Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.4.3 är ute

Tråden skapades och har fått 223 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har också en massa felaktiga rättigheter på widgets, men saker verkar ju fungera som de ska ändå.

Spotlight verkar som sagt rappare. Innan uppdateringen stannade den alltid till när jag hade hunnit skriva in två bokstäver i en sökning, och tog sedan evigheter innan något hände. Nu flyter det mycket bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-31 23:55

Jag får det till 61 punkter på Mac OS X 10.4.3. 550...pytsan. Antar att det är massor som inte listas. Ser fram emot Maccentrals genomgång som brukar vara otroligt grundlig och hittar småsaker som ingen annan hittar.

Mac OS X server fick sig en rejäl bugg-fix den också.

Favoriter:

Disk Utility can verify the Mac OS X 10.4 startup volume with this update.

Smart Mailboxes that use "Entire Message Contains" and another criteria with the "any" qualifier now work as expected

The number of messages in a Smart Mailbox are now displayed in the title bar.

Allows your Address Book contacts that are organized in subgroups to be synced to an iPod using iTunes.

Ursprungligen av acke:

---Disk Utility can verify the Mac OS X 10.4 startup volume with this update---

Innebär det också att eventuella fel kan lagas direkt från startskivan?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-31 23:59

Menar du Tigerskivan?
Hur påverkar det min disk?

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-01 00:01

Upp till ca 5-6 min.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Upp till ca 5-6 min.

Yes!!

Varför inte låta den tugga lite längre? Tog lite tid även på min iBook. Fast det tuggandet var iofs innan OSX startsymbol kom fram.

Ja, tigerskivan (håll ner C vid uppstart). När OSX gått igång från denna kan du välja Skivverktyg o köra reparationer av behörigheter o HD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-01 00:17

Spotlight är sjukt mycket snabbare i 10.4.3. J'vligt stor skillnad faktiskt. Inga badbollar alls i Finder och det går på millisekunder att söka efter vadsomhelst. Tack Apple!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-01 00:21

Yes, inte för att vara otrevlig men kan inte ni skapa en separat tråd om ditt problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-01 00:54
Ursprungligen av acke:

Yes, inte för att vara otrevlig men kan inte ni skapa en separat tråd om ditt problem?

Vad menar du?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-01 00:26

Kernel panic efter installation och reboot på min PMG5 Dual 2.0 :/

Efter att jag kopplat ur min LaCie FW-disk och startat om verkar den dock tugga på förutom lite rättighetsproblem med widgets som nämnts tidigare i tråden.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-11-01 00:59

Verkar vara dags för en 10.4.4.......

nämen det här gick ju fantastiskt smidigt och snabbt. inga problem alls! Och spotlight skulle man till å med kunna börja gilla snart!

  • Medlem
  • Ale
  • 2005-11-01 01:11

Tog nästan dubbelt så lång tid att starta datorn men som tur är behövs ju aldrig det i osx (viloläge <3).

  • Oregistrerad
  • 2005-11-01 01:13
Ursprungligen av j0ppe:

Tog nästan dubbelt så lång tid att starta datorn men som tur är behövs ju aldrig det i osx (viloläge <3).

Nä just det och det är nog bara första gången efter uppdateringen som det tar sån tid att starta.

Ljud upp/ner och knappen för att mata ut skivor slutade funka för mig

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-01 01:23

isbiten: jag har märkt det motsatta. Ejectknappen fungerar som förr, men problemet med sega volymtangenter verkar ha försvunnit. Det har varit rätt tröttsamt med två sekunders fördröjning mellan knapptryckning och reaktion när man ska ställa in volymen.

Mitt M-audio Delta 66-ljudkort fick tokspel efter uppdateringen. Allt ljud ut lät som en millisekunds ljudfragment som loopades. Avinstallerade drivrutinerna för kortet och installerade om, efter det så försvann problemet. (Jag kör SPDIF till ett Yamaha 01/v-bord)

Har inte haft några som hellst problem efter den här uppdateringen. Allt fungerar perfekt.
Är väl troligen inbillning, men det känns som min 15" PowerBook är betydligt rappare.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-01 08:58
Ursprungligen av spegelboll:

Har inte haft några som hellst problem efter den här uppdateringen. Allt fungerar perfekt.
Är väl troligen inbillning, men det känns som min 15" PowerBook är betydligt rappare.

Samma här!! Allt gick som på räls, det enda var att det tog lite längre tid att starta om och det var lite "fel" när jag körde skivverktyget.

/Joakim

Ursprungligen av Margell:

Samma här!! Allt gick som på räls, det enda var att det tog lite längre tid att starta om och det var lite "fel" när jag körde skivverktyget.

/Joakim

Har du testat att köra det igen och kolla om samma "fel" finns kvar?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-11-01 06:29

Uppgraderingen tycks ha fixat mitt kortkommandostrul (som jag har postat en separat tråd om). Inget kortkommando fungerade för att få igång Spotlight, omstart hjälpte inte osv. Efter uppgraderingen funkar det perfekt. Däremot är det lite störande att mina systemikoner har gått tillbaka till standardikonerna istället för de jag ersatt m h a CandyBar.

/J

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-11-01 08:48

Någon som vet om problemet med ÅÄÖ i Mail när man mailar PC-användare är fixat?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-01 08:57
Ursprungligen av JohanK:

Någon som vet om problemet med ÅÄÖ i Mail när man mailar PC-användare är fixat?

Min Macmini 1.57 Ghz rullar på fint med 10.4.3. Spotlight samt Safari känns rappare.

Tyvärr har jag inga PC-vänner längre....snyft snyft...så Å-Ä_Ö får vara osagt..

Bara glada mac användare...

Ursprungligen av JohanK:

Någon som vet om problemet med ÅÄÖ i Mail när man mailar PC-användare är fixat?

Läser man Apples information om vad uppdateringen innehåller så finns det inget under rubriken Mail som tyder på att de jobbat på teckenkodningen, inte vad jag kan se.

Gäller det till alla PC-användare, eller ett speciellt mejlprogram?

Allt funkar nu på min pb dvi....yippie

Ursprungligen av JohanK:

Någon som vet om problemet med ÅÄÖ i Mail när man mailar PC-användare är fixat?

Ja. de ät fixat. Gjorde ett test direkt och med ISO-8859-1 (standardencoding) ser det fint ut på Pegasus, Windows (tidigare såg de förjävligt ut)

lookupd - bugfix?

Någon som har märkt någon skillnad vad gäller buggen i "lookupd" som fick datorn att frysa gradvis tills den blev obrukbar.
Detta problem förvärrades för många med den senaste JAVA-uppdateringen.. därför kan vi inte köra den.

Men som sagt ... någon som vet något om detta?

Senast redigerat 2005-11-01 12:38

Kan också meddela att bugfixen jag själv längtat mest efter är åtgärdad!

Scenario:

10.3.9 server, 10.4.2 klienter - användarna i Open Directory, hemmamappar på servern samt ett par sharepoints för produktionsvolymer.

10.3 klienter inga problem, men 10.4 klienter respekterade inte "Inherit from parent" settingen i 10.3.9 server - vilket yttrade sig i att nätverksinloggade användare, trots rwx på group, inte kunde skapa eller ändra mappar i filstrukturen och att ägare på skapade filer sattes till inloggad användare (trots Inherit from parent setting).

10.4.3 har nu löst detta på klientsidan!

/michael

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-01 12:31

På mina båda Macar var uppdateringen bara på 56 MB, andra har nämnt nästan 100 MB.
How come?

Bevaka tråden