Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.4.3 är ute

Tråden skapades och har fått 223 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av draags:

Jag kan bli trött på att man måste reparera och fixa med cocktail o dylikt för att det ska fungera bra efter en uppdatering - varför kan inte Apple fixa detta.

Det här var nog första gången jag körde "repair permissions" innan och efter en uppdatering, och även första gången jag har fått problem. Jag har kört OS X sedan 10.2.

Men jag vet inte om jag har fått mina problem just med uppdateringen. Det var idag en vecka sedan jag installerade Tiger. Efter det har jag haft lite problem med stabiliteten. Innan har jag alltså kört mängder av uppdateringar som Apple har släppt, utan att det har krånglat. (Alltså uppdateringar av 10.2. och 10.3.) Jag har gladeligen skitit i att reparera rättigheter innan och efter.

En sak som skiljer är dock att jag *antagligen* inte har kört cron-script under 10.4. Under 10.3 redigerade jag tiderna som cron ska köras på, så att det kördes när jag har datorn igång. Jag skulle tro att inställningarna för cron har återgått till "default" när jag instalerade Tiger.* )1 Men jag har ytterst svårt att tro att det är det som gör skillnaden i stabilitet.

För att sammanfatta mitt röriga inlägg, så är jag skeptisk till att Cocktail och andra program eller reparationer har någon större betydelse vid uppdatering. För mig har det varit stabilt, utan att jag har kört dylika verktyg, eller reparerat behörigheter.

*)1 Jag kommer att starta en ny tråd om crontab och Tiger.

Edit: Efter att ha läst ackes inlägg, och ha funderat lite mer, så kan jag tillägga att jag alltid har kört "arkivera och installera" när jag har uppgraderat 10.x-version. Men jag har aldrig varit försiktig med systemet, utan har installerat saker för att byta "skin" på OS X, har flyttat "users" till en anna HD genom att hacka i Terminal, och gjort diverse andra konstigheter.

Sist men inte minst, så måste jag säga att OS X verkar ha "stabiliserat sig" efter att jag har kört det i en vecka. De kernel panics och andra problem jag har haft, kan kanske vara orsakade av annat än uppgraderingen till 10.4.

Senast redigerat 2005-11-04 21:35

Märker ingen skillnad, men det är inte alla funktioner som ska direkt märkas.

Det vore intressant att göra lite statestik över vilka som har problem med uppdateringar, jag får en känsla av att det är ungefär samma personer och sedan därefter göra en något mer djupdykning i deras hårdvara osv.

Jag har installerat denna uppdatering på 4 maskiner nu, en PB 12" en PB 15" en iMac FP 15" och en PB 15" Ti och har inte stött på några som helst problem på någon av maskinerna.
En kille på jobbet har PB 12" och även den går som en klocka efter uppdateringen.

Jag har aldrig fått några som helst problem efter någon uppdatering och jag jävlas ändå rätt mycket med min egen maskin åtminstone.

Samma här, har lagt in 10.4.3 på i pb12" 2 ibooks, 5 eller 6 minimaccar, 1 pm G5, inga som helt problem..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-04 20:42

Har installerat Mac OS X 10.4.3 på 18 datorer. Alla utom två utnyttjar de flesta delar av Mac OS X. Dvs, inte surfa-maila-skriva användare. Inte ett problem, varken innan eller efter. Tror detta beror på tre saker:
1. De här datorerna är installerade på "rätt sätt", dvs ren installering av Mac OS X 10.4. Inte (enligt mig) fulinstallationer med Carbon copy cloner eller Apple uppgraderingsfunktion.

2. Ingen av datoranvändarna laddar ned massor med kontsiga program som ändra massor av saker i systemet fram och tillbaka eller flyttar på saker eller ägnar sig åt allmänt trixande. Program installeras fräsht och flyttas inte runt eller installeras manuellt osv.

3. Inget snikande på minnesfronten. Alltså inte köpa skitminne bara för att tjäna nån hundring. Är som att be om problem.

Jag brukar faktiskt aldrig heller ha problem, men jag kör ibland en cocktail variant med lite scripts.

Men ibland sägs det att man ska köra dessa scripts och ibland inte...

Om man är en nybörjare på OS X så lär man inte ha nån koll på detta, det kanske är en missbedömning men det känns som om man kan få strul med just rättigheter osv.

Igår pajade min hårddisk (fw) och Findern hakade upp sig och allt strulade - för en kort sekund så gick allt blod upp till huvudet och jag hade lust att kasta ut min dator. Svor o tänkte faktiskt f*n jäkla mac dator. Så då fick väl antagligen uppdateringen en släng av problemet oxå, det kanske var något annat som orsakat problemet, men när saker sker är man kanske inte alltid så lugn o sansad som man borde.

Nu funkar datorn igen, och jag är glad att jag inte kastade ut den.

Läste på macfixit att det kan vara värt försöket - om man har problem efter uppdateringen - att göra om allt mha combo-uppdateringen:
http://www.apple.com/support/downloads/macosxupdate1043combo.html

Någon som har problem m firewire-enheter sdn 10.4.3?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-06 14:57

Nu fungerar HW GLSL i LightWave 8.5.
Går saker mkt snabbare då?

Ursprungligen av Erik.dv:

Nu fungerar HW GLSL i LightWave 8.5.
Går saker mkt snabbare då?

http://www.newtek-europe.com/uk/support/downloads/lw85_update_info.html

Ehh...det har inget med snabbheten att göra. Man ser matematiska texturer (procedurals) i Layout så man behöver inte använda VIPER. Andvänder du LW överhuvudtaget?

Mats

På min Mac Mini funkar allt så bra så. Kör alla möjliga program, små som stora. Kör skumma som allmänt kända. Inga problem än-så-länge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-07 01:07

HW GLSL har ju med att lägga shaders på GPU-hårdvaran eller har jag fel? Att anta det skulle göra så saker går snabbare vore inte fel, men tydligen blir saker bara "snyggare".

My misstake. Shoot me.

Oh…

"Geared toward giving you a more accurate preview of your final render, the GLSL Hardware Shaders can speed-up productivity for your projects."

Så helt fel hade jag inte

Nej, jag använder inga 3D-program alls för tillfället.

Jag ändrar mig, Safari går inte snabbare. Nu är det tillbaks till den slöa Safari-hastigheten igen! *suck* Var förmodligen bara att den blev helt resetad som gjorde att den kändes snabb i början.
F*n att de inte kan fixa till hastigheten i Safari, man ska inte behöva tweaka en massa för att ha en webbläsare som alltid är lika snabb.!

Laddade ner betan av Camino 1.0 idag och testar den istället nu. Enda nackdelen jag ser med den hittills är att det inte finns någon snygg RSS-läsare som den i Safari.
Ska testa vidare!

  • Oregistrerad
  • 2005-11-26 21:44

Är det någon som håller med om att Safari blivit sämre? Ofta händer ingenting första gången man klickar på en länk och den där lilla snurran stannar. Ofta får man klicka på länkar 2 ggr för att det ska hända något. 2x2GHz G5 och 10MB bredband känns ju hyfsat överflödigt om man får samma prestanda med en mobiltelefon. :/

Ursprungligen av mikotekniko:

Är det någon som håller med om att Safari blivit sämre? Ofta händer ingenting första gången man klickar på en länk och den där lilla snurran stannar. Ofta får man klicka på länkar 2 ggr för att det ska hända något. 2x2GHz G5 och 10MB bredband känns ju hyfsat överflödigt om man får samma prestanda med en mobiltelefon. :/

Har ittiterat mig en tid nu. 8 Mb chello är väl fint när det väl kommer igång men det tar ofta tid att just få igång laddningen av sidor. Som om det hakar upp sig.

Bevaka tråden