/Jont Olof

  • Medlem
  • 2002-07-04 07:20

Jag stödjer på alla sätt jag kan, älskar dubbelmoral och har alltid gjort.

Hrrrmmm han e väl kanske hemma då.

Som jag minns det fanns det någonstans ett recept på mormors köttbullar (de skadebringande rackarna) som bla inehöll cement. Kommer inte ihåg var bara... ngn?

Mammas köttbullar är riktigt farliga; här har ni receptet .

http://99mac.com/pics/member/dubbelmoral.jpg

[ 04 Juli 2002, 09:25: Meddelandet ändrat av: marton ]

  • Oregistrerad
  • 2002-07-04 12:25

Aaaah, bara för att förstå hur populärt det vore om ni portade så skriver jag detta inlägg. Dubbelmoral till OS X! Jag vill än en gång hångla med bruden vid fontänen!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
Nehejdå, det är inte alls bortglömt. Man har bara lite annat att göra först.

Men den som känner för att snabba upp det hela kan ju börja med att göra en massa skärmdumpar från Dubbelmoral och frilägga alla grafikelement som behövs. Om man snarare vill göra ett 3D-Dubbelmoral möjligt kan man ju börja göra passande 3D-modeller.

Hur vill du ha skärmdumparna, filformat? storlek? ska alla bilder vara i fristående filer eller kan flera bilder bara i samma?
Som du hör är jag inte speciellt programeringskunnig, men behärskar dock Photoshop osv. Jag hjälper gärna till med grafiken, om ni som är programmeringskunniga ger lite direktiv.

Till att börja med ska bilderna vara i ett icke-förstörande format. PICT duger bra. Inte JPEG bara, det passar väldigt dåligt till den typen av grafik.

Om de ligger i en eller flera filer är inte så noga. Det viktiga är att olika delar friläggs, bakgrunder byggs ihop så de blir kompletta utan en massa rörliga saker ovanpå, och alla rörliga saker friläggs i alla olika varianter de förekommer. Friläggning ska vara med skarpa kanter, inget ludd.

Det är en hel del skärmdumpande, tror jag, men lyckligtvis är det bara fyra scener, så det är inte hopplöst mycket.

@ Ingemar

Nu har jag skapat ett utkast:
dm1: bakrund med endast spelfönstren
dm2: bakrund med System 7 gränssnit. (läste någonsans att det i OS X måste var på det sättet för att "gubben" ska kunna springa mellan de olika fönstren)

http://99mac.com/pics/member/dm1.pict
http://99mac.com/pics/member/dm1.jpg

http://99mac.com/pics/member/dm2.pict
http://99mac.com/pics/member/dm2.jpg

(pict filerna stöds inte av server/webläsare)

Vilken spår ska vi köra vidare på, med eller utan skrivbordsbakrund?

Ska jag sätta igång med friläggningen av övriga miljöer och objekt?

[ 04 Juli 2002, 16:03: Meddelandet ändrat av: marton ]

  • Avstängd
  • 2002-07-04 17:28

Utan skrivbord, det känns så emulerat med det *tycka*

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
Vad sägs om att lägga krutet på att om-implementera Dubbelmoral i stället? Grabba ut grafik, kopiera ljud, och sen göra ett Dubbelmoral som är lite mer, lite mindre buggigt, och lika moraliskt?

Såg att det var lite frågetecken kring grafiken. Jag har fixat det, bara att ladda ner den här:
http://www.untitled.com/tmp/dubbelmoral.hqx

Det var inte ett dugg svårt, jag ändrade bara resurstypen från PCR3 till PICT. Men för att ni ska slippas svettas i 20 sekunder lade jag ut filen på nätet.

Härligt Fredrik...

Det slog mig att man skulle kunna ha möjligheten att spela i svartvitt i Dubbelmoral 2002. För den där extra nostalgikänslan.

Grejt, då är ju grafiken frilaggd och klar, supersmidigt Fredrik!
Är det någon som har fått ljudet att fungera? Jag kör OS 9.2 och ljudet fungerar inte alls.
Går det att plocka ut ljudet på liknande sätt? Kan ResEdit funka?

Ljudet ligger i en vanlig snd resurs och går utmärkt att plocka ut med resedit...

så nu är det bara att sätta igång och programmera

[ 04 Juli 2002, 23:08: Meddelandet ändrat av: Xtra ]

Coolt! Hur lång tid kan kodknackandet tänkas ta?

/JO

Tänk att bilderna bara var PICT trots allt. Jag försökte läsa dem som PICT, men gjorde tydligen nån tabbe. Man ska inte ge upp för lätt antar jag.

Svartvitt är inget bekymmer. Det är bara ett enkelt val av grafikresurs. Ska det krascha när man skriver "hajskår" också?

Koden, tja... Jag har funderingar på att använda Dubbelmoral som en slags testplattform för Carbon-konverteringen av SAT (mitt gamla grafikbibliiotek), men det tar sin tid.

Och glöm inte att "everything costs more and takes longer".

Klart det ska ligga mot en skrivbordsliknande bakgrund! Men inte System 7! Svartvitt, liknande System 6 eller tidigare, och så förstås 512x342 pixlar!

Nåja, man kan ju faktiskt göra det valbart också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-05 14:39

Kul det här låter !!

mitt förslag är att köra gamla systemets skrivbord+meny .. i fullscreen, så det ser helt autentiskt ut
då kan han klättra på skrivbordet bäst han vill

Eller kanske... när han är nykter så är bakgrunden ett svartvitt skrivbord av bästa System 6-typ. När han bli lite full så blir det i färg. När han är stupfull så blir det nåt mer psykedeliskt... ja, varför inte OSX, eller hellre en flippad parodi på det?

Man kanske rentav skulle våga sej på att ha animationer i bakgrunden, men det är nog lite jobbigt att skapa. Finns det nån som skulle kunna göra en animerad psykedelisk lite lagom sjösjuk OSX-parodi som QuickTime-film?

  • Avstängd
  • 2002-07-06 17:45

*ser en gubbe hoppandes från ikon till ikon på docken*

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
Eller kanske... när han är nykter så är bakgrunden ett svartvitt skrivbord av bästa System 6-typ. När han bli lite full så blir det i färg. När han är stupfull så blir det nåt mer psykedeliskt... ja, varför inte OSX, eller hellre en flippad parodi på det?

Man kanske rentav skulle våga sej på att ha animationer i bakgrunden, men det är nog lite jobbigt att skapa. Finns det nån som skulle kunna göra en animerad psykedelisk lite lagom sjösjuk OSX-parodi som QuickTime-film?

Förklara närmare vad du menar (innehåll, eller åtminstånde riktlinjer). Ge mig också tekniska specifikationer på hur du vill ha materialet (höjd, bredd, max storlek, längd, med mera), så fixar Daniel.


[ 08 Juli 2002, 16:25: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

Jag har kommit på att den lille schtudentajaeveln kan hoppa omkring på skrivbordet... men det kräver en del fulhackande som kan sluta fungera med vilken systemuppdatering som helst.

Så det går, men jag tror inte att jag skulle satsa på det ändå. Jag tror jag föredrar ett ersättningsskrivbord, så kan man dessutom göra de nyss nämnda extrafinesserna,

Underbart!

Kommer in sent i debatten, men Dubbelmoral bör absolut sparas åt eftervärlden! Det, Tetris 1.0 och någon variant av Brickout var de första (enda) spel vi hade på vår IIcx när det begav sig. Bor numera jämte Östgöta nation i Lund, vilket för de som inte är mer invigda än min far är nått hundratal meter bakom pissoaren..

Hade tankar på att försöka göra spelet spelbart igen inför årets karneval, men så gick hela datorn fetsönder. Det gamla gick för övrigt att ladda ner från www.lundakarnevalen.org i våras. Eftersom det inte varit mycket liv på sitsonde här undrar jag nyfiket hur det går för er.

Är det bara jag som inte kunde plocka ut "Halleluja"-ljudet med ResEdit i normalfart? Receptet på köttbullar finns för övrigt om man dubbelklickar på (c). Dubbelklickar man på kartan får man veta mer om Esaias Tegner, som var en skön snubbe som tyckte om prosa och punsch, eller något i den stilen.

Tänte att Ingemar kanske skulle kunna uppdatera oss här hur det går. Har du fått respons? Har du hunnit göra något överhuvudtaget eller är det fullt upp med "vanligt" arbete?

Tiden går som vanligt... Jag har haft lite semester, och sen stockar sej allt som vill bli gjort. Nej, inget nytt, tyvärr.

Nåja, först ska jag få igång SAT under Carbon, och det är inte nedlagt på minsta sätt. Innan jag gjort det är det inte så meningsfullt att rota i de gamla resurerna.

Ang gubbar som hoppar runt utanför fönstret.. Går det att göra i OS X? Tänkte närmast på skärmsläckare som t.e.x SNO av MavNYtt killen CHOD755 (Tror jag han hette)

iLuxo (http://ios.free.fr ) är ett program som skapar en liten hoppande oregelbunden figur som studsar fram över alla program. Ser ut att fungera fint, men själva programmet är ganska påfrestande. I vilket fall som helst är mina fem öre att en schtudentajävel ovanpå det vanliga skrivbordet är snyggast, å inget System 7-fejk.. även om det vore kul som tillval.

Den som laddar ner iLuxo och kollar märker även att dialogrutorna är aningen okonventionella..

Hur går det för er! Har projektet kommit igång och hur långt har ni i sådana fall kommit?

(En lite otålig 99macare!)

/JO

Bevaka tråden